BMW serii 5 pojawiło się w 1972 roku. Ponad 50 lat na świeczniku światowej motoryzacji to szmat czasu. Dziś nad Wisłą debiutuje ósma generacja bawarskiego auta o oznaczeniu G60/G61. To limuzyna w zupełnie nowym stylu. Do tego większa, bardziej obszerna w kabinie, totalnie cyfrowa i stawia na szeroki wybór napędów.

Reklama

Silniki Diesla i benzynowe wspiera z 48-woltowa miękka hybryda. Alternatywą może być hybryda plug-in. Jednak największą bombą jest sedan w 100 proc. elektryczny, czyli BMW i5. Ale po kolei…

BMW serii 5 nowej generacji ujawnione, jest też nowy sedan i5

Nowa twarz serii 5 to podwójne reflektory, w których pionowe elementy diodowe pełnią funkcję kierunkowskazów oraz świateł dziennych. Słynne spojrzenie "anielskich oczu" już w poprzedniku przygasło, a teraz znika. Mocno wysunięte do przodu "nerki" są szerokie, ale nie tak ordynarne jak w BMW serii 7. Mogą jednak świecić jak w "siódemce" dzięki obramowaniu BMW Iconic Glow. Płaskie lampy tylne dzieli chromowana listwa w kształcie litery "L". Stylistyczny smaczek - wróciły kasetowe klamki ostatni raz widziane w "piątce" E39.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS
Reklama

Nowe BMW serii 5 przekroczyło 5 m długości, ale mniejsza pojemność bagażnika

Nowe BMW serii 5urosło, ale do 5,4-metrowej serii 7 jeszcze daleko. W porównaniu z poprzednim modelem jest dłuższe o 97 mm do 5060 mm, szersze o 32 mm do 1900 mm i wyższe o 36 mm do 1515 mm. Rozstaw osi rozciągnięto o 20 mm do 2995 mm.

Mimo większych rozmiarów nadwozia bagażnik nowego BMW serii 5 jest mniejszy. W wersjach spalinowych zapewnia 520 l pojemności wobec wcześniejszych 530 l. Pocieszające może być to, że hybrydy PHEV zyskały 100 l i zmieszczą tyle samo, co sedan benzynowy lub z dieslem. Elektryczne i5 to 490-litrowy kufer. Praktyczność podnosi podział oparcia tylnej kanapy składanej w proporcji 40/20/40.

BMW serii 5, wymiary i różnica w porównaniu do poprzednika

NOWE BMW serii 5 Wymiary (zmiana)
Długość 5060 mm (+97 mm)
Szerokość 1900 mm (+32 mm)
Wysokość 1515 mm (+36 mm)
Rozstaw osi 2995 mm (+20 mm)
Pojemność bagażnika 520 litrów/490 litrów (i5)
BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

BMW serii 5 nowej generacji, wnętrze z zakrzywionym ekranem

W kabinie nowego BMW serii 5 również rewolucja. W porównaniu z poprzednim modelem deska rozdzielcza ma znacznie mniej przycisków i elementów obsługi. Większość funkcji kierowca może obsługiwać przez zakrzywiony wyświetlacz złożony z dwóch ekranów - mniejszy o przekątnej 12,3 cala pokazuje zegary i większy obok o przekątnej 14,9 cala to multimedia i wskazania mapy nawigacji.

Nowa jest również podcięta u dołu kierownica z przełącznikami pojemnościowymi (haptycznymi). Wibracja pod palcem wywoła wrażenie kontaktu z elementami mechanicznymi.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW
BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

BMW serii 5 nowej generacji, sportowe fotele w standardzie, ale bez prawdziwej skóry

Nowe fotele sportowe to standard wyposażenia. Opcjonalne siedzenia komfortowe dają wiele możliwości elektrycznej regulacji. BMW serii 5 to pierwszy model niemieckiej marki z całkowicie wegańskim wykończeniem wnętrza. Obejmuje ono obicie foteli, deski rozdzielczej i boczków drzwi, a także po raz pierwszy kierownicy.

Oznacza to, że za żadne pieniądze nie dostaniesz tapicerki z prawdziwej skóry. Została zastąpiona skóropodobną okładziną z Veganzy dostępną z dekoracyjną perforacją. Kolejną opcją jest tapicerka BMW Individual ze skóry Merino w kilku wariantach dwukolorowych.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

Przestrzeni na pokładzie nie zabraknie. Szczególnie drugi rząd powinien zapewnić wyższy komfort. Oparcia zewnętrznych miejsc zachodzą daleko na drzwi, co oznacza więcej luzu na wysokości ramion.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

BMW i5 M60 xDrive jako najwyższy model, jaka moc i przyspieszenie?

W pełni elektryczne BMW i5 jest wyposażone napęd eDrive 5. generacji i pojawi się na rynku w dwóch wariantach. Topowe BMW i5 M60 xDrive to 601 KM mocy! Dwa silniki - po jednym na przedniej i tylnej osi - tworzą elektryczny napęd 4x4. Systemowy moment obrotowy sięga 820 Nm. W efekcie najmocniejsze i5 M60 xDrive przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 3,8 s! Prędkość maksymalną ograniczono do 230 km/h.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

Słabsze BMW i5 eDrive40 to jeden silnik elektryczny, który napędza tylne koła i generuje 340 KM mocy oraz maksymalny moment obrotowy do 430 Nm (z funkcją Sport Boost lub Launch Control). Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6 sekund i rozwija prędkość maksymalną 193 km/h.

Elektryczne BMW i5 z dużym zasięgiem i szybkim ładowaniem

Zamknięty w podłodze akumulator zapewnia 81,2 kWh energii użytkowej. Zasięg? 600-konne BMW i5 M60 xDrive ma pokonać od 455 do 516 km. Tylnonapędowe i5 eDrive40 zajedzie dalej - 477-582 km na jednym ładowaniu. Nowa funkcja MAX RANGE pozwala zwiększyć zasięg nawet o 25 proc. poprzez ograniczenie mocy i prędkości oraz wyłączenie funkcji zapewniających komfort (np. klimatyzację).

BMW i5 można ładować prądem przemiennym o mocy do 11 kW w standardzie i opcjonalnie do 22 kW. Podpięcie do szybkiej ładowarki to nawet 205 kW mocy - wówczas zwiększenie zasobu energii z 10 do 80 proc. zajmie około 30 minut. Oczekiwanie mogą umilić pokładowe gry.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

BMW serii 5 nowej generacji i silnik Diesla 2.0 z zasięgiem 1200 km

BMW serii 5 oczywiście będzie dostępne w wersji spalinowej. Na początku pojawi się miękka hybryda BMW 520i z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 208 KM (330 Nm) i 8-biegowym automatem. Taki samochód od zera do 100 km/h ma przyspieszać w 7,5 s. Producent obiecuje zużycie paliwa na poziomie 5,9 l/100 km.

Alternatywą może być dwulitrowy 197-konny silnik Diesla (400 Nm; jako miękka hybryda). Model 520d z napędem na tył przyspieszy do "setki" w 7,3 s i będzie przy tym bardzo ekonomiczny zużywając ok. 5 l na 100 km. Dzięki temu można spodziewać się, że 60-litrowy zbiornik zapewni ok. 1200 km zasięgu! Odmiana 520d xDrive jest podobnie dynamiczna, ale napęd 4x4 podnosi apetyt na diesla do 5,5-6 l/100 km.

Poza Europą pojawią się inne 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe. Odmiana 540i xDrive z 3-litrowym sercem o mocy 381 KM z pewnością znalazłaby chętnych w Polsce. Ładnie nas urządzili, nic tylko pozazdrościć…

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

BMW serii 5 z nowym 6-cylindrowym silnikiem Diesla będzie hitem

Na Starym Kontynencie BMW stawia na hybrydy ładowane z gniazdka oraz porządny silnik Diesla. Wiosną 2024 r. dojdą dwa warianty z napędem plug-in. BMW 530e XDrive (299 KM i 450 Nm) przyspieszy do 100 km w 6,4 s, a w trybie elektrycznym pojedzie nawet 140 km/h (zasięg EV od 87 do 102 km).

Z kolei mocarna hybryda 550e xDrive to już sześciocylindrowy silnik benzynowy 3.0/313 KM połączony z niemal 200-konną jednostką elektryczną. Taki duet dostarcza 489 KM mocy systemowej (700 Nm). Po wciśnięciu gazu auto zachowa się jak ekolog na dopalaczach i od zera do 100 km wystrzeli w 4,3 sekundy!

Także w przyszłym roku zadebiutuje nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik Diesla i można spodziewać się, że ten wariant będzie prawdziwym hitem! Szczególnie, że razem pojawi się nowe BMW serii 5 Touring, czyli kombi. W 2024 roku wejdzie też kolejna odmiana BMW i5 z elektrycznym napędem na wszystkie koła.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

BMW serii 5 nowej generacji i tylna oś skręta plus sportowe zawieszenie M

BMW w przypadku nowej serii 5 jest dumne z najdłuższego w klasie wyższej rozstawu osi, większego rozstawu kół przedniej i tylnej osi oraz niemal idealnego rozkładu masy na osie 50:50. To po części ma przełożyć się na frajdę z jazdy.

Zamiast seryjnego zawieszenia można zażyczyćsportowy układ jezdny M, sportowy układ hamulcowy M oraz adaptacyjny układ jezdny Professional (standard w BMW i5 M60 xDrive) z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym i nowym systemem zarządzania dynamiką poprzeczną. Zespół bajerów obejmuje również aktywną stabilizację przechyłów bocznych z funkcją Active Roll Comfort.

Tylna oś skrętna, której koła mogą wychylać się o 2,5 stopnia, poprawia zwinność na zakrętach i zwrotność. Także manewry na autostradzie mają być bardziej stabilne.

Standardowym wyposażeniem są 18- lub 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich (BMW i5 i modele hybrydowe plug-in). Opcjonalne dostępne są obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze do 21-cali oraz opony Performance.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS

Nowe BMW serii 5 i niesamowite wyposażenie

Nowe BMW serii 5 jest seryjnie wyposażone w asystenta parkowania z asystentem cofania. Z kolei opcjonalny asystent parkowania Professional umożliwia zautomatyzowane parkowanie i manewrowanie na odcinku do 200 m sterowane za pomocą smartfona z auta lub poza nim.

Numerem popisowym BMW jest system asystujący kierowcy Professional, który obejmuje wspomaganie kierowania i prowadzenia po pasie ruchu oraz regulację odstępu z funkcją Stop&Go. W USA, Kanadzie i Niemczech obejmuje on również nowego asystenta autostradowego. Jak to działa?

Przy prędkości do 130 km/h może zdjąć ręce z kierownicy a komputer zajmie się prowadzeniem auta. Nowe BMW serii 5 w trybie "automatycznej jazdy" potrafi też zmienić pas - na potwierdzenie manewru wystarczy spojrzenie w lusterko zewnętrzne.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW
BMW serii 5 nowej generacji / BMW

Nowe BMW serii 5 już w Polsce, oto ceny

Nowe BMW serii 5 można już konfigurować i zmawiać. Model benzynowy 520i/208 KM kosztuje od 255 tys. zł. Silnik Diesla to dwa warianty do wyboru - za tylnonapędowe BMW 520d trzeba zapłacić od 270 tys. zł. Samochód z napędem 4x4, czyli 520d xDrive to wydatek od 285 tys. zł.

Elektryczne i5 eDrive40 (340 KM i napęd na tył) kosztuje 360 200 zł. Najmocniejsza "piątka" czyli ponad 600-konne BMW i5 M60 xDrive to cena od 500 tys. zł.

BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS
BMW serii 5 nowej generacji / BMW / DANIEL KRAUS