Ford Ranger nowej generacji wjeżdża do polskiego wojska

Nowy Ford Ranger stanie się flagowym samochodem polskiej armii. MON i specjalizująca się w sprzęcie wojskowym firma Glomex MS Polska podpisały umowę na dostawę 324 sztuk tego pikapa. Auta amerykańskiego koncernu zastąpią m.in. pojazdy Honker, których żołnierze używają od lat 90.

To kolejna transza terenowych Fordów dla wojska. Pod koniec 2020 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zakupiło Rangery wcześniejszej generacji. Wtedy MON spotkało się z falą krytyki – auta błyszczały chromem i fabrycznym lakierem (foto niżej), co miało przeczyć definicji samochodu wojskowego.

Reklama

Nowy Ford Ranger już nie błyszczy chromem i ma noktowizję

Teraz najwidoczniej ktoś w resorcie przejął się opiniami i nowe terenówki zostały przygotowane pod wymagania pola walki. Wojskowy Ford Ranger z podwójną kabiną ma ponad 5,2 m długości i powstał na bazie podstawowej wersji XL, czyli z czarną atrapą chłodnicy, nielakierowanymi zderzakami i na 16-calowych stalowych felgach. Seryjne opony wymieniono na ogumienie terenowe All Terrain.

Ford Ranger dla polskiego wojska / Materiały prasowe
Ford Ranger - takie auta trafiły do wojska w pierwszej transzy / Materiały prasowe

Fabryczne malowanie zastąpił matowy zielony lakier. Wszelkie błyszczące elementy pokryła czarna farba. Na pokładzie pojawi się systemem umożliwiający użycie samochodów w noktowizji – blackout (przy wyłączonym oświetleniu). Teraz wróg będzie miał utrudnione zadanie…

Nowy Ford Ranger dla wojska specjalnie przygotowany do transportu

– W obecnie zamawianej wersji nowego Forda Rangera zostało zakontraktowane dodatkowe wyposażenie powiedziała dziennik.pl Agata Kozłowska z Glomex MS Polska. Lista obejmuje m.in. specjalistyczny metalowy hardtop, osłony silnika i skrzyni biegów, gniazdo wysokoprądowe, pakiet obsługi technicznej, łańcuchy błotno-śniegowe i hak holowniczy. Specjalne uchwyty ułatwią mocowanie auta w przypadku transportu lotniczego, morskiego czy kolejowego.

– Dodatkowo pojazd został homologowany na zlecenie Glomex, jako pojazd osobowy, zgodnie z wymaganiami zamawiającego. Wymagania homologacyjne dla pojazdów osobowych są znacznie bardziej restrykcyjne między innymi w zakresie bezpieczeństwa i powodują konieczność badań całego pojazdu w instytutach i laboratoriach motoryzacyjnych oraz modyfikacji niektórych komponentów – wyjaśniła Kosłowska.

Reklama

Wojskowy Ford Ranger - jaki silnik i moc?

Militarny Ranger pod maską skrywa silnik Diesla 2.0 o mocy 170 KM (405 Nm) połączony z manualną skrzynią biegów. Napęd 4x4 daje możliwość ręcznego sterowania układem.

Ford Ranger dla polskiego wojska / Materiały prasowe
Ford Ranger - zdjęcie poglądowe / Ford / Ford

Wojskowy Ford Ranger - wnętrze i wyposażenie

W wewnętrzu na żołnierzy czeka systemem multimedialny Ford SYNC 4A z 10,1-calowym ekranem dotykowym (przekątna 25,4 cm), zestaw głośnomówiący Bluetooth, bezprzewodowa obsługa Apple CarPlay i Android Auto. Kamer i czujniki ułatwią manewrowanie. Do tego jest funkcja automatycznego hamowania po kolizji, rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości, system kontroli pasa ruchu z możliwością wspomagania utrzymania pojazdu na pasie ruchu oraz funkcją wykrywania krawędzi jezdni, tempomat adaptacyjny, wspomaganie kierowcy w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami.

Ford Ranger dla polskiego wojska / Materiały prasowe
Ford Ranger - zdjęcie poglądowe / Ford
Ford Ranger - zdjęcie poglądowe / Ford / Stuart G W Price
Ford Ranger - zdjęcie poglądowe / Ford / Ford
Ford Ranger - zdjęcie poglądowe / Ford / Mark Horsburgh