Przyszłe 12 miesięcy obrodzi nowiutkimi autami. Pojawią się całkowicie świeże modele i takie nieco podgrzane.
Na początek wielka nadzieja Opla, czyli następca obecnej astry. Nowy kompakt Opla powstanie na nowej płycie podłogowej Delta z której korzystają inne auta spod skrzydeł General Motors - ujawniony niedawno chevrolet cruze czy też kompaktowy saab przyszłości.
Zanim jednak ruszą taśmy czeka nas gra wstępna. Być może wiosną na wystawie w Genewie Opel pokaże prototyp. Samochód gotowy do produkcji poznamy kilka miesięcy później, podczas jesiennego salonu we Frankfurcie.
Po premierze, czyli pod koniec 2009 roku auto trafi do sprzedaży.
Ludzie z Opla obiecują fajne zawieszenie i sprawne silniki. Nie powinno też zabraknąć wersji hybrydowej (zespół spalinowo-elektryczny) i wariantu zasilanego bioetanolem (Flex-Fuel). Niewykluczony napęd na cztery koła dla szatańskiej wersji OPC.
Mało tego, pod spodem dostaniemy jeszcze zaawansowane rozwiązania techniczne, które debiutowały w insigni. Pierwszym z brzegu jest inteligentne oświetlenie Adapting Forward Lighting (AFL). Innym superwynalazkiem będzie kamera "Opel Eye", która czyta znaki drogowe i pilnuje toru jazdy.
Wreszcie Saab. Być może po 11 latach istnienia flagowego 9-5 późną jesienią poznamy następcę. Auto powstanie na bazie opla insigni. Zarówno limuzyna jak i kombi będą dostępne z napędem 4x4 lub tylko przednim. Wcześniej bo w sierpniu świat ujrzy uterenowioną odmianę 9-3X - model podwyższony i obudowany osłonami z napędem 4x4 pod spodem. Listopad to premiera długooczekiwanego saaba 9-4X - luksusowy SUV zmierzy się z BMW X3, Mercedesem GLK i Volvo XC60.
Cadillac - luty to supersedan czyli CTS-V. Sportowa odmiana luksusowego sedana. Pod maską siedzi 550-konna widlasta ósemka 6.2 doładowana mechanicznie sprężarką Eaton (szóstej generacji). Podobny motor (z tej samej rodziny) rozpędza diabelską corvettę ZR1. Lato to debiut luksusowego kombi - CTS Sport Wagon. Razem z nim powinien pojawić się CTS coupe.
>>>Zajrzyj pod maskę Forda wszech czasow
Do Mondeo i S-Maxa w 2009 roku będzie można zażyczyć luksusowe wykończenie przygotowane przez oddział Ford Individual. Drugi kwartał to odświeżony transit connect, zaś na przełomie drugiego i trzeciego kwartału pojawi się od nowa oszlifowany pikap ranger.
Fiat specjalista od małych aut także szykuje gorące hity. Największym będzie 500 kabrio - samochód będzie produkowany w Tychach. Debiut? Drugi kwartał 2009 roku - idealna pora bo to letnie miesiące…
Trzeci kwartał - odsłona nowego fiata doblo. Zmiany czekają też produkowaną w Polsce pandę. Także grande punto, bravo i croma doczekają się kuracji odmładzającej.
Fani Alfy Romeo także mogą zacierać ręce - włoska marka szykuje prawdziwą rewolucję. Jesienią ujrzymy następcę 147, czyli 149 (nazwa nie jest jeszcze robocza). Piękność w stylu Mi.To i 8C competizione prawdopodobnie odkryje wdzięki w czasie październikowego salonu samochodowego we Frankfurcie.
Mi.To w końcu pojawi się jako GTA. Trzy magiczne literki oznaczają 230 KM z turbobenzynowego silnika 1.8. Z wrażenia można się spocić, a serce już teraz bije mocniej…
Dla spidera i 159 Włosi także szykują nowinki. Lancia to muza z nowym silnikiem benzynowym 1.4/95 KM, zaś delta dostanie 200 turbokoni z motoru 1.8.
Mitsubishi - w kwietniu pojawi się Colt Clear Tec - mieszczuch z "zielonym" napędem. Pod karoserią ukryto układ "Automatic Stop & Go" (AS&G) i system odzyskiwania energii z hamowania. Wszystko po to, by zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 10 proc. Tego samego miesiąca przyjedzie pikap L200 High Power z nowym, najmocniejszym w klasie, turbodieslem o mocy 178 KM.
Kia - styczeń to debiut cee’da ISG z systemem stop&go. Wytęskniony soul pojawi się w lutym. Moc? Tej nie zabraknie. Bez względu na to, czy wybierzemy silnik benzynowy czy wysokoprężny przednie koła poruszy 126 koni mechanicznych z pojemności 1.6 l. Tak, tak moc i pojemność są identyczne, ale moment obrotowy różny - 156 Nm da kierowcy benzynówka, zaś turbodiesel to większa frajda z jazdy, bo pod nogą czeka 255 Nm. Zmodernizowany cee’d ociepli późną jesień.
>>>Przeczytaj więcej o nowej Kii Soul
Całkowicie nowe sorento poznamy w czasie marcowego salonu samochodowego w Genewie, do Polski dojedzie w sierpniu 2009 r. Kwiecień - cee’d 1.6 CRDi z 6 biegową skrzynią. Carnival z nowym turbodieslem 2.2 CRDi/150 KM - sierpień.
Wreszcie najważniejszy hit koreańskiej marki na 2009 rok, to całkowicie nowy van klasy kompakt. Samochód będzie produkowany w Żylinie. Premiera we Frankfurcie (październik), w Polsce listopad 2009 r.
Mazda - w 2009 r. pojawi się całkowicie nowa "trójka" - konkurentka golfa, astry i innych. Od razu jako sedan i hatchback z czterema silnikami do wyboru. Odświeżona MX-5 także rozłoży swój dach...
>>>Zobacz, jeszcze więcej Mazdy
Mercedes - już wiosną 2009 roku w Europie pojawi się najnowsza generacja klasy E. Pod koniec roku dołączy odmiana kombi. Na półrocze zapowiedziano rynkową premierę niezwykłego auta - chodzi o SLR McLaren Strirling Moss. Perła w koronie MB nie ma dachu ani szyby za to 650-konne doładowane V8, które do setki rwie w 3,5 sekundy. Powstanie ledwie 75 sztuk każda po 750 tys. euro.
Audi - w styczniu podczas salonu samochodowego w Detroit zadebiutuje R8 V10. Kwiecień - A4 Allroad. Maj - A5 Cabrio. Lipiec - A5 Sportback i "tetetka" roadster. Wrzesień - odmłodzone Q7 i R8 Spyder. W październiku poznamy flagową limuzynę czyli A8. Jednak największa nowość rynkowa 2009 roku to Q5 - kompaktowy SUV, konkurent BMW X3.
BMW - maj to początek sprzedaży roadstera Z4. Sierpień zacznie się mocnym uderzeniem bowiem na drogę wyjedzie X5 w szalonej wersji M. Miesiąc później dołączy kolejny drapieżnik z bawarskiej stajni X6 M - w obu przypadkach ok. pół tysiąca koni przeniesie na asfalt napęd 4x4. Mini cabrio złoży dach w marcu.
>>>Wskocz za kółko prototypu BMW!
Honda to dwa nowe modele. Luty to debiut drugiej generacji hondy city. Hybrydowa honda insight także zawita do Polski w 2009 r.
Volkswagen - od stycznia VW wprowadza ekologicznego passata EcoFuel. Luty to najprawdopodobniej debiut golfa plus. Maj - golf GTI i nowe polo. Październik - golf wariant czyli kombi.
Skoda w drugiej połowie roku ruszy ze sprzedażą yeti - pierwszego SUV-a czeskiego producenta. Także zmodernizowana octavia RS i scout przyjadą w 2009 r. Octavia dostanie też nowego turbodiesla 1.6. W ofercie pojawi się octavia greenline - auto ma lżejszą konstrukcję i lepszą aerodynamikę od tradycyjnej wersji.
Peugeot w nowy rok wjeżdża odmłodzoną wersją malucha 107. Przełom kwietnia i maja przywita 308 crossover.
Także Citroen przywitał nowy rok odmłodzonym maluchem, czyli C1. W lutym atmosferę podgrzeje nowiutki citroen C3 picasso. Listopadowe chmury rozwieje zupełnie nowa generacja "zwykłego" C3.
Renault - w końcu stycznia pojawi się nowe megane coupe, a potem dołączy pikantne twingo RS (1.6/133 KM). Wiosna (kwiecień) to kangoo be bop. Czerwiec to odsłona siedmioosobowego grand scenica, chwilę później dołączy krótsza odmiana grand. Megane kombi, czyli grandtour dołączy jesienią. Dacia to logan w wersjach pikap i furgon.
Toyota - styczeń należy do trzeciej generacji avensisa (sedan i kombi). Koniec styczni i początek lutego to prezentacja odświeżonej toyoty yaris i aygo. Na przełomie lutego i marca zaskoczy nas najmniejsze "dziecko" japońskiego koncernu, czyli iQ. Pierwszy kwartał - zmodernizowany pikap hilux z nowym, trzylitrowym silnikiem.
Przełom kwietnia i maja to urban cruiser. Odświeżony RAV-4 trafi do polskich salonów Toyoty w końcu czerwca. Koniec lata Toyota przywita nową wersją hybrydowego priusa. Razem z nim pojawi się van verso.