- Toyota C-HR nowej generacji debiutuje w dwóch wersjach
- Nowa Toyota C-HR to wnętrze z trzema wyświetlaczami (Zobacz WIDEO)
- Toyota C-HR i wyposażenie nowej generacji
- Nowa Toyota C-HR nie wjedzie w bagażnik innego samochodu
- Nowa Toyota C-HR jest lżejsza i zapewnia więcej miejsca w kabinie
Toyota C-HR nowej generacji debiutuje w dwóch wersjach – Executive Premiere Edition oblanej złotym lakierem Sulphur i srebrno-czarnej GR SPORT Premiere Edition. Oba warianty na 20-calowych felgach wygląda fenomenalnie. Cenne skarby japońskiej marki były gwiazdami tajnego pokazu w Hamburgu. Embargo przestało obowiązywać. Oto pierwsze wrażenia…
Nowy C-HR od tej pory jest najbardziej okazałą perłą w koronie Toyoty. Kierowcę wita animacją tylnej listwy świetlnej i reflektorów LED. Rozmachem ok. 4,4-metrowej sylwetki z kołami rozstawionymi niemal na rogach karoserii pokazuje, że awangardowe kształty poprzednika można wynieść na jeszcze wyższy poziom. Model seryjny tylko drobiazgami różni się od prototypu z grudnia 2022 roku. Styliści odlecieli…
Toyota C-HR nowej generacji debiutuje w dwóch wersjach
C-HR szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Klamki z czujnikiem dotykowym po zamknięciu drzwi chowają się na płasko z linią karoserii, jak w żadnej Toyocie do tej pory. Takie elementy jak kamery, radary czy spryskiwacze idealnie wkomponowano w bryłę auta. Wrażenie robi układ bocznych szyb.Przecinające je słupki są praktycznie niewidoczne na tle okien. Charakterystyczne małe szybki tylnych drzwi stały się większe, co docenią pasażerowie - znika uczucie klaustrofobii, jest jaśniej i widać więcej.
Nowa Toyota C-HR to wnętrze z trzema wyświetlaczami (Zobacz WIDEO)
Wnętrze C-HR trafia w najnowsze trendy. Kokpit otulający kierowcę prezentuje wzorową proporcję między liczbą przycisków i pokręteł a elementami sterowanymi dotykowo. Wirtualny 12,3-calowy wyświetlacz zamiast tradycyjnych analogowych zegarów można niemal dowolnie konfigurować - samochód ma trzy wcześniej przygotowane motywy, które można spersonalizować przy pomocy przycisków na kierownicy.
Standardowa stacja multimedialna Toyota Smart Connect w zależności od poziomu wyposażenia to ekran o przekątnej 8 lub 12,3 cala, sterowanie głosowe, nawigacja w chmurze, informacje o ruchu drogowym oraz bezprzewodowa łączność ze smartfonem Apple CarPlay i Android Auto. Do tego system wyświetli zasięg auta w trybie elektrycznym, a także lokalizacje stacji ładowania (C-HR plug-in).
Nową Toyotą da się też sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT można np. ogrzać lub schłodzić wnętrze, analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy zablokować i odblokować drzwi. C-HR dostanie też takie frykasy jak m.in. cyfrowy kluczyk w smartfonie, wyświetlacz HUD czy układ automatycznego parkowania (aktywacja z telefonu).
Toyota C-HR i wyposażenie nowej generacji
Nowy C-HR jest pierwszą Toyotą, w której oświetlenie ambient reaguje na czynniki zewnętrzne. Paleta obejmuje 64 różne kolory, a ich intensywność i barwa będzie dobierana do ustawionej temperatury lub pory dnia. Zaprogramowano 24 odcienie, które zsynchronizowano z każdą godziną od jasnych, porannych barw po spokojniejsze, wieczorne. Oświetlenie jest także połączone z systemami bezpieczeństwa. Dźwiękowe oraz wizualne ostrzeżenia systemu Safe Exit Assist będą wzmacniane zmianą koloru oświetlenia na czerwony w razie próby otwarcia drzwi w sytuacji ryzyka kolizji z pojazdem lub rowerzystą nadjeżdżającym z tyłu.
C-HR dopilnuje też, by kierowca nie najechał na tył auta poprzedzającego - tłumienie przyspieszenia nazwane Proactive Driving Assist (PDA) spowolni każde nagłe wciśnięcie gazu, jeśli przed Toyotą będzie inny pojazd. Układ działa przy niskich prędkościach, dostosowuje prędkość do sytuacji na drodze, w zależności od natężenia ruchu drogowego lub wykrytego zakrętu, jeśli pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty. Z kolei asystent kierowania podczas wchodzenia w zakręt dostosowuje siłę wspomagania do łuku drogi, przez co ma zapewnić płynniejsze prowadzenie.
Nowa Toyota C-HR nie wjedzie w bagażnik innego samochodu
Lista wyposażenie opcjonalnego obejmuje m.in. asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegający o ruchu poprzecznym z przodu auta, kamerę monitorującą kierowcę wspomagającą układ awaryjnego zatrzymania, a także automatyczne światła drogowe z kamerą kontrolującą rozkład oświetlenia. Wszystkie te udogodnienia można zaktualizować zdalnie w trybie OTA (over-the-air).
W porównaniu z poprzednią generacją nowy C-HR wykorzystuje dwukrotnie więcej tworzyw pochodzących z recyklingu. Ponad 100 elementów powstało z materiałów odzyskanych, w tym w nowe rodzaje tapicerki wyprodukowane ze zużytych butelek PET. Zderzaki są wykonane z nowego rodzaju żywicy, która jest wstępnie barwiona w formie – ta innowacja ma zaoszczędzić setki ton CO2.
Nowa Toyota C-HR jest lżejsza i zapewnia więcej miejsca w kabinie
Nowy C-HR rozmiarami nieznacznie różni się od poprzednika (rozstaw osi pozostał bez zmian - 2640 mm), ale jest lżejszy dzięki zastosowaniu stali o wysokiej sztywności, a także za sprawą nowego projektu dachu panoramicznego. Stały szklany dach ma powłokę redukującą podczerwień, która chroni wnętrze przed nagrzewaniem latem oraz zapobiega ucieczce ciepła na zewnątrz w zimne dni. Dzięki temu zrezygnowano z konwencjonalnej rolety, co pozwoliło odchudzić auto o 5 kg oraz zwiększyło przestrzeń nad głowami o 3 cm. Nowe rozwiązanie zmniejsza również obciążenie układu klimatyzacji.
Nowa Toyota C-HR i C-HR pierwszej generacji. Różnice w rozmiarach (TABELA)
Wymiary zewnętrzne | Nowa Toyota C-HR | Pierwsza Toyota C-HR |
Długość | 4360 mm | 4395 |
Szerokość | 1830 mm | 1795 |
Wysokość | 1558-1564 mm | 1555 |
Rozstaw osi | 2640 mm | 2640 |
Przedni zwis | 915 mm | 935 |
Tylny zwis | 805 mm | 820 |
Nowa Toyota C-HR to hybrydy 5. generacji i napęd 4x4
Nowa Toyota C-HR da kierowcom do wyboru dwie hybrydy 5. generacji – pierwsza jest oparta na benzynowym 1.8, zaś druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. Ten ostatni wariant przewidziano także z układem 4x4 AWD-i (dodatkowy silnik elektrycznym przy tylnej osi). Jednostka benzynowa 2.0 oraz przekładnia hybrydowa do wersji 1.8 są produkowane w Polsce w zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland na Dolnym Śląsku.
Toyota C-HR 2024 ma nowy akumulator
Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższą żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni. Efekty?
Toyota C-HR 2024 hybryda z silnikiem 1.8 lub 2.0. Jakie spalanie i przyspieszenie?
Nowy C-HR 1.8 Hybrid zapewni teraz 140 KM zamiast 122 KM z napędu 4. generacji. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s, czyli lepsze o 1,1 s. Lepsza dynamika nie zaszkodziła zużyciu paliwa - samochód ma spalać ok. 4,8 l benzyny na 100 km.
Napęd hybrydowy 5. generacji z silnikiem 2.0 wytwarza teraz 196 KM, czyli o 12 KM więcej. Efekt? Nowy C-HR stał się szybszy o 0,3 sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy nawet w 7,9 s (AWD-i). Mocniejszy napęd jest też łagodniejszy dla portfela kierowcy - przynajmniej na papierze samochód stał się bardziej ekonomiczny od poprzednika. Średnie zużycie benzyny jest na poziomie 4,8-5,3 l/100 km wobec 5,7 l/100 km w schodzącym modelu.
Nowa Toyota C-HR 1.8 Hybrid jak Corolla. Dłużej jeździ w trybie elektrycznym
Wzorem Corolli można spodziewać się, że podczas przyspieszania częściej do głosu dojdzie jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkroczy do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. C-HR z nową hybrydą 5. generacji procentowo dłużej pojeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej potowarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyska też zrywność i elastyczność.
Nowa Toyota C-HR 2.0 Hybrid Plug-in mocna i szybka jak Prius. Przyspieszenie i zasięg?
Jednak największa sensacja to C-HR z układem 2.0 Hybrid Plug-in. Osiągi? Za napęd odpowiada nowy klejnot wśród silników japońskiej marki - rozwiązanie znane z nowej Toyoty Prius. Stąd w pierwszych liczbach wygląda to tak: benzynowa 2-litrowa jednostka produkuje 152 KM i współpracuje z nowym mocniejszym od spalinówki elektrycznym silnikiem o mocy 163 KM. Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa 7,4 sekundy.
Nowy C-HR 2.0 Hybrid Plug-in ma spalać 0,9 l benzyny na 100 km. Jaki zasięg?
Inżynierowie zapowiadają również wydajność i zasięg w trybie elektrycznym do 66 km wg WLTP. Stąd C-HR plug-in hybrid na co dzień spisze się jako samochód elektryczny (pod warunkiem regularnego ładowania), a podczas dłuższych wyjazdów będzie działać jak mocna hybryda. Napęd jest połączony z systemem nawigacji - dzięki funkcji geofencing automatycznie przełączy się w tryb EV, gdy tylko wjedzie na teren strefy niskiej emisji.
Praktyczny zasięg EV to efekt nowej baterii litowo-jonowej 13,6 kWh. Ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu mimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. Spalanie? Toyota podaje, że nowy C-HR plug-in hybrid ma średnio zużywać 0,9 l/100 km benzyny.
Toyota C-HR nowej generacji na początek w dwóch wersjach
Nowa Toyota C-HR w Polsce zadebiutuje w listopadzie 2023 roku. Na początek kierowcy dostaną dwie wersje specjalne.
Odmiana GR SPORT Premiere Edition będzie miała akcenty stylistyczne znane z modeli GR, w tym wzór kratki atrapy chłodnicy w kształcie litery G, nowe 20-calowe felgi aluminiowe, konsolę środkową ze zdobieniem w kolorze Liquid Black oraz sportowe fotele z logotypem GR na zagłówkach. Głównym lakierem tej wersji będzie Precious Silver połączony z czarnym, kontrastującym dachem. Samochód będzie wyposażony m.in. wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz system premium audio JBL.
Druga wersja Executive Premiere Edition ma dwukolorowe malowanie nadwozia z lakierem Sulphur (p[przewidziano też inne warianty). We wnętrzu skórzana tapicerkę z przeszyciami w odcieniu Sulphur, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz panoramiczny dach.
Toyota C-HR nowej generacji, czyli kiedy cena w Polsce?
Cena? Obecna generacja C-HR ze starszą hybrydą 1.8/122 KM kosztuje od 127 tys. zł, wariant 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM wymaga przynajmniej 140 tys. zł. Z kolei pozycjonowana o rozmiar wyżej Corolla Cross 1.8 Hybrid/140 KM i 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM to wydatek odpowiednio od: 143 900 zł i 152 900 zł.
Żeby zachować zdrowy dystans do większego modelu nowa Toyota C-HR z identycznymi hybrydami może kosztować od ok. 135 tys. zł (1.8 Hybrid), a za napęd 2-litrowy od 145 tys. zł. Zaś C-HR plug-in cenowo zbliży się do nowego modelu Prius, którego cennik otwiera kwota 199 900 zł.
Toyota C-HR nowej generacji, dane techniczne, wymiary, osiągi
Toyota C-HR | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
FWD | FWD | AWD | FWD | ||
Typ | 4-cylindrowy, rzędowy | ||||
Mechanizm zaworów | 16-zaworowy DOHC z Dual VVT-i | 16-zaworowy DOHC z VVT-i oraz VVT-iE | |||
Pojemność | cm3 | 1798 | 1987 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 80,5 x 88,3 | 80,5 x 97,5 | ||
Stopień kompresji | (:1) | 13.0 | 14.0 | ||
Moc | KM/kW/obr/min | 98 / 72 /5200 | 152 / 112 / 6000 | ||
Moment obrotowy silnika spalinowego | Nm/obr/min | 142 / 3600 | 190 / 4400 - 5200 |
Napęd hybrydowy | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Bateria | Litowo-jonowa | ||||
Pojemność | kWh | 4,08 | 13,6 | ||
Zasięg w trybie EV | km | 66 | |||
Typ przedniego silnika elektrycznego | Silnik z magnesami trwałymi | ||||
Moc maksymalna | KM/kW | 94/70 | 111/83 | 163 / 120 | |
Maks. moment obrotowy | Nm | 185 | 206 | 208 | |
Tylny silnik elektryczny | |||||
Moc maksymalna | KM/kW | 41/30 | |||
Maks. moment obrotowy | Nm | 84 | |||
Łączna moc układu | KM/kW | 140/103 | 198/145 | 223 / 164 |
Osiągi | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Prędkość maksymalna | km/h | 170 | 180 | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 9,9 | 8,1 | 7,9 | 7,4 |
Zużycie paliwa | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | ||
Cykl mieszany WLTP | l/100 km | 4,8-5,0 | 4,8-5,0 | 5,1-5,3 | 0,9 |
Pojemność zbiornika paliwa | l | 43 | 43 | 43 | 43 |
Wymiary zewnętrzne | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid | 2.0 Plug-in Hybrid | |
Długość | mm | 4360 | ||
Szerokość | mm | 1830 | ||
Wysokość | mm | 1558-1564 | 1564 | |
Rozstaw osi | mm | 2640 | ||
Przedni zwis | mm | 915 | ||
Tylny zwis | mm | 805 |