Saab 9-3X to auto jakiego brakowało w rodzinie szwedzkiej marki. Debiutuje właśnie w czasie salonu samochodowego w Genewie. Nowicjusz będzie walczyć z nadchodzącym audi A4 allroad, które również ujawniło się na deskach szwajcarskiej wystawy. Nowy Szwed może też namieszać w życiu większego subaru otback.
Uterenowiona odmiana 9-3X powstała na bazie sportkombi - bagażnik o podwójnej podłodze zmieści od 477 litrów do ponad 1330 l. Po złożeniu tylnej kanapy i fotela przedniego pasażera kabina połknie nawet 2,5-metrowe przedmioty - z zapakowaniem deski surfingowej nie powinno być problemu...
>>>Zobacz, jak działa elektryczny opel ampera
Dojazd na piaszczystą lub kamienistą plażę też będzie bułką z masłem. Zawieszenie auta jest podwyższone o 35 mm. Pod obudowanym osłonami nadwoziem pracuje inteligentny napęd na cztery koła XWD.
Układ ogarnia moc i magicznie wspomaga kierowcę. W zależności od warunków potrafi rozdzielić moment nie tylko pomiędzy przodem i tyłem, lecz także dzięki mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym uślizgu między tylne koła. Przy normalnej jeździe 5 do 10 procent mocy trafia na tylną oś, dopiero kiedy zaczyna się coś dziać, tylne koła dostają więcej…
Dla kogo i do czego to auto ma służyć? "9-3X to oszczędny i wszechstronny samochód dla tych, którzy nie chcą lub nie potrzebują SUV-a. W dużym uproszczeniu oferujemy but trekkingowy spełniający swoje zadanie, a jednocześnie bardziej komfortowy i stylowy, niż cięższy but do wspinaczki górskiej". - twierdzi Simon Padian, główny projektant firmy Saab.
System XWD dostaniemy w dwóch wersjach. Pierwsza to 210-konna odmiana, której 2-litrowy turbodoładowany silnik BioPower spali ekologiczny bioetanol (E85 - 85-proc. alkohol, 15 proc. benzyny). 300 Nm na wszystkie koła przeniesie 6 biegów skrzyni ręcznej. Start do setki potrwa 8,5 s.
>>>Chevrolet spark - koniec tajemnic
Druga ma pod maską również 2-litrowy doładowany motor o podobnych osiągach, ale na najczystszą benzynę. Moment obrotowy przekaże 6-biegowy manual lub przekładnia automatyczna.
Saab da też kierowcom wariant przednionapędowy - takiego 9-3X poruszy 180-konny turbodiesel 1.9 TTiD (400 Nm). Samochód rozpędzą biegi manualne albo automatyczne. Zawieszenie tej odmiany podniesiono o 20 mm.
Kiedy w akcji? Pierwsze auta powinny pojawić się drugiej połowie 2009 roku.
Cennik? Ukryty w sejfie…