Od początku roku do końca lipca zarejestrowano w Polsce ponad 327 tys. nowych samochodów osobowych. Przeszło 71 proc. tych aut napędzał silnik benzynowy, diesle stanowią 20,4 proc. (rok wcześniej odpowiednio: 70 proc. i 24,1 proc.). A w całej grupie osobówek zarejestrowano niemal 20 tys. hybryd (+51 proc.; głównie połączenie silnika benzynowego z elektrycznym) oraz 1485 szt. (+93) z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Jeśli Polacy tak lubią auta na benzynę oraz hybrydy spalinowo-elektryczne, to które z nich są najbardziej oszczędne podczas realnego użytkowania?
Odpowiedź może dać niemiecki ranking Spritmonitor, który powstaje na podstawie danych uzyskanych w codziennej eksploatacji przez samych kierowców i to od 2001 roku. Dlatego uznawany jest za bardziej wiarygodny niż ulotki koncernów motoryzacyjnych. A teraz w zestawieniu pojawiły się nowe modele samochodów, które ostatnio również w Polsce przebiły się do czołówki najchętniej kupowanych.
Najbardziej oszczędne samochody na benzynę
Oto jak wygląda Top10. Samochody (z napędem benzynowym lub hybrydowym) zostały uszeregowane według najlepszego uśrednionego wyniku spalania. W przypadku identycznego rezultatu o kolejności modelu decyduje podana w nawiasie liczba aut, których dotyczyły raporty niemieckich kierowców.
Suzuki okazuje się bezkonkurencyjne. Model Celerio (64 zgłoszenia) z wynikiem średniego spalania na poziomie 4,7 l/100 km jest najbardziej oszczędnym autem w zestawieniu. Pod maską pracuje litrowa jednostka benzynowa o mocy 68 KM. Tradycyjny silnik sprawnie wchodzi na obroty i pozwala płynnie zwiększać prędkość. Co ciekawe, najoszczędniejszemu kierowcy udało się zejść ze spalaniem do 3,49 l/100 KM (wynik liczony po 26 tankowniach).
Drugi wynik zużycia benzyny w zestawieniu Spritmonitor to 4,8 l/100 km – osiągnęły go Toyota Yaris Hybrid (1475 aut) i Hyundai Ioniq (346). W przypadku hybrydowego Yarisa najoszczędniejszy kierowca "wykręcił" spalanie na poziomie 3,1/100 km. Przypominamy, że po ostatniej modernizacji inżynierowie Toyoty doszlifowali współpracę układu napędowego (100 KM mocy). Bezstopniowa przekładnia E-CVT zapewnia znacznie lepszą płynność jazdy i dynamikę.
Koreańskie auto to ponad 140 KM z duetu silnika 1.6 i jednostki elektrycznej. W odróżnieniu do konkurencji stosującej bezstopniową przekładnię CVT inżynierowie Hyundaia postawili na 6 biegową dwusprzęgłową skrzynię automatyczną DCT. Jednemu z kierowców Ioniqa udało się zejść ze spalaniem do 2,02 l/100 km.
Toyota Corolla Hybrid nowej generacji (140 sztuk) z wynikiem średniego spalania na poziomie 5 l/100 km zasłużyła na trzeci stopień podium. Przypominamy, że w Polsce od trzech miesięcy Corolla jest autem najczęściej kupowanym. A jeśli chodzi o napęd to aż 60 proc. wszystkich zarejestrowanych na Wisłą modeli skrywało układ spalinowo-elektryczny.
Co ciekawe, Toyota w przypadku nowej Corolli postawiła przed kierowcami dwa rodzaje napędu hybrydowego – 1.8 Hybrid/122 KM i 2.0 Hybrid/180 KM. Mocniejszy układ o nazwie Dynamic Force różni się nie tylko parametrami, ale przede wszystkim budową. 152-konna jednostka benzynowa jest zasilana podwójnym systemem wtryskowym (wielopunktowy i bezpośredni). Dwa silniki elektryczne dostają prąd z trwałych baterii niklowo-wodorkowych (tego rodzaju akumulatory trakcyjne stosowane w Priusie wytrzymują po 400 tys. km). Odmiana 1.8/122 KM wykorzystuje litowo-jonowe.
Ciekawostką jest to, że mimo wyższych parametrów mocniejszy napęd oferuje średnie spalanie na poziomie słabszej wersji, czyli odpowiednio 3,7/100 km i 3,3 l/100 km w hybrydzie 1.8 (dane Toyoty). Kierowcy, którzy podali wyniki w zestawieniu Spritmonitor zadeklarowali, że najlepszy wynik dla odmiany 1.8 wynosi 3,59 l/100 KM, a w przypadku 2-litrowej hybrydy – 3,67 l/100 km. Z kolei Corolla 2.0 Hybrid/180 KM w wersji kombi w naszych rękach realnie podczas jazdy testowej pokazywała spalanie na poziomie 4,8 l/100 km.
Czwarty wynik rankingu to spalanie na poziomie 5,1 l/100 km, a osiągnęły go trzy auta: Toyota Prius (2964 auta różnych generacji), Kia Niro (455) i Nissan Pixo (51). W przypadku hybrydowej Toyoty najbardziej ekonomiczny kierowca podał wynik 3,14 l/100 km (89 tankowań). Kia Niro wykorzystuje układ spalinowo-elektryczny stosowany także pod karoserią kompaktowego Hyundaia Ioniq – najlepszy z szoferów Niro osiągnął 3,22 l/100 km. Nissan Pixo, czyli bliźniak Suzuki Alto, skrywa pod maską trzycylindrowy, litrowy silnik o mocy 68 KM. Najoszczędniejszy kierowca pochwalił się średnim spalaniem na poziomie 3,63 l/100 km (143 tankownia).
Citroen C1 (851 aut), Daihatsu Cuore (504), Seat Mii (258) to samochody, których kierowcy osiągnęli średnie spalanie na poziomie 5,2 l/100 km. W przypadku francuskiego modelu najoszczędniejszy szofer zużył 3,64 l/100 km (silnik 1.0/68 KM; 217 tankowań). Najlepsze wyniki dla modeli japońskiej i hiszpańskiej marki to odpowiednio 3,49 l/100 km oraz 2,35 l/100 km (choć bardziej wiarygodny wydaje się rezultat trzeciego użytkownika – 4,04 l/100 km).
Niżej pełen ranking 50 modeli zebranych w Spritmonitor:
| Marka i model (liczba aut) | Średnie zużycie l/100 km | |||||
| 1 | Suzuki Celerio (64) | 4,7 | ||||
| 2 | Hyundai Ioniq (346) | 4,8 | ||||
| 3 | Toyota Yaris Hybrid (1475) | 4,8 | ||||
| 4 | Toyota Corolla Hybrid (140) | 5,0 | ||||
| 5 | Kia Niro (455) | 5,1 | ||||
| 6 | Toyota Prius (2964) | 5,1 | ||||
| 7 | Nissan Pixo (51) | 5,1 | ||||
| 8 | Daihatsu Cuore (504) | 5,2 | ||||
| 9 | Citroen C1 (851) | 5,2 | ||||
| 10 | Seat Mii (258) | 5,2 | ||||
| 11 | Honda Insight (249) | 5,3 | ||||
| 12 | Skoda Citigo (473) | 5,3 | ||||
| 13 | Toyota Auris Hybrid (2595) | 5,3 | ||||
| 14 | Toyota Aygo (1214) | 5,3 | ||||
| 15 | Toyota C-HR (475) | 5,4 | ||||
| 16 | Honda Jazz Hybrid (87) | 5,4 | ||||
| 17 | Peugeot 107 (468) | 5,4 | ||||
| 18 | Lexus CT 200h (294) | 5,4 | ||||
| 19 | Volkswagen Up! (1005) | 5,4 | ||||
| 20 | Peugeot 108 (65) | 5,5 | ||||
| 21 | Daihatsu Trevis (45) | 5,5 | ||||
| 22 | Suzuki Alto (209) | 5,6 | ||||
| 23 | Toyota Prius Plus (324) | 5,6 | ||||
| 24 | Smart Roadster (634) | 5,7 | ||||
| 25 | Volkswagen Jetta Hybrid (18) | 5,7 | ||||
| 26 | Honda Civic Hybrid (210) | 5,7 | ||||
| 27 | Fiat 126p (37) | 5,8 | ||||
| 28 | Toyota iQ (218) | 5,8 | ||||
| 29 | Opel Karl (51) | 5,8 | ||||
| 30 | Smart Fortwo (4506) | 6,0 | ||||
| 31 | Honda CR-Z (110) | 6,0 | ||||
| 32 | Citroen C4 Cactus (107) | 6,0 | ||||
| 33 | Daihatsu Sirion (223) | 6,0 | ||||
| 34 | Toyota Yaris (1374) | 6,1 | ||||
| 35 | Mitsubishi Space Star (309) | 6,1 | ||||
| 36 | Honda Jazz (914) | 6,2 | ||||
| 37 | Renault Twingo (1755) | 6,2 | ||||
| 38 | Suzuki Splash (110) | 6,2 | ||||
| 39 | Hyundai i10 (703) | 6,2 | ||||
| 40 | Kia Picanto (613) | 6,2 | ||||
| 41 | Skoda Rapid (514) | 6,2 | ||||
| 42 | Chevrolet Spark (136) | 6,2 | ||||
| 43 | Fiat 500 (811) | 6,4 | ||||
| 44 | Chevrolet Matiz (100) | 6,4 | ||||
| 45 | Fiat Panda (727) | 6,4 | ||||
| 46 | Daihatsu Move (23) | 6,4 | ||||
| 47 | Hyundai i20 (588) | 6,4 | ||||
| 48 | Toyota Verso S (27) | 6,4 | ||||
| 49 | Lancia Ypsilon (53) | 6,4 | ||||
| 50 | Citroen AX (136) | 6,4 |