Toyota GR Yaris to istny obłęd. I nie chodzi tylko o imponującą moc czy potężną przyczepność. Japońska marka stworzyła samochód, jakiego nie było od lat – przeczący obecnym trendom nastawionym na klepanie podobnych sobie modeli z innym znaczkiem.

Reklama

GR Yaris nawiązuje do czasów motoryzacji, kiedy księgowi nie mieli takiej władzy, a inżynierowie mogli spełniać swoje najdziksze marzenia. Japończycy w zeszłym roku puścili wodze fantazji i teraz zbierają tego owoce. Seria 40 tys. egzemplarzy GR Yarisa (na cały świat) rozeszła się na pniu.

Toyota GR Yaris hitem w Polsce, takie auta znikają na pniu

Do Europy trafiło 8 tys. aut, z czego na polski rynek Toyota początkowo przeznaczyła 305 egzemplarzy. Co okazało się kroplą w morzu potrzeb. Przedsprzedaż rozpoczęła się 4 maja 2020 roku, a do uruchomienia produkcji 24 października 2020 roku kierowcy nad Wisłą zamówili aż 187 sztuk, czyli ponad 60 proc. pierwszej puli – bez obejrzenia auta na żywo czy jazdy próbnej.

GR Yaris zadebiutował na rynku dwa lata temu jako drugi po GR Suprze globalny model z linii sportowych samochodów GR (Gazoo Racing) / Toyota
Reklama

Do tej pory do Polski trafiło w kilku seriach łącznie 1078 egzemplarzy GR Yarisa, które błyskawicznie znalazły chętnych. Niemal wszystkie (97 proc.) to auta z wyposażeniem Dynamic i pakietem Sport, dzięki któremu samochód jest jeszcze lepiej przygotowany do wyczynowej jazdy. Zestaw "usprawniaczy" obejmuje m.in. mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu LSD Torsen z przodu i z tyłu, zawieszenie dostrojone do jazdy torowej oraz kute 18-calowe felgi aluminiowe z oponami Michelin Pilot Sports 4s. Najpopularniejszym kolorem nadwozia GR Yarisa jest lakier Pearl White, który wybrało 38 proc. kupujących. W Polsce szał na GR Yarisa nie słabnie, stąd właśnie nastąpił zwrot akcji…

Toyota GR Yaris 2023 i nowa dostawa 100 aut do Polski

– Dzięki staraniom polskiego oddziału Toyoty GR Yaris powraca na nasz rynek za sprawą limitowanej puli 100 egzemplarzy– powiedział dziennik.pl Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe. Polska jest jednym z rynków, na których GR Yaris odniósł ogromny sukces, dlatego polscy klienci również będą mieli jeszcze okazję kupić ten samochód. Salony marki rozpoczynają przyjmowanie zamówień 23 listopada 2022 roku – dodał.

GR Yaris został zaprojektowany zupełnie od początku, niezależnie od Yarisa czwartej generacji. Auto powstało w architekturze TNGA na unikalnej płycie podłogowej, zbudowanej z przedniej części platformy GA-B Yarisa i tylnej części GA-C Corolli / Toyota

Toyota GR Yaris i moc silnika, co to za samochód?

Toyota GR Yaris ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy – lampy, lusterka i antenę. Resztę zaprojektowano od podstaw. Stąd jest niższy, szerszy i dłuższy od "cywilnej" 5-drzwiowej wersji.

Między przednie koła wepchnięto najmocniejszy seryjny silnik trzycylindrowy. Turbodoładowane 1.6 produkuje 261 KM i 360 Nm momentu obrotowego. Jednostka skrywa w sobie rozwiązania ze świata sportów motorowych m.in. zawory wydechowe o dużej średnicy, turbosprężarkę z łożyskami kulkowymi czy natrysk oleju na denka tłoków. Takie elementy otwierają drogę do zwiększenia potencjału całej konstrukcji. Testy na hamowni wykonywane przez użytkowników pokazują możliwość podkręcanie do niemal 300 KM i 400 Nm (tylko po zmianie wydechu!). Co ciekawe silnik początkowo planowano wypuścić z seryjną mocą 305 KM, a ponoć możliwe jest uwolnienie nawet 315 KM! 12-zaworowiec spełnia wymagania kategorii Rally 2 (dawna kategoria R5) i przepisów rajdowych mistrzostw świata. Toyota wynegocjowała z FIA dopuszczenie jednostek trzycylindrowych do tej rywalizacji.

GR Yaris waży tylko 1280 kg, a jego stosunek masy do mocy wynosi 4,9 kg/KM / Toyota

Ile waży GR Yaris, czyli zaskakujący stosunek mocy do masy

Jednostkę wraz z 6-biegową przekładnią manualną pochylono lekko w stronę kabiny, a to dla uzyskania lepszego rozkładu masy. Ktoś zapyta: dlaczego obcięto jeden cylinder? To efekt walki z nadwagą – im auto lżejsze, tym więcej koni mechanicznych przypada na 1 kg maszynerii. Z tego względu również karoseria powstała z lekkich materiałów. Dach wykonano z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym taki zabieg pozwolił na obniżenie środka ciężkości. Maska, drzwi i tylna klapa są aluminium. W efekcie GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.

Toyota GR Yaris / dziennik.pl

GR Yaris i przyspieszenie oraz osiągi

Osiągi? Silnik wkręca się wyżej niż dzisiejsze typowe benzyny z turbodoładowaniem, wskazówka obrotomierza wędruje aż do 7200 obr. Ryk podbijany basem wydechu jest autentyczny. A frajda z jazdy niesamowita. Ten dzikus podrywa się do ataku z każdego biegu i poziomu obrotów. Redukcji z wyższego przełożenia na niższe towarzyszy podbicie obrotów silnika. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,2 sekundy. Igła prędkościomierza błyskawicznie mknie do maksymalnych 230 km/h.

Toyota GR Yaris / Toyota

Toyota GR Yaris z napędem na cztery koła

Toyota na potrzeby GR Yarisa opracowała także nowy napęd na cztery koła. Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylną osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub skierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50). W praktyce ten samochód nagina prawa fizyki. Podczas prób na torze po wdepnięciu gazu w podłogę na skręconych kołach (za namową instruktora) GR Yaris wpija się oponami w nawierzchnię i sam ratuje sytuację. Inne auto gryzłoby trawę i piach z pobocza…

Toyota GR Yaris / Toyota
Toyota GR Yaris / dziennik.pl

GR Yaris, zawieszenie i hamulce

GR Yaris ma być autem, na którym powstanie nowa broń rajdowa Toyoty. Dlatego specjalnie na potrzeby auta stworzono platformę, która jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa architektury GA-B z przodu oraz płyty GA-C (znanej np. z Corolli) z tyłu. Szerszy tył auta seryjnego otworzy drogę do stworzenia rajdówki, która sprawniej będzie zachowywać się na odcinkach specjalnych. Zwykły kierowca dzięki połączeniu dwóch platform dostaje m.in. lepsze zawieszenie. Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona. System hamulcowy składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu. GR Supra wykorzystuje mniejsze "talerze". Z tyłu wentylowane tarcze o średnicy 297 mm z dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami.

Toyota GR Yaris / dziennik.pl

Toyota GR Yaris 2023, ceny i wyposażenie

Toyota GR Yaris z rocznika 2023 w podstawowej wersji Dynamic kosztuje od 172 900 zł. Wyposażenie standardowe takiego auta obejmuje m.in.: 18-calowe felgi aluminiowe z oponami 225/40 R18 (Dunlop SP SPORT MAXX050), układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układ rozpoznawania znaków drogowych, asystenta utrzymania pasa ruchu, system wspomagający pokonywanie podjazdów, system bezkluczykowego dostępu do samochodu (inteligentny kluczyk), kamerę cofania, światła główne w technologii LED (Basic LED), światła przeciwmgielne w technologii LED, przyciemniane szyby tylne, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym 8 cali, usługi łączności Toyota Connected Car, interfejs Android Auto, interfejs Apple CarPlay, system aktywnej kontroli dźwięku (Active Noise Control), selektor trybów jazdy (Normal, Sport, Track). Do tego można dokupić pakiet VIP za 11 tys. zł lub pakiet SPORT za 19 tys. zł.

Toyota GR Yaris 2023 cennik Dynamic Dynamic Sport Dynamic VIP
Silnik benzynowy 1.6/261 KM 172 900 zł 191 900 zł 183 900 zł
Toyota GR Yaris / dziennik.pl
Toyota GR Yaris / dziennik.pl
Toyota GR Yaris / dziennik.pl
Toyota GR Yaris / dziennik.pl
Toyota GR Yaris / dziennik.pl
Toyota GR Yaris / dziennik.pl