- BMW serii 5 nowej generacji ujawnione, jest też nowy sedan i5
- Nowe BMW serii 5 przekroczyło 5 m długości, ale mniejsza pojemność bagażnika
- BMW serii 5, wymiary i różnica w porównaniu do poprzednika
- BMW serii 5 nowej generacji, wnętrze z zakrzywionym ekranem
- BMW serii 5 nowej generacji, sportowe fotele w standardzie, ale bez prawdziwej skóry
BMW serii 5 pojawiło się w 1972 roku. Ponad 50 lat na świeczniku światowej motoryzacji to szmat czasu. Dziś nad Wisłą debiutuje ósma generacja bawarskiego auta o oznaczeniu G60/G61. To limuzyna w zupełnie nowym stylu. Do tego większa, bardziej obszerna w kabinie, totalnie cyfrowa i stawia na szeroki wybór napędów.
Silniki Diesla i benzynowe wspiera z 48-woltowa miękka hybryda. Alternatywą może być hybryda plug-in. Jednak największą bombą jest sedan w 100 proc. elektryczny, czyli BMW i5. Ale po kolei…
BMW serii 5 nowej generacji ujawnione, jest też nowy sedan i5
Nowa twarz serii 5 to podwójne reflektory, w których pionowe elementy diodowe pełnią funkcję kierunkowskazów oraz świateł dziennych. Słynne spojrzenie "anielskich oczu" już w poprzedniku przygasło, a teraz znika. Mocno wysunięte do przodu "nerki" są szerokie, ale nie tak ordynarne jak w BMW serii 7. Mogą jednak świecić jak w "siódemce" dzięki obramowaniu BMW Iconic Glow. Płaskie lampy tylne dzieli chromowana listwa w kształcie litery "L". Stylistyczny smaczek - wróciły kasetowe klamki ostatni raz widziane w "piątce" E39.
Nowe BMW serii 5 przekroczyło 5 m długości, ale mniejsza pojemność bagażnika
Nowe BMW serii 5urosło, ale do 5,4-metrowej serii 7 jeszcze daleko. W porównaniu z poprzednim modelem jest dłuższe o 97 mm do 5060 mm, szersze o 32 mm do 1900 mm i wyższe o 36 mm do 1515 mm. Rozstaw osi rozciągnięto o 20 mm do 2995 mm.
Mimo większych rozmiarów nadwozia bagażnik nowego BMW serii 5 jest mniejszy. W wersjach spalinowych zapewnia 520 l pojemności wobec wcześniejszych 530 l. Pocieszające może być to, że hybrydy PHEV zyskały 100 l i zmieszczą tyle samo, co sedan benzynowy lub z dieslem. Elektryczne i5 to 490-litrowy kufer. Praktyczność podnosi podział oparcia tylnej kanapy składanej w proporcji 40/20/40.
BMW serii 5, wymiary i różnica w porównaniu do poprzednika
NOWE BMW serii 5 | Wymiary (zmiana) |
Długość | 5060 mm (+97 mm) |
Szerokość | 1900 mm (+32 mm) |
Wysokość | 1515 mm (+36 mm) |
Rozstaw osi | 2995 mm (+20 mm) |
Pojemność bagażnika | 520 litrów/490 litrów (i5) |
BMW serii 5 nowej generacji, wnętrze z zakrzywionym ekranem
W kabinie nowego BMW serii 5 również rewolucja. W porównaniu z poprzednim modelem deska rozdzielcza ma znacznie mniej przycisków i elementów obsługi. Większość funkcji kierowca może obsługiwać przez zakrzywiony wyświetlacz złożony z dwóch ekranów - mniejszy o przekątnej 12,3 cala pokazuje zegary i większy obok o przekątnej 14,9 cala to multimedia i wskazania mapy nawigacji.
Nowa jest również podcięta u dołu kierownica z przełącznikami pojemnościowymi (haptycznymi). Wibracja pod palcem wywoła wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi.
BMW serii 5 nowej generacji, sportowe fotele w standardzie, ale bez prawdziwej skóry
Nowe fotele sportowe to standard wyposażenia. Opcjonalne siedzenia komfortowe dają wiele możliwości elektrycznej regulacji. BMW serii 5 to pierwszy model niemieckiej marki z całkowicie wegańskim wykończeniem wnętrza. Obejmuje ono obicie foteli, deski rozdzielczej i boczków drzwi, a także po raz pierwszy kierownicy.
Oznacza to, że za żadne pieniądze nie dostaniesz tapicerki z prawdziwej skóry. Została zastąpiona skóropodobną okładziną z Veganzy dostępną z dekoracyjną perforacją. Kolejną opcją jest tapicerka BMW Individual ze skóry Merino w kilku wariantach dwukolorowych.
Przestrzeni na pokładzie nie zabraknie. Szczególnie drugi rząd powinien zapewnić wyższy komfort. Oparcia zewnętrznych miejsc zachodzą daleko na drzwi, co oznacza więcej luzu na wysokości ramion.
BMW i5 M60 xDrive jako najwyższy model, jaka moc i przyspieszenie?
W pełni elektryczne BMW i5 jest wyposażone napęd eDrive 5. generacji i pojawi się na rynku w dwóch wariantach. Topowe BMW i5 M60 xDrive to 601 KM mocy! Dwa silniki - po jednym na przedniej i tylnej osi - tworzą elektryczny napęd 4x4. Systemowy moment obrotowy sięga 820 Nm. W efekcie najmocniejsze i5 M60 xDrive przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 3,8 s! Prędkość maksymalną ograniczono do 230 km/h.
Słabsze BMW i5 eDrive40 to jeden silnik elektryczny, który napędza tylne koła i generuje 340 KM mocy oraz maksymalny moment obrotowy do 430 Nm (z funkcją Sport Boost lub Launch Control). Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6 sekund i rozwija prędkość maksymalną 193 km/h.
Elektryczne BMW i5 z dużym zasięgiem i szybkim ładowaniem
Zamknięty w podłodze akumulator zapewnia 81,2 kWh energii użytkowej. Zasięg? 600-konne BMW i5 M60 xDrive ma pokonać od 455 do 516 km. Tylnonapędowe i5 eDrive40 zajedzie dalej - 477-582 km na jednym ładowaniu. Nowa funkcja MAX RANGE pozwala zwiększyć zasięg nawet o 25 proc. poprzez ograniczenie mocy i prędkości oraz wyłączenie funkcji zapewniających komfort (np. klimatyzację).
BMW i5 można ładować prądem przemiennym o mocy do 11 kW w standardzie i opcjonalnie do 22 kW. Podpięcie do szybkiej ładowarki to nawet 205 kW mocy - wówczas zwiększenie zasobu energii z 10 do 80 proc. zajmie około 30 minut. Oczekiwanie mogą umilić pokładowe gry.
BMW serii 5 nowej generacji i silnik Diesla 2.0 z zasięgiem 1200 km
BMW serii 5 oczywiście będzie dostępne w wersji spalinowej. Na początku pojawi się miękka hybryda BMW 520i z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 208 KM (330 Nm) i 8-biegowym automatem. Taki samochód od zera do 100 km/h ma przyspieszać w 7,5 s. Producent obiecuje zużycie paliwa na poziomie 5,9 l/100 km.
Alternatywą może być dwulitrowy 197-konny silnik Diesla (400 Nm; jako miękka hybryda). Model 520d z napędem na tył przyspieszy do "setki" w 7,3 s i będzie przy tym bardzo ekonomiczny zużywając ok. 5 l na 100 km. Dzięki temu można spodziewać się, że 60-litrowy zbiornik zapewni ok. 1200 km zasięgu! Odmiana 520d xDrive jest podobnie dynamiczna, ale napęd 4x4 podnosi apetyt na diesla do 5,5-6 l/100 km.
Poza Europą pojawią się inne 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe. Odmiana 540i xDrive z 3-litrowym sercem o mocy 381 KM z pewnością znalazłaby chętnych w Polsce. Ładnie nas urządzili, nic tylko pozazdrościć…
BMW serii 5 z nowym 6-cylindrowym silnikiem Diesla będzie hitem
Na Starym Kontynencie BMW stawia na hybrydy ładowane z gniazdka oraz porządny silnik Diesla. Wiosną 2024 r. dojdą dwa warianty z napędem plug-in. BMW 530e XDrive (299 KM i 450 Nm) przyspieszy do 100 km w 6,4 s, a w trybie elektrycznym pojedzie nawet 140 km/h (zasięg EV od 87 do 102 km).
Z kolei mocarna hybryda 550e xDrive to już sześciocylindrowy silnik benzynowy 3.0/313 KM połączony z niemal 200-konną jednostką elektryczną. Taki duet dostarcza 489 KM mocy systemowej (700 Nm). Po wciśnięciu gazu auto zachowa się jak ekolog na dopalaczach i od zera do 100 km wystrzeli w 4,3 sekundy!
Także w przyszłym roku zadebiutuje nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik Diesla i można spodziewać się, że ten wariant będzie prawdziwym hitem! Szczególnie, że razem pojawi się nowe BMW serii 5 Touring, czyli kombi. W 2024 roku wejdzie też kolejna odmiana BMW i5 z elektrycznym napędem na wszystkie koła.
BMW serii 5 nowej generacji i tylna oś skręta plus sportowe zawieszenie M
BMW w przypadku nowej serii 5 jest dumne z najdłuższego w klasie wyższej rozstawu osi, większego rozstawu kół przedniej i tylnej osi oraz niemal idealnego rozkładu masy na osie 50:50. To po części ma przełożyć się na frajdę z jazdy.
Zamiast seryjnego zawieszenia można zażyczyćsportowy układ jezdny M, sportowy układ hamulcowy M oraz adaptacyjny układ jezdny Professional (standard w BMW i5 M60 xDrive) z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym i nowym systemem zarządzania dynamiką poprzeczną. Zespół bajerów obejmuje również aktywną stabilizację przechyłów bocznych z funkcją Active Roll Comfort.
Tylna oś skrętna, której koła mogą wychylać się o 2,5 stopnia, poprawia zwinność na zakrętach i zwrotność. Także manewry na autostradzie mają być bardziej stabilne.
Standardowym wyposażeniem są 18- lub 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (BMW i5 i modele hybrydowe plug-in). Opcjonalne dostępne są obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze do 21-cali oraz opony Performance.
Nowe BMW serii 5 i niesamowite wyposażenie
Nowe BMW serii 5 jest seryjnie wyposażone w asystenta parkowania z asystentem cofania. Z kolei opcjonalny asystent parkowania Professional umożliwia zautomatyzowane parkowanie i manewrowanie na odcinku do 200 m sterowane za pomocą smartfona z auta lub poza nim.
Numerem popisowym BMW jest system asystujący kierowcy Professional, który obejmuje wspomaganie kierowania i prowadzenia po pasie ruchu oraz regulację odstępu z funkcją Stop&Go. W USA, Kanadzie i Niemczech obejmuje on również nowego asystenta autostradowego. Jak to działa?
Przy prędkości do 130 km/h może zdjąć ręce z kierownicy a komputer zajmie się prowadzeniem auta. Nowe BMW serii 5 w trybie "automatycznej jazdy" potrafi też zmienić pas - na potwierdzenie manewru wystarczy spojrzenie w lusterko zewnętrzne.
Nowe BMW serii 5 już w Polsce, oto ceny
Nowe BMW serii 5 można już konfigurować i zmawiać. Model benzynowy 520i/208 KM kosztuje od 255 tys. zł. Silnik Diesla to dwa warianty do wyboru - za tylnonapędowe BMW 520d trzeba zapłacić od 270 tys. zł. Samochód z napędem 4x4, czyli 520d xDrive to wydatek od 285 tys. zł.
Elektryczne i5 eDrive40 (340 KM i napęd na tył) kosztuje 360 200 zł. Najmocniejsza "piątka" czyli ponad 600-konne BMW i5 M60 xDrive to cena od 500 tys. zł.