W 2009 roku marka Audi obchodzi 100. urodziny - 16 lipca 1909 roku August Horch założył w Zwickau swoje przedsiębiorstwo. Później Audi, DKW, Horch i Wanderer połączyły swoje siły, tworząc Auto Union AG - było to dokładnie 29 czerwca 1932 roku. 37 lat później (1969 r.) do tej trójki dołączyła firma NSU i w 1985 roku wielka czwórka przekształciła się w Audi AG.
Dlatego Audi Tradition zaplanowało z tej okazji wiele imprez. Pierwszą z nich jest specjalna wystawa, którą można zwiedzać od 26 stycznia do 28 lutego 2009 roku w Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt.
Na wystawie zebrano dwanaście wyjątkowych samochodów. Najstarszy pojazd, Slaby Beringer Elektrowagen, pochodzi z 1919 roku. Łącznie wyprodukowano 257 sztuk tego elektrycznego auta i sprzedawano je nawet w Japonii.
Jedną z największych atrakcji wystawy jest wyścigowy Auto Union Type D, czyli "srebrna strzała" z 1938 roku. Powstał na bazie poprzedniego modelu C, który zaprojektował Ferdynand Porsche, zostało stworzone przez Roberta Eberan-Eberhorsta na potrzeby międzynarodowego Grand Prix, gdy ówczesny regulamin tych wyścigów ograniczył pojemność silników z turbodoładowaniem do trzech litrów. Jeszcze w tym samym roku Tazio Nuvolari zdobył w tej wyścigówce Grand Prix Włoch i Anglii.
Interesujący jest także motocykl NSU typ Baumm. W 1951 roku grafik Gustav Adolf Baumm, współpracujący z NSU, zaproponował model pojazdu przeznaczonego do bicia rekordów. Kierowca prowadził ten motocykl w pozycji leżącej, a cała konstrukcja oparta była na… desce do prasowania. Do 1956 roku ten jednoślad nazywany "leżakiem" pobił kilkadziesiąt rekordów świata i rozpędzał się nawet do 242 km/h.
DKW Schnellaster to pojazd z silnikiem elektrycznym z 1955 roku. Samochód ten był przeznaczony wyłącznie dla różnego rodzaju urzędów i przedsiębiorstw energetycznych. Niektóre z elektrycznych Schnellaster jeździły także na niemieckich wyspach na Morzu Północnym, gdzie obowiązywał zakaz jazdy samochodów z silnikami spalinowymi.
Prototyp F9 z 1941 roku także pochodzi z zakładów DKW. F9 - pierwsza konstrukcja opracowana samodzielnie przez koncern - ma opływowe stalowe nadwozie i trzycylindrowy, dwusuwowy silnik. Samochód stał się wzorcem stylistycznym dla powojennych modeli DKW.
Wyjątkowym eksponatem jest samochód testowy DKW STM III z 1955 roku - prototyp małego auta DKW z karoserią z tworzywa sztucznego. Zbudowano łącznie dwanaście sztuk tego pojazdu, wystawiany egzemplarz jest ostatnim, który przeżył.
Wystawa opowiada też najnowszą historię Audi. Ciekawym przykład to trzecia generacja Audi 100. W 1982 roku model ten był najbardziej aerodynamiczną produkowaną seryjnie limuzyną na świecie (współczynnik oporu powietrza cw - 0,30). Samochód dostał nawet tytuł "mistrza cw".
Są tam także Audi 100 Avant duo (z 1989 r.) i A4 Avant duo (z 1996 r.). Oba auta to prototypy samochodów hybrydowych - przy tylnej osi miały umieszczony silnik elektryczny.
Na wystawie można podziwiać także Audi R10 Le Mans (z 2006 r.), czyli pierwszy samochód wyścigowy z turbodieslem, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze Le Mans. Jest tam też Audi V8 w którym testowano aluminiowe nadwozie (1988 r.). "Auto trzylitrowe" to Audi A2 z silniczkiem 1.2 TDI (2001 r.) – przydomek wziął się od skromnego spalania.