Geely świętuje rekord i rusza z biznesem w Polsce. Dwa SUV-y na początek

Geely Auto to marka z korony największej prywatnej chińskiej grupy motoryzacyjnej Zhejiang Geely Holding. Jej założycielem i właścicielem jest Eric Li, czyli 107. najbogatszy człowiek świata z majątkiem wycenianym przez Forbesa na 16,4 mld dolarów. Grupa zatrudnia ponad 50 000 osób, posiada 12 fabryk oraz pięć centrów rozwoju w Hangzhou, Ningbo, Göteborgu, Coventry i Frankfurcie. Działają też cztery studia projektowe w Szanghaju, Göteborgu, Mediolanie i Coventry, zatrudniające ponad 1000 specjalistów. Do miliardera należą również Volvo, Polestar, Zeekr, Proton czy Lotus. Jak sprzedają się te samochody?

Reklama

W pierwszym kwartale 2025 roku Grupa Geely sprzedała 704 000 aut, to o 48 proc. więcej rok do roku. Stąd firma już zrealizowała 26 proc. swojego rocznego celu ustawionego na poziomie 2,71 mln egz. W przeliczeniu na gotówkę koncern Erica Li zanotował wzrost przychodów w wysokości ponad 30 mld zł (o 25 proc. więcej). Jest co świętować! Znaczną część wyniku wypracowała imienna marka Geely – przez pierwsze trzy miesiące na drogi wyjechało 260 000 aut elektrycznych i hybryd plug-in, co daje ponad 200 proc. wzrostu w porównaniu z zeszłym rokiem. Wśród tych pojazdów jest 5000 samochodów wysłanych gigantycznym statkiem na kluczowe rynki europejskie. Auta dopłynęły już do Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii i Polski. Nad Wisłą chiński koncern dzięki współpracy z dystrybutorem Jameel Motors Poland właśnie rusza ze sprzedażą swoich najnowszych modeli. Dyrektorem generalnym Geely Polska został Karol Kostrzewa, czyli doświadczony menadżer, którego CV obejmuje kierownicze stanowiska w BMW Group, BMW Motorrad Poland czy w Grupie Wielton. Wiadomo już, że w początkowej fazie ekspansji chińskiej marki na polskim rynku pojawią się dwa SUV-y: Geely EX5 oraz nowatorska hybryda plug-in. Co to za auta?

Tak wygląda Geely EX5, czyli najładniejszy SUV 2025 roku

Reklama

Geely EX5 to 4,6-metra technologii opakowanej w gładkie i modnie wystylizowane nadwozie ustawione na 19-calowych kołach. To pierwszy SUV zaprojektowany z myślą o rynkach światowych. W międzynarodowym konkursie Red Dot Design Award chiński model zdobył wyróżnienie Red Dot 2025 w kategorii "Design Produktu". Przy czym forma nie jest jedynie na pokaz – aby zminimalizować zużycie energii, bryłę auta totalnie podporządkowano aerodynamice. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Redukcja Cx o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg e-auta o około 2,5 proc.

Geely EX5 / Geely

Geely EX5 to jakość wnętrza ponad standard marek popularnych

Geely EX5 oferuje naprawdę przestronne wnętrze. Szczególnie, że rozstaw osi to solidne 2,75 m. Miejsce kierowcy z wysoko poprowadzonym tunelem środkowym zdominowały dwa ekrany – 15,4-calowa stacja multimedialna w centrum oraz 10,2-calowy zestaw cyfrowych wskaźników. Większy wyświetlacz pozwala obsługiwać wszystkie funkcje auta. Zaprogramowano również ponad 200 poleceń głosowych do zarządzania systemami bez odrywania rąk od kierownicy.

Geely EX5 / Geely

Producent podkreśla dopracowanie wnętrza Geely EX5 – solidny montaż i jakość materiałów mają wykraczać poza standard popularnych marek. Elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele są obszerne i miękkie, a ten po stronie pasażera wyposażony w dodatkowy podnóżek rozkładany w trybie relaksu. Sprytnym rozwiązaniem jest duża szuflada wysuwana spod tylnej kanapy.

Geely EX5 - jaka pojemność bagażnika?

Geely EX5 jest też pakowny. W rodzinnej eksploatacji pomoże jeden z większych w klasie aut bagażnik z regulowaną podłogą – zapewni od 410 l do 1877 litrów pojemności (po złożeniu asymetrycznie dzielonej kanapy). Do tego jest lampka LED, dwa solidne haki na siatki z zakupami i specjalna wnęka na mokre czy brudne rzeczy.

Geely EX5 / Geely

Geely EX5 jest mocny i szybki. Jaki silnik i przyspieszenie?

Wreszcie napęd. Geely EX5 wykorzystuje baterie, które są wyjątkowe na tle innych rozwiązań. Powstały bez użycia kobaltu i mają konstrukcję litowo-żelazowo-fosforanową (LFP). Takie połączenie gwarantuje im wysoką wydajność i żywotność bez efektu pamięci. Ich pojemność brutto to 60 kWh. Silnik zapewnia prawie 220 KM mocy i 320 Nm. Przyspieszenie od zera od 100 km/h zajmuje ledwie 6,9 sekundy.

Geely EX5 / dziennik.pl
Geely EX5 / Geely

Maksymalny zasięg wynosi do 430 km. Pokładowa instalacja obsługuje szybkie ładowanie z mocą 100 kW. Stąd uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. potrwa 28 minut. Zwiększenie zasięgu o 135 km zajmuje jedynie 10 minut. To bardzo dobry wynik.

Ile kosztuje nowe Geely EX5? Cena obniżona o 40 000 zł

Geely EX5 kosztuje na rodzimym rynku od 109 800 juanów, czyli 54 900 zł. W Polsce EX5 zadebiutuje jeszcze w wakacje i raczej trzeba spodziewać się ceny na poziomie 150 000-160 000 zł. Maksymalnie 40 000 zł rządowej dopłaty z programu NaszEauto obniży cenę SUV-a do 110 000-120 000 zł. To byłaby świetna oferta za tak duże auto. Jednak na tym nie koniec...

Geely EX5 / Geely
Geely EX5 / Geely

Tak wygląda Geely Starship 7. Nowy SUV ma silnik benzynowy

Polskich kierowców jeszcze niezdecydowanych na napęd w 100 proc. elektryczny z pewnością ucieszy drugi model wprowadzany przez Jameel Motors Poland. To Geely Starship 7 EM-i PHEV (z ang. statek kosmiczny), czyli kompaktowy SUV z napędem hybrydowym plug-in.

Geely Starship 7 – jakie wymiary i pojemność bagażnika? Skoda Kodiaq za celowniku

Ze smukłą sylwetką o długości 4,74 m idealnie wpisuje się w segment C-SUV, w którym czeka już na niego 4,76-metrowa Skoda Kodiaq czy VW Tayron (4,8 m). Na pokładzie przewidziano aż 34 schowki i bagażnik o pojemności od 528 l do 2065 l (po złożeniu tylnych siedzeń).

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely

Geely Starship 7 spala 2,7 l na 100 km. Hybryda zapewni 2390 km zasięgu

Nowy SUV Geely od europejskich rywali różni się bardziej zaawansowaną konstrukcją układu napędowego. Pod karoserią "siódemki" pracuje hybryda plug-in o nazwie NordThor 2.0. Za sekcję spalinową odpowiada benzynowy silnik 1.5/112 KM – czterocylindrowa jednostka może być zasilana także etanolem, a jej sprawność cieplna wynosi aż 46,5 proc. (Toyota w obecnie stosowanych silnikach deklaruje 41 proc. sprawności). Do tego są trzy silniki elektryczne. Moc systemowa układu to 218 KM.

Inżynierowie chińskiej marki deklarują, że system gwarantuje 2390 km łącznego zasięgu (w tym nawet 150 km w trybie EV). Co ma odpowiadać zużyciu paliwa na poziomie ok. 2,7 l/100 km. Rozwiązanie pomyślano w ten sposób, by napęd NordThor 2.0 napędzał samochód również w przypadku awarii jednego z silników, nawet jeśli jest to jednostka spalinowa.

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely

Ile kosztuje Geely Starship 7? W miesiąc sprzedali 20 000 aut

Geely Starship 7 EM-i PHEV kosztuje od 99 800 juanów. Po przeliczeniu mamy cenę na poziomie 49 900 zł. Nic dziwnego, że w pierwszym miesiącu sprzedaży Chińczycy kupili ponad 20 000 sztuk tego SUV-a.

Skąd wzięła się firma Jameel Motors? Nowy gracz w Polsce

Jameel Motors to firma należąca do rodzinnej spółki Abdul Latif Jameel założonej w Arabii Saudyjskiej w 1945 roku przez zmarłego szejka Abdula Latifa Jameela. Jako niezależny dystrybutor motoryzacyjny działa w Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Turcji, Maroku, Egipcie, Algierii, Japonii, Chinach, Australii i Monako. Tam sprzedaje samochody takich marek jak m.in. Toyota, Lexus, BYD, GAC Motor, MG Motor, Farizon Auto czy Hino.

Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely
Geely Starship 7 EM-i PHEV / Geely