Wygląda na to, że Szwedzi za punkt honoru wzięli sobie uratowanie Saaba, swej dumy narodowej. Przyczynić się do tego ma firma Koenigsegg, czyli przedsiębiorstwo, które w 1994 roku założył Christian von Koenigsegg, szwedzki biznesmen i entuzjasta samochodów sportowych.

Na razie strony podpisały list intencyjny, a cała transakcja zostanie sfinalizowana do końca września 2009 roku. Warunki porozumienia zakładają, że Saab dostanie 600 milionów dolarów pożyczki, której udzieli Europejski Bank Inwestycyjny, a jej gwarantem będzie szwedzki rząd.

Reklama

Jednak to jeszcze nie wszystko bowiem General Motors i Koenigsegg mają zainwestować w uruchomienie seryjnej produkcji kilku nowych modeli, nad którymi trwają już prace "wykończeniowe". Jednym z nich ma być saab 9-5 najnowszej generacji, konkurent mercedesa klasy E, BMW serii 5 i spółki.

>>>Rozwód w świecie motoryzacji

Saab wystąpił o ochronę przed wierzycielami 20 lutego 2009 roku. Przypominamy, że amerykański koncern General Motors, który sam jest w tarapatach finansowych od dawna deklarował zamiar sprzedaży tej marki.

Koenigsegg zatrudnia 45 pracowników, produkuje kilkanaście luksusowych samochodów rocznie, w tym takie modele jak CCR, CCX i napędzany etanolem CCXR. Za jeden wóz tej marki trzeba zapłacić od 1 miliona do 2,3 miliona dolarów.