"Zakład produkcyjny Vrchlabi kontynuuje tradycję Petera a synove, <producenta samochodów i angielskich siodeł> - firmy utworzonej w 1864 r. przez Ignaca Theodora Peterę (na fotografii). W 1908 r. przedsiębiorstwo wyprodukowało pierwsze nadwozie" - powiedział Lukas Nachtmann, Kierownik Archiwum Skoda Auto.
>>>Czeska gwiazda ma 50 lat!
Od 1920 r. fabryka zaczęła specjalizować się w produkcji karoserii samochodowych. W latach 1930-1935 dynamicznie się rozwijała, produkując kabriolety z podwoziem Skoda, Tatra oraz Walter, a także firm niemieckich, włoskich, angielskich i amerykańskich.
"W czasie II wojny światowej fabrykę przebudowano do mniej więcej obecnego rozmiaru" - opowiada Nachtmann. Po wojnie firmę przekształcono w zakład produkujący nadwozia (SEVKAR - "Severoceska karosarna"), ale niedługo potem, w 1946 r., fabrykę upaństwowiono i stała się ona częścią AZNP Mlada Boleslav.
To po raz pierwszy w historii tej fabryki zapoczątkowano system produkcji taśmowej. Pierwszym wyprodukowanym modelem była Skoda 1101. W 1952 r. przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję modelu Skoda 1200, samochodu wyposażonego całkowicie w metalową karoserię (w przeciwieństwie do poprzednich modeli z drewnianymi ramami).
Rok 1954 przyniósł założenie niezależnej firmy o nazwie Automobilovy zavod Vrchlabi, która następnie połączyła się z Karosa, fabryką w Chlumec nad Cidlinou. W 1955 r. fabryka wprowadziła na rynek model Skoda 1201, a w 1958 r. fabryka Vrchlabi ponownie stała się częścią AZNP Mlada Boleslav.
>>>Skoda Yeti już się robi
W kolejnych latach Vrchlabi specjalizowało się w produkcji na skalę przemysłową lekkich wersji samochodów osobowych Skoda. Kilka lat później ofertę uzupełniono o małe serie świetnie wyposażonych samochodów tej marki. W latach 60. firma wprowadziła na rynek modele Skoda 1202, a później Skoda 1203. Poza tym w fabryce produkowano także furgonetki bez montażu na rynek turecki.
Firma wybudowała tłocznię oraz zmodyfikowała większość zakładów wytwórczych. "W połowie lat 70. fabryka zaczęła współpracę z zakładem produkcyjnym w Mlada Boleslav, testując i sprawdzając standardowy model Skoda 120, a także jego ulepszone wersje. Bardziej luksusowe odmiany istniejących modeli nadal produkowane są właśnie w Vrchlabi" - dodaje Lukas Nachtmann ze Skody.
Pod koniec 1981 r. z taśmy produkcyjnej w fabryce zjechała ostatnia Skoda 1203, kończąc tym samym okres produkcji samochodów na skalę przemysłową, który trwał od 1946 r. W roku 1987 we Vrchlabí jako pierwszej fabryce koncernu uruchomiono testową produkcję modelu Skoda Favorit, a w 1990 r. także Skoda Forman. Zapoczątkowanie produkcji modelu Favorit wymagało całościowej modernizacji linii produkcyjnej i kilku innych zakładów produkcyjnych.
W 1991 Skoda Mlada Boleslav stała się częścią Grupy Volkswagen - Vrchlabi pozostało natomiast jedną z fabryk firmy Skoda automobilova a.s. W tamtym czasie fabryka produkowała specjalne wersje modeli Favorit oraz Forman. We wrześniu 1994 r. w fabryce rozpoczęto produkcję modelu Felicia, a później także Felicia Combi, Felicia Pickup i Felicia Fun.
>>> Zobacz, jakie auto kupił twój sąsiad
We wrześniu 2008 roku fabryka w Vrchlabi świętowała produkcję milionowego samochodu od czasu połączenia się z VW. Obecnie w produkowane się tam Octavię Tour i Octavię.
>>>Czesi też potrafią! Bardzo szybka Skoda!