- Toyota Corolla 2023, czyli lifting to nie wszystko i zmiany we wnętrzu
- Nawigacja w chmurze, tego jeszcze nie było
- Corolla 2023 przyspiesza lepiej niż Corolla 2021, różnice
- Jak jeździ Corolla 2023 z nową hybrydą?
- Nowa Corolla 2023 kontra Auris II 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji na torze Modlin (tabela wyników)
Toyota Corolla2023 wylądowała na torze Modlin w trzech wcieleniach. Jako sedan, hatchback i TS kombi. Każdy z tych samochodów pod delikatnym maskowaniem skrywał kosmetyczne poprawki nadwozia. Jednak najważniejsze zmiany dało się zauważyć już na pierwszy rzut oka…
Corolla w nowej odsłonie wyróżnia się drapieżnym spojrzeniem przeprojektowanych reflektorów bi-LED. Każde z trzech nadwozi to indywidualny styl. Zmieniona kratka grilla czy nowe wzory felg to tylko część wprowadzonych poprawek. Doszły trzy kolory karoserii. Juniper Blue o lśniącym odcieniu jest zarezerwowany dla hatchbacka i kombi. W sedanie pojawił się zielony Midnight Teal (zdjęcia). Lakier Metallic Grey można mieć z każdym nadwoziem.
Toyota Corolla 2023, czyli lifting to nie wszystko i zmiany we wnętrzu
We wnętrzu mistrzem pierwszego wrażenia jest 10,5-calowy ekran nowej stacji multimedialnej z szybszym procesorem, który debiutował w Corolli Cross. Na tle poprzedniego rozwiązania to przepaść – na dotyk reaguje błyskawicznie, a grafika jest ostra i na czasie. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). Dotychczas stosowany 8-calowy monitor był wyposażony w pokrętło regulacji głośności. Nowszy to trzy przyciski, duże ikony funkcji oraz kilka widoków ekranu.
Nawigacja w chmurze, tego jeszcze nie było
System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet (w zależności od wersji wyposażenia 4-letni bezpłatny dostęp do łączności internetowej i systemów Toyota Smart Connect lub Toyota Smart Connect Pro). Corollą da się sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT na smartfonie można np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-A, a z tyłu dwa wejścia USB-C.
Corolla 2023 przyspiesza lepiej niż Corolla 2021, różnice
Hybryda 1.8 zapewni teraz 140 KM zamiast 122 KM. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli lepsze o 1,7 s. Inżynierowie podkreślają, że mimo wyższych osiągów, emisja CO2 według wstępnych pomiarów pozostaje na takim samym poziomie od 102 g/km jak w przypadku napędu 4. generacji (1.8/122 KM).
Napęd hybrydowy 5. generacji z silnikiem 2.0 wytwarza teraz 196 KM, czyli o 12 KM więcej. Efekt? Corolla 2023 z nowym sercem stała się szybsza o pół sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7,5 s. Mocniejszy napęd jest też łagodniejszy dla środowiska - wstępne dane mówią o emisji od 107 g/km CO2 w cyklu mieszanym, czyli o 3 g/km mniej niż aktualny, 184-konny napęd 2.0.
Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni. A jak nowa hybryda 1.8 radzi sobie na drodze?
Jak jeździ Corolla 2023 z nową hybrydą?
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Corolla z nową hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność
W praktyce nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km poza terenem zabudowanym nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym Corolla sedan przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze na torze pokazały kolosalne różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.
Nowa Corolla 2023 kontra Auris II 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji na torze Modlin (tabela wyników)
Podczas symulowanych prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdzaliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. Każdy z trzech samochodów przejechał identyczny odcinek.
Na pierwszy ogień trafiła najnowsza Corolla 2023 wyposażona w 5. generację hybrydy 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.)
Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.
Model i generacja napędu hybrydowego | Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) | Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) | Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid) |
Napięcie silnika elektrycznego | 650 V | 600 V | 600 V |
Moc silnika elektrycznego | 60 kW/82 KM | 53 kW/72 KM | 70 kW/95 KM |
Napięcie baterii | 202 V | 207 V | 207 V |
Typ baterii | niklowo-metalowo-wodorkowa | niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 | litowo-jonowa |
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) | 64 proc./47 proc. | 72 proc./66 proc. | 75 proc./73 proc. |
Prędkość maksymalna w trybie EV | 70 km/h | 120-130 km/h | 120-130 km/h |
Moc systemowa hybrydy | 136 KM | 122 KM | 140 KM |
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) | 7,8 s | 7,9 s | 7,2 s |
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) | 5,0 s | 5,0 s | 4,5 s |
Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid i przekładnia e-CVT, opinia
Hybrydę 5. generacji z silnikiem 1.8 doszlifowano również pod względem akustycznym – benzynowiec pracował zauważalnie ciszej, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Redukcja obrotów jednostki spalinowej podczas przyspieszania i częstsze użycie energii elektrycznej z baterii trakcyjnej przełożyło się na lepsze odczucia z jazdy i redukcję hałasu o 2,5 dB. Bezstopniowa przekładnia e-CVT ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowe oprogramowanie układu hybrydowego plus lepsze wygłuszenie komory silnika także zrobiło swoje. Corolla w nowym wcieleniu pod względem wrażeń zza kierownicy i reakcji na polecenia to samochód, który awansował przynajmniej o dwie klasy.
Toyota Corolla 2023 i wyposażenie
Toyota Corolla 2023 jest na czasie pod względem systemów bezpieczeństwa. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia został rozbudowany o system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach - reaguje na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu podczas wolnej jazdy. Doszedł też asystent skrętu na skrzyżowaniach. Na liście nowości jest jeszcze wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, które teraz zapobiega kolizjom z nadjeżdżającymi samochodami, układ zapobiegania kolizjom bocznym oraz system redukcji prędkości w zakrętach. Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli kierowca lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód.
Nowa Corolla pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; Over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jej systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.
Toyota Corolla GR Sport 2023 to nowy wygląd i wnętrze
Z kolei odświeżona Toyota Corolla GR Sport, czyli najbardziej drapieżna wersja tego modelu, ma nowe 18-calowe alufelgi oraz zmieniony wygląd tylnego zderzaka i osłony podwozia. Fotele w odmianach hatchback i kombi otrzymały nową tapicerkę z logo GR wytłoczonym na zagłówku i nowym wzorem małych sześciokątów na srebrnych taśmach wzdłuż krawędzi zagłówka i poduszki. Logo GR pojawiło się również na przycisku Start.
Kiedy nowa Corolla w Polsce i jaka cena? Hybryda 2.0 droższa od 1.8 o 10 tys. zł
Toyota Corolla 2023 trafi na polski rynek w pierwszym kwartale 2023 roku. Najtańszy model sedan w wersji Active z hybrydą 5. generacji 1.8/140 KM kosztuje od 111 900 zł. Pięciodrzwiowy hatchback startuje od ceny 114 900 zł (140-konna hybryda), mocniejszy napęd 2.0 Hybrid Dynamic Force 196 KM to wydatek od 127 900 zł. Toyota Corolla TS kombi 2023 została wyceniona na 118 900 zł (hybryda 1.8/140 KM) i od 131 900 zł za 2-litrową hybrydę 5. generacji.
Toyota Corolla 2023, cennik i wersje wyposażenia
Toyota Corolla 2023 | sedan 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT | hatchback 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT | hatchback 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT | kombi 1.8 Hybrid 140 KM e-CVT | kombi 2.0 Hybrid 196 KM e-CVT |
Active | 111 900 zł | 114 900 | - | 118 900 | - |
Comfort | 114 900 zł | 117 900 | 127 900 | 121 900 | 131 900 |
Style | 125 900 zł | 128 900 | 138 900 | 134 900 | 144 900 |
GR Sport | 133 900 zł | 136 900 | 146 900 | 142 900 | 152 900 |
Executive | 137 900 zł | 144 900 | 154 90 | 151 900 | 161 900 |