General Motors podsumowało stary, 2008 rok. Gigant motoryzacyjny sprzedał w Europie ponad 2 miliony aut (2,04 mln sztuk) i wykroił dla siebie 9,3 proc. rynku. Polski oddział GM także chwali się słupkami - przez minione 12 miesięcy Polacy kupili niemal 38 tys. osobówek i prawie 3 tysiące aut dostawczych spod skrzydeł amerykańskiego koncernu. A oto jak radziły sobie poszczególne marki…
Chevrolet w Europie sprzedał ponad pół miliona aut (mimo 5 proc. spadku w branży, sprzedaż Chevroleta wzrosła o prawie 11 procent). Producent sprzedając 507 tys. aut zdobył rekordowy 2,3 procentowy udział w rynku.
Polacy także przyłożyli się do tego wyniku bowiem kupili dokładnie 5899 samochodów. To rekordowy wynik od 2004 roku kiedy ta marka pojawiła się w naszym kraju.
Najpopularniejszym autem był aveo - maluch produkowany na warszawskim Żeraniu. W porównaniu z wynikami roku 2007 powodzenie wzrosło aż o 49 proc.
>>>Tak jeździ nowy chevrolet z Polski!
Przyszłość? W drugim kwartale 2009 roku przyjedzie całkowicie nowy samochód klasy kompakt - chevrolet cruze. Od samego początku Chevrolet zaoferuje trzy motory do wyboru. Dwie benzynówki to 1.6/112 KM i 1.8/140 KM. Turbodiesel będzie jeden, ale za to nowej konstrukcji - 2.0/150 KM i 320 niutonometrów. Moc i moment obrotowy przeniesie na koła pięć biegów ręcznych lub sześć automatycznych.
Opel sprzedał w 2008 r. w Europie około 1 459 000 samochodów - mniej o 10,5 procent w porównaniu do 2007 roku. Jednak dzięki sprzedaży 257 tys. aut, producent zanotował 41-procentowy wzrost w Europie Wschodniej, a to prawie 4 więcej niż cała branża. W Rosji sprzedaż tej marki wzrosła o 49 procent do około 100 tys. pojazdów.
W Polsce Opel to największa marka General Motors pod względem sprzedaży. Po podliczeniu słupków księgowym wyszło, że Polacy kupili ponad 31,3 nowych aut - to lepiej o przeszło 7 proc. w odniesieniu do 2007 r. (29,2 tys. sztuk). W tym wyniku są osobówki - 27 970 sztuk, (wzrost o 4,5 proc; 26 764 sztuk w 2007) - najpopularniejszy model to astra. Sprzedaż dostawczaków zakończyła się liczbą 3337 sztuk - to lepiej o ponad 36 proc w porównaniu do 2007 roku (2447 sztuk).
>>> Sprawdź, co czeka kierowców w 2009 roku
Plany? Startuje sprzedaż insigni, czyli flagowej limuzyny Opla (ceny od 72 900 zł). W kwietniu dołączy bardziej praktyczna insignia sports tourer - stylowe kombi które zmieści 540 litrów bagaży, a po złożeniu kanapy pojemność rośnie niemal trzy razy do 1530 litrów.
Razem z tym autem w rodzinie insigni zadebiutują dwa nowe silniki - wysokoprężny 2.0 BiTurbo/190 KM i tyrbobenzynowy 1.6/180 KM. Dlatego od kwietnia będzie można wybierać z pięciu silników benzynowych o mocy od 115 do 260 KM lub czterech turbodiesli z mocą od 110 do 190 KM.
Sierpień to ekologiczna omiatana insigni, czyli ecoflex. Ciekawostka - w Europie zamówiono już 44 tys. sztuk insigni, a licznik bije dalej…
Już wkrótce na rynku polskim pojawi się także opel corsa w bardzo interesującej wersji Black & White (śnieżnobiała karoseria przykryta czarnym dachem na czarnych felgach z rozbudowanym systemem multimedialnym w środku).
Polska fabryka General Motors w Gliwicach prawdopodobnie już pod koniec 2009 roku zajmie się produkcją następcy obecnej generacji astry. Samochód gotowy do produkcji poznamy podczas jesiennego salonu we Frankfurcie.
>>>Nowy chevrolet z Polski zamiast lanosa
A jak ma się Saab? W Europie producent ze Szwecji sprzedał ponad 66,7 tys. samochodów - to mniej o 21,9 proc. Jednak nad Wisłą stary rok zakończył na plusie.
Marka ze Skandynawii sprzedała najwięcej odkąd działa w Polsce - wynik z 2008 roku to 602 sztuki. Lepiej o 23 proc. w zestawieniu z 2007 r. (490 sztuk). Najwięcej saabów Polacy kupili w grudniu - 94 sztuki.
Co nowego? W drugiej połowie 2009 roku świat ujrzy uterenowioną odmianę saaba 9-3X - model podwyższony i obudowany osłonami z napędem 4x4 pod spodem.
Mało tego, być może po 11 latach istnienia flagowego 9-5 późną jesienią poznamy następcę. Auto powstanie na bazie opla insigni. Zarówno limuzyna jak i kombi będą dostępne z napędem 4x4 lub tylko przednim.
Listopad to przypuszczalna premiera długooczekiwanego saaba 9-4X. Luksusowy SUV zmierzy się z BMW X3, Mercedesem GLK i Volvo XC60.
>>>Saab 9-3 Turbo X - gaz do dechy!
Cadillac sprzedał 4556 aut, mniej o 5 proc. Corvette - 1086 sztuk, czyli mniej o 15,3 proc. Wyniki Hummera spadły o 1,8 proc. do 2286 samochodów.