Toyota Aygo X świętuje sukces na polskim rynku. Impreza może być huczna, bo po siedmiu miesiącach 2023 roku na drogi wyjechało już ponad 2060 sztuk tego auta. Japoński model jest najpopularniejszy – trzyma w garści aż 30 proc. udziału w segmencie A. Pozostali zazdroszczą pomysłu na sukces w klasie najmniejszych aut, którą spisali już na straty. W przypadku Toyoty wystarczyło pokombinować, zagrać na emocjach…

Reklama

Aygo X jedzie śladem Yarisa Cross. Oznaczenie "X" to tyle samo, co określenie "Cross" w większych modelach japońskiej marki. Ale nie tylko nazwa świadczy o przemianie z miejskiego hatchbacka wielkości wózka sklepowego w namiastkę SUV-a. Aygo X pod każdym względem pokazuje, że stoi o klasę wyżej niż poprzednik, choć trzyma bezpieczny dystans do Yarisa. Magia? Nie, to czysto inżynierska robota.

Toyota Aygo X większa od poprzednika, mniejsza niż nowy Yaris

Karoseria najmniejszej Toyoty stanęła na platformie TNGA GA-B pożyczonej z modeli Yaris i Yaris Cross. Inżynierowie skrócili jednak tylną część konstrukcji. W liczbach ten techniczny awans wygląda tak: Aygo X ma 3,7 m długości, czyli jest o 23,5 cm dłuższe od poprzednika. Rozstaw osi to 2430 mm – o 90 mm więcej wobec starego Aygo. Wszerz przybyło 12,5 cm do 1,74 m.

Reklama
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Wcześniej takie gabaryty zapewniłby Aygo X miejsce w między pierwszą a drugą generacją Yarisa, czyli w segmencie B. Jednak obecny Yaris ma wystarczający zapas 24 cm długości, by nie obawiać się podgryzania przez mniejszą Toyotę.

Aygo X wnętrze przestronne z przodu, z tyłu lepiej usadzić dzieci. Jaka pojemność bagażnika?

Korzyści płynące z rozmiarów Aygo X od razu są zauważalne w pierwszym rzędzie. Zaskakuje obszerność foteli i wygodna pozycja za dobrze leżącą w dłoniach kierownicą znaną z Yarisa. Miejsca na szerokość czy wysokość nie zabranie nawet dwóm mężczyznom o wzroście ponad 180 cm.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Z tyłu o przestronności Yarisa Cross nie ma co marzyć, warunki jak w poprzednim Aygo – dorosłym będzie ciasno, dzieci nie powinny marudzić. Za to bagażnik awansował do największych w segmencie – jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność aż o 63 l do 231 l. Po złożeniu dzielonej na pół tylnej kanapy możliwości transportowe sięgają 829 l. No i ta zwrotność! Tu Aygo X imponuje. Mimo większego rozstawu osi i kół zawróci niemal wszędzie (promień skrętu wynosi 4,7 m) – jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ledwie 9,4 m. To zasługa m.in. węższych opon w rozmiarze 175/60 R18 i mocniejszego wychyłu na zwrotnicach.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Aygo X - japońska marka rozpoczyna w Polsce regularną sprzedaż nowego auta w gamie / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X z silnikiem 1.0 z Wałbrzycha i nową skrzynią biegów

Jeśli chodzi o napęd, to Toyota bierze pod uwagę preferencje kierowców zainteresowanych małymi samochodami miejskimi. Obecnie segment A jest zdominowany przez auta z silnikami spalinowymi, co wynika z tego, że w tej klasie cena jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe.

Prognozy potwierdzają utrzymanie tej tendencji w nadchodzących latach, stąd Toyota Aygo X skrywa pod maską silnik benzynowy. To trzycylindrowa jednostka 1.0 o mocy 72 KM produkowana w Wałbrzychu (silnik 1KR-FE). Alternatywnie do pięciobiegowej skrzyni manualnej producent oferuje nową bezstopniową przekładnię Multidrive S. W przypadku automatu inżynierom Toyoty udało się ściąć aż 25 kg wagi, stąd S w nazwie pochodzące od angielskiego small. Multidrive S symuluje siedem biegów i można je redukować łopatkami przy kierownicy. Dlaczego nie ma hybrydy? Ten układ podniósłby cenę Aygo X, a to w tej klasie samochodów mija się z celem.

Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X z silnikiem 1.0 - jakie jest zużycie benzyny? Lepiej wybrać automat

Zużycie paliwa? Na koniec próbnych jazd komputer wyświetlił wynik na poziomie 4,8 l/100 km. Super! Którą skrzynię wybrać? Przy niskich obrotach automat spisuje się znacznie lepiej niż manual, zapewnia lepszy zryw, trzycylindrowy silnik z Polski reaguje dziarsko, a sama przekładnia Multidrive S w mieście działa płynnie. Na obwodnicy warto pomóc jej łopatkami, ponieważ w walce o przyspieszenie wykręca z silnika siódme poty bez wyraźnego wpływu na dynamikę.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X - jakie ceny i wyposażenie?

Producent przewiduje pięć standardowych wersji wyposażenia (Active, Comfort, Style, Executive, Selection) oraz limitowaną Undercover. Od regularnej ceny każdego wariantu odjął 2 tys. zł, kolejne 2 tys. zł można zaoszczędzić dobierając akcesoria. W palecie lakierów do czarnego dachu i klapy bagażnika można dobrać nowy złoty lakier Brass Gold, zieleń kardamonu, lśniącą czerwień Sparkling Chilli Red z metalicznymi płatkami o niebieskim odcieniu, ciepły beż imbiru czy chłodny niebieskawo-zielony odcień jałowca o nazwie Juniper.

Cena? Teraz najtańsza Toyota Aygo X Active kosztuje od 66 900 zł. Samochód oferuje m.in. zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5, układ multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym, światła do jazdy dziennej LED, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Druga wersja Comfort została wyceniona na 68 900 zł (odmiana z automatem jest o 5 tys. droższa). Takie Aygo X to dodatkowo m.in. skórzana kierownica, kamera cofania, cztery głośniki plus dodatkowe wygłuszenia wnętrza.

Toyota Aygo X Style kosztuje od 72 900 zł. Wyposażenie samochodu obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i integracją Android Auto/Apple Car Play.

Aygo X Executive to cena od 81 900 zł. Wyposażenie jest bogatsze o 18-calowe alufelgi, światła LED, automatyczną klimatyzację, bardziej rozbudowany system multimedialny z 9-calowym ekranem i bezprzewodowym Android Auto/Apple Car Play.

Toyota Aygo X i pakiet Skyview Air, czyli elektrycznie otwierany miękki dach / Toyota / Jayson Fong

Najbogatsza Toyota Aygo X Selection to dodatkowo: czarne 18-calowe alufelgi, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, uruchamianie silnika przyciskiem oraz zdalne sterowanie klimatyzacją przez aplikację MyT, system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym 9-calowym ekranem dotykowym, bezprzewodowe połączenie telefonu z Apple CarPlay i Android Auto oraz nawigację Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych. Auto posiada także automatyczną klimatyzację, kompletne światła LED, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania, podgrzewane fotele, komplet systemów bezpieczeństwa czynnego, a opcjonalnie także pakiet Skyview Air, czyli elektrycznie otwierany miękki dach. Samochód kosztuje od 85 900 zł.

Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Aygo X Undercover to edycja limitowana w cenie Aygo X Selection

Aygo X Undercover to efekt współpracy z projektantem Junem Takahashim – ikoną japońskiej mody ulicznej i właścicielem marki Undercover. W całej Europie będzie dostępnych tylko 5 tys. tych aut. Samochód pokrywają lakiery w różnych odcieniach szarości (Celestite Grey i Ash Grey), do tego są wstawki w odcieniu Coral Red. We wnętrzu odcień Coral Red zdobi kierownicę, panel wokół dźwigni zmiany biegów i wokół ekranu dotykowego oraz dywaniki z logotypem marki Undercover, a fotele mają specjalną tapicerkę w kolorze Bordeaux z elementami skóry naturalnej.

Toyota Aygo X UNDERCOVER / Materiały prasowe Toyota

Limitowane Aygo X Undercover kosztuje 85 900 zł, zaś z przekładnią automatyczną 92 900 zł. Wyposażenie obejmuje m.in. 18-calowe czarne felgi z detalami w kolorze Coral Red, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym, 9-calowym ekranem dotykowym, nawigację Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele przednie, stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i Android Auto, a także systemy bezpieczeństwa czynnego i wspomagania kierowcy Toyota T-MATE obejmujące między innymi pakiet Toyota Safety Sense, czy kamerę cofania. Aygo X Undercover można doposażyć o pakiet Premium Audio JBL z czterema głośnikami, wzmacniaczem i subwooferem.

Toyota Aygo X ceny i wersje wyposażenia

Toyota Aygo X Active Comfort Style Executive Selection Undercover
1.0 VVT-i 72 KM 5 M/T 66 900 zł 68 900 72 900 81 900 85 900 85 900
1.0 VVT-i 72 KM Multidrive S - 73 900 77 900 86 900 90 900 90 900

Toyota Aygo X, dane techniczne, przyspieszenie, wymiary, pojemność bagażnika

Toyota Aygo X 1.0 VVT-i 72 KM (93 Nm) Start&Stop 5 M/T 1.0 VVT-i 72 KM (93 Nm) Start&Stop Multidrive S
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,9 s 14,8 s
Prędkość maksymalna 158 km/h 151 km/h
Średnie zużycie paliwa (zbiornik 35 l) 4,7-5 l/100 km 4,9-5,2 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość 3700 / 1740 / 1525 mm 3700 / 1740 / 1525 mm
Pojemność bagażnika 231 l (189 l z pakietem Premium Audio JBL) 231 l (189 l z pakietem Premium Audio JBL)
Toyota Aygo X / Toyota / Jayson Fong