GAC już w Polsce. Na początek dwa SUV-y

To kolejna chińska marka, która rusza z biznesem w Polsce. Co wyróżnia modele koncernu GAC? Istniejąca od 1997 roku firma Guangzhou Automobile Group jeszcze dekadę temu polegała na działaniach joint-venture z gigantami takimi jak Toyota, Honda czy Isuzu. Dziś należy do największych graczy na chińskim rynku, a swoje produkty oferuje już w 80 krajach.

Reklama

Do listy można teraz dopisać Polskę, która została wyróżniona przez koncern z Państwa Środka. To właśnie nad Wisłą zaczyna się europejska ekspansja GAC-a, a za wprowadzenie nowej marki na rynek odpowiada dystrybutor Jameel Motors Poland. Przedstawiciele firmy zapewniają, że chcą konkurować z kluczowymi chińskimi graczami - MG, Omodą, Jaecoo i BYD.

Co oferuje GAC? Oto nowości z Chin

Reklama

Oba auta, od których Chińczycy rozpoczynają sprzedaż na Starym Kontynencie, to modele elektryczne. Warto wiedzieć, że GAC w Chinach oferuje nie tylko EV, ale i modele napędzane konwencjonalnymi silnikami spalinowymi. Na rodzimym rynku marka GAC nie występuje... wcale - samochody sprzedawane są pod osobnymi nazwami - to tłumaczy, dlaczego Aion V i Hyptec HT nie są do siebie ani trochę podobne - w Chinach są oferowane w ramach jednego koncernu, ale pod różnymi brandami. Europejski GAC to typowy "nowofalowy" producent z Chin - we wnętrzu na próżno szukać elementów skopiowanych z europejskich marek. Styl jest minimalistyczny, a obsługa dotykowa. Design nadwozia to rzecz gustu, ale oba modele debiutujące w Polsce nie są "brzydkie". Co najwyżej nieco generyczne, a fakt, że nie mają wspólnych elementów (nawet logotypu) nie pomaga stworzyć tożsamości marki, czyli czegoś, za czym europejski klient zdecydowanie przepada.

GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Mimo to, można uznać, że do zadania podboju Europy GAC przygotował się jednak solidnie - nie tylko zmieniając nazwę. Strategia koncernu zakładała stworzenie centrum dystrybucji części zamiennych (znajduje sie ono w Holandii), a GAC Aion V jest wytwarzany w... Austrii. To już konkretna różnica względem większości dalekowschodnich nowości. Elektryczny SUV wytwarzany jest w zakładach Magna Steyr, które mają w portfolio m.in. BMW X3 E83 czy Mercedesa Klasy G.

Tak jeździ GAC Aion V

Mniejszy z modeli to Aion V czyli SUV mierzący około 4,6 m. Nadwozie jest stylizowane w sposób, który ukrywa wymiary - na żywo aż trudno uwierzyć, że chiński elektryk gra w tej samej lidze co Volkswagen ID.4, Ford Explorer czy Skoda Enyaq. 19-calowe felgi i proporcje karoserii maskują z kolei duży rozstaw osi (niemal 2,8 m), dzięki któremu drugi rząd siedzeń jest niebywale przestronny. Bagażnik wypada już nieco gorzej, ale 470 l pojemności i 1600 l po złożeniu oparć tylnej kanapy to wciąż dobry wynik. Gdyby tylko elektryczna klapa bagażnika otwierała się i zamykała nieco szybciej...

GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Oprócz tego, GAC chwali się, że w ofercie będzie dostępny materac szyty na miarę wnętrza. Akcesorium zamieni samochód w małego kampera - na pokładzie znajduje się bowiem lodówka z funkcją grzania (może ona mrozić lub grzać, osiągając temperaturę 50 stopni) i tryb kempingowy, ryglujący zamki i wprowadzający delikatny obieg powietrza w kabinie. Brzmi jak próba upchnięcia największej liczby bajerów na centymetr kwadratowy, ale trzeba przyznać, że możliwość przewiezienia lodów z drugiego końca Europy (lodówka może działać również, gdy samochód jest wyłączony) czy podgrzania pokarmu dla dziecka brzmi interesująco.

GAC Aion V - pierwsza jazda

Chiński SUV dla rodziny ma jeszcze parę asów w rękawie. Kąt oparć tylnej kanapy jest regulowany w zakresie aż 20 stopni. Przednie siedzenia mają z kolei masaż, podgrzewanie i wentylację. Typowa, irytująca wada chińskich aut w postaci braku regulacji wysokości fotela pasażera jest obecna także tutaj.

Czy gadżeciarskie wnętrze z chłodziarko-zamrażarko-podgrzewaczem to próba odwrócenia uwagi od tego, co pod maską i pod podłogą? Nie do końca - Aion V skrywa podzespoły, których nie powstydziłby się europejski producent. Silnik elektryczny ma moc 204 KM i moment obrotowy 240 Nm. Taki potencjał wystarcza, by przyspieszyć do setki w 7,9 sekundy, choć warto zauważyć, że reakcja na gaz w przednionapędowym elektryku nie jest tak spontaniczna jak u konkurentów. Prędkość maksymalna została ograniczona do 160 km/h.

GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Akumulator? Duży, bo o pojemności 75,3 kWh. Bateria w techologii LFP potrafi ładować się z mocą 180 kW. GAC Aion V potrafi zwiększyć zasięg o 370 km w 15 minut, a ładowanie w zakresie 10 do 80 proc. trwa 24 minuty. Zużycie energii deklarowane przez producenta to 16 kWh/100 km co powinno przełożyć się na duży zasięg - w cyklu mieszanym na poziomie 510 km, a w mieście 708 km.

Tyle kosztuje GAC Aion V

Cena 4,6-metrowego SUV-a z rodzinnymi aspiracjami to 178 900 zł za bazową wersję Premium. Model w wariancie Luxury to wydatek od 187 900 zł. Bogate wyposażenie sprawia, że cena wydaje się być skalkulowana rozsądnie. Z drugiej strony, Skoda Enyaq 60 z akumulatorem 63 kWh i silnikiem o mocy 204 KM kosztuje tylko 10 000 zł więcej, bo 189 900 zł. Volkswagen ID.4 wyposażony w sensowny napęd 286 KM i akumulator 77 kWh to wydatek 186 590 zł. Najtańsza nowa Kia EV6 jest dostępna z akumulatorem 63 kWh i silnikiem 170 KM – taki model w promocji to wydatek 189 500 zł.

GAC wchodzi do Polski z mocną propozycją finansowania - proponuje ratę na poziomie 888 zł miesięcznie i serwisem na 4 lata za 1 zł.

GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

GAC Hyptec HT. Duży SUV wjeżdża na rynek

Drugi SUV w ofercie GAC to model nieco bardziej niszowy. Trudno nazwać inaczej niemal 5-metrowego, elektrycznego Hyptec HT - SUV-a, który w Chinach jest reklamowany jako auto klasy premium. Czy większy GAC zasługuje, by określać go takim mianem? Pod względem gabarytów gra w lidze Audi Q8 e-tron, BMW iX czy Mercedesa EQE SUV, ale na tym podobieństwa się kończą.

Design GAC-a Hyptec HT przywodzi na myśl przede wszystkim Teslę Model Y i Model X. Ważący około 2,2 tony SUV ma opływowe linie, duże, gładkie powierzchnie i... bardzo małe koła. W stosunku do bryły wyglądają wręcz zabawnie. 19-calowe obręcze nie licują ze skalą całego samochodu, a szkoda - psuje to całkiem udany projekt.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

We wnętrzu - zupełnie inna historia. Materiały, które posłużyły do wykończenia kokpitu są naprawdę dobrej jakości. Całość daje poczucie obcowania ze starannie zmontowanym wnętrzem. Nieliczne fizyczne przełączniki satysfakcjonująco klikają, a skóra Nappa na fotelach jest miła w dotyku. GAC chwali się także nagłośnieniem ze wzmacniaczem o mocy blisko 1000 W. Ekran systemu multimedialnego mógłby mieć lepsze kąty widzenia, a obsługa systemu infotainment wymaga sporo uwagi - jest więc typowo po chińsku. Podobnie jak mniejszy brat, Hyptec HT nieustannie "czepia się" kierowcy - a to o zjeżdżanie z pasa ruchu, a to o nieuwagę za kierownicą. Jest przy tym nadgorliwy, a fałszywe alarmy doprowadzają do szału, przez co przed każdą podróżą trzeba poświęcić chwilę na wyłączenie tych "wspomagaczy". Hyptec HT to pojemny samochód - schowek pod przednią maską, czyli frunk oddaje do dyspozycji 55 l pojemności. Tradycyjny kufer z tyłu oferuje 670 litrów, a po złożeniu siedzeń drugiego rzędu można go powiększyć do 1800 l.

GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

GAC Hyptec HT - silnik, moc, cena

Ten SUV jest większy od Aiona, ale akumulator ma nieco mniejszą pojemność 73 kWh. Niższa jest także moc ładowania - wynosi 163 kW, co pozwala naładować akumulator w 28 minut, ale w zakresie 30-80 %.

Silnik elektryczny umieszczony został na tylnej osi i zapewnia moc 244 KM oraz 355 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa równe 7 sekund, zasięg wynosi 450 km.

GAC Hyptec HT w Polsce kosztuje od 222 900 zł. Teraz, po odjęciu 40 000 zł dopłaty z programu NaszEauto nowy SUV stanieje do 182 900 zł. Argumentem przemawiającym za wyborem marki może być także 8-letnia gwarancja na cały pojazd, w tym na akumulator.

GAC rusza z biznesem w Polsce

Salon GAC Motor Polska przy ul. Jubilerskiej 6 w Warszawie niedawno ruszył ze sprzedażą dwóch modeli. Warszawska placówka jest pierwszym salonem marki GAC w Europie. Spółka Jameel Motors Poland otworzyła prz okazji magazyn części. Równolegle trwa budowa sieci dilerskiej, obejmującej największe polskie aglomeracje: Gdańsk, Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań czy Szczecin. Docelowo ma ona liczyć 9 punktów w całym kraju.

GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Aion V GAC Aion V / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
GAC Hyptec HT GAC Hyptec HT / dziennik.pl / Maciej Lubczyński