Skoda Elroq 60 czy 85? Dane techniczne, zasięg, cena
Najmniejsza elektryczna Skoda już od dnia premiery jest prawdziwą sensacją. W pierwszym „rzucie” kilkadziesiąt tysięcy egzemplarzy zeszło na pniu, a oferta modelowa stale się powiększa - w gamie jest już nawet rasowy Elroq RS. Wspólnym mianownikiem wszystkich wariantów dostępnych w salonach jest rozsądnie skalkulowana cena. Czeski elektryk pod względem kwoty na metce wkracza bowiem w rewiry chińskich marek i proponuje przy tym praktyczne wnętrze oraz rozwiązania grupy Volkswagen w najnowszym wydaniu.
Co to oznacza? Przede wszystkim bardzo oszczędny układ napędowy nowej generacji. Silniki i akumulatory zastosowane w Elroqu należą do tych z najmłodszej rodziny podzespołów, dzięki czemu stosunkowo niewielkie baterie zapewniają grubo ponad 500 km realnego, drogowego zasięgu. Poza tym, jak to w Skodzie, wnętrze jest praktyczne do granic możliwości, mocowania Isofix znalazły się również na przednim fotelu pasażera, a schowki, półki i sprytne skrytki wypełniają kabinę, której projekt został przeszczepiony wprost z większego Enyaqa. Przykłady można mnożyć - od organizera w miejsce tylnego tunelu, przez parasolkę w drzwiach aż po sprytną półkę bagażnika, na której wygospodarowano miejsce na przewód do ładowania. Niektóre auta z Chin półki bagażnika nie mają wcale...
Tyle kosztuje Skoda Elroq. Czeski hit taniej o 30 000 zł
To cena, a raczej idący za nią popyt, jest argumentem, który zmusił Czechów do podkręcenia możliwości fabryki w Mlada Boleslav - niedawno zakład zwiększył produkcję Elroqa do 600 sztuk dziennie. Dobrze wyceniony SUV cieszy się wzięciem - w Polsce najtańsza Skoda Elroq 50 kosztuje od 149 000 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu NaszEauto cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 109 000 zł. Uzyskanie maksymalnej, 40-tysięcznej dopłaty zakłada złomowanie samochodu spalinowego, stąd sam producent woli komunikować 30-tysięczny rabat, który uzyskać może każdy wnioskujący w imieniu swojej jednoosobowej działalności gospodarczej, a także osoby fizyczne z kartą dużej rodziny czy osoby fizyczne finansujące zakup w leasingu bądź najmie długoterminowym. W takim scenariuszu, cena bazowego Elroqa to 119 000 zł.
Mówiąc wprost - dopóki rządowy program trwa, ceny elektrycznej Skody są niższe - to dobry moment by rozważyć zakup nieco droższej, mocniejszej wersji Elroq 85. Odmiana z większym akumulatorem to prawdziwy długodystansowiec - z możliwością przejechania 570 km na jednym ładowaniu aspirujący do roli jedynego auta w rodzinie.
Skoda Elroq 85 czy 60? Dane techniczne
Jak te dwie wersje wypadają w bezpośrednim porównaniu? Z zewnątrz trudno doszukać się różnic, bowiem tak naprawdę oba warianty odróżnia jedynie emblemat na klapie bagażnika. Testowane modele mają również drobne różnice w wyposażeniu, stąd np. reflektory w mocniejszym i droższym Elroqu wyglądają nieco inaczej. Samochody ze zdjęć mają też inną kompletację - felgi i lakier można jednak wybierać swobodnie, niezależnie od tego, czy konfigurujemy odmianę 60 czy 85.
Największe różnice ujawniają się podczas jazdy. Elroq 60 z akumulatorem o pojemności brutto 63 kWh przejedzie 430 km na jednym ładowaniu, a z mocą 204 km do 100 km/h rozpędzi się w równe 8 sekund. To przyzwoite, zupełnie wystarczające osiągi, ale mocniejszy Elroq 85 przenosi wrażenia z jazdy o poziom wyżej. Zasięg jest najlepszy z całej gamy - 573 km według WLTP to gwarancja spokojnej podróży nawet na autostradzie. Miejskie wartości będą jeszcze lepsze - przy korzystnych warunkach można osiągnąć nawet 600 km bez konieczności ładowania. Od 0 do 100 km/h taki samochód rozpędza się już jak hot-hatch, bo w 6,6 s. Napęd na tył sprawia z kolei, że w sprincie trudniej zerwać trakcję. Silnik ma 286 KM, a pojemność akumulatora brutto to 82 kWh.
Taka jest mała elektryczna Skoda
Niezależnie od wersji silnikowej, Elroq proponuje wygodne wnętrze, praktyczne schowki i przyzwoity bagażnik o pojemności 470 l. Przestrzeń o regularnych kształtach uzupełniona została o sprytne schowki o łącznej pojemności 48 litrów. Po złożeniu siedzeń tylnej kanapy nie uzyskujemy co prawda płaskiej podłogi (to możliwe jest tylko z pakietami Transport (1400 zł) lub Advanced (18 600 zł), dzięki któremu zyskujemy podwójną podłogę bagażnika), ale w takiej konfiguracji Elroq mieści do 1580 l bagażu.
Schowek na telefon może być opcjonalnie wyposażony w bezprzewodową ładowarkę, za to nawiewy w drugim rzędzie siedzeń są standardem. Za dopłatą możemy również cieszyć się trzecią strefą klimatyzacji, a na liście opcjonalnych udogodnień znalazł się także system nagłośnienia Canton.
Skoda Elroq 85 czy 60? Cena i wyposażenie
Którą wersję lepiej wybrać? Dopłata do wariantu 85 wydaje się spora (wynosi 31 750 zł), ale w praktyce, dzięki dopłacie w ramach programu NaszEauto, mocniejszą wersję z lepszym zasięgiem możemy teraz kupić praktycznie w cenie "sześćdziesiątki". Model o mniejszej mocy wystarczy kierowcom, którzy chcą korzystać z Elroqa w mieście i wybierają go na drugi samochód w domu. Mocniejsza 85 to już całkiem wszechstronny, mocny i nadal rozsądnie wyceniony SUV.
Wyposażenie najtańszej odmiany obejmuje m.in.:
- Wystrój wnętrza Design Selection Studio
- Skórzana kierownica wielofunkcyjna
- Przednie fotele z manualną regulacją na wysokość i manualną regulacją odcinka lędźwiowego
- Tylna kanapa niedzielona, oparcie dzielone, bez podłokietnika
- Elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane lusterka boczne, automatycznie ściemniające się lusterko boczne po stronie kierowcy, podświetlenie wejścia
- Czujnik zmierzchu i deszczu
- Regulacja zasięgu reflektorów
- Światła do jazdy dziennej, funkcja Coming Home and Leaving Home
- Reflektory główne LED
- Tylne światła LED
- Wycieraczka tylnej szyby "Aero"
- Listwy wzdłuż okien w kolorze czarnym
- Relingi dachowe - czarne, matowe
- Stalowe obręcze kół 8J x 19 cali
- Systemy: eCall , Side Assist, Lane Assist, Turn Assist - asystent skrętu, Front Assist - kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, Crew Protect Assist - aktywna funkcja ochrony kierowcy i pasażera z przodu
- Driver Alert - system wykrywający zmęczenie kierowcy
- Alarm i czujniki parkowania tył
- Klimatyzacja Climatronic, 1-strefowa
- Lusterko wsteczne automatycznie przyciemniane
- Kamera cofania
- Podłokietnik z przodu
- Poduszki powietrzne z przodu z dezaktywacją poduszki pasażera z przodu
- Boczne poduszki powietrzne z przodu, kurtyny powietrzne oraz centralna poduszka powietrzna z przodu
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- ISA - Inteligentny asystent prędkości
- TPM - system kontroli ciśnienia w oponach
- Infotainment z ekranem 13 cali
- Przygotowanie do systemu nawigacji
- Bluetooth
- Funkcja SmartLink
- 8 głośników
- Obsługa głosowa
- DAB - funkcja odbioru programów radiowych w formie cyfrowej
- 2xUSB-C z przodu
- Gniazdo 12 V w bagażniku
Tak prezentuje się cennik i dane techniczne Skody Elroq (kwoty nie uwzględniają dopłat):
Wersja wyposażenia | Pojemnośćakumulatora | Maksymalnyzasięg | Moc | Moc ładowania | Przyspieszenie | Rodzaj napędu | Cena |
Skoda Elroq 50 | 55 kWh | 375 km | 170 KM | 145 kW | 9 s | tylne koła | 149 000 zł |
Skoda Elroq 60 | 63 kWh | 430 km | 204 KM | 165 kW | 8 s | tylne koła | 161 450 zł |
Skoda Elroq 85 | 82 kWh | 580 km | 286 KM | 175 kW | 6,6 s | tylne koła | 193 200 zł |
Skoda Elroq 85X | 82 kWh | 539 km | 286 KM | 175 kW | 6,6 s | 4x4 | 204 950 zł |
Skoda Elroq 60 Sportline | 63 kWh | 425 km | 204 KM | 165 kW | 8 s | tylne koła | 182 000 zł |
Skoda Elroq 85 Sportline | 82 kWh | 574 km | 286 KM | 175 kW | 6,6 s | tylne koła | 200 500 zł |
Skoda Elroq RS | 84 kWh | 549 km | 340 KM | 175 kW | 5,4 s | 4x4 | 219 200 zł |