Mazda 6 20th Anniversary zadebiutowała na targach Poznań Motor Show. To był pierwszy publiczny pokaz tego auta w Polsce. Jednocześnie cała gama dostała szczepionkę z eliksiru młodości. Teraz sedan i kombi w 2023 rok wjeżdżają z bagażem lepszego wyposażenia czy szeregiem modyfikacji w układzie kierowniczym.

Reklama

W ten sposób japońska marka świętuje 20. rocznicę wprowadzenia na rynek pierwszej generacji modelu Mazda 6. Po bliskim spotkaniu z urodzinową wersją 20th Anniversary aż żal bierze, że tak wykonane i skonfigurowane samochody zdarzają się raz na 20 lat. Do tego 2023 rok zapisze się w historii japońskiej marki, jako koniec produkcji tego modelu. Ale po kolei…

Mazda 6 2023 to zmodyfikowany układ kierowniczy i nowe systemy

Wielu doceni to, że Mazda 6 pod względem stylistycznym ustrzegła się rewolucji. Za to listę systemów wspomagających człowieka wzbogacono m.in. o układ CTS (Cruising & Traffic Support), który dzięki funkcji kontroli odległości czasowej do pojazdu poprzedzającego (headway control) oraz funkcji wspomagania kierowania odciąża kierowcę podczas jazdy w ruchu o dużym natężeniu lub w innych sytuacjach. Do palety kolorów dołączyły lakiery Rhodium White i Platinum Quartz.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz

Zmiany zaszły też pod karoserią. Cała gama Mazdy 6 na 2023 rok dostała zmodyfikowany układ kierowniczy, który ma bardziej bezpośrednio reagować przy średnich i wysokich prędkościach. Kierowca odczuje to jako jeszcze większą satysfakcję z prowadzenia tego auta.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz

Mazda 6 w nowej odsłonie 20th Anniversary skradła show, 100 sztuk dla Polski

Mazda 6 20th Anniversary ustawiona na wyjątkowych 19-calowych obręczach w szeregu z najnowszą Mazdą MX-30 e-Skyactiv R-EV z silnikiem Wnaklaczy Mazdą CX-60 diesel wcale nie odstawała od młodszych konstrukcji. Jej wyważone proporcje podkreślał debiutujący lakier o głębokiej czerwieni Artisan Red.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz

To już czwarty kolor w technologii lakierniczej Takumunuri, która naśladuje efekt możliwy do uzyskania jedynie przy ręcznym nakładaniu powłok lakierniczych przez mistrza-lakiernika (w tłumaczeniu lakierowanie rzemieślnicze). W ten sam sposób powstają też auta w kolorze Soul Red Crystal, Machine Grey i Rhodium White.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 20th Anniversary na 19-calowych obręczach / Tomasz Sewastianowicz

Mazda 6 i wnętrze ze skórą Nappa, a jakie wyposażenie?

Wnętrze wita wytrawnym zapachem jasnobrązowej skóry Nappa i dopieszczonymi detalami. Kierownica świetnie leży w dłoniach. Jubileuszową Mazdę 6 można spokojnie pokazywać jako wzorzec jakości premium tym markom, które chcą za takie uchodzić. Do tego tłoczone na zagłówkach emblematy Mazda 20th Anniversary, miękka tapicerka połączona delikatnym ściegiem, zamszowe okładziny boczków drzwi plus wykończenie deski rozdzielczej matowo-brązową okładziną w drobne prążki. Za tego typu frykasy inni każą sobie słono płacić…

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz

Mazda 6 20th Anniversary, jeden silnik benzynowy do wyboru

W Polsce Mazda 6 20th Anniversary jest dostępna w limitowanej serii 100 sztuk jako sedan i kombi. Silnik jest jeden, ale za to porządny. Najmocniejsza odmiana 2.5 Skyactiv-G/194 KM stanowi duet ze skrzynią automatyczną o sześciu przełożeniach.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz

Ta jednostka wykorzystuje system dezaktywacji dwóch z czterech cylindrów, który zaczyna działać przy małych obciążeniach, np. podczas jazdy ze stałą prędkością na niskich obrotach. Wtedy też oszczędza paliwo i redukuje emisję CO2 (według producenta nawet o 5 proc. przy prędkości 80 km/h i o 20 proc. przy 40 km/h). Rozwiązanie pracuje niezauważalnie. O jego aktywności kierowca dowiaduje się dopiero z wyświetlacza, który pokazuje aktualny stan zmyślnego systemu.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz

Mazda 6 2023 w najtańszej wersji z silnikiem benzynowym 2.0

Mazda 6 w zwykłej wersji jest dostępna z bazowym silnikiem 2.0 Skyactiv-G/165 KM (213 Nm momentu obrotowego). Auto można zamówić z sześciostopniową manualną przekładnią lub automatem.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz

Mazda 6 2023, ceny i wyposażenie w Polsce

Mazda 6 2023 jest dostępna w Polsce w pięciu wersjach wyposażeniowych. Cena sedana i kombi jest taka sama. Bazowy model CENTER-LINE 2.0 SKYACTIV-G/165 KM z manualną skrzynią biegów kosztuje od 149 900 zł.

Mocniejszy silnik 2.5 SKYACTIV-G/194 KM występuje od wersji Homura. Taka Mazda 6 to przynajmniej 202 900 zł.

Mazda 6 20th Anniversary, takie auta zdarzają się raz na 20 lat

Mazda 6 20th Anniversary,która zadebiutowała na targach Poznań Motor Show, kosztuje od 213 400 zł. Samochód napędza silnik benzynowy 2.5 SKYACTIV-G/194 KM w duecie z 6-biegową skrzynią automatyczną. Na finał kiepska widomość…

Mazda 6 znika z Polski, 1500 sztuk na pożegnanie. Także Mazda 2 kończy przygodę

Można powiedzieć, że jubileuszowa Mazda 6 20th Anniversary to pożegnanie z fanami. Wszystko przez zmiany w polskich przepisach wprowadzane od 1 kwietnia 2023 r. przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Ze względu na wchodzące w Polsce 1 kwietnia 2023 r. znowelizowane wymagania techniczne i eksploatacyjne m.in. dla odbiorników DAB+ w samochodach, modele Mazda 2 i Mazda 6 już nie mogą być zamawiane do produkcji w polskich salonach – powiedział dziennik.pl Szymon Sołtysik, PR manager Mazda Motor Poland. – Nasi dilerzy dysponują jeszcze stokiem kilkudziesięciu Mazd 2 gotowych do odbioru. W przypadku Mazdy 6 ostatnim miesiącem produkcji na polski rynek był luty 2023 r. Obecnie do sprzedaży trafia około 1,5 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym 100 szt. w jubileuszowej wersji 20th Anniversary z unikatowym lakierem Artisan Red, brązową skórzaną tapicerką oraz okolicznościowymi emblematami na zagłówkach, błotnikach i kluczyku – wyjaśnił.

Mazda 6 2023 20th Anniversary / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Mazda 6 2023 cennik, sedan i kombi kosztują tyle samo

Mazda 6 2023 CENTER-LINE EXCLUSIVE-LINE HOMURA TAKUMI 20TH ANNIVERSARY
SEDAN/SPORT KOMBI
2.0 SKYACTIV-G 165 KM 6MT 149 900 zł 170 900
2.0 SKYACTIV-G 165 KM 6AT 157 900 178 900
2.5 SKYACTIV-G 194 KM 6AT 202 900 207 900 213 400
KOLOR NADWOZIA
Lakier metaliczny 2900 zł 2900 zł 2900 zł 2900 zł
Lakier metaliczny Artisan Red
Trójwarstwowy lakier Premium Rhodium White 3900 zł 3900 zł 3900 zł 3900 zł
Trójwarstwowy lakier Premium Machine Gray 3900 zł 3900 zł 3900 zł 3900 zł
Trójwarstwowy lakier Premium Soul Red Crystal 4500 zł 4500 zł 4500 zł 4500 zł

Mazdy MX-5, tego auta nie zamówisz do końca 2023 roku

Te same przepisy czasowo ograniczą możliwość zamawiania Mazdy MX-5. Blokada potrwa do końca 2023 roku, czyli do momentu modernizacji tego roadstera. Wtedy MX-5 dostanie cyfrowe radio DAB+, którego wymaga polskie prawo. Teraz na nasz rynek trafi pula ponad 100 MX-5 w wersjach Soft Top i RF.

Mazda 6 2023 spalanie, pojemność bagażnika, wymiary, dane techniczne

SILNIK SKYACTIV-G 2.0 SKYACTIV-G 2.0 SKYACTIV-G 2.0 SKYACTIV-G 2.0 SKYACTIV-G 2.5
Moc silnika 165 KM 165 KM 165 KM 165 KM 194 KM
Skrzynia biegów 6MT 6MT 6AT 6AT 6AT
Napęd 2WD 2WD 2WD 2WD 2WD
i-stop
i-ELOOP
Typ rozrządu Łańcuchowy, DOHC, 16-zaworowy
Rodzaj zasilania Wtrysk bezpośredni
Liczba i układ cylindrów 4. rzędowy
Pojemność (cm3) 1998 2488
Średnica × skok (mm) 83,5 × 91,2 89,0 × 100,0
Stopień sprężania 13,0:1
Zalecane paliwo Bezołowiowa 95 RON
Pojemność zbiornika paliwa (l) 62
OSIĄGI
Maksymalna moc [kW/obr./min] 165/6000 165/6000 165/6000 165/6000 194/6000
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) 213/4000 213/4000 213/4000 213/4000 258/4000
Zużycie paliwa (l/100km) - wartości WLTP (S / K)
Wartość uśredniona 6,8 / 6,9 6,7 / 6,8 7 / 7,2 7 / 7,2 7,4 / 7,6
Prędkość niska 8,5 / 8,6 8,4 / 8,6 9,2 / 9,2 9,3 / 9,5 10,3 / 10,5
Prędkość umiarkowana 6,9 / 6,7 6,8 / 6,7 6,9 / 7 6,9 / 7 7,4 / 7,6
Prędkość wysoka 5,9 / 6,1 5,8 / 6,1 6,1 / 6,2 6,1 / 6,2 6,3 / 6,5
Prędkość bardzo wysoka 6,9 / 7,1 6,8 / 7,1 7,1 / 7,4 7 / 7,3 7,2 / 7,5
Emisja CO2 (g/km) według WLTP (S / K) 154 / 157 152 / 155 159 / 164 158 / 163 167 / 172
Poziom emisji Euro 6
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) (sedan / kombi) 9,3 / 9,3 9,4 / 9,4 10,5 / 10,6 10,6 / 10,7 8,1 / 8,1
Prędkość maksymalna (km/h) (sedan / kombi) 216 / 214 216 / 214 209 / 205 209 / 205 223 / 223
ZAWIESZENIE
Przód Kolumny MacPhersona
Tył Wielowahaczowe
WYMIARY ZEWNĘTRZNE
Długość całkowita (mm) (sedan / kombi) 4870 / 4805
Szerokość całkowita bez lusterek / z lusterkami (mm) 1840 / 2090
Wysokość (mm) (sedan / kombi) 1450 / 1475
Zwis przód/tył (mm) (sedan / kombi) 955/1085 / 955/1100
Prześwit (mm) 165
Rozstaw osi (mm) (sedan / kombi) 2830 / 2750
Średnica zawracania (m) (sedan / kombi) 11,2 / 11,8
WYMIARY WEWNĘTRZNE
Liczba miejsc 5
Pojemność bagażnika (l) (sedan / kombi) 480 / 522 (max. 1664)
MASY
Masa własna min. (kg) (sedan / kombi) 1455 / 1468 1477 / 1491 1481 / 1482 1509 / 1523 1532 / 1548
Dopuszczalna masa całkowita (kg) (sedan / kombi) 2005 / 2042 2015 / 2051 2046 / 2071 2055 / 2081 2095 / 2113
Mazda 6 2023 20th Anniversary / Mazda