Od początku roku do końca lipca zarejestrowano w Polsce ponad 327 tys. nowych samochodów osobowych. Przeszło 71 proc. tych aut napędzał silnik benzynowy, diesle stanowią 20,4 proc. (rok wcześniej odpowiednio: 70 proc. i 24,1 proc.). A w całej grupie osobówek zarejestrowano niemal 20 tys. hybryd (+51 proc.; głównie połączenie silnika benzynowego z elektrycznym) oraz 1485 szt. (+93) z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Jeśli Polacy tak lubią auta na benzynę oraz hybrydy spalinowo-elektryczne, to które z nich są najbardziej oszczędne podczas realnego użytkowania?

Odpowiedź może dać niemiecki ranking Spritmonitor, który powstaje na podstawie danych uzyskanych w codziennej eksploatacji przez samych kierowców i to od 2001 roku. Dlatego uznawany jest za bardziej wiarygodny niż ulotki koncernów motoryzacyjnych. A teraz w zestawieniu pojawiły się nowe modele samochodów, które ostatnio również w Polsce przebiły się do czołówki najchętniej kupowanych.

Najbardziej oszczędne samochody na benzynę

Oto jak wygląda Top10. Samochody (z napędem benzynowym lub hybrydowym) zostały uszeregowane według najlepszego uśrednionego wyniku spalania. W przypadku identycznego rezultatu o kolejności modelu decyduje podana w nawiasie liczba aut, których dotyczyły raporty niemieckich kierowców.

Suzuki okazuje się bezkonkurencyjne. Model Celerio (64 zgłoszenia) z wynikiem średniego spalania na poziomie 4,7 l/100 km jest najbardziej oszczędnym autem w zestawieniu. Pod maską pracuje litrowa jednostka benzynowa o mocy 68 KM. Tradycyjny silnik sprawnie wchodzi na obroty i pozwala płynnie zwiększać prędkość. Co ciekawe, najoszczędniejszemu kierowcy udało się zejść ze spalaniem do 3,49 l/100 KM (wynik liczony po 26 tankowniach).

Drugi wynik zużycia benzyny w zestawieniu Spritmonitor to 4,8 l/100 km – osiągnęły go Toyota Yaris Hybrid (1475 aut) i Hyundai Ioniq (346). W przypadku hybrydowego Yarisa najoszczędniejszy kierowca "wykręcił" spalanie na poziomie 3,1/100 km. Przypominamy, że po ostatniej modernizacji inżynierowie Toyoty doszlifowali współpracę układu napędowego (100 KM mocy). Bezstopniowa przekładnia E-CVT zapewnia znacznie lepszą płynność jazdy i dynamikę.

Koreańskie auto to ponad 140 KM z duetu silnika 1.6 i jednostki elektrycznej. W odróżnieniu do konkurencji stosującej bezstopniową przekładnię CVT inżynierowie Hyundaia postawili na 6 biegową dwusprzęgłową skrzynię automatyczną DCT. Jednemu z kierowców Ioniqa udało się zejść ze spalaniem do 2,02 l/100 km.

Toyota Corolla Hybrid nowej generacji (140 sztuk) z wynikiem średniego spalania na poziomie 5 l/100 km zasłużyła na trzeci stopień podium. Przypominamy, że w Polsce od trzech miesięcy Corolla jest autem najczęściej kupowanym. A jeśli chodzi o napęd to aż 60 proc. wszystkich zarejestrowanych na Wisłą modeli skrywało układ spalinowo-elektryczny.

Co ciekawe, Toyota w przypadku nowej Corolli postawiła przed kierowcami dwa rodzaje napędu hybrydowego – 1.8 Hybrid/122 KM i 2.0 Hybrid/180 KM. Mocniejszy układ o nazwie Dynamic Force różni się nie tylko parametrami, ale przede wszystkim budową. 152-konna jednostka benzynowa jest zasilana podwójnym systemem wtryskowym (wielopunktowy i bezpośredni). Dwa silniki elektryczne dostają prąd z trwałych baterii niklowo-wodorkowych (tego rodzaju akumulatory trakcyjne stosowane w Priusie wytrzymują po 400 tys. km). Odmiana 1.8/122 KM wykorzystuje litowo-jonowe.

Ciekawostką jest to, że mimo wyższych parametrów mocniejszy napęd oferuje średnie spalanie na poziomie słabszej wersji, czyli odpowiednio 3,7/100 km i 3,3 l/100 km w hybrydzie 1.8 (dane Toyoty). Kierowcy, którzy podali wyniki w zestawieniu Spritmonitor zadeklarowali, że najlepszy wynik dla odmiany 1.8 wynosi 3,59 l/100 KM, a w przypadku 2-litrowej hybrydy – 3,67 l/100 km. Z kolei Corolla 2.0 Hybrid/180 KM w wersji kombi w naszych rękach realnie podczas jazdy testowej pokazywała spalanie na poziomie 4,8 l/100 km.

Czwarty wynik rankingu to spalanie na poziomie 5,1 l/100 km, a osiągnęły go trzy auta: Toyota Prius (2964 auta różnych generacji), Kia Niro (455) i Nissan Pixo (51). W przypadku hybrydowej Toyoty najbardziej ekonomiczny kierowca podał wynik 3,14 l/100 km (89 tankowań). Kia Niro wykorzystuje układ spalinowo-elektryczny stosowany także pod karoserią kompaktowego Hyundaia Ioniq – najlepszy z szoferów Niro osiągnął 3,22 l/100 km. Nissan Pixo, czyli bliźniak Suzuki Alto, skrywa pod maską trzycylindrowy, litrowy silnik o mocy 68 KM. Najoszczędniejszy kierowca pochwalił się średnim spalaniem na poziomie 3,63 l/100 km (143 tankownia).

Citroen C1 (851 aut), Daihatsu Cuore (504), Seat Mii (258) to samochody, których kierowcy osiągnęli średnie spalanie na poziomie 5,2 l/100 km. W przypadku francuskiego modelu najoszczędniejszy szofer zużył 3,64 l/100 km (silnik 1.0/68 KM; 217 tankowań). Najlepsze wyniki dla modeli japońskiej i hiszpańskiej marki to odpowiednio 3,49 l/100 km oraz 2,35 l/100 km (choć bardziej wiarygodny wydaje się rezultat trzeciego użytkownika – 4,04 l/100 km).

Niżej pełen ranking 50 modeli zebranych w Spritmonitor:

Marka i model (liczba aut)

Średnie zużycie l/100 km

1

Suzuki Celerio (64)

4,7

2

Hyundai Ioniq (346)

4,8

3

Toyota Yaris Hybrid (1475)

4,8

4

Toyota Corolla Hybrid (140)

5,0

5

Kia Niro (455)

5,1

6

Toyota Prius (2964)

5,1

7

Nissan Pixo (51)

5,1

8

Daihatsu Cuore (504)

5,2

9

Citroen C1 (851)

5,2

10

Seat Mii (258)

5,2

11

Honda Insight (249)

5,3

12

Skoda Citigo (473)

5,3

13

Toyota Auris Hybrid (2595)

5,3

14

Toyota Aygo (1214)

5,3

15

Toyota C-HR (475)

5,4

16

Honda Jazz Hybrid (87)

5,4

17

Peugeot 107 (468)

5,4

18

Lexus CT 200h (294)

5,4

19

Volkswagen Up! (1005)

5,4

20

Peugeot 108 (65)

5,5

21

Daihatsu Trevis (45)

5,5

22

Suzuki Alto (209)

5,6

23

Toyota Prius Plus (324)

5,6

24

Smart Roadster (634)

5,7

25

Volkswagen Jetta Hybrid (18)

5,7

26

Honda Civic Hybrid (210)

5,7

27

Fiat 126p (37)

5,8

28

Toyota iQ (218)

5,8

29

Opel Karl (51)

5,8

30

Smart Fortwo (4506)

6,0

31

Honda CR-Z (110)

6,0

32

Citroen C4 Cactus (107)

6,0

33

Daihatsu Sirion (223)

6,0

34

Toyota Yaris (1374)

6,1

35

Mitsubishi Space Star (309)

6,1

36

Honda Jazz (914)

6,2

37

Renault Twingo (1755)

6,2

38

Suzuki Splash (110)

6,2

39

Hyundai i10 (703)

6,2

40

Kia Picanto (613)

6,2

41

Skoda Rapid (514)

6,2

42

Chevrolet Spark (136)

6,2

43

Fiat 500 (811)

6,4

44

Chevrolet Matiz (100)

6,4

45

Fiat Panda (727)

6,4

46

Daihatsu Move (23)

6,4

47

Hyundai i20 (588)

6,4

48

Toyota Verso S (27)

6,4

49

Lancia Ypsilon (53)

6,4

50

Citroen AX (136)

6,4