Mazda CX-30 dostała szczepionkę z eliksiru młodości i cyfrowych nowinek. Tym razem Japończycy skupili się na poprawie bezpieczeństwa oraz rozwinięciu systemów informacyjno-rozrywkowych.

Wielu doceni to, że pod względem stylistycznym CX-30 ustrzegła się rewolucji. Aktualny język stylistyczny japońskiej marki, który pozwala jej autom błyszczeć na ulicy, ciągle pozostaje atrakcyjny. Mazda CX-30 mimo czterech lat na rynku wygląda świeżo, a teraz jej urodę można podkreślić jednym z dwóch nowych lakierów - Ceramic Metallic lub Zircon Sand (od jesieni). Diodowe kierunkowskazy zyskały nową funkcję - teraz każdy impuls rozpoczyna się z pełną siłą światła, by następnie delikatnie przygasać. Więcej zmian zaszło pod skórą…

Nowa Mazda CX-30 już w Polsce, jak zmienił się japoński model?

Reklama

Mazda CX-30 w nowej odsłonie wita kierowcę kokpitem z większym ekranem o przekątnej 10,25 cala z funkcją dzielonego widoku (jednocześnie może np. wyświetlać wskazania nawigacji i stan audio). Stacja multimedialna zyskała także szybsze oprogramowanie – teraz reakcja na polecenia jest bardziej płynna. W miejscu portów USB typu A zastosowano wejścia typu C. Zmienił się rozkład elementów sterujących ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją – regulacja temperatury czy siły nawiewu ma być bardziej intuicyjna. Do tego ciemniejszy kolor przycisków na kierownicy ma ułatwić obsługę.

Mazda CX-30 2024 / Mazda
Mazda CX-30 2024 Polymetal Grey / Mazda

Mazda CX-30 dostała większy ekran i szybsze oprogramowanie

Wrescie wskazówki nawigacji z telefonu dzięki integracji Apple CarPlay i Android Auto mogą być prezentowane na wyświetlaczu head-up (na szybie). Co ważne, bezprzewodowe łączenie obu platform smartfonowych to obecnie standard wyposażenia. Odnowiona Mazda CX-30 wzbogaciła się o ładowarkę indukcyjną.

Mazda CX-30 2024 / Mazda
Mazda CX-30 2024 / Mazda

Mazda CX-30 z nową nawigacją łatwiejsza w obsłudze

Nowym dodatkiem w pokładowej nawigacji jest czujnik żyroskopowy 3D o poprawionej interpretacji danych, dzięki któremu system dokładnie oblicza pozycję pojazdu nawet na obszarach o słabym odbiorze sygnału GPS. Poprzez Apple CarPlay i Android Auto takie dokładne informacje o pozycji można również wykorzystać w aplikacjach nawigacyjnych na smartfony. Ponadto podniesiono jakość i prędkość pobierania map 3D, czego efektem jest ich lepsza czytelność i dokładniejsze przedstawienie otoczenia. Z kolei nowa funkcja "One Box Search" umożliwia wyszukiwanie celów poprzez słowa klucze – tak, jak w zwyczajnych wyszukiwarkach internetowych. Ta funkcja podpowiada prawidłowe cele po wprowadzeniu mniejszej liczby liter i uczy się, zachowując w pamięci cele wybierane wcześniej.

Mazda CX-30 2024 / Mazda
Mazda CX-30 2024 / Mazda

Mazda CX-30 podnosi też poprzeczkę jeśli chodzi o nagłośnienie. W narożnikach pojawiły się głośniki niskotonowe. Z kolei głośniki wysokotonowe umieszczono po lewej i prawej stronie kabiny, a te, które znajdują się na drzwiach, zamontowane są w górnej części boczków drzwiowych.

Mazda CX-30 i pojemność bagażnika?

Bagażnik ma pojemność 430 l – wystarczy by zmieścić duży wózek dziecięcy i torbę podróżną. Po złożeniu kanapy kufer rośnie do 1406 l. Szerokość otworu pod automatycznie sterowaną klapą wynosi 1030 mm, a próg załadunku przebiega na wysokości 731 mm.

Mazda CX-30 2024 / Mazda
Mazda CX-30 2024 / Mazda

Mazda CX-30 2024 odporna na cyberataki, więcej systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu

Mazda 3 stała się bardziej odporna na cyberataki. Nowe zabezpieczenia chronią przed włamaniem i przejęciem kontroli nad samochodem. Elektroniczna tarcza zapobiega też namierzeniu i śledzeniu. Tego typu funkcje ma już Mazda CX-60, a kolejne auta homologowane na rynek europejski również będą musiały otrzymać podobne rozwiązania (wymóg dotyczy również innych producentów).

Japoński producent poszerzył także spis systemów wspomagających człowieka. Samochód zyskał ostrzeżenie o wykryciu rozproszenia koncentracji kierowcy czy ulepszone autonomiczne hamowanie awaryjne podczas jazdy nocą. Do tego jest bardziej dokładny układ kontroli prędkości oraz ulepszenia kontroli prędkości i dystansu wobec innych uczestników ruchu w systemie.

Mazda CX-30 2024 / Mazda

Mazda CX-30 i trzy silniki, nowa wersja jednostki 2.0 e-Skyactiv G/122 KM

Silniki? Mazda trzyma się tradycji i stawia na szlachetną siłę z pojemności ze szczyptą innowacji. Wielu może ucieszyć nowa wersja podstawowej wolnossącej jednostki benzynowej 2.0 e-Skyactiv G o mocy 122 KM. Mocniejsza odmiana tej konstrukcji daje kierowcy 150 KM.

Ile spala Mazda CX-03 2.0 e-Skyactiv G/122 KM?

Oba silniki wspomaga instalacja miękkiej hybrydy działająca pod napięciem 24V. Do tego jest system dezaktywacji dwóch z czterech cylindrów, który zaczyna działać przy małych obciążeniach, np. podczas jazdy ze stałą prędkością na niskich obrotach. Wtedy też oszczędza paliwo i redukuje emisję CO2. Rozwiązanie pracuje niezauważalnie. O jego aktywności kierowca dowiaduje się dopiero z wyświetlacza, który pokazuje aktualny stan zmyślnego układu. Producent zapowiada zużycie benzyny na poziomie 5,9-6,9 l na 100 km. Zamiast sześciobiegowej skrzyni manualnej można zażyczyć przekładnię automatyczną Skyactiv-Drive.

Mazda CX-30 2024 / Mazda
Mazda CX-30 2024 / Mazda

Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X, silnik benzyno-diesel także z napędem 4x4

Na szczycie gamy stoi silnik 2.0 e-Skyactiv X o mocy 186 KM (240 Nm przy 4000 obr./min), który skupia w jednej konstrukcji zalety jednostki benzynowej i diesla. Stąd też przydomek "benzyno-diesel". Benzynowe serce jest też obudowane układem miękkiej hybrydy. Wszystko po to, by na jednej kropli benzyny pojechać jak najdalej.

Napęd 4x4 i-Activ AWD jest dostępny z silnikiem 2.0/155 KM oraz 2.0 e-Skyactiv X.

Mazda CX-30 2024 / Mazda
Mazda CX-30 2024 / Mazda

Nowa Mazda CX-30 w Polsce, jakie ceny i wyposażenie?

Mazda CX-30 w nowej odsłonie jest już dostępna w Polsce. Ceny wersji sedna i hatchback są identyczne. Samochód występuje w trzech wersjach wyposażeniowych: Prime-Line, Exclusive-Line i Homura. Najtańszy model z silnikiem 2.0 e-Skyactiv G/122 KM kosztuje od 119 500 zł.

Mazda CX-30 2024 Polymetal Grey / Mazda

Mazda CX-30 - cennik i wersje wyposażenia

Mazda CX-30 2024 Prime-line Exclusive-line Homura
2.0 e-SKYACTIV G 122 KM 6MT 119 500 zł 131 500 133 000
2.0 e-SKYACTIV G 122 KM 6AT 127 500 139 500 141 000
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6MT 124 500 136 500 138 000
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6AT 132 500 144 500 146 000
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6MT AWD 146 500
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6AT AWD 154 500
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6MT 134 500 146 500 148 000
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6AT 142 500 154 500 156 000
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6MT AWD 156 500 158 000
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6AT AWD 164 500 166 000

Mazda CX-30 2024, dane techniczne, wymiary

MAZDA CX-30
Typ nadwozia samonośne
Liczba drzwi 4 + pokrywa bagażnika
Liczba miejsc 5
Wymiary zewnętrzne
Długość całkowita (wraz z ramką tablicy rejestracyjnej) mm 4395
Szerokość całkowita (wraz z kształtkami nadkoli) mm 1795
Szerokość całkowita (wraz z lusterkami zewnętrznymi) mm 2040
Wysokość całkowita (bez obciążenia, nie licząc anteny płetwowej) mm 1540
Rozstaw osi mm 2655
Nawis przedni (wraz z ramką tablicy rejestracyjnej) mm 915
Nawis tylny mm 825
Rozstaw kół przednich mm 1565
Rozstaw kół tylnych mm 1565
Prześwit w partii międzyosiowej (z obciążeniem: kierowca o masie 75 kg) mm 175
Wnętrze
Wysokość kabiny do sufitu, z przodu mm 967
Wysokość kabiny do sufitu, z tyłu mm 973
Szerokość kabiny na wysokości ramion, z przodu mm 1412
Szerokość kabiny na wysokości ramion, z tyłu mm 1361
Szerokość kabiny na wysokości bioder, z produ mm 1388
Szerokość kabiny na wysokości bioder, z tyłu mm 1352
Ilość miejsca na nogi na tylnych siedzeniach mm 921
Bagażnik
Pojemność z siedzeniami tylnego rzędu w pozycji normalnej, wg norm VDA (wraz ze schowkiem pod podłogą bagażnika) l 430 (422 z systemem nagłośnienia Bose)
Pojemność bagażnika do sufitu, z siedzeniami tylnego rzędu złożonymi, wg norm VDA l 1406 (1398 z systemem nagłośnienia Bose)
Wysokość od podłogi bagażnika do rolety zasłaniającej mm 570 (525 z systemem nagłośnienia Bose)
Długość przestrzeni bagażowej do tylnego rzędu siedzeń mm 809
Próg załadunku, od poziomu ziemi mm 533
Szerokość otworu załadunku mm 1030

Mazda CX-30 - gama silników

Napęd na koła (FWD = przednie; AWD = 4x4) FWD FWD AWD FWD AWD
Skrzynia biegów (MT = ręczna, AT = automatyczna) 6MT 6AT 6MT 6AT 6AT 6MT 6MT 6AT 6MT 6AT
Typ silnika I4 DOHC 16 zaworów I4 DOHC 16 zaworów I4 DOHC 16 zaworów
Pojemność skokowa cm3 1,998 1998 1,998
Średnica cylindra x skok tłoka 83,5 x 91,2 83,5 x 91,2 83,5 x 91,2
Typ wtrysku paliwa Wtrysk bezpośredni Wtrysk bezpośredni Wtrysk bezpośredni
Stopień sprężania 13.0:1 13.0:1 15.0:1
Układ redukcji emisji Katalizator trójdrożny Katalizator trójdrożny Katalizator trójdrożny + GPF
Moc maksymalna kW (KM) przy obr./min 90 (122) / 6000 110 (150) / 6000 137 (186) / 6000
Maks. moment obrotowy Nm przy obr./min 213 / 4000 213 / 4000 240 / 4000
Zalecany typ paliwa 95 RON 95 RON 95 RON
Pojemność zbiornika paliwa l 51 51 48 51 48

Mazda CX-30 - osiągi, silniki, przyspieszenie, zużycie paliwa

Skrzynia biegów 6MT 6AT 6MT 6AT 6MT 6AT
Napęd na koła FWD FWD FWD AWD FWD AWD FWD AWD FWD AWD
Osiągi
Prędkość max 6 km/h 186 186 198 197 194 193 204 204 204 204
Przyspieszenie (0-100km/h) secs. 10,6 11,2 8,8 9,1 10,0 10,4 8,3 8,8 8,7 9,0
Zużycie paliwa wg WLTP
W cyklu mieszanym l/100 km 5,9 6,4 5,9 6,4 6,4 6,9 5,7 6,1 6,1 6,6
Ekstra-wysokie l/100 km 6,3 6,7 6,3 6,7 6,7 7,2 6,1 6,5 6,6 7,0
Wysokie l/100 km 5,1 5,4 5,1 5,5 5,4 5,9 4,9 5,3 5,2 5,7
Średnie l/100 km 5,5 6,1 5,5 6,2 6,1 6,6 5,4 5,9 5,8 6,3
Niskie l/100 km 7,3 8,5 7,3 8,1 8,5 8,9 6,7 7,3 7,5 7,9
Emisja CO2 (cykl mieszany) g/km 134 144 134 144 144 156 128 137 138 149
Norma emisji Euro 6d
Mazda CX-30 2024 / Mazda