- Nowy Ford Mustang nawiązuje do pierwowzoru, ale każda wersja różni się przodem
- Ford Mustang w wersji 4-drzwiowej, ładnie nas Amerykanie urządzili
- Nowy Ford Mustang z cyfrowym wyposażeniem plus wielkie ekrany (wideo)
- Nowy Ford Mustang to silnik V8, ale to nie wszystko
- Nowy Mustang, czyli jaka skrzynia biegów i zawieszenie?
Ford Mustang od ponad 58 lat jest synonimem sportowego samochodu. Na przestrzeni ponad pół wieku na drogi wyjechało ponad 10 mln sztuk kolejnych sześciu generacji tego auta. To model, którego przedstawiać jakoś specjalnie nie trzeba. Pojawiał się tysiące razy w filmach, telewizji, klipach muzycznych i grach komputerowych. Kochają go kierowcy, nienawidzą ekolodzy. Wysoka emisja CO2 i ryczący wydech jednych odstrasza, na innych działa jak magnes.
Mustang to wóz z duszą. W dobie silników dwu- i trzycylindrowymi każda przejażdżka samochodem z silnikiem V8 to mistyczne przeżycie. Od 2014 r. Mustang jest najpopularniejszym samochodem sportowym na świecie. Także w Polsce nie ma sobie równych. Ford jednak wie, że dobra passa nie trwa wiecznie. Stąd pora na zmianę warty, czyli siódmą generację amerykańskiej legendy. Oto szczegóły, zdjęcia i wideo...
Nowy Ford Mustang nawiązuje do pierwowzoru, ale każda wersja różni się przodem
Nowy Ford Mustang od razu debiutuje w wersjach nadwozia typu fastback i cabrio. Zachował klasyczne proporcje. Na świat patrzy przez trzyczęściowe reflektory LED. Przód nawiązuje do oryginalnego projektu z lat 60., a przy tym spełnia wymogi ochrony pieszych. Smukła linia dachu, szeroka, sprinterska postawa i skrócony tylny zwis są również wierne pierwszej generacji. Przedłużony tył mieści nowe, ostre oświetlenie obrysowe w trzech listwach i przeprojektowany dyfuzor, poprawiający parametry aerodynamiczne.
Po raz pierwszy każda z wersji nowej linii ma własny, odróżniający ją przód. Topowy model GT charakteryzują większe otwory w osłonie chłodnicy, splitter i otwory wentylacyjne na masce.
Nowa generacja Mustanga wchodzi na rynek z ofertą 12 lakierów, w tym trzy są nowe: Blue Ember, Vapor Blue i Yellow Splash. Zaciski hamulcowe Brembo z logo Mustanga mogą być czarne lub czerwone. Doszły też dwa wzory 19-calowych felg.
Ford Mustang w wersji 4-drzwiowej, ładnie nas Amerykanie urządzili
Ford przy okazji prezentacji nowego Mustanga pochwalił się taż szkicami projektanta siódmej generacji. Z rysunków wynika, że poza tradycyjną 2-drzwiową sylwetką Amerykanie pokusili się też o 4-drzwiowe nadwozie.
Być może to tylko ćwiczenie ręki designera, ale nie można też wykluczyć, że producent puszcza oko do kierowców: Patrzcie, Mustang jako 4-drzwiowe coupe też jest możliwy...
Nowy Ford Mustang z cyfrowym wyposażeniem plus wielkie ekrany (wideo)
Nowe wnętrze łączy to, co najlepsze z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości - zapewniają twórcy siódmej generacji Mustanga. Zamiast tradycyjnych zegarów zza kierownicy świeci 12,4-calowy cyfrowy zestaw wskaźników, który można konfigurować niemal dowolnie dla różnych trybów jazdy.
– Wykorzystujemy każdy piksel – powiedział Craig Sandvig, menedżer ds. projektowania interakcji Forda Mustanga. – Możemy być kreatywni wybierając niezbędne informacje dotyczące jazdy, a jednocześnie kierowca może decydować o kolorach motywu klasycznych wskaźników Mustanga, czy "spokojnego" wyświetlacza, na którym prezentowane są tylko niezbędne szczegóły – wyjaśnił.
Cyfrowy kokpit płynnie przechodzi w 13,2-calowy wyświetlacz na konsoli środkowej skierowany do kierowcy. Oba ekrany płynnie łączy jedna taflą szkła. W ten sposób Ford stworzył centrum sterowania multimediami oraz innymi funkcjami auta. Najnowszy system SYNC 4 jest w pełni kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Podobnie jak w elektryczny Mach-E, nowa generacja Mustanga korzysta z bezprzewodowych aktualizacji Ford Power-Up. Lista wyposażenia obejmuje też komplet 12 głośników i subwoofer najnowszego systemu nagłośnienia BANG & OLUFSEN z systemem Electronic Sound Enhancement, który wzmacnia dźwięk silnika wpadający do kabiny.
Nowy Ford Mustang to silnik V8, ale to nie wszystko
Silnik 5.0 V8 dostał nowy układ dolotowy z podwójnym kolektorem i podwójnym korpusem przepustnicy. Osiągi Mustanga można konfigurować przez nawet sześć trybów jazdy: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track 2 oraz tryb z wieloma dostępnymi profilami, dobieranymi według indywidualnych preferencji kierowcy. Inżynierowie Ford Performance poprawili także reakcję auta na polecanie kierowcy, a usprawnione przełożenie układu kierowniczego zapewnia lepszą dynamikę pokonywania zakrętów.
Funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów Rev-matching, która po wysprzęgleniu, między zmianami przełożeń utrzymuje obroty silnika, redukując straty momentu obrotowego, jest standardem w wersji GT. To rozwiązanie podnosi zarówno kulturę jazdy, jak i precyzję potrzebną fanom prób sportowych na torze.
Nowy Mustang, czyli jaka skrzynia biegów i zawieszenie?
Mustang GT występuje do wyboru z 10-biegową automatyczną skrzynią biegów lub 6-biegową przekładnią manualną. Lista elementów dostępnego w standardzie pakietu Performance Pack obejmuje: 19-calowe felgi aluminiowe, sportowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, 19-calowe hamulce Brembo oraz aktywny układ wydechowy z zaworami Active Valve, który pozwala dostosować intensywność dźwięku do preferencji i stylu jazdy. Opcjonalne aktywne zawieszenie MagneRide monitoruje warunki pracy amortyzatorów tysiąc razy na sekundę i elektronicznie zmienia własności magnetoreologicznego oleju w amortyzatorach, dopasowując intensywność tłumienia do warunków drogowych.
Nowy Ford Mustang Dark Horse, nie tylko moc silnika imponuje (wideo)
Absolutną nowością w gamie jest Mustang Dark Horse, czyli pierwsza od 21 lat nowa seria performance dopuszczona do ruchu drogowego. Samochód charakteryzuje jeszcze bardziej agresywne nadwozie i nowe logo Mustanga stylizowane na kobrę z rozłożonym płaszczem. Każdy egzemplarz ma indywidualny numer podwozia.
– Do Mustanga nowej generacji zamontowaliśmy najlepszą z naszych nowych jednostek V8 o pojemności 5,0 litra z podwyższoną mocą, usprawniliśmy aerodynamikę, układ kierowniczy, opony i wprowadziliśmy cyfrowy interaktywny kokpit, co złożyło się na Mustanga, który przewyższa wszystkie dotychczasowe generacje Mustangów napędzanych 5-litrowym silnikiem – powiedział Ed Krenz, główny inżynier prac rozwojowych Mustanga.
Pod maską wielkości lądowiska dla śmigłowców Mustang Dark Horse skrywa wolnossące nowy 5-litrowy aluminiowy silnik V8 nowej generacji o mocy 500 KM. To silniejsza wersja nowego silnika V8 Gen IV z nowymi wałkami rozrządu i podwójną przepustnicą, która dostarcza dwa razy więcej powietrza do silnika.
Dark Horse jest standardowo wyposażony w 6-biegową manualną skrzynię biegów TREMEC z tytanową kulką na dźwigni drukowaną w 3D, dostępną wyłącznie dla tego modelu, lub z 10-biegowym automatem i łopatkami przy kierownicy.
Mustang Dark Horse jest standardowo wyposażony w Pakiet Performance, składający się z elementów zwiększających szanse w wyścigach Track Sprint. Zestaw obejmuje dodatkową chłodnicę oleju silnikowego, chłodnicę oleju przekładniowego (w przypadku automatycznej skrzyni biegów), lżejszą chłodnicę silnika z większym odrzutem ciepła, a także wydajniejsze wentylatory chłodzące, które zwiększają wytrzymałość i regenerację oraz chłodnicę tylnej osi. Standardowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen poprawia trakcję podczas przyspieszania i w zakrętach. Do tego jest jeszcze specjalnie skomponowane podwozie, większe tylne drążki stabilizacyjne, wytrzymałe przednie amortyzatory, hamulce Brembo o stałych tłokach z większymi wirnikami, rozpórka usztywnienia kolumn amortyzatora, tylna klatka nadwozia K-Brace, koła o różnych szerokościach (19 x 9 cali z przodu i 19 x 9,5 cala z tyłu) oraz opony Pirelli P Zero PZ4. "Mroczny Koń" jest też wyposażony w elektroniczny hamulec driftowy ułatwiający jazdę bokami. Podobno system został zaprojektowany zarówno z myślą zawodowcach, jaki i początkujących kierowcach.
Nowy Ford Mustang w Polsce, a cena?
Nowy Ford Mustang do sprzedaży w USA trafi w połowie 2023 roku. Do Europy dopłynie kilka miesięcy później, wtedy też poznamy ceny w Polsce. Wszystko wskazuje na to, że na Starym Kontynencie będzie dostępny wyłącznie silnik V8. Amerykanie dostaną też jednostkę 2.3 EcoBoost.
Nowy Ford Mustang i jego poprzednicy, nie każdy może się podobać
Warto też przypomnieć poprzedników. Nie każdy z nich może się podobać…