- Ford Ranger Raptor z nowym silnikiem 3.0 V6
- Ford Ranger Raptor i cztery tryby bestii
- Ford Ranger Raptor, nowe zawieszenie i dzielność w terenie
- Siedem trybów jazdy, Ford Ranger Raptor z napędem 4x4
- Nowy Ranger Raptor i wnętrze z odrzutowca
Ford Ranger Raptor zrywa łańcuchy i skacze z samolotu transportowego niczym komandos - to wideo zapowiadało wejście na rynek nowego pikapa dotkniętego magiczną (szaloną?) ręką inżynierów Ford Performance. Teraz samochód można zamawiać w Polsce. Czego powinni spodziewać się kierowcy?
Jedno spojrzenie na grymas twarzy Raptora zdradza jego zawziętą naturę. W porównaniu z mniej spektakularnymi odmianami zwykłego Rangera nowicjusz zyskał większy prześwit i mocniej podcięte zderzaki. Auto jest też dłuższe, szersze i wyższe. Z fabryki wyjeżdża na 17-calowych alufelgach z terenowymi oponami BF Goodrich Baja Champion o rozmiarze 285/70 R17. Całość wygląda jak spełnienie snu zapalonego preppersa, czy marzenie szykującego się na "Dzień Sądu"...
Ford Ranger Raptor z nowym silnikiem 3.0 V6
Największą sensacją jest nowy 3-litrowy silnik benzynowy V6 EcoBoost, z którego specjaliści z Ford Performance wykrzesali 288 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Blok jednostki wykonano z żeliwa wermikularnego, które jest o około 75 proc. wytrzymalsze i do 75 proc. sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Inżynierowie zapożyczyli z samochodów wyścigowych system przyspieszający reakcje turbosprężarek, podobny do tego, który po raz pierwszy zastosowano w modelach Ford GT i Focus ST. Rozwiązanie wspomaga jednostkę zatykając turbodziurę i umożliwia natychmiastowy przyrost mocy (bardziej żywiołowa reakcja na gaz przy niskich obrotach).
Zmyślny układ, dostępny w trybie Baja, utrzymuje przepustnicę otwartą do 3 sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk na pedał przyspieszenia, co umożliwia szybszy powrót mocy po ponownym jego wciśnięciu na wyjściu z zakrętu lub po zmianie biegu. Ponadto, dla każdego z biegów 10‑stopniowej automatycznej przekładni, silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania.
Nowy układ napędowy Rangera Raptora ma zapewnić niesamowite przyśpieszenia na szutrze, drogach gruntowych, w błocie i na piasku. Za osiągami podążą brzmienie - elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy wzmacnia odgłos w czterech trybach, które można wybierać, zmieniając dźwięk od łagodnego bulgotu po ryk wściekłego drapieżnika.
Ford Ranger Raptor i cztery tryby bestii
Kierowca może wybrać brzmienie silnika, naciskając przycisk na kierownicy lub wybierając tryb jazdy:
Cichy - przedkłada pomruk nad osiągi i heavy metal, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli Raptor rano wyrusza na łowy... to znaczy w trasę.
Normalny - profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl.
Sport - oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu,
Baja - to najdzikszy soundtrack układu wydechowego, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia. W tym trybie wydech zachowuje się jak układ przelotowy.
Ford Ranger Raptor, nowe zawieszenie i dzielność w terenie
Podwozie nowego Raptora to zupełnie inna konstrukcja niż ta zastosowana pod skórą zwykłego Rangera. Różnicę robią specyficzne mocowania i wzmocnienia takich elementów jak m.in. słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów czy wsporniki tylnych amortyzatorów. Wszystko to zmienia roboczego pikapa w samochód terenowy o wysokich osiągach.
Zawieszenie wywodzi się wprost ze świata sportów motorowych. Układ obejmuje lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze oraz udoskonalone drążki Watta. Nowa generacja 2,5-calowych amortyzatorów FOX z wewnętrznym obejściem Live Valve jest wyposażona w system sterowania z funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora. Wypełniono je olejem wzbogaconym Teflonem, który zmniejsza tarcie o około 50 proc. w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w poprzednim Raptorze. Do tego by zapewnić ochronę przed skutkami poważnego dobicia po lądowaniu pickupa system FOX Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 proc. skoku amortyzatora. Podobnie układ może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec kiwaniu się Rangera Raptora przy gwałtownym przyspieszaniu.
Siedem trybów jazdy, Ford Ranger Raptor z napędem 4x4
Ponadto, do dyspozycji mamy system stałego napędu na cztery koła z zupełnie nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynią rozdzielczą, połączoną z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu, a także podwójne haki holownicze plus zestaw stalowych płyt o grubości 2,3 mm chroniących podwozie. Cała konstrukcja nie tylko wygląda brutalnie, ale wręcz zadziwia możliwościami w terenie.
Kierowca ma do wyboru siedem trybów jazdy - trzy drogowe i cztery terenowe:
- Normalny - skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa;
- Sportowy dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie;
- Na śliskie nawierzchnie (Slippery) - wspomaga jazdę po śliskich lub nierównych nawierzchniach;
- Tryb jazdy po skałach (Rock crawl) - pozwala na kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie;
- Tryb jazdy po piasku (Sand) - dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu;
- Błoto/koleiny (Mud/Ruts) - zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego
- Tryb Baja - wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnych osiągów, aby błyszczeć skokami, trakcją i zwrotnością podczas jazdy terenowej z dużą prędkością.
Ranger Raptor dostał też funkcję Trail Control, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Wystarczy ustawić prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem, podczas gdy kierowca skupi się na prowadzeniu.
Nowy Ranger Raptor i wnętrze z odrzutowca
Mimo brutalnej aparycji Ranger rozpieszcza klimatem wnętrza. W kabinie królują stylizowane na wyposażenie myśliwców przednie i tylne fotele z głębokim profilowaniem. 12-calowy ekran to centrum sterowania łącznością, multimediami oraz systemami odpowiedzialnymi za zachowanie Raptora.
Nowy Ford Ranger Raptor w Polsce, jaka cena?
Nowy Ford Ranger Raptor w Polsce kosztuje od 284 800 zł netto. Dostawy zamówionych pikapów ruszą jesienią 2022 roku.
Przy internetowej konfiguracji można wybierać spośród takich opcji kolorystycznych, jak Arctic White, Blue Lightning i Code Orange. Lista dodatków obejmuje m.in. pakiet Raptor Exterior Dress-Up, pakiet Splash Decal, relingi i chroniące ładunek rolety.