Reklama

Toyota Corolla z hybrydą 5. generacji to najnowszy efekt przeszło ćwierć wieku mozolnej pracy nad stworzeniem samochodu, który byłby jak mityczna syrena – pół kobieta, pół ryba. Japończykom udało się połączyć najlepsze cechy napędu spalinowego i elektrycznego, ale nie od razu Rzym zbudowano…

To Toyota Prius jako pierwsza w historii masowo produkowana hybryda zmieniła oblicze motoryzacji, zyskała status legendy oraz olbrzymią popularność. O swoją pozycję musiała jednak walczyć łokciami. Na świecie pojawiła się w czasie podpisywania protokołu z Kioto, w którym państwa z całego świata zobowiązały się do przeciwdziałania globalnemu ociepleniu. Jednak nawet wtedy mało kto wierzył w połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Japończycy mimo wszystko nie dawali za wygraną.

Toyota Corolla z hybrydą 5. generacji debiutuje w Polsce

Konsekwencja i pracowitość przyniosły owoce. Dziś hybrydy to najważniejszy napęd Toyoty – gama tych samochodów rozrosła się do ponad 40 modeli z niemal wszystkich segmentów. Przez 26 lat sprzedano 20 mln aut z napędem hybrydowym, z czego w Polsce niebawem będzie ich 200 tys. Samochody pozwoliły uniknąć emisji ponad 120 mln ton CO2. Japończycy twierdzą, że to tak, jakby ustawić obok siebie 24 tryliony półlitrowych butelek napoju gazowanego, który zawiera 5 g CO2. Pojazdy te zdobyły uznanie nie tylko ze względu na niskoemisyjność, lecz także dzięki trwałości i niezawodności.

Reklama
Toyota Corolla 2023 / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Auris II hybryda 3. generacji, Corolla 2023 hybryda 5. generacji i Corolla hybryda 4. generacji / Toyota

Nowa Corolla 2023, czyli hybryda 5. generacji to większa moc i dwa silniki

A teraz odmłodzona Corolla 2023 poza nowymi multimediami i odświeżonym wnętrzem daje kierowcom do wyboru aż dwie nowe hybrydy 5. generacji – pierwsza jest oparta na benzynowym 1.8, zaś druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. W obu układach wprowadzono poważne zmiany. Jak innowacje działają w praktyce? Próby i pomiary na torze Modlin pozwoliły porównać trzy generacje japońskiego napędu w najpopularniejszej wersji 1.8 Hybrid…

Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota

Toyota Corolla 2023 z nową hybrydą 1.8, czyli różnice w napędzie (WIDEO)

Corolla 2023 z hybrydą 1.8 piątej generacji zapewnia 140 KM mocy systemowej. To aż 18 KM więcej w porównaniu z układem 4. generacji, który Toyota montowała w Corolli produkowanej w latach 2018-2022 i innych modelach jak C-HR czy Prius. Co ciekawe, moc wolnossącego silnika 1.8 w nowej hybrydzie pozostała bez zmian, ale dodatkowe 23 KM zyskał silnik elektryczny.

Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni. A jak nowa hybryda 1.8 radzi sobie na drodze?

Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota

Jak jeździ Toyota Corolla 2023 z nową hybrydą 1.8 i ile zużywa benzyny

Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Corolla z nową hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność (co potwierdzają wyniki pomiarów w tabeli).

W praktyce nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km poza terenem zabudowanym nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym Corolla sedan przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze na torze pokazały kolosalne różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.

Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota / MICHAL KONDROWSKI
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota / MICHAL KONDROWSKI

Nowa Corolla 2023 kontra Auris II 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji na torze Modlin (tabela wyników)

Podczas symulowanych prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdzaliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. Każdy z trzech samochodów przejechał identyczny odcinek.

Na pierwszy ogień trafiła najnowsza Corolla 2023 wyposażona w 5. generację hybrydy 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.)

Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.

Model i generacja napędu hybrydowego Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid)
Napięcie silnika elektrycznego 650 V 600 V 600 V
Moc silnika elektrycznego 60 kW/82 KM 53 kW/72 KM 70 kW/95 KM
Napięcie baterii 202 V 207 V 207 V
Typ baterii niklowo-metalowo-wodorkowa niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 litowo-jonowa
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) 64 proc./47 proc. 72 proc./66 proc. 75 proc./73 proc.
Prędkość maksymalna w trybie EV 70 km/h 120-130 km/h 120-130 km/h
Moc systemowa hybrydy 136 KM 122 KM 140 KM
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) 7,8 s 7,9 s 7,2 s
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl)  5,0 s 5,0 s 4,5 s
Toyota Corolla hybryda 5. generacji - wyniki pomiaru przyspieszenia od 0 do 80 km/h i elastyczności (40-80 km/h) / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Auris II hybryda 3. generacji - wyniki pomiaru przyspieszenia od 0 do 80 km/h i elastyczności (40-80 km/h) / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla hybryda 4. generacji i Auris II hybryda 3. generacji / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid i przekładnia e-CVT, opinia

Hybrydę 5. generacji z silnikiem 1.8 doszlifowano również pod względem akustycznym – benzynowiec pracował zauważalnie ciszej, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Redukcja obrotów jednostki spalinowej podczas przyspieszania i częstsze użycie energii elektrycznej z baterii trakcyjnej przełożyło się na lepsze odczucia z jazdy i redukcję hałasu o 2,5 dB.

Bezstopniowa przekładnia e-CVT ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowe oprogramowanie układu hybrydowego plus lepsze wygłuszenie komory silnika także zrobiło swoje.

Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota

Kiedy nowa Corolla w Polsce i jaka cena? Hybryda 2.0 droższa od 1.8 o 10 tys. zł

Toyota Corolla 2023 trafi do sprzedaży w pierwszym kwartale 2023 roku. Najtańszy model sedan w wersji Active z hybrydą 5. generacji 1.8/140 KM kosztuje od 111 900 zł. Pięciodrzwiowy hatchback startuje od ceny 114 900 zł (140-konna hybryda), mocniejszy napęd 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM to wydatek od 127 900 zł. Toyota Corolla TS kombi 2023 została wyceniona na 118 900 zł (hybryda 1.8/140 KM) i od 131 900 zł za 2-litrową hybrydę 5. generacji.

Toyota Corolla 2023, cennik i wersje wyposażenia

Toyota Corolla 2023 sedan 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT hatchback 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT hatchback 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT kombi 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT kombi 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT
Active 111 900 zł 114 900 - 118 900 -
Comfort 114 900 zł 117 900 127 900 121 900 131 900
Style 125 900 zł 128 900 138 900 134 900 144 900
GR Sport 133 900 zł 136 900 146 900 142 900 152 900
Executive 137 900 zł 144 900 154 90 151 900 161 900
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla 2023 hybryda 5. generacji / Toyota
Toyota Corolla 2023 / Tomasz Sewastianowicz