Największym producentem jest Fiat Auto Poland - firma trzyma w garści ponad 53,1 proc. polskiego rynku. Od stycznia do końca grudnia 2008 r. z fabryki Fiata wyjechało 459 105 aut, czyli ponad 32 proc. mniej niż rok wcześniej. Dwa najpopularniejsze modele tej marki to panda (powstało 215 tys. sztuk) i 500-ka (202 tys. egzemlarzy) - wylicza w swoim raporcie instytut Samar.

>>>Sprawdź, co czeka kierowców w 2009 roku

Reklama

Wiceliderem jest gliwicka fabryka Opla, która przez 12 miesięcy starego roku wyprodukowała 171 644 auta, o 8,3 proc. mniej w porównaniu z rokiem 2007. Do Opla należy 19,9 proc. naszego rynku. Najważniejszy model, niemal 64 proc. produkcji, to siedmiosobowy van zafira (ponad 108 tys. sztuk). Poza zafirą w Gliwicach powstaje jeszcze astra classic i astra III sedan.

Bardzo dobrze poszło FSO. Z warszawskiej fabryki na Żeraniu wyjechało niemal 150 tys. aut. 106 tys. samochodów – spadek o 2,2 proc. w porównaniu do zeszłorocznego wyniku. Udział żerańskiej fabryki w polskim rynku to 17,35 proc. Z zakładu wyjeżdżały - FSO lanos (47 tys. sztuk), chevrolety aveo (43,5 tys. sztuk) i zespoły montażowe (59,5 tys. sztuk).

W poznańskiej zakładach Volkswagena powstało 83 452 auta. To prawie 11,1 procent lepiej niż przed rokiem. VW ma niemal 10 proc. udziałów w naszym rynku.

>>>Oto najlepsze i najgorsze auta świata

Reklama

Tyle osobówki. Aut dostawczych wyprodukowano w 2008 roku w Polsce niemal 127 tys. sztuk – to o 17,8 proc. lepiej niż w 2007 roku. W przypadku Fiata - miniony rok zamknął się liczbą 33 781 sztuk wyprodukowanych pojazdów, co oznacza 116 proc. wzrostu w porównaniu do 2007 r. Volkswagen chwali się wynikiem ponad 93 tys. aut i jest to o 1,2 proc. lepiej niż w 2007 roku.

Ponad 96 proc. aut osobowych i dostawczych wyprodukowanych w Polsce trafia na eksport.