- Lexus RZ 550e już dostępny w Polsce. To pierwszy z 3 nowych modeli
- Nowy Lexus RZ z wolantem zamiast kierownicy. Jak działa One Motion Grip?
- Wolant bez połączenia z kołami, czy to jest bezpieczne?
- Lexus RZ i jaka jest pojemność bagażnika?
- Automat Lexusa RZ działa jak manualna skrzynia biegów. Samochód brzmi jak V8
Lexus RZ 550e już dostępny w Polsce. To pierwszy z 3 nowych modeli
Lexus RZ 550e to pierwszy z trzech nowych modeli, które japońska marka wprowadzi na rynek do marca 2026 roku. Z długością ponad 4,8 m ląduje między krótszym o 14,5 cm NX i dłuższym o 8,5 cm RX. Jednak rozstawem osi (2850 mm) przerasta oba modele. Czego można się po nim spodziewać?
RZ 550e wjeżdża na szczyt gamy jako najlepiej wyposażony, najmocniejszy i najszybszy obecnie dostępny Lexus. Wszystko robi lepiej od dotychczasowego wcielenia RZ, który pozostanie w ofercie jako bazowy model. Debiutant już od progu imponuje technologią…
Nowy Lexus RZ z wolantem zamiast kierownicy. Jak działa One Motion Grip?
Wstępu do środka RZ 550e broni nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w NX, RX i najmniejszym LBX. Wystarczy położyć palec na sensorze, a drzwi delikatnie odskoczą. We wnętrzu jedną z najważniejszych nowych technologii jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem. Swój wynalazek Japończycy nazwali One Motion Grip. Nie ma tu mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. Zamiast tego kabel zasilający i elektronika odpowiadają za zgodność życzeń kierowcy z kierunkiem jazdy.
Wystarczy obrócić wolant o 200 stopni od położenia neutralnego do pełnego skrętu w lewo lub prawo, bez potrzeby przekładania rąk. Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie – delikatny ruch już na postoju, a reakcja kół jest natychmiastowa. W tradycyjnym układzie kierowniczym do pełnego skrętu trzeba wykonać nawet dwa obroty kierownicy i odrywając ręce.
Wolant bez połączenia z kołami, czy to jest bezpieczne?
Na drodze elektroniczny system z wolantem nie jest bezduszny. Wśród informacji zwrotnych ze styku kół z jezdnią czuć np. mniejsze drgania wywołane nierównościami. Do tego jest stabilny tor jazdy i lepsza korekta przy bocznym wietrze, a także większa precyzja w trakcie jazdy na wprost po pochyłej nawierzchni. Czy to bezpieczne? RZ ma specjalne zabezpieczenia awaryjne sterowania One Motion Grip, a także dodatkowy obwód prądu na wypadek utraty głównego źródła zasilania systemu. Jeśli to jeszcze kogoś nie przekonuje, to zawsze może zaoszczędzić pieniądze i zostać przy tradycyjnej kierownicy. Sam wolant ma 360 mm szerokości, 197 mm wysokości i świetnie leży w dłoniach. Zgrupowane na nim przyciski, kursory czy dwa suwaki do sterowania światłami i wycieraczkami są w zasięgu kciuków. Wyświetlacz head-up stanowi lustrzane odbicie funkcjonalności powierzonych wolantowi. Wystarczy dotknąć któregoś z klawiszy, a jego odpowiednik podświetlony na zielono pojawi się na szybie. To dla bezpieczeństwa – kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi w poszukiwaniu właściwego guzika. Zresztą cały kokpit pomyślano jako przestrzeń, w której do obsługi funkcji auta wystarczy niewielki ruch dłonią lub rzut oka. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi, nad głową jest bardzo dużo miejsca i nie przeszkadza nawet opadająca linia dachu. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 16-17 cm luzu.
Lexus RZ i jaka jest pojemność bagażnika?
Lexus RZ pod elektrycznie sterowaną klapą skrywa bagażnik o pojemności 522 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy maksymalna pojemność do sufitu wynosi 1451 litrów. Pod roletą mieszczą się dwie walizki – 110-litrowa i 97-litrowa. Dodatkowo pod podłogą bagażnika jest schowek o pojemności 58 litrów, w którym można przechowywać kable do ładowania auta.
Automat Lexusa RZ działa jak manualna skrzynia biegów. Samochód brzmi jak V8
Kolejna innowacja to układ Interactive Manual Drive, który jest standardem wersji RZ 550e. Rozwiązanie umożliwia zmianę 8 wirtualnych przełożeń łopatkami przy kierownicy niczym w samochodzie z manualną skrzynią biegów. Wirtualny moment obrotowy jest obliczany na podstawie położenia pedału przyspieszenia i prędkości, a następnie mnożony przez współczynnik wybranego wirtualnego biegu. W trakcie jazdy RZ odtwarza dźwięki silnika V8. Do tego redukcji biegów towarzyszy "przygazówka" jak w prawdziwym sportowcu, a jej intensywność różni się od miejsca zajmowanego w aucie (z tyłu brzmi jakbyśmy siedzieli niedaleko wydechu charczącego resztkami paliwa). Samochód pokazuje wykres udawanych obrotów, trzyma zadane przełożenie i faktycznie pozwala odczuć zmianę biegów charakterystycznym szarpnięciem. Ktoś powie, że to gadżet, ale za to jak fantastyczny w czasach coraz nudniejszych aut. To naprawdę jest coś, czym można cieszyć się codziennie. Moc? Tej nie brakuje…
Trzy napędy do wyboru. Nowy Lexus RZ 500e z układem 4x4
Nowy Lexus RZ jest przewidziany w trzech wersjach napędowych. Bazowy RZ 350e o mocy 224 KM zastępuje dotychczasowy wariant RZ 300e. Środkowy RZ 500e to już 380 KM i ten model wypiera RZ 450e.
Na szczycie stoi najmocniejszy RZ 550e, w którym ogromne wrażenie robi przyspieszanie. Wszystko dlatego, że samochód skrywa dwa silniki elektryczne (napędzają przednią i tylną oś). Moc 408 KM zapewnia świetne osiągi, a 4,4 s od zera do 100 km/h wydają się jak najbardziej możliwe. Dociśnięcie "gazu" wbija plecy w fotel i trzyma dopóki nie odpuścimy. Elastyczność? Manewry przypominają jazdę motocyklem. Trzeba dobrze trzymać wolant. Jednak możliwości na prostej to dopiero połowa frajdy. Ukryty w podłodze większy akumulator litwo-jonowy 77 kWh (przybyło 6 jednostek) wydaje się działać jak magnes przyciągający auto do drogi. Napęd na cztery koła DIRECT4 sprawia, że SUV Lexusa stabilnie wchodzi i wychodzi z zakrętów. Takie talenty niejednemu mogą zaimponować. Fakt, swoje waży (2180 kg), ale wcale się tego nie czuje, bo zwinnie pokonuje łuki. W tym zakresie Lexus doskonale rozprawia się ze stereotypami. Komputer w ciągu milisekund decyduje o przeniesieniu momentu obrotowego między przód i tył. Żaden system mechaniczny nie jest aż tak sprawny. Przy ruszaniu i przyspieszaniu na wprost napęd rozkłada się od 60:40 do nawet 0:100, by zmniejszyć przechyły nadwozia i poprawić płynność w trakcie rozpędzania auta. W zakręcie w zależności od prędkości i promienia skrętu kierownicy proporcje wynoszą od 80:20 do 0:100. Gdy RZ wejdzie w zakręt dla płynności manewru więcej Nm trafia na przód. Na wyjściu z łuku moment obrotowy przekazywany jest zgodnie z obciążeniem każdego z kół. Sztywność nadwozia zwiększa poprawione mocowanie chłodnicy i tylna rozpórka. Dzięki temu auto jeszcze lepiej skręca. Nowe są także ustawienia amortyzatorów i sprężyn.
Lexus RZ 550e to nowy SUV z gwarancją na 10 lat lub 1 milion kilometrów
Funkcja przygotowania baterii do ładowania skróci czas uzupełniania energii zwłaszcza w niższych temperaturach. Naładowanie prądem 150 kW do poziomu 80 proc. potrwa 30 minut. Doszła też pokładowa ładowarka o mocy 22 kW. Lexus jest tak pewien zastosowanych technologii, że na akumulator udziela gwarancji na 10 lat lub 1 milion kilometrów. Zdaniem Japończyków po dekadzie eksploatacji bateria utrzyma 90 proc. pierwotnej pojemności, a pomoże w tym m.in. aktywne zarządzanie termiczne z pompą ciepła i chłodzeniem cieczą czy proces produkcyjny zabezpieczony tak, by żadne obce ciała nie dostały się do baterii.
Nowy SUV Lexusa zaskakuje poziomem wyciszenia kabiny
Wreszcie na uznanie zasługuje wyciszenie auta. Nowe materiały wygłuszające pod tylną kanapą oraz w kilku innych zakamarkach kabiny zadbają o komfort akustyczny. Żeby zmniejszyć hałas dochodzący z zewnątrz wyciszono dodatkowo pokrywę bagażnika, tylne drzwi oraz bagażnik. Udało się także zredukować nieprzyjemne wibracje.
Ile kosztuje nowy Lexus RZ? Jakie wyposażenie?
Bazowa wersja Business to najtańszy wariant nowego Lexusa RZ. Wyposażenie japońskiego SUV-a obejmuje:
- akustyczne szyby przednie i tylne boczne,
- 14-calowy ekran z wbudowaną nawigacją Lexus Link Pro,
- bezprzewodowe łącze Apple CarPlay i Android Auto,
- dwustrefową klimatyzację z czujnikiem wilgotności,
- podgrzewane fotele przednie z elektryczną regulacją w ośmiu kierunkach,
- czujniki parkowania z przodu i z tyłu,
- kamerę cofania z panoramicznym widokiem 360 stopni dookoła samochodu,
- pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3,
- fotele z tapicerką z perforowanej skóry ekologicznej Tahara,
- statyczne oświetlenie przednich paneli drzwi In-ei,
- przyciemniane szyby w tylnej części nadwozia,
- 18-calowe felgi aluminiowe.
Przednionapędowy Lexus RZ 350e w tej odmianie kosztuje od 237 800 zł. Po złożeniu wniosku o dopłatę w ramach nowego programu NaszEauto cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł do 197 800 zł, czyli nawet taniej od hybrydowego NX 350h. Wersja Business jest też dostępna w mocniejszym wariancie RZ 500e – wtedy auto wymaga kwoty od 254 200 zł.
Lexus RZ w wersji Prestige kosztuje od 246 000 zł
Nowy Lexus RZ w wersji Prestige jest dostępny w wersji przednionapędowej (od 246 000 zł) i w mocniejszej odmianie z napędem DIRECT4 (od 262 400 zł). W porównaniu z wersją Business auto zyskuje:
- 20-calowe przeszlifowane felgi aluminiowe,
- cyfrowe lusterko wsteczne,
- 7-calowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy wysokiej rozdzielczości,
- kolorowy 10-calowy projektor wyświetlający dane na przedniej szybie (HUD).
Lexusa RZ 350e Prestige można wzbogacić o pakiet Design (10 000 zł), który obejmuje 20-calowe felgi alumiowe w kolorze grafitowym, nadkola i listwy boczne w kolorze Astral Black, system Lexus Teammate pozwalający na zdalne i autonomiczne parkowanie, pamięć ustawień fotela kierowcy i lusterek zewnętrznych, wentylowane fotele przednie oraz przedni tłumik drgań skrętnych. Lista dodatków obejmuje także dach panoramiczny (6000 zł). Do modelu RZ 500e przewidziano opcjonalny pakiet Bi-Tone (2000 zł), który obejmuje nadkola, listwy boczne i tylny zderzak wykończone lakierem Astral Black oraz dwukolorowe malowanie nadwozia.
Tak wygląda Lexus RZ w wersji Omotenashi. Ile kosztuje?
Nowy Lexus RZ 500e w wersji Omotenashi jest o 20 000 zł tańszy od starszego modelu. Samochód kosztuje teraz od 278 800 zł. Wyposażenie obejmuje:
- 20-calowe felgi alumiowe w kolorze grafitowym,
- dynamiczne adaptacyjne światła drogowe (AHS),
- wentylowane fotele przednie,
- system Lexus Teammate pozwalający na zdalne i autonomiczne parkowanie,
- 64-kolorowe oświetlenie ambient,
- dynamiczne oświetlenie przednich paneli drzwi In-ei,
- perforowaną tapicerkę z materiału Ultrasuede.
Do wersji Omotenashi można zamówić pakiet Steer-by-wire (10 000 zł), który obejmuje układ kierowniczy steer-by-wire oraz podgrzewany wolant zamiast kierownicy. Zestaw Luxury (15 000 zł) dokłada 13-głośnikowy system audio klasy premium Mark Levinson o mocy 1800W i fotochromatyczny dach panoramiczny.
Nowy Lexus RZ 550e F SPORT kosztuje od 299 300 zł. Jakie wyposażenie?
Najmocniejszy Lexus RZ 550e F Sport to już 20-calowe felgi F Sport, dodatkowy tylny spojler, układ kierowniczy steer-by-wire, funkcja Interactive Manual Drive, aktywna kontrola dźwięku (Active Sound Control), zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu (Vehicle Dynamics Integrated Management), fotele F Sport. Do tego sportowe elementy wnętrza i listwy progowe z oznaczeniem F Sport, aluminiowe pedały sportowe oraz tapicerka Ultrasuede z niebieskimi przeszyciami. Dla tej odmiany zarezerwowano efektowny lakier Neutrino Grey oraz wnętrze w kolorystyce Black&Dark Grey ze wstawkami Micro-geometric.
Ponad 400-konny Lexus RZ 550e F Sport w kosztuje od 299 300 zł. Opcjonalny pakiet Luxury wymaga 15 000 zł dopłaty.
Nowy Lexus RZ - dane techniczne, przyspieszenie
Lexus | RZ 350e FWD | RZ 500e AWD | RZ 550e AWD |
Moc maksymalna | 224 KM | 381 KM | 408 KM |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s | 4,6 s | 4,4 s |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 180 km/h | 180 km/h |
Zasięg (WLTP) | 568 km (koła 18 cali)508 km (koła 20 cali) | 500 km (koła 18 cali)456 km (koła 20 cali) | 450 km |