Z ponad 3,5 mln mandatów, 3 160 269 dostali kierowcy, 385 730 - piesi, a 22 258 - pasażerowie. Najczęściej popełnianym wykroczeniem była zbyt szybka jazda - drogówka karała za to prawie 1,6 mln razy. Tymczasem, choć w roku 2014 policjanci wypisali o 111,5 tys. mandatów mniej, to tych za zbyt dużą szybkość było sporo więcej - prawie 1,7 mln.

O ile liczba grzywien za przekroczenie prędkości spadła, to znacznie - bo aż sześciokrotnie! - wzrosła liczba kar za przewinienia wobec pieszych. W 2014 roku było ich tylko 38 tys., w 2015 - prawie 221,5 tys.

- Co trzecia śmiertelna ofiara na polskich drogach to niechroniony uczestnik ruchu, czyli pieszy. Z analiz wynika także, iż co piąty zabity wśród pieszych w Unii Europejskiej to pieszy, który zginął w Polsce. Taka sytuacja wymagała zdecydowanej reakcji ze strony policji - wyjaśnia w rozmowie z dziennik.pl insp. Marek Konkolewski z Komendy Głównej Policji. - W 2015 roku funkcjonariusze drogówki zintensyfikowali nadzór w tym obszarze, stąd też niemal sześciokrotny wzrost ujawnionych naruszeń kierujących wobec pieszych. Policjanci zanotowali też większą liczbę naruszeń popełnianych przez samych pieszych - dodaje Konkolewski.

To tłumaczy również wzrost liczby mandatów nałożonych na pieszych - w 2015 roku policjanci drogówki ukarali prawie 386 tys. osób (tylko za brak odblasków po zmroku wystawiono ponad 41 tys. mandatów). Rok wcześniej ta liczba była mniejsza i wynosiła ok. 326 tys.

Mandaty jak z rękawa, ale mniej wypadków i ofiar

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2015 roku w 32 701 wypadkach zginęły 2 904 osoby, a prawie 40 tys. zostało rannych. W zestawieniu z rokiem 2014 wszystkie te statystyki spadły - było o 2 269 wypadków mniej, 298 mniej ofiar śmiertelnych i 3 088 mniej rannych. Oznacza to utrzymanie tendencji spadkowej trwającej od 2012 roku.

Jeśli chodzi o miejsca ruchu pieszych, to najwięcej wypadków w 2015 policja zanotowała na pasach - prawie 3,5 tys.; zginęło w nich 219 osób - oraz na skrzyżowaniach - ponad 2,4 tys. wypadków i 146 zabitych. Jednak w obu przypadkach to mniej niż jeszcze rok wcześniej. W zeszłym roku wzrosła za to liczba wypadków na chodnikach i drogach dla pieszych - z 382 do 447.

KGP podkreśla, że na przestrzeni ostatnich ponad 20 lat, mimo blisko trzykrotnego wzrostu ilości pojazdów na polskich drogach (ponad 26 mln zarejestrowanych sztuk w 2015), liczba wypadków drogowych spadła o prawie 21 tys., a liczba zabitych osób o 3 840. Dla porównania w 1994 roku na terenie Polski zarejestrowanych było ponad 10 mln pojazdów silnikowych. Wtedy doszło do ponad 53,5 tys. wypadków, w których zginęło aż 6 744 osób, a 64 573 zostało rannych.

Ponad 2 mln więcej kontroli trzeźwości 

KGP podkreśla, że w 2015 roku przeprowadziła ponad 2,2 mln więcej kontroli trzeźwości - po alkomat policjanci sięgali ponad 17,7 mln razy wobec 15,4 mln kontroli w 2014 roku. Wygląda jednak na to, że odstraszanie działa, bo choć kontroli było więcej, złapano o 12,2 tys. mniej nietrzeźwych (w sumie było ich prawie 129 tys.).

Mniej było też wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców czy też pieszych - było ich 2 129, a zginęło w nich 285 osób. Choć liczba wciąż jest porażająca, jest jednocześnie niższa niż w 2014 roku, kiedy w ponad 2,5 tys. wypadków zginęło 358 osób.

900 mln zł na mandaty. Policja przykręci śrubę w 2016

Jeśli drogówka w 2015 roku wystawiła prawie 3,6 mln mandatów, a założymy, że średni mandat to 250 zł (najwyższy to 500 zł, najniższy 20 zł), to oznacza niemal 895 mln zł wpływów do budżetu państwa. Trzymając się tych samych założeń, w 2014 roku ściągnięto 867 mln zł.

Największą liczbę mandatów wystawili policjanci działający na terenie województwa mazowieckiego - grubo ponad pół miliona (w tym KSP Warszawa - 269 473 i KWP Radom - 265 750). Na drugim miejscu są mundurowi z wielkopolskiej drogówki - prawie 374 tys. Podium zamykają funkcjonariusze śląskiej policji - niespełna 361 tys.

W rozmowie z dziennik.pl insp. Konkolewski zapowiedział, że w 2016 policja położy jeszcze większy nacisk na kontrolę prędkości, badania kierowców pod względem trzeźwości oraz bezpieczeństwa pieszych.