Nowa Toyota wjeżdża do Polski. Pod maską hybryda z silnikiem 1.5

Toyota Aygo X pokazała w 2022 roku, że przemiana z miejskiego hatchbacka wielkości wózka sklepowego w namiastkę SUV-a to świetny pomysł. W Polsce ten najtańszy model japońskiej marki dziś jest liderem segmentu A z ponad 46-procentowym udziałem w rynku. Pozostali zazdroszczą sukcesu w klasie, którą spisali na straty.

Reklama

Jednak coraz ostrzejsze normy spalin nakładane przez UE nie sprzyjają, a stawka jest wysoka i japońska marka nie zamierza ustąpić pola konkurencji. Dlatego debiutuje Toyota Aygo X wyposażona w 1,5-litrową hybrydę znaną z Yarisa i produkowaną na Dolnym Śląsku w zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland. W efekcie samochód sypie nowymi zdolnościami niczym z rękawa. Magia? Nie, to czysto inżynierska robota.

Tak wygląda nowa Toyota Aygo X Hybrid. Japończycy zmieniają wymiary i styl

Reklama

Karoseria nowej Toyoty stanęła na zmodyfikowanej platformie TNGA GA-B pożyczonej z modeli Yaris i Yaris Cross. Wdrożenie większego, pełnego napędu hybrydowego z silnikiem 1.5 zamiast dotychczas montowanej 1-litrowej jednostki benzynowej wymusiło wydłużenie przedniej części nadwozia o 76 mm. W chłodnych liczbach ten techniczny awans wygląda tak: Aygo X Hybrid ma prawie 3,8 m długości. Bez zmian pozostał rozstaw osi (2430 mm). Wcześniej takie gabaryty zapewniłby Aygo X miejsce w między drugą i trzecią generacją Yarisa, czyli w segmencie B. Jednak obecny Yaris ma wystarczający zapas 16 cm długości, by nie obawiać się podgryzania przez mniejszą Toyotę.

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Razem z większymi rozmiarami przyszła zmiana stylistyki. Nowa twarz z przeprojektowaną maską, bojową miną i drapieżnym spojrzeniem świateł Full LED wpada w oko. Kierunkowskazy boczne przeniesiono do obudowy lusterek. Toyota Aygo X GR Sport w kolorze Mustard z czarnym dachem i na 18-calowych kołach wygląda na droższą niż jest w rzeczywistości. Do tego dzięki modyfikacji zawieszenia daje frajdę z prowadzenia. Zanim jednak zakręcą się koła, warto zajrzeć do środka…

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X Hybrid: nowe wnętrze i lepsze wyposażenie

W przeprojektowanej kabinie mistrzem pierwszego wrażenia jest większy ekran stacji multimedialnej. Aygo X Hybrid w standardzie oferuje cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali (zamiast 4,3 cala), klimatyzację i dwa porty USB-C. Zniknęła dźwignia ręcznego hamulca na rzecz automatycznego. Wyższe wersje dodają bezprzewodową ładowarkę, cyfrowy kluczyk, elektrycznie składane lusterka czy system oczyszczania powietrza nanoeX. Materiały są solidnie spasowane i w dużej mierze z recyklingu. Przykładem może być nowa tkanina SakuraTouch, wykonana w ponad 40 proc. z materiałów roślinnych (PVC z odpadów drzewnych, korków i PET z odzysku) - jej produkcja generuje o 95 proc. mniej CO2 w porównaniu do naturalnej skóry. Poza tym jest przyjemna w dotyku i świetnie wygląda.

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

W Aygo X zaskakuje obszerność przednich foteli i wygodna pozycja za dobrze leżącą w dłoniach kierownicą znaną z Yarisa. Miejsca na szerokość czy wysokość nie zabranie nawet dwóm mężczyznom o wzroście ponad 180 cm. Z tyłu warunki nie rozpieszczają – dorosłym będzie ciasno, dzieci nie powinny marudzić.

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Toyota zaskoczy wyciszeniem kabiny

Wszystkich za to ucieszy wyższy komfort akustyczny. Dodatkowe wygłuszenie deski rozdzielczej, lepsza izolacja maski, grubsze szyby, osłony pod silnikiem oraz poprawiony układ wydechowy z nowym tłumikiem, redukują hałasy i wibracje. W kabinie zrobiło się zdecydowanie ciszej. To zupełnie nowa jakość – jadąc z prędkością autostradową już nie trzeba podnosić głosu w trakcie rozmowy.

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Toyota / Jayson Fong
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Toyota / Jayson Fong

Jaka pojemność bagażnika Aygo X Hybrid?

Na zmianie napędu nie ucierpiała pojemność bagażnika (od 231 l do 829 l). Ta sztuczka udała się dzięki zastosowaniu po raz pierwszy w hybrydzie japońskiej marki dwóch stosów ogniw akumulatora, które ułożono równolegle wzdłuż tylnej części podłogi pod kanapą (zdjęcie). Akumulator pomocniczy zmieścił się pod podłogą kufra.

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Toyota / Jayson Fong

Toyota Aygo X Hybrid z nową hybrydą 1.5 jest mocniejsza i szybsza. Jak przyspiesza?

Nowa Toyota Aygo X Hybrid pod względem osiągów już na papierze wypada obiecująco. Hybryda z silnikiem 1.5 to sprawdzona konstrukcja znana z Yarisa i Yarisa Cross. O ile w większych modelach zapewnia przyzwoite parametry, to pod maską Aygo X moc 116 KM potrafi zaskoczyć – najmniejszy model Toyoty od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9,2 sekundy. Poprzednie Aygo X z silnikiem 1.0/72 KM potrzebowało prawie 15 sekund.

Na drodze kierowca natychmiast odczuje różnicę 44 KM. Szczególnie Aygo X 1.5 Hybrid/116 KM w nowej wersji GR Sport nie przynudza, tylko angażuje. Na ruchy kierownicą reaguje żywiołowo, prowadzi się lekko, zwinnie i stabilnie. Pewnie połyka łuki, a na wyjściach z zakrętów posłusznie trzyma kurs. To ogromna zasługa całej armii systemów wsparcia oraz zmodyfikowanego zawieszenia – w tym sztywniej dostrojonych amortyzatorów i sprężyn oraz grubszego stabilizatora, który zmniejsza przechyły nadwozia.

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Toyota / Jayson Fong

W mieście z wyżej ustawionego fotela mamy widok jak na dłoni. Parkowanie ułatwiają widoczne kontury auta, czujniki i kamerka. Do tego ruszaniu czy manewrowaniu towarzyszy cisza, którą zapewnia tryb EV. No i ta zwrotność! Tu Aygo X imponuje i zawróci niemal wszędzie (promień skrętu wynosi 4,7 m) – jeden manewr wystarczy by zmieścić się między krawężnikami na drodze o szerokości ledwie 9,4 m. To zasługa m.in. węższych opon w rozmiarze 175/60 R18 i mocniejszego wychyłu na zwrotnicach.

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Toyota / Jayson Fong
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Ile pali nowa Toyota Aygo X z hybrydą 1.5?

Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna. Podczas spokojnej jazdy Aygo X z trzema dorosłymi osobami na pokładzie i ich bagażem zużyła średnio 3,9 l benzyny na 100 km. W pojedynkę zejście do 2,7 l nie wymaga specjalnych wysiłków. Japończycy przy tym zapewniają, że technologia hybrydowa pozwala osiągnąć najniższy w segmencie poziom emisji CO2, który wynosi zaledwie 86 g/km. Słowem Aygo X Hybrid jest najmocniejszą i zarazem najoszczędniejszą odmianą miejskiej Toyoty w historii.

Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowa Toyota Aygo X Hybrid? Nie ma sensu kupować Fiata 500

Nowa Toyota Aygo X 1.5 Hybrid/116 KM w najtańszej wersji Active kosztuje od 82 900 zł. Drogo? Dwudrzwiowy Fiat 500 z silnikiem 1.0/65 KM (ze starej Pandy), 12-woltowym układem miękkiej hybrydy i 6-biegową skrzynią manualną kosztuje od 80 800 zł. Wyposażenie Aygo X to:

  • automatyczna klimatyzacja,
  • kierownica pokrytą skórą syntetyczna,
  • system multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym ekranem (9 cali),
  • kamera cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi,
  • 17-calowe felgi stalowe,
  • pakiet systemów Toyota T-MATE obejmuje m.in. ulepszony układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny czy asystenta utrzymania pasa ruchu.
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Toyota / Jayson Fong

Ile kosztuje Toyota Aygo X Hybrid w wersji Comfort?

Lepiej wyposażona Toyota Aygo X Hybrid w wersji Comfort to wydatek od 85 900 zł. Standard obejmuje:

  • 17-calowe felgi aluminiowe,
  • podgrzewane fotele przednie,
  • podświetlenie w przestrzeni bagażowej,
  • nakrętki antykradzieżowe do kół.
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X Hybrid w wersji Style najlepiej wyposażona

Toyota Aygo X Hybrid w wersji Style kosztuje od 92 800 zł. Samochód oferuje jeszcze bogatsze wyposażenie:

  • 17-calowe felgi z szarym wykończeniem,
  • dwukolorowe nadwozie,
  • światła główne, przeciwmgielne i do jazdy dziennej w technologii LED,
  • inteligentne wycieraczki z czujnikiem deszczu,
  • przyciemnione szyby tylne,
  • elektrycznie składane lusterka,
  • indukcyjną ładowarkę telefonów.
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Toyota / Jayson Fong

Pakiet GR Sport zmienia Augo X w zupełnie inny samochód

Do wersji Style przewidziano pakiet GR Sport za 16 000 zł. Wyposażenie w tym wariancie to m.in.:

  • klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa),
  • technologia oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe-X,
  • system bezkluczykowego dostępu do samochodu,
  • przedni grill GR Sport,
  • zawieszenie z kolumnami MacPhersona (przednie) GR Sport,
  • 18-calowe felgi aluminiowe 175/60 R18 GR Sport,
  • trójramienna kierownica ze skóry syntetycznej z elementami perforowanymi,
  • tapicerka GR Sport,
  • system multimedialny Toyota Smart Connect z kolorowym ekranem dotykowym 10,5-cala HD,
  • nawigacja Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych,
  • przednie i tylne czujniki parkowania z funkcją automatycznego hamowania,
  • zdalne aktualizacje OTA.
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid GR Sport / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X Hybrid 1.5 - dane techniczne, wymiary, silnik

Nowa Toyota Aygo X Hybrid 1.5
Napęd 1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT
Długość/szerokość/wysokość 3776 mm/1740/1525
Rozstaw osi 2430 mm
Średnie zużycie paliwa 3,7-3,9 l/100 km
Silnik spalinowy - moc 92 KM/5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] 120/3600-4800
Silnik elektryczny - moc 80 KM
Maksymalny moment obrotowy 141 Nm
Rodzaj baterii trakcyjnej Litowo-jonoa
Łączna moc układu hybrydowego 116 KM
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Pojemność bagażnika 231/829 l
Nowa Toyota Aygo X Hybrid Nowa Toyota Aygo X Hybrid / Toyota / Jayson Fong