Przyszłe 12 miesięcy obrodzi nowiutkimi autami. Pojawią się całkowicie świeże modele i takie nieco podgrzane.

Na początek wielka nadzieja Opla, czyli następca obecnej astry. Nowy kompakt Opla powstanie na nowej płycie podłogowej Delta z której korzystają inne auta spod skrzydeł General Motors - ujawniony niedawno chevrolet cruze czy też kompaktowy saab przyszłości.

Następną generację oplowskiego kompaktu wyprodukuje pięć zakładów GM Europe - Russelsheim i Bochum (Niemcy), Ellesmere Port (Wielka Brytania), Trollhättan (Szwecja) i polska fabryka General Motors w Gliwicach.

Zanim jednak ruszą taśmy czeka nas gra wstępna. Być może wiosną na wystawie w Genewie Opel pokaże prototyp. Samochód gotowy do produkcji poznamy kilka miesięcy później, podczas jesiennego salonu we Frankfurcie.

Po premierze, czyli pod koniec 2009 roku auto trafi do sprzedaży.

Ludzie z Opla obiecują fajne zawieszenie i sprawne silniki. Nie powinno też zabraknąć wersji hybrydowej (zespół spalinowo-elektryczny) i wariantu zasilanego bioetanolem (Flex-Fuel). Niewykluczony napęd na cztery koła dla szatańskiej wersji OPC.

Mało tego, pod spodem dostaniemy jeszcze zaawansowane rozwiązania techniczne, które debiutowały w insigni. Pierwszym z brzegu jest inteligentne oświetlenie Adapting Forward Lighting (AFL). Innym superwynalazkiem będzie kamera "Opel Eye", która czyta znaki drogowe i pilnuje toru jazdy.

Jednak to nie wszystko co szykują producenci z korony General Motors. W styczniu oficjalnie rusza sprzedaż insigni - czyli flagowej limuzyny Opla (ceny od 72 900 zł). kwiecień dołączy bardziej praktyczna insignia sports tourer - stylowe kombi które zmieści 540 litrów bagaży, a po złożeniu kanapy pojemność rośnie niemal trzy razy do 1530 litrów. Sierpień to ekologiczna omiatana insigni, czyli ecoflex.

>>>Opel insignia już w Polsce

Także Chevrolet szykuje się do ataku - nowa broń to cruze. Ekspresyjny chevy zastąpi obecne lacetti. W sprzedaży auto pojawi się wiosną 2009 roku kwiecień. Od samego początku Chevrolet zaoferuje trzy motory do wyboru. Dwie benzynówki to 1.6/112 KM i 1.8/140 KM. W mocniejszym silniku zastosowano zmienne fazy rozrządu - efekt to wyższa kultura pracy, ekonomiczne spalanie i czystsze spaliny.

Turbodiesel będzie jeden, ale za to nowej konstrukcji - 2.0/150 KM i 320 niutonometrów. Moc i moment obrotowy przeniesie na koła pięć biegów ręcznych lub sześć automatycznych.

Wreszcie Saab. Być może po 11 latach istnienia flagowego 9-5 późną jesienią poznamy następcę. Auto powstanie na bazie opla insigni. Zarówno limuzyna jak i kombi będą dostępne z napędem 4x4 lub tylko przednim. Wcześniej bo w sierpniu świat ujrzy uterenowioną odmianę 9-3X - model podwyższony i obudowany osłonami z napędem 4x4 pod spodem. Listopad to premiera długooczekiwanego saaba 9-4X - luksusowy SUV zmierzy się z BMW X3, Mercedesem GLK i Volvo XC60.

Cadillac - luty to supersedan czyli CTS-V. Sportowa odmiana luksusowego sedana. Pod maską siedzi 550-konna widlasta ósemka 6.2 doładowana mechanicznie sprężarką Eaton (szóstej generacji). Podobny motor (z tej samej rodziny) rozpędza diabelską corvettę ZR1. Lato to debiut luksusowego kombi - CTS Sport Wagon. Razem z nim powinien pojawić się CTS coupe.

Ford także ma swój wkład w polskiej motoryzacji. W styczniu oficjalnie ruszyła sprzedaż forda ka produkowanego w tyskiej fabryce Fiata. To oznacza, że autka można już dotykać, wsiadać i testować. Najtańsza wersja Ambiente z benzynowym silnikiem 1.2/68 KM kosztuje 28 900 zł. Identyczną odmianę z turbodieslem 1.3 TDCI/75 KM, wyceniono na 35 900 zł. Oba silniki oddają moc przez pięć biegów skrzyni manualnej.

>>>Najtańszy ford w Polsce

W pierwszych miesiącach 2009 roku pojawi się mocarny ford kuga. SUV z większym wykopem to 200-konna rzędowa piątka 2.5 l. Ta fabryka mocy już napędza mondeo, S-Maxa i sportowego focusa ST. Asfalt zroluje 320 niutonometrów - tyle kierowca dostanie pod nogę w zakresie od 1600 do 4 tys. obr. Pod podłogą pracuje sterowany elektronicznie napęd 4x4, czyli system rozdziału momentu ze sprzęgłem Haldex.

Seryjnie samochód rozpędzi sześć biegów skrzyni ręcznej (średnie spalanie 9,9 l/100 km). Zamiast niej na życzenie założą 5-stopniowy automat z trybem sportowej redukcji przełożeń - ma być szybki, bystry i w ogóle.

>>>SUV z większym wykopem

Tegoroczne lato u Forda będzie bardzo gorące. Superkompakt - focus RS to 2.5 litra i pięć cylindrów w rzędzie poganianych przez doładowanie.

Efekt? Stopi asfalt - 300 KM, 440 niutonometrów. Pierwszą setkę zaliczy w 5,9 sekundy, a zabawa kończy się przy 263 km/h. Szybko - nawet bardzo, prawda?

>>>Zajrzyj pod maskę Forda wszech czasow

Do Mondeo i S-Maxa w 2009 roku będzie można zażyczyć luksusowe wykończenie przygotowane przez oddział Ford Individual. Drugi kwartał to odświeżony transit connect, zaś na przełomie drugiego i trzeciego kwartału pojawi się od nowa oszlifowany pikap ranger.

Fiat specjalista od małych aut także szykuje gorące hity. Największym będzie 500 kabrio - samochód będzie produkowany w Tychach. Debiut? Drugi kwartał 2009 roku - idealna pora bo to letnie miesiące…

Trzeci kwartał - odsłona nowego fiata doblo. Zmiany czekają też produkowaną w Polsce pandę. Także grande punto, bravo i croma doczekają się kuracji odmładzającej.

Fani Alfy Romeo także mogą zacierać ręce - włoska marka szykuje prawdziwą rewolucję. Jesienią ujrzymy następcę 147, czyli 149 (nazwa nie jest jeszcze robocza). Piękność w stylu Mi.To i 8C competizione prawdopodobnie odkryje wdzięki w czasie październikowego salonu samochodowego we Frankfurcie.

Mi.To w końcu pojawi się jako GTA. Trzy magiczne literki oznaczają 230 KM z turbobenzynowego silnika 1.8. Z wrażenia można się spocić, a serce już teraz bije mocniej…

Dla spidera i 159 Włosi także szykują nowinki. Lancia to muza z nowym silnikiem benzynowym 1.4/95 KM, zaś delta dostanie 200 turbokoni z motoru 1.8.

Mitsubishi - w kwietniu pojawi się Colt Clear Tec - mieszczuch z "zielonym" napędem. Pod karoserią ukryto układ "Automatic Stop & Go" (AS&G) i system odzyskiwania energii z hamowania. Wszystko po to, by zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o ponad 10 proc. Tego samego miesiąca przyjedzie pikap L200 High Power z nowym, najmocniejszym w klasie, turbodieslem o mocy 178 KM.

Czerwiec to debiut lancera ralliart - maszyna z mocą 240 KM napędzana na cztery koła. Razem z nim pojawi się lancer z benzynowym silnikiem 1.8 i fabryczną instalacją gazową.

Pod koniec 2009 roku dostaniemy lancera, którego rozpędzi całkowicie nowy turbodiesel spełniający normę Euro 5.

Kia - styczeń to debiut cee’da ISG z systemem stop&go. Wytęskniony soul pojawi się w lutym. Moc? Tej nie zabraknie. Bez względu na to, czy wybierzemy silnik benzynowy czy wysokoprężny przednie koła poruszy 126 koni mechanicznych z pojemności 1.6 l. Tak, tak moc i pojemność są identyczne, ale moment obrotowy różny - 156 Nm da kierowcy benzynówka, zaś turbodiesel to większa frajda z jazdy, bo pod nogą czeka 255 Nm. Zmodernizowany cee’d ociepli późną jesień.

>>>Przeczytaj więcej o nowej Kii Soul

Całkowicie nowe sorento poznamy w czasie marcowego salonu samochodowego w Genewie, do Polski dojedzie w sierpniu 2009 r. Kwiecień - cee’d 1.6 CRDi z 6 biegową skrzynią. Carnival z nowym turbodieslem 2.2 CRDi/150 KM - sierpień.

Wreszcie najważniejszy hit koreańskiej marki na 2009 rok, to całkowicie nowy van klasy kompakt. Samochód będzie produkowany w Żylinie. Premiera we Frankfurcie (październik), w Polsce listopad 2009 r.

Mazda - w 2009 r. pojawi się całkowicie nowa "trójka" - konkurentka golfa, astry i innych. Od razu jako sedan i hatchback z czterema silnikami do wyboru. Odświeżona MX-5 także rozłoży swój dach...

>>>Zobacz, jeszcze więcej Mazdy

Mercedes - już wiosną 2009 roku w Europie pojawi się najnowsza generacja klasy E. Pod koniec roku dołączy odmiana kombi. Na półrocze zapowiedziano rynkową premierę niezwykłego auta - chodzi o SLR McLaren Strirling Moss. Perła w koronie MB nie ma dachu ani szyby za to 650-konne doładowane V8, które do setki rwie w 3,5 sekundy. Powstanie ledwie 75 sztuk każda po 750 tys. euro.

Audi - w styczniu podczas salonu samochodowego w Detroit zadebiutuje R8 V10. Kwiecień - A4 Allroad. Maj - A5 Cabrio. Lipiec - A5 Sportback i "tetetka" roadster. Wrzesień - odmłodzone Q7 i R8 Spyder. W październiku poznamy flagową limuzynę czyli A8. Jednak największa nowość rynkowa 2009 roku to Q5 - kompaktowy SUV, konkurent BMW X3.

BMW - maj to początek sprzedaży roadstera Z4. Sierpień zacznie się mocnym uderzeniem bowiem na drogę wyjedzie X5 w szalonej wersji M. Miesiąc później dołączy kolejny drapieżnik z bawarskiej stajni X6 M - w obu przypadkach ok. pół tysiąca koni przeniesie na asfalt napęd 4x4. Mini cabrio złoży dach w marcu.

>>>Wskocz za kółko prototypu BMW!

Honda to dwa nowe modele. Luty to debiut drugiej generacji hondy city. Hybrydowa honda insight także zawita do Polski w 2009 r.

Volkswagen - od stycznia VW wprowadza ekologicznego passata EcoFuel. Luty to najprawdopodobniej debiut golfa plus. Maj - golf GTI i nowe polo. Październik - golf wariant czyli kombi.

Skoda w drugiej połowie roku ruszy ze sprzedażą yeti - pierwszego SUV-a czeskiego producenta. Także zmodernizowana octavia RS i scout przyjadą w 2009 r. Octavia dostanie też nowego turbodiesla 1.6. W ofercie pojawi się octavia greenline - auto ma lżejszą konstrukcję i lepszą aerodynamikę od tradycyjnej wersji.

Peugeot w nowy rok wjeżdża odmłodzoną wersją malucha 107. Przełom kwietnia i maja przywita 308 crossover.

Także Citroen przywitał nowy rok odmłodzonym maluchem, czyli C1. W lutym atmosferę podgrzeje nowiutki citroen C3 picasso. Listopadowe chmury rozwieje zupełnie nowa generacja "zwykłego" C3.

Renault - w końcu stycznia pojawi się nowe megane coupe, a potem dołączy pikantne twingo RS (1.6/133 KM). Wiosna (kwiecień) to kangoo be bop. Czerwiec to odsłona siedmioosobowego grand scenica, chwilę później dołączy krótsza odmiana grand. Megane kombi, czyli grandtour dołączy jesienią. Dacia to logan w wersjach pikap i furgon.

Seat exeo, czyli nowy konkurent dla mondeo i spółki zawita na drogach w marcu. Napęd - trzy benzynowce (od 102 KM do 200 KM) i trzy doładowane diesle (od 120 KM do 170 KM).

Pięć z sześciu jednostek to motory turbodoładowane, co oznacza lepsze osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa. Wszystkie wersje rozpędzi sześć biegów.

Toyota - styczeń należy do trzeciej generacji avensisa (sedan i kombi). Koniec styczni i początek lutego to prezentacja odświeżonej toyoty yaris i aygo. Na przełomie lutego i marca zaskoczy nas najmniejsze "dziecko" japońskiego koncernu, czyli iQ. Pierwszy kwartał - zmodernizowany pikap hilux z nowym, trzylitrowym silnikiem.

Przełom kwietnia i maja to urban cruiser. Odświeżony RAV-4 trafi do polskich salonów Toyoty w końcu czerwca. Koniec lata Toyota przywita nową wersją hybrydowego priusa. Razem z nim pojawi się van verso.