Oto nowa Kia Sportage. Koreańska marka stawia na hybrydy

Kia do 2030 roku zamierza sprzedawać 4,3 mln samochodów rocznie. W tym 1,6 mln mają stanowić auta elektryczne. Rozmach może imponować, ale rzeczywistość niedawno zweryfikowała ambitne plany i koreańska marka już tak ślepo nie prze w kierunku totalnej elektryfikacji. Obok samochodów elektrycznych planuje poważnie zwiększyć wybór aut hybrydowych (HEV) do dziewięciu w 2028 roku, przy czym układ napędowy typu HEV będzie oferowany do większości głównych modeli marki.

Reklama

Kolejna dobra wiadomość z punktu widzenia polskich kierowców – Kia utrzyma dowolność wyboru i zamierza produkować zarówno auta elektryczne, jak i bardziej przystępne cenowo samochody z silnikiem spalinowym w 13 fabrykach na świecie, w tym siedmiu w Korei Południowej i sześciu za granicą. Najlepszym dowodem przestawienia strategii jest nowa Kia Sportage w wersji na europejski rynek. Na co mogą liczyć kierowcy?

Tak wygląda nowa Kia Sportage. Ten SUV zaskoczy nie tylko stylem

Reklama

Nowa Kia Sportage przeprojektowanym designem upodobniła się do EV3 i EV9. Awangardowy styl podkreśla charakterystyczna "cyfrowa twarz tygrysa" wpisana między pionowe reflektory. Zniknęły charakterystyczne bumerangi. Teraz światła do jazdy dziennej Star Map LED witają animacją i zapewnią aktywne dopasowanie wiązki światła do warunków drogowych. Tył zamyka zmodyfikowana klapa bagażnika. Nowe lampy wyróżnia charakterystyczna grafika. Nowe obręcze kół są dostępne w rozmiarach 17, 18 i 19 cali, z ekskluzywnymi obręczami 18- i 19-calowymi zarezerwowanymi dla wersji GT-Line.

Nowa Kia Sportage / KIA
Nowa Kia Sportage / KIA

Nowa Kia Sportage z nowym wnętrzem, lepsze wyciszenie i więcej wyposażenia

Kia od nowa narysowała również kabinę. Sportage wita kokpitem wzorowanym na wnętrzu EV3, zmienioną dwuramienną kierownicą i przeprojektowanym tunelem środkowym, z którego zniknęła błyszcząca okładzina na rzecz bardziej praktycznego matowego tworzywa. Nowy gigantyczny wyświetlacz Ultra Wide-Display jest złożony z dwóch 12,3-calowych ekranów. Do tego jest nowy 10-calowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz bezprzewodowa łączność Apple CarPlay i Android Auto. Nawiewy obniżono i są teraz w jednej linii ze środkowymi kratkami. Poza tym wnętrze zyskało lepsze wyciszenie w okolicy słupka B i pod poszyciem drzwi, co podnosi komfort akustyczny w czasie jazdy. Nowa tapicerka siedzeń powinna zapewnić większy komfort. W wersji GT-Line przewidziano biało-czarną tapicerkę ze sztucznej skóry oraz zamszu.

Nowa Kia Sportage / KIA
Nowa Kia Sportage / KIA
Nowa Kia Sportage / KIA

Zaletą Sportage pozostaje przestronność. Pojemność bagażnika wynosi do 587 litrów, a po złożeniu oparcia wzrasta do 1776 litrów. Podłogę bagażnika w hybrydowej odmianie tego SUV-a można umieścić na jednej z dwóch wysokości.

Nowa Kia Sportage / KIA
Nowa Kia Sportage / KIA

Nowa Kia Sportage rozpoznaje odciski palców. Do tego cyfrowy kluczyk

W nowym wcieleniu Sportage tradycyjny kluczyk zastąpi Digital Key 2.0. To nic innego jak aplikacja, która umożliwia otwieranie i uruchamianie samochodu za pomocą smartfona, nawet wtedy, gdy znajduje się on w kieszeni lub w torbie. Identyfikacja biometryczna – klamka odczyta odcisk palca kierowcy – pozwoli na rozpoznanie użytkownika i dopasowanie ustawień zapisanych w profilu kierowcy.

Nowa Kia Sportage / KIA
Nowa Kia Sportage / KIA

Nowy Sportage to silnik benzynowy 1.6

Nowa Kia Sportage stawia na elektryfikację, zwiększenie mocy i zasięgu hybryd oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Bazowy silnik 1.6 przewidziano w dwóch wersjach - zapewni 150 KM i 180 KM. Zamiast standardowej 6-biegowej skrzyni manualnej można mieć 7-biegowy automat dwusprzęgłowy. Napęd 4x4 zapewni trakcję na mokrej czy luźnej nawierzchni.

Nowa Kia Sportage Hybryda czy hybryda plug-in?

Więcej frajdy dostarczy 239-konna hybryda HEV, która łączy benzynową jednostkę 1.6, silnik elektryczny, polimerowy akumulator litowo-jonowy oraz nowy 6-biegowy automat hydrokinetyczny. Bateria znajduje się pod tylną kanapą, dzięki czemu przestrzeń na nogi dla pasażerów drugiego rzędu jest taka sama, jak w Sportage z silnikiem spalinowym. Producent przewiduje napęd na przednie koła lub 4x4.

Nowa Kia Sportage / KIA
Nowa Kia Sportage / KIA

Wreszcie Sportage jako hybryda plug-in. Samochód wykorzystuje silnik benzynowy 1.6 T-GDI oraz jednostkę elektryczną, stąd układ hybrydowy wygeneruje 288 KM mocy systemowej. To najmocniejsze i najszybsze wcielenie w ponad trzydziestoletniej historii tego SUV-a. Nowością jest odmiana przednionapędowa, która mocno obniży próg wejścia do świata hybryd plug-in koreańskiej marki.

Nowa Kia Sportage / KIA

Kia Sportage kiedy ceny w Polsce? Ile kosztuje?

Kia Sportage jest koniem pociągowym biznesu koreańskiej marki w Polsce. Po pięciu miesiącach 2025 roku odpowiada za niemal połowę sprzedaży firmy. Również globalnie Sportage to lider gamy producenta od 2015 roku.

Nowy Sportage będzie produkowany w zakładzie w Żylinie na Słowacji. Pierwsze egzemplarze z silnikiem benzynowym pojawią się w polskich salonach w trzecim kwartale 2025 roku. Sportage z napędem hybrydowym i hybrydowym typu plug-in trafi do sprzedaży odpowiednio w czwartym kwartale 2025 oraz w pierwszym kwartale 2026 roku.

Kia tnie ceny Sportage

Koreańczycy ostro obniżają ceny na model schodzący z rynku. Obecnie Kia Sportage kosztuje od 126 900 zł za model z silnikiem 1.6 T-GDI/160 KM. Klasyczna hybryda o mocy 210 KM wymaga 153 900 zł. Sportage z układem hybrydowym plug-in to już wydatek 199 900 zł. Wyższa stawka za zupełnie nowy model nie powinna dziwić.

Nowa Kia Sportage / KIA