- Toyota RAV4 GR Sport, czyli SUV w nowym wcieleniu
- RAV4 GR Sport kusi szlachetnym wnętrzem i cyfrowym wyposażaniem
- Nowe zawieszenie zrobi różnicę na drodze
- Toyota RAV4 GR Sport jako klasyczna hybryda z silnikiem 2.5
- Toyota RAV4 GR Sport - jakie spalanie i przyspieszenie?
Toyota RAV4 jest z nami od niemal 30 lat.Dziś to nie tylko najlepiej sprzedający się SUV na świecie, ale też jeden z najpopularniejszych samochodów osobowych. W Polsce zalicza się do Top10 najchętniej kupowanych aut.
Japończycy są świadomi, że dobra passa nie trwa wiecznie, stąd podbili stawkę i na rynku debiutuje RAV4 w nowej wersji GR Sport. To już szósty model z tej serii. Czym kusi "Rawka" w najwyższej specyfikacji?
Toyota RAV4 GR Sport, czyli SUV w nowym wcieleniu
Toyota RAV4 GR Sport już na pierwszy rzut oka różni się od tradycyjnych wersji. Lista znaków szczególnych obejmuje m.in. zmodyfikowane zderzaki, lakierowane na czarny połysk grill, lusterka oraz nadkola. Czarne 19-calowe alufelgi stworzono specjalnie dla tego modelu – zdaniem inżynierów te obręcze są lżejsze i wytrzymalsze od pozostałych z oferty. Tylko w tej odmianie przewidziano ekskluzywne połączenie lakieru Imperial Red z czarnym dachem – to nawiązanie do barw motorsportowej komórki Toyota Gazoo Racing. Poza tym zamiast czerwonego można mieć dwukolorowe malowanie z białym Platinum White Pearl, srebrnym Misty Silver, szarym Royal Grey i niebieskim Elite Blue.
RAV4 GR Sport kusi szlachetnym wnętrzem i cyfrowym wyposażaniem
W środku sportowy wystrój z czarną podsufitką plus głęboko profilowane i podgrzewane fotele pokryte tapicerką z zamszu. Kierownica z perforowaną skórą świetnie leży w dłoniach. Przeszycia srebrnoszarą nicią są także przy lewarku skrzyni biegów. Do tego dochodzą nakładki progowe, oznaczenia GR Sport czy przycisk Start z logo GR.
RAV4 GR Sport to także zupełnie nowe multimedia i szybsze oprogramowanie. Po raz pierwszy w tym modelu Toyota zastosowała cyfrowe zegary na 12,3-calowym ekranie z możliwością personalizacji ustawień. Do wyboru są cztery konfiguracje – Casual, Smart, Sport i Tough. Podświetlenie tła zmienia się automatycznie wraz z wybranym trybem jazdy. Do tego zupełnie nowa nawigacja, która aktualizuje się z chmury, a wskazówki podaje nowy wyświetlacz o przekątnej 10,5 cala. Telefon można podłączyć za pomocą Apple CarPlay (bezprzewodowo) lub Android Auto (przewodowo).
Asystent głosowy Hej Toyota może ustawić klimatyzację i multimedia, wykonać połączenie telefoniczne czy otworzyć lub zamknąć okna. Wystarczy powiedzieć "zimno mi", a sztuczna inteligencja zamknie okna lub podniesie temperaturę. Dzięki dwóm mikrofonom na desce rozdzielczej system reaguje na polecenia zarówno kierowcy, jak i pasażera obok.
Nowe zawieszenie zrobi różnicę na drodze
Toyota RAV4 GR Sport to nie tylko sportowy styl i szlachetne wnętrze. Pod spodem pracuje zmienione zawieszenie. Inżynierowie zastosowali twardsze sprężyny oraz amortyzatory. Sztywność sprężyn wzrosła z 28 do 30 N/mm z przodu i z 40 do 46 N/mm z tyłu. Dzięki temu samochód jeździ stabilniej.
Toyota RAV4 GR Sport jako klasyczna hybryda z silnikiem 2.5
RAV4 GR Sport w słabszej wersji stawia na klasyczny napęd hybrydowy. To duet czwartej generacji złożony z jednostki benzynowej 2.5/178 KM pracującej w ekonomicznym cyklu Atkinsona oraz silnika elektrycznego o mocy 120 KM. Prąd dostarcza i magazynuje z rekuperacji bateria niklowo-wodorkowa. Łącznie układ hybrydowy wytwarza 222 KM – taki potencjał całkiem sprawnie radzi sobie rozpędzaniem 1655 kg japońskiej myśli technicznej.
Toyota RAV4 GR Sport - jakie spalanie i przyspieszenie?
Połączenie wolnossącego silnika benzynowego i jednostki elektrycznej zapewnia osiągi na poziomie mocnych diesli – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 s (prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 180 km/h). Napęd szybko reaguje na dodanie gazu, a to sprawka silnika elektrycznego, który często włącza się do pracy. ES 300h imponuje też niskim zużyciem paliwa – osiągniecie wyniku na poziomie 5,8 l/100 km nie wymaga specjalnych starań. To spalanie na poziomie auta miejskiego!
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid GR Sport zaskoczy mocą i osiągami
Alternatywą dla tradycyjnej hybrydy jest mocniejsza RAV4 Plug-in Hybrid - tu duet spalinowo-elektryczny stanowi 2,5-litrowy benzyniak (182 KM) ze wspomagającym go silnikiem elektrycznym (182 KM). Oba przekazują moc na przednie koła. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator (54 KM), który współpracuje z układem hybrydowym. W ten sposób kierowca dostanie 306 KM mocy systemowej i wsparcie elektrycznego układu 4x4. Możliwości? Japoński SUV z wtyczką ma temperament auta sportowego. Popędzony przez kierowcę zachowuje się jak ekolog na dopalaczach. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6 sekund, czyli jest to trzeci najszybszy model Toyoty po takich autach, jak GR Supra i GR Yaris. Prędkość maksymalną ograniczono do 180 km/h.
Toyota RAV4 GR Sport z napędem 4x4 AWD-i
W RAV4 GR Sport trakcji seryjnie pilnuje elektryczny napęd na cztery koła AWD-i.W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu osi tylnej służy silnik elektryczny, a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami. Sprytnie pomyślany system potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować do 80 proc. na tył (20:80).
Podczas normalnej, spokojnej jazdy napędzana jest głównie przednia oś. Tylne koła włączają się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Czyli wtedy, gdy system wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy będziemy poruszać się po nawierzchni o zmniejszonej przyczepności poza główną drogą. Dzięki napędowi AWD-i kierowca może korzystać z dodatkowych trybów, które przeznaczone są do jazdy w trudniejszych warunkach jak np. po śniegu lub po bezdrożach. Do tego funkcja "Trail Mode" kontroluje uślizg w mechanizmie różnicowym (blokuje koło bez przyczepności, napędzając drugie) i wspomaga zjazd ze wzniesienia.
Toyota RAV4 GR Sport - cena i systemy bezpieczeństwa
RAV4 GR Sport skrywa również wszelkie możliwe systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia zapobiega kolizjom na skrzyżowaniach i ułatwia skręt na przecięciach dróg. Nowa funkcja wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga uniknąć uderzenia w pieszego, który wszedł na jezdnię.
Toyota RAV4 GR Sport kosztuje od 235,9 tys. zł. Odmiana ładowana z gniazdka, czyli 2.5 Plug-in Hybrid 306 KM to wydatek na poziomie 297,9 tys. zł.
Toyota RAV4 GR Sport, dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Silnik benzynowy | |||
Typ | 4-cylindrowy, rzędowy 2,5 l | ||
Mechanizm zaworów | DOHC, 16 zaworówUkład dolotowy VVT-iEUkład wylotowy VVT-i | ||
Pojemność skokowa | 2487 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 87,5 x 103,48 | |
Stopień sprężania | 14,0 16:1 | ||
Moc | KM (kW) / obr/min | 178 (131) / 5700 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm / obr/min | 221 / 3600-5200 | |
Napęd hybrydowy | |||
Łączna moc układu hybrydowego | KM (kW) | 222 (163) | |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | km/h | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 8,1 |
Zużycie paliwa | ||
Średnio wg WLTP | l/100 km | 5,7-5,9 |
Pojemność zbiornika | l | 55 |
Podwozie | |||
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona | ||
Średnica stabilizatora przedniego zawieszenia | mm | 24,2 | |
Tylne zawieszenie | Podwójne wahacze | ||
Średnica stabilizatora tylnego zawieszenia | mm | 23,2 | |
Układ kierowniczy | |||
Maksymalny zakres | 2,76 obrotu | ||
Promień zawracania kół | 11,0 m | ||
Promień zawracania karoserii | 11,8 m |
Hamulce | ||
Przód | Tarcze wentylowane, 2-tłoczkowe zaciski | |
Tył | Tarcze wentylowane, 2-tłoczkowe zaciski |
Koła | ||
Obręcze | 19 cali GR SPORT, 5 podwójnych ramion | |
Opony | 235/55 R 19 |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość | mm | 4600 |
Szerokość | mm | 1855 |
Wysokość | mm | 1685 |
Rozstaw osi | mm | 2690 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1610 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1640 |
Przedni zwis | mm | 925 |
Tylny zwis | mm | 985 |
Wymiary wewnętrzne | ||
Długość wnętrza | mm | 1515 |
Wysokość wnętrza | mm | 1230 |
Długość bagażnika, rozłożona kanapa | mm | 1014 |
Szerokość bagażnika | mm | 1499 |
Wysokość bagażnika | mm | 931 |
Pojemność bagażnika VDA | l | 580 |
Masa | ||
Masa własna min. | kg | 1655 |
Masa własna maks. | kg | 1730 |
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 2225 |
Masa przyczepy (z hamulcem) | kg | 1650 |
Masa przyczepy (bez hamulca) | kg | 750 |
OFF-ROAD | ||
Minimalny prześwit | º | 185 |
Kąt zejścia | º | 20 |
Kąt natarcia | º | 18 |
Kąt rampowy | º | 16 |
Kąt przechyłu bocznego | º | 52 |
Głębokość brodzenia | mm | 500 |