Toyota w ciągu najbliższych 10 lat zamierza wprowadzić na rynek aż 30 nowych samochodów elektrycznych na prąd z baterii (BEV). Lista obejmuje SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, auta dostawcze, a także terenowego SUV-a i pickupa.

Reklama

Już w 2026 roku koncern obiecuje pierwszy samochód elektryczny nowej generacji. Auto otrzyma zupełnie nową baterię, która zapewni 1000 km zasięgu na jednym ładowaniu. Akumulator będzie miał wyższą gęstość energii, a sam pojazd maksymalnie dopracowaną aerodynamikę i obniżoną masę. Do 2027 roku produkcja akumulatorów powinna być tańsza o 40 proc. Po drodze dołączą bipolarne akumulatory, które w 20 minut naładują się od 10 do 80 proc.

Toyota i baterie ze stałym elektrolitem, nawet 1500 km zasięgu

Pierwsza 100 proc. elektryczna Toyota wyposażona w akumulatory ze stałym elektrolitem powinna pojawić się na rynku w latach 2027-2028. Zasięg wzrośnie do 1200 km, a ładowanie wysoką mocą zajmie do 10 minut. Na tym nie koniec, bo praca wre też nad innymi specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie nawet 1500 km! Premiery tego rozwiązania należy spodziewać się w 2028 roku. Toyota liczy, że już w 2030 roku wyprodukuje 3,5 mln egzemplarzy swoich BEV. Kluczową rolę w realizacji planów odegra platforma e-TNGA zaprojektowana z myślą o wielkoseryjnej produkcji japońskich elektryków.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Toyota bZ4X otwiera paradę 30 nowych modeli z napędem elektrycznym

Modułowa konstrukcja architektury e-TNGA oznacza, że inżynierowie mogą ją z łatwością dostosować do różnych typów pojazdów. Pozwala na użycie baterii o różnych rozmiarach i mocy, a także daje możliwość zastosowania napędu na przód lub na cztery koła. Stałymi elementami są umiejscowienie przedniego oraz (jeśli stosowany) tylnego silnika, układ podzespołów pod maską, pozycja za kierownicą względem kół przednich oraz szerokość zespołu baterii. Z kolei zmianom można poddawać rozstaw osi, liczbę ogniw baterii, a także długość przedniego i tylnego zwisu. Dzięki temu, korzystając z kombinacji modułów przedniego, centralnego i tylnego, projektanci mogą tworzyć przeróżne samochody niemal jak dzieci z klocków lego. Pierwszym owocem wykorzystania e-TNGA jest Toyota bZ4X. Japoński producent właśnie wjechał na polski rynek nową odsłoną tego modelu.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz

bZ4X w nowej odsłonie, SUV Toyoty z mocniejszą ładowarką i nowym oprogramowaniem

Teraz bZ4X podąża z duchem czasu - zyskał 3-fazową ładowarkę o mocy 11 kW (wcześniej była 1-fazowa 6,6 kW). Do tego SUV przeszedł zmianę oprogramowania, która inaczej kalkuluje zużycie prądu z włączoną klimatyzacją, zdecydowanie lepiej szacując zasięg. Pompa ciepła jest standardem, więc zimą ogrzewanie nie obciąży mocno cennego źródła zasilania.

Elektryczna Toyota pod nogami skrywa litowo-jonowy akumulator o pojemności 71,4 kWh (64 kWh netto; 96 ogniw i napięcie 355 V). To pierwsza bateria japońskiej marki chłodzona cieczą. Producent podkreśla, że w europejskich wersjach bZ4X stosuje ogniwa firmy Panasonic, a te mają wyjątkowo dobrze opierać się degradacji wydajności i zostały przystosowane do ładowania w bardzo niskich temperaturach. Toyota jest tak pewna zastosowanej technologii, że na akumulator bZ4X udziela gwarancji na 10 lat lub milion kilometrów. Nikt nie oferuje takich warunków!

Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

Toyota bZ4X w nowej odsłonie z gwarancją na milion kilometrów, ładowanie w 28 minut

W wersji bazowej bZ4X z 204-konnym silnikiem (265 Nm) napędzającym przednie koła ma od 0 do 100 km/h przyspieszyć w 7,5 s i zapewnić do 512 km zasięgu (średnio zużywając 14,6 kWh energii na 100 km). Takim autem bez przystanku na ładowanie można np. przejechać z Gdańska do Lublina lub z Paryża do Amsterdamu – przynajmniej teoretycznie. Jeśli nawet będziemy chcieli pokonać najdłuższą trasę, jaka istnieje w granicach Polski – ze Świnoujścia do miejscowości Wołosate w Bieszczadach, z pomocą przyjdzie nam możliwość naładowania baterii szybką ładowarką 150 kW w pół godziny do 80 proc. Dwa półgodzinne postoje na trasie liczącej 1090 km i tak będą potrzebne żeby odpocząć.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz

– Toyota bZ4X jest przygotowana do ładowania z mocą szczytową 150 kW, dzięki czemu auto naładuje się od 10 proc. do 80 proc. SoC w zaledwie 28 minut. Potwierdziły to analizy krzywych sesji ładowania wykonanych na naszym hubie w Warszawie powiedział dziennik.pl Tomasz Siedlecki, dyrektor sprzedaży w sieci stacji szybkiego ładowania Ekoen. Co ciekawe, by chronić akumulator, system pokładowy ogranicza liczbę szybkich ładowań do czterech cykli 10-80 proc. na dobę.

Toyota bZ4X - krzywa ładowania / dziennik.pl
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota bZ4X i jaki zasięg?

Toyota bZ4X z napędem 4x4 to 218 KM oraz 336 Nm momentu obrotowego. Zastosowano tu dwa silniki elektryczne o mocy 109 KM – jeden przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Mocniejszy wariant bZ4X z baterii 71,4 kWh powinien zapewnić do 460 km zasięgu i 16,2 kWh/100 km zużycia energii. Przyspieszenie bZ4X 4x4 od 0 do 100 km/h trwa 6,9 s. Osiągi może nie są szczególnie imponujące, ale trzeba przyznać, że w trakcie nabierania prędkości potrafią wywołać uśmiech zadowolenia…

Podczas jazd testowych Toyota bZ4X po niemal 200-kilometrowej trasie, obejmującej także fragment autostrady, wyświetliła średnie zużycie energii na poziomie 16,3 kW/100 km. Oznacza to, że w przypadku wersji przednionapędowej zasięg ok. 420 km wydaje się realny.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota bZ4X i WIDEO z testów, dzielność w terenie i wodzie

Toyota bZ4X z elektrycznym napędem 4x4 talentem w terenie zaskoczy większość modeli SUV. Krótkie zwisy, duże koła i porządny prześwit na poziomie RAV4 to kombinacja, która przekłada się na dobry wykrzyż na wertepach (wideo). Na szutrze pełnym dziur elektryk Toyoty prowadzi się niemal tak samo jak na asfalcie. Kierowca może wybrać różne tryby pracy systemu XMODE, by dopasować je do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control.

Toyota bZ4X / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

Trwa ładowanie wpisu

Jeśli ktoś za kierownicą bZ4X zabrnie daleko od szosy, to sforsuje brody o głębokości do 50 cm (wideo), podczas kiedy inne auta spalinowe mówią "pass" przy 20 cm wody przed nosem. Nie ma co się bać o akumulator – zabezpieczono go w szczelnej kapsule, ma też specjalny obwód nagrzewnia i chłodzenia. Japończycy zastosowali też znany z Land Cruisera system ułatwiający podjazd pod górę – na stromiźnie auto tak reguluje pedałem przyspieszenia i przeniesieniem napędu na poszczególne koła by nie stracić trakcji i zdobyć szczyt. System dobierze też odpowiednią prędkość podczas zjazdu.

Trwa ładowanie wpisu

Nowa Toyota bZ4X dłuższa niż RAV4, przestronna jak Highlander

bZ4X ma niemal 4,7 m długości, czyli o 9 mm więcej niż RAV4. Elektryk jest też o 85 mm niższy (1650 mm wysokości). Promień skrętu wynosi 5,7 m, czyli bZ4X jest w stanie zawrócić na niemal 12 m. Niemal tak jak Toyota Yaris Cross czy Corolla. Elastyczność platformy e-TNGA pozwoliła projektantom zaszaleć z planowaniem wnętrza. Duży rozstaw osi (2850 mm, to 160 mm więcej niż w RAV4 i dokładnie tyle samo co Highlander), akumulator zamknięty w podłodze plus przesunięcie tablicy rozdzielczej do przodu przełożyły się na przestronność kabiny na poziomie limuzyny Camry czy właśnie Highlandera, płaską powierzchnię pod stopami i obniżenie środka ciężkości tak ważnego dla właściwości jezdnych.

Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota jest tak pewna zastosowanych rozwiązań, że daje aż milion kilometrów gwarancji / Tomasz Sewastianowicz

Wymiary i pojemność bagażnika w bZ4X

Dystans między przednimi a tylnymi fotelami na wysokości bioder to aż metr. Bagażnik z regulowaną podłogą to 452 l pojemności. To wystarczająco duża przestrzeń, by pomieścić trzy duże walizki o pojemności 82 l każda lub dwa rowery górskie. Tylne fotele są składane i dzielone w proporcjach 60:40. Pod podłogą jest też miejsce na kable do ładowania i trójkąt ostrzegawczy, zmieści się tam też roleta bagażnika.

Toyota bZ4X / Toyota / Jayson Fong

Toyota bZ4X w Polsce, ceny i trzy wersje wyposażenia

Toyota bZ4X w Polsce jest dostępna z napędem na przód (204 KM) oraz układem 4x4 XMODE (218 KM). Do tego trzy wersje wyposażenia: Comfort, Prestige oraz Executive oraz w 11 wariantów kolorystycznych, w tym pięć dwubarwnych. Już bazowy model zapewnia seryjnie kabel do ładowania o długości 7,5 m (Typ2) z pokrowcem, nakładki progowe oraz dywaniki welurowe.

Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota bZ4X kosztuje od 246 900 zł za najtańszą wersję Comfort

Najtańsza Toyota bZ4X Comfort występuje tylko z napędem na przód – auto kosztuje od 246 900 zł. Taki SUV w standardzie zapewnia 18-calowe alufelgi, automatyczną klimatyzację dwustrefową, światła główne oraz światła do jazdy dziennej w technologii LED, kamerę cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi oraz system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym, kolorowym ekranem dotykowym, nawigacją Connected z mapami online oraz 4-letnią transmisją danych. Standardem są też systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, z trzecią generacją Toyota Safety System z możliwością aktualizacji online.

Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota bZ4X w wersji Presige z napędem na przód lub 4x4

Toyota bZ4X w wersji Presige to wydatek od 257 900 zł (napęd na przód) lub od 271 900 zł (4x4 XMODE). SUV w tej specyfikacji jest bogatszy o tapicerkę materiałową z elementami skóry syntetycznej, podgrzewane fotele oraz kierownicę, podgrzewane wycieraczki przedniej szyby, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika, stację bezprzewodowego ładowania telefonów oraz 12,3-calowy ekran system Toyota Smart Connect z nawigacją działającą w online i offline. Do wersji Prestige można dołożyć pakiet Tech (3000 zł), który wprowadzi kamerę cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystenta bezpiecznego wysiadania, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni oraz kamerę monitorującą kondycję kierowcy.

Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Maksymalnie wyposażona Toyota bZ4X w wersji Executive

Topowa Toyota bZ4X w wersji Executive to już 20-calowe alufelgi z oponami 235/50 R20, tapicerka ze skóry syntetycznej, klimatyzowane fotele przednie, kamera monitorująca kierowcę, asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, panoramiczny dach, dwukolorowe lakierowanie nadwozia oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach. Tak wyposażona bZ4X kosztuje od 284 900 zł (napęd na przód) lub od 298 900 zł (XMODE).

Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota bZ4X cennik i wyposażenie

Toyota bZ4X Comfort Prestige Executive
Napęd elektryczny 204 KM 4×2 246 900 zł 257 900 284 900
Napęd elektryczny 218 KM 4×4 XMODE 271 900 298 900
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek

Toyota bZ4X - dane techniczne, wymiary

Zużycie energii Napęd elektryczny 204 KM 4×2 Napęd elektryczny 218 KM 4×4 XMODE
WLTP średnio [kWh/100 km] 14,6–16,7 16,2–17,9
Zasięg
WLTP średnio [km] 442–512 415–461
Napęd
Łączna moc [KM (kW)] 204 (150) 218 (160)
Przedni silnik elektryczny [KM (kW)] 204 (150) 109 (80)
Tylny silnik elektryczny [KM (kW)] 109 (80)
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 265 336
Układ zasilania
Bateria litowo-jonowa litowo-jonowa
Liczba ogniw 96 96
Napięcie znamionowe [V] 355 355
Pojemność brutto [kWh] 71,4 71,4
Pojemność netto [kWh] 64 64
Przyspieszenie
0–100 km/h [s] 7,5 6,9
Masa holowanej przyczepy
Przyczepa bez hamulców [kg] 750 750
Długość/szerokość/wysokość [mm] 4690/1860/1650 4690/1860/1650
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota bZ4X w nowej odsłonie już w Polsce / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek
Toyota bZ4X / Toyota / Ireneusz Rek