Toyota C-HR nowej generacji debiutuje w dwóch wersjach – Executive Premiere Edition oblanej złotym lakierem Sulphur i srebrno-czarnej GR SPORT Premiere Edition. Oba warianty na 20-calowych felgach wygląda fenomenalnie. Cenne skarby japońskiej marki były gwiazdami tajnego pokazu w Hamburgu. Embargo przestało obowiązywać. Oto pierwsze wrażenia…

Reklama

Nowy C-HR od tej pory jest najbardziej okazałą perłą w koronie Toyoty. Kierowcę wita animacją tylnej listwy świetlnej i reflektorów LED. Rozmachem ok. 4,4-metrowej sylwetki z kołami rozstawionymi niemal na rogach karoserii pokazuje, że awangardowe kształty poprzednika można wynieść na jeszcze wyższy poziom. Model seryjny tylko drobiazgami różni się od prototypu z grudnia 2022 roku. Styliści odlecieli…

Toyota C-HR nowej generacji debiutuje w dwóch wersjach

C-HR szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Klamki z czujnikiem dotykowym po zamknięciu drzwi chowają się na płasko z linią karoserii, jak w żadnej Toyocie do tej pory. Takie elementy jak kamery, radary czy spryskiwacze idealnie wkomponowano w bryłę auta. Wrażenie robi układ bocznych szyb.Przecinające je słupki są praktycznie niewidoczne na tle okien. Charakterystyczne małe szybki tylnych drzwi stały się większe, co docenią pasażerowie - znika uczucie klaustrofobii, jest jaśniej i widać więcej.

Nowa Toyota C-HR to wynik konsensusu między stylistami, specami od aerodynamiki i ludźmi czuwającymi nad funkcjonalnością oraz ergonomią, przy czym jeszcze nigdy ta pierwsza grupa nie odniosła tak dobitnego triumfu / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR GR SPORT Premiere Edition / dziennik.pl

Nowa Toyota C-HR to wnętrze z trzema wyświetlaczami (Zobacz WIDEO)

Wnętrze C-HR trafia w najnowsze trendy. Kokpit otulający kierowcę prezentuje wzorową proporcję między liczbą przycisków i pokręteł a elementami sterowanymi dotykowo. Wirtualny 12,3-calowy wyświetlacz zamiast tradycyjnych analogowych zegarów można niemal dowolnie konfigurować - samochód ma trzy wcześniej przygotowane motywy, które można spersonalizować przy pomocy przycisków na kierownicy.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Standardowa stacja multimedialna Toyota Smart Connect w zależności od poziomu wyposażenia to ekran o przekątnej 8 lub 12,3 cala, sterowanie głosowe, nawigacja w chmurze, informacje o ruchu drogowym oraz bezprzewodowa łączność ze smartfonem Apple CarPlay i Android Auto. Do tego system wyświetli zasięg auta w trybie elektrycznym, a także lokalizacje stacji ładowania (C-HR plug-in).

Trwa ładowanie wpisu

Nową Toyotą da się też sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT można np. ogrzać lub schłodzić wnętrze, analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy zablokować i odblokować drzwi. C-HR dostanie też takie frykasy jak m.in. cyfrowy kluczyk w smartfonie, wyświetlacz HUD czy układ automatycznego parkowania (aktywacja z telefonu).

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Toyota C-HR i wyposażenie nowej generacji

Nowy C-HR jest pierwszą Toyotą, w której oświetlenie ambient reaguje na czynniki zewnętrzne. Paleta obejmuje 64 różne kolory, a ich intensywność i barwa będzie dobierana do ustawionej temperatury lub pory dnia. Zaprogramowano 24 odcienie, które zsynchronizowano z każdą godziną od jasnych, porannych barw po spokojniejsze, wieczorne. Oświetlenie jest także połączone z systemami bezpieczeństwa. Dźwiękowe oraz wizualne ostrzeżenia systemu Safe Exit Assist będą wzmacniane zmianą koloru oświetlenia na czerwony w razie próby otwarcia drzwi w sytuacji ryzyka kolizji z pojazdem lub rowerzystą nadjeżdżającym z tyłu.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

C-HR dopilnuje też, by kierowca nie najechał na tył auta poprzedzającego - tłumienie przyspieszenia nazwane Proactive Driving Assist (PDA) spowolni każde nagłe wciśnięcie gazu, jeśli przed Toyotą będzie inny pojazd. Układ działa przy niskich prędkościach, dostosowuje prędkość do sytuacji na drodze, w zależności od natężenia ruchu drogowego lub wykrytego zakrętu, jeśli pedał przyspieszenia nie jest wciśnięty. Z kolei asystent kierowania podczas wchodzenia w zakręt dostosowuje siłę wspomagania do łuku drogi, przez co ma zapewnić płynniejsze prowadzenie.

Nowa Toyota C-HR nie wjedzie w bagażnik innego samochodu

Lista wyposażenie opcjonalnego obejmuje m.in. asystenta zmiany pasa ruchu, system ostrzegający o ruchu poprzecznym z przodu auta, kamerę monitorującą kierowcę wspomagającą układ awaryjnego zatrzymania, a także automatyczne światła drogowe z kamerą kontrolującą rozkład oświetlenia. Wszystkie te udogodnienia można zaktualizować zdalnie w trybie OTA (over-the-air).

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

W porównaniu z poprzednią generacją nowy C-HR wykorzystuje dwukrotnie więcej tworzyw pochodzących z recyklingu. Ponad 100 elementów powstało z materiałów odzyskanych, w tym w nowe rodzaje tapicerki wyprodukowane ze zużytych butelek PET. Zderzaki są wykonane z nowego rodzaju żywicy, która jest wstępnie barwiona w formie – ta innowacja ma zaoszczędzić setki ton CO2.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Nowa Toyota C-HR jest lżejsza i zapewnia więcej miejsca w kabinie

Nowy C-HR rozmiarami nieznacznie różni się od poprzednika (rozstaw osi pozostał bez zmian - 2640 mm), ale jest lżejszy dzięki zastosowaniu stali o wysokiej sztywności, a także za sprawą nowego projektu dachu panoramicznego. Stały szklany dach ma powłokę redukującą podczerwień, która chroni wnętrze przed nagrzewaniem latem oraz zapobiega ucieczce ciepła na zewnątrz w zimne dni. Dzięki temu zrezygnowano z konwencjonalnej rolety, co pozwoliło odchudzić auto o 5 kg oraz zwiększyło przestrzeń nad głowami o 3 cm. Nowe rozwiązanie zmniejsza również obciążenie układu klimatyzacji.

Nowa Toyota C-HR i C-HR pierwszej generacji. Różnice w rozmiarach (TABELA)

Wymiary zewnętrzne Nowa Toyota C-HR Pierwsza Toyota C-HR
Długość 4360 mm 4395
Szerokość 1830 mm 1795
Wysokość 1558-1564 mm 1555
Rozstaw osi 2640 mm 2640
Przedni zwis 915 mm 935
Tylny zwis 805 mm 820
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR GR Sport / Toyota

Nowa Toyota C-HR to hybrydy 5. generacji i napęd 4x4

Nowa Toyota C-HR da kierowcom do wyboru dwie hybrydy 5. generacji – pierwsza jest oparta na benzynowym 1.8, zaś druga na jednostce 2.0 Dynamic Force. Ten ostatni wariant przewidziano także z układem 4x4 AWD-i (dodatkowy silnik elektrycznym przy tylnej osi). Jednostka benzynowa 2.0 oraz przekładnia hybrydowa do wersji 1.8 są produkowane w Polsce w zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland na Dolnym Śląsku.

Toyota C-HR 2024 ma nowy akumulator

Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższą żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni. Efekty?

Toyota C-HR nowej generacji / Toyota
Reklama

Toyota C-HR 2024 hybryda z silnikiem 1.8 lub 2.0. Jakie spalanie i przyspieszenie?

Nowy C-HR 1.8 Hybrid zapewni teraz 140 KM zamiast 122 KM z napędu 4. generacji. Większa moc to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s, czyli lepsze o 1,1 s. Lepsza dynamika nie zaszkodziła zużyciu paliwa - samochód ma spalać ok. 4,8 l benzyny na 100 km.

Napęd hybrydowy 5. generacji z silnikiem 2.0 wytwarza teraz 196 KM, czyli o 12 KM więcej. Efekt? Nowy C-HR stał się szybszy o 0,3 sekundy - od 0 do 100 km/h przyspieszy nawet w 7,9 s (AWD-i). Mocniejszy napęd jest też łagodniejszy dla portfela kierowcy - przynajmniej na papierze samochód stał się bardziej ekonomiczny od poprzednika. Średnie zużycie benzyny jest na poziomie 4,8-5,3 l/100 km wobec 5,7 l/100 km w schodzącym modelu.

Toyota C-HR nowej generacji / Toyota

Nowa Toyota C-HR 1.8 Hybrid jak Corolla. Dłużej jeździ w trybie elektrycznym

Wzorem Corolli można spodziewać się, że podczas przyspieszania częściej do głosu dojdzie jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkroczy do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. C-HR z nową hybrydą 5. generacji procentowo dłużej pojeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej potowarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyska też zrywność i elastyczność.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Nowa Toyota C-HR 2.0 Hybrid Plug-in mocna i szybka jak Prius. Przyspieszenie i zasięg?

Jednak największa sensacja to C-HR z układem 2.0 Hybrid Plug-in. Osiągi? Za napęd odpowiada nowy klejnot wśród silników japońskiej marki - rozwiązanie znane z nowej Toyoty Prius. Stąd w pierwszych liczbach wygląda to tak: benzynowa 2-litrowa jednostka produkuje 152 KM i współpracuje z nowym mocniejszym od spalinówki elektrycznym silnikiem o mocy 163 KM. Całkowita moc napędu wynosi 223 KM (164 kW). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa 7,4 sekundy.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Nowy C-HR 2.0 Hybrid Plug-in ma spalać 0,9 l benzyny na 100 km. Jaki zasięg?

Inżynierowie zapowiadają również wydajność i zasięg w trybie elektrycznym do 66 km wg WLTP. Stąd C-HR plug-in hybrid na co dzień spisze się jako samochód elektryczny (pod warunkiem regularnego ładowania), a podczas dłuższych wyjazdów będzie działać jak mocna hybryda. Napęd jest połączony z systemem nawigacji - dzięki funkcji geofencing automatycznie przełączy się w tryb EV, gdy tylko wjedzie na teren strefy niskiej emisji.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Praktyczny zasięg EV to efekt nowej baterii litowo-jonowej 13,6 kWh. Ogniwa mają wyższą gęstość energii, dzięki czemu mimo większej pojemności akumulator jest na tyle kompaktowy, że mieści się pod tylnym siedzeniem, obniżając środek ciężkości. Spalanie? Toyota podaje, że nowy C-HR plug-in hybrid ma średnio zużywać 0,9 l/100 km benzyny.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Toyota C-HR nowej generacji na początek w dwóch wersjach

Nowa Toyota C-HR w Polsce zadebiutuje w listopadzie 2023 roku. Na początek kierowcy dostaną dwie wersje specjalne.

Odmiana GR SPORT Premiere Edition będzie miała akcenty stylistyczne znane z modeli GR, w tym wzór kratki atrapy chłodnicy w kształcie litery G, nowe 20-calowe felgi aluminiowe, konsolę środkową ze zdobieniem w kolorze Liquid Black oraz sportowe fotele z logotypem GR na zagłówkach. Głównym lakierem tej wersji będzie Precious Silver połączony z czarnym, kontrastującym dachem. Samochód będzie wyposażony m.in. wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz system premium audio JBL.

Nowa Toyota C-HR GR SPORT Premiere Edition / dziennik.pl
Nowa Toyota C-HR GR SPORT Premiere Edition / Toyota
Nowa Toyota C-HR Executive Premiere Edition / dziennik.pl

Druga wersja Executive Premiere Edition ma dwukolorowe malowanie nadwozia z lakierem Sulphur (p[przewidziano też inne warianty). We wnętrzu skórzana tapicerkę z przeszyciami w odcieniu Sulphur, wyświetlacz HUD na przedniej szybie oraz panoramiczny dach.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Toyota C-HR nowej generacji, czyli kiedy cena w Polsce?

Cena? Obecna generacja C-HR ze starszą hybrydą 1.8/122 KM kosztuje od 127 tys. zł, wariant 2.0 Hybrid Dynamic Force 184 KM wymaga przynajmniej 140 tys. zł. Z kolei pozycjonowana o rozmiar wyżej Corolla Cross 1.8 Hybrid/140 KM i 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM to wydatek odpowiednio od: 143 900 zł i 152 900 zł.

Żeby zachować zdrowy dystans do większego modelu nowa Toyota C-HR z identycznymi hybrydami może kosztować od ok. 135 tys. zł (1.8 Hybrid), a za napęd 2-litrowy od 145 tys. zł. Zaś C-HR plug-in cenowo zbliży się do nowego modelu Prius, którego cennik otwiera kwota 199 900 zł.

Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl

Toyota C-HR nowej generacji, dane techniczne, wymiary, osiągi

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid 2.0 Plug-in Hybrid
FWD FWD AWD FWD
Typ 4-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów 16-zaworowy DOHC z Dual VVT-i 16-zaworowy DOHC z VVT-i oraz VVT-iE
Pojemność cm3 1798 1987
Średnica cylindra x skok tłoka mm 80,5 x 88,3 80,5 x 97,5
Stopień kompresji (:1) 13.0 14.0
Moc KM/kW/obr/min 98 / 72 /5200 152 / 112 / 6000
Moment obrotowy silnika spalinowego Nm/obr/min 142 / 3600 190 / 4400 - 5200
Napęd hybrydowy 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid 2.0 Plug-in Hybrid
Bateria Litowo-jonowa
Pojemność kWh 4,08 13,6
Zasięg w trybie EV km 66
Typ przedniego silnika elektrycznego Silnik z magnesami trwałymi
Moc maksymalna KM/kW 94/70 111/83 163 / 120
Maks. moment obrotowy Nm 185 206 208
Tylny silnik elektryczny
Moc maksymalna KM/kW 41/30
Maks. moment obrotowy Nm 84
Łączna moc układu KM/kW 140/103 198/145 223 / 164
Osiągi 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid 2.0 Plug-in Hybrid
Prędkość maksymalna km/h 170 180 180
Przyspieszenie 0-100 km/h s 9,9 8,1 7,9 7,4
Zużycie paliwa 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid 2.0 Plug-in Hybrid
Cykl mieszany WLTP l/100 km 4,8-5,0 4,8-5,0 5,1-5,3 0,9
Pojemność zbiornika paliwa l 43 43 43 43
Wymiary zewnętrzne 1.8 Hybrid 2.0 Hybrid 2.0 Plug-in Hybrid
Długość mm 4360
Szerokość mm 1830
Wysokość mm 1558-1564 1564
Rozstaw osi mm 2640
Przedni zwis mm 915
Tylny zwis mm 805
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl
Toyota C-HR nowej generacji / dziennik.pl