Inne / GM

Sprzedając Hammera Amerykanie realizują plan restrukturyzacji, który zakłada znaczne odchudzenie liczby marek wchodzących w skład giganta z Detroit. Od jakiegoś czasu było wiadomo, że GM poszukuje chętnego na producenta paliwożernych i monstrualnych aut, ale nikt nie chciał w tym temacie puścić pary z ust…

Reklama

Jednak wreszcie świat obiegła wiadomość - GM dogadało się z chińską firmą Tengzhong Heavy Industrial Machinery, znanej z produkcji pojazdów specjalnego użytku, maszyn budowlanych i elementów do budowy mostów i autostrad. Włodarzom z Detroit nie przeszkadzało to, że dalekowschodni potentat nie ma doświadczenia w produkcji aut osobowych.

>>>Takiego hummera jeszcze nie widzieliście!

Warunki sprzedaży nie są jeszcze znane, ale eksperci szacują, że Chińczycy będą musieli zapłacić za Hummera około 100 mln dol. Jeszcze w czerwcu 2008 r., gdy GM wystawił tę markę na sprzedaż, spodziewał się zdobyć za nią ponad 500 mln dol.

Wstępne porozumienie obejmuje jednak również liczne niefinansowe zobowiązania. Inwestor zadeklarował gotowość zachowania dotychczasowego zarządu przejmowanej firmy oraz około 3 tys. osób zatrudnionych przy produkcji i sprzedaży Hummerów. Zobowiązał się też do zawarcia długoterminowej umowy z GM na dostawy części zamiennych.

Wiadomo też, że na mocy porozumienia, w zakładzie Shreveport w Luizjanie co najmniej do końca 2010 r. będą produkowane obecne modele Hummera. W przyszłości inwestor będzie musiał opracować nowocześniejsze, bardziej oszczędne pojazdy, które jednak nadal będą produkowane w USA.

Przypominamy, że GM kupił markę Hummer w 1999 r. od firmy AM General. Auta te powstają na bazie produkowanego przez tę firmę na potrzeby amerykańskiej armii samochodu terenowego Humvee.

Sprzedaż Hummerów załamała się przez kryzys i gwałtowny wzrost cen paliwa w lecie 2008 roku. W pierwszych pięciu miesiącach 2009 r. sprzedało się o 64 proc. mniej tych aut, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Do końca 2009 r. koncern z Detroit zamierza sprzedać jeszcze Saturna oraz szwedzkiego Saaba. W 2010 r. z produkcji mają wyjść auta marki Pontiac. Po tych zmianach w GM pozostaną marki: Chevrolet, Cadillac, GMC i Buick.