Inne

Pół wieku temu octavia zastąpiła skodę 440 znaną również jako Spartak. Obowiązujące wówczas numery identyfikacyjne modeli wymieniono na nazwy - skoda 440 stałą się octavią, oznaczenie skoda 445 zmieniono na octavia super, a skoda 450 została nazwana felicią.

Reklama

"Nasz nowy pojazd ma nową nazwę, skoda octavia, ponieważ to ósmy model produkowany przez naszą państwową spółkę” - czytamy w firmowym czasopiśmie "Ventil" z 6 stycznia 1959 r.

Zmiana nazwy przyniosła ze sobą innowacje techniczne. W roku 1959 inżynierowie przeprojektowali przednie osie wszystkich osobówek Skody - resory piórowe wyparły sprężyny śrubowe z teleskopowymi amortyzatorami.

"W tylnych osiach też miały być stosowane sprężyny śrubowe. Okazało się, że to złe rozwiązanie, firma pozostawiła więc tam resory piórowe” - dodaje Lukas Nachtmann, szef archiwum Skoda Auto.

Octavia odrodziła się na początku lat 90-tych ubiegłego wieku. Nazwany tak samochód był pierwszym produktem czeskiego koncernu po dołączeniu do Volkswagena. Pierwszy prototyp został przygotowany w 1992 r. Sprzedaż ruszyła cztery lata późnie j - w roku 1996. Po dwóch latach na rynku pojawiła się wersja kombi, a następnie model 4x4. W 2000 r. świat poznał unowocześnioną wersję, która jest ciągle produkowana i sprzedawana pod nazwą Octavia Tour.

Luty 2004 r. - to debiut skody octavii drugiej generacji. Samochód po czterech latach odświeżono (2008 r.) - nowy wygląd, nowe silniki i skrzynie biegów.

Czeski producent samochodów sprzedał już ponad dwa miliony octavii na całym świecie. Ciekawe odmiany tego auta to sportowa octavia RS i uterenowiona octavia scout. W Polsce od początku wprowadzenia na rynek sprzedało się ponad 110 tys. sztuk tego auta. A licznik bije dalej…