- Nowa Mazda CX-30 już w Polsce, jak zmienił się japoński model?
- Mazda CX-30 dostała większy ekran i szybsze oprogramowanie
- Mazda CX-30 z nową nawigacją łatwiejsza w obsłudze
- Mazda CX-30 i pojemność bagażnika?
- Mazda CX-30 2024 odporna na cyberataki, więcej systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu
Mazda CX-30 dostała szczepionkę z eliksiru młodości i cyfrowych nowinek. Tym razem Japończycy skupili się na poprawie bezpieczeństwa oraz rozwinięciu systemów informacyjno-rozrywkowych.
Wielu doceni to, że pod względem stylistycznym CX-30 ustrzegła się rewolucji. Aktualny język stylistyczny japońskiej marki, który pozwala jej autom błyszczeć na ulicy, ciągle pozostaje atrakcyjny. Mazda CX-30 mimo czterech lat na rynku wygląda świeżo, a teraz jej urodę można podkreślić jednym z dwóch nowych lakierów - Ceramic Metallic lub Zircon Sand (od jesieni). Diodowe kierunkowskazy zyskały nową funkcję - teraz każdy impuls rozpoczyna się z pełną siłą światła, by następnie delikatnie przygasać. Więcej zmian zaszło pod skórą…
Nowa Mazda CX-30 już w Polsce, jak zmienił się japoński model?
Mazda CX-30 w nowej odsłonie wita kierowcę kokpitem z większym ekranem o przekątnej 10,25 cala z funkcją dzielonego widoku (jednocześnie może np. wyświetlać wskazania nawigacji i stan audio). Stacja multimedialna zyskała także szybsze oprogramowanie – teraz reakcja na polecenia jest bardziej płynna. W miejscu portów USB typu A zastosowano wejścia typu C. Zmienił się rozkład elementów sterujących ogrzewaniem, wentylacją i klimatyzacją – regulacja temperatury czy siły nawiewu ma być bardziej intuicyjna. Do tego ciemniejszy kolor przycisków na kierownicy ma ułatwić obsługę.
Mazda CX-30 dostała większy ekran i szybsze oprogramowanie
Wrescie wskazówki nawigacji z telefonu dzięki integracji Apple CarPlay i Android Auto mogą być prezentowane na wyświetlaczu head-up (na szybie). Co ważne, bezprzewodowe łączenie obu platform smartfonowych to obecnie standard wyposażenia. Odnowiona Mazda CX-30 wzbogaciła się o ładowarkę indukcyjną.
Mazda CX-30 z nową nawigacją łatwiejsza w obsłudze
Nowym dodatkiem w pokładowej nawigacji jest czujnik żyroskopowy 3D o poprawionej interpretacji danych, dzięki któremu system dokładnie oblicza pozycję pojazdu nawet na obszarach o słabym odbiorze sygnału GPS. Poprzez Apple CarPlay i Android Auto takie dokładne informacje o pozycji można również wykorzystać w aplikacjach nawigacyjnych na smartfony. Ponadto podniesiono jakość i prędkość pobierania map 3D, czego efektem jest ich lepsza czytelność i dokładniejsze przedstawienie otoczenia. Z kolei nowa funkcja "One Box Search" umożliwia wyszukiwanie celów poprzez słowa klucze – tak, jak w zwyczajnych wyszukiwarkach internetowych. Ta funkcja podpowiada prawidłowe cele po wprowadzeniu mniejszej liczby liter i uczy się, zachowując w pamięci cele wybierane wcześniej.
Mazda CX-30 podnosi też poprzeczkę jeśli chodzi o nagłośnienie. W narożnikach pojawiły się głośniki niskotonowe. Z kolei głośniki wysokotonowe umieszczono po lewej i prawej stronie kabiny, a te, które znajdują się na drzwiach, zamontowane są w górnej części boczków drzwiowych.
Mazda CX-30 i pojemność bagażnika?
Bagażnik ma pojemność 430 l – wystarczy by zmieścić duży wózek dziecięcy i torbę podróżną. Po złożeniu kanapy kufer rośnie do 1406 l. Szerokość otworu pod automatycznie sterowaną klapą wynosi 1030 mm, a próg załadunku przebiega na wysokości 731 mm.
Mazda CX-30 2024 odporna na cyberataki, więcej systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu
Mazda 3 stała się bardziej odporna na cyberataki. Nowe zabezpieczenia chronią przed włamaniem i przejęciem kontroli nad samochodem. Elektroniczna tarcza zapobiega też namierzeniu i śledzeniu. Tego typu funkcje ma już Mazda CX-60, a kolejne auta homologowane na rynek europejski również będą musiały otrzymać podobne rozwiązania (wymóg dotyczy również innych producentów).
Japoński producent poszerzył także spis systemów wspomagających człowieka. Samochód zyskał ostrzeżenie o wykryciu rozproszenia koncentracji kierowcy czy ulepszone autonomiczne hamowanie awaryjne podczas jazdy nocą. Do tego jest bardziej dokładny układ kontroli prędkości oraz ulepszenia kontroli prędkości i dystansu wobec innych uczestników ruchu w systemie.
Mazda CX-30 i trzy silniki, nowa wersja jednostki 2.0 e-Skyactiv G/122 KM
Silniki? Mazda trzyma się tradycji i stawia na szlachetną siłę z pojemności ze szczyptą innowacji. Wielu może ucieszyć nowa wersja podstawowej wolnossącej jednostki benzynowej 2.0 e-Skyactiv G o mocy 122 KM. Mocniejsza odmiana tej konstrukcji daje kierowcy 150 KM.
Ile spala Mazda CX-03 2.0 e-Skyactiv G/122 KM?
Oba silniki wspomaga instalacja miękkiej hybrydy działająca pod napięciem 24V. Do tego jest system dezaktywacji dwóch z czterech cylindrów, który zaczyna działać przy małych obciążeniach, np. podczas jazdy ze stałą prędkością na niskich obrotach. Wtedy też oszczędza paliwo i redukuje emisję CO2. Rozwiązanie pracuje niezauważalnie. O jego aktywności kierowca dowiaduje się dopiero z wyświetlacza, który pokazuje aktualny stan zmyślnego układu. Producent zapowiada zużycie benzyny na poziomie 5,9-6,9 l na 100 km. Zamiast sześciobiegowej skrzyni manualnej można zażyczyć przekładnię automatyczną Skyactiv-Drive.
Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X, silnik benzyno-diesel także z napędem 4x4
Na szczycie gamy stoi silnik 2.0 e-Skyactiv X o mocy 186 KM (240 Nm przy 4000 obr./min), który skupia w jednej konstrukcji zalety jednostki benzynowej i diesla. Stąd też przydomek "benzyno-diesel". Benzynowe serce jest też obudowane układem miękkiej hybrydy. Wszystko po to, by na jednej kropli benzyny pojechać jak najdalej.
Napęd 4x4 i-Activ AWD jest dostępny z silnikiem 2.0/155 KM oraz 2.0 e-Skyactiv X.
Nowa Mazda CX-30 w Polsce, jakie ceny i wyposażenie?
Mazda CX-30 w nowej odsłonie jest już dostępna w Polsce. Ceny wersji sedna i hatchback są identyczne. Samochód występuje w trzech wersjach wyposażeniowych: Prime-Line, Exclusive-Line i Homura. Najtańszy model z silnikiem 2.0 e-Skyactiv G/122 KM kosztuje od 119 500 zł.
Mazda CX-30 - cennik i wersje wyposażenia
Mazda CX-30 2024 | Prime-line | Exclusive-line | Homura |
2.0 e-SKYACTIV G 122 KM 6MT | 119 500 zł | 131 500 | 133 000 |
2.0 e-SKYACTIV G 122 KM 6AT | 127 500 | 139 500 | 141 000 |
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6MT | 124 500 | 136 500 | 138 000 |
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6AT | 132 500 | 144 500 | 146 000 |
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6MT AWD | ─ | 146 500 | ─ |
2.0 e-SKYACTIV G 150 KM 6AT AWD | ─ | 154 500 | ─ |
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6MT | 134 500 | 146 500 | 148 000 |
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6AT | 142 500 | 154 500 | 156 000 |
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6MT AWD | ─ | 156 500 | 158 000 |
2.0 e-SKYACTIV X 186 KM 6AT AWD | ─ | 164 500 | 166 000 |
Mazda CX-30 2024, dane techniczne, wymiary
MAZDA CX-30 | ||
Typ nadwozia | samonośne | |
Liczba drzwi | 4 + pokrywa bagażnika | |
Liczba miejsc | 5 | |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość całkowita (wraz z ramką tablicy rejestracyjnej) | mm | 4395 |
Szerokość całkowita (wraz z kształtkami nadkoli) | mm | 1795 |
Szerokość całkowita (wraz z lusterkami zewnętrznymi) | mm | 2040 |
Wysokość całkowita (bez obciążenia, nie licząc anteny płetwowej) | mm | 1540 |
Rozstaw osi | mm | 2655 |
Nawis przedni (wraz z ramką tablicy rejestracyjnej) | mm | 915 |
Nawis tylny | mm | 825 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1565 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1565 |
Prześwit w partii międzyosiowej (z obciążeniem: kierowca o masie 75 kg) | mm | 175 |
Wnętrze | ||
Wysokość kabiny do sufitu, z przodu | mm | 967 |
Wysokość kabiny do sufitu, z tyłu | mm | 973 |
Szerokość kabiny na wysokości ramion, z przodu | mm | 1412 |
Szerokość kabiny na wysokości ramion, z tyłu | mm | 1361 |
Szerokość kabiny na wysokości bioder, z produ | mm | 1388 |
Szerokość kabiny na wysokości bioder, z tyłu | mm | 1352 |
Ilość miejsca na nogi na tylnych siedzeniach | mm | 921 |
Bagażnik | ||
Pojemność z siedzeniami tylnego rzędu w pozycji normalnej, wg norm VDA (wraz ze schowkiem pod podłogą bagażnika) | l | 430 (422 z systemem nagłośnienia Bose) |
Pojemność bagażnika do sufitu, z siedzeniami tylnego rzędu złożonymi, wg norm VDA | l | 1406 (1398 z systemem nagłośnienia Bose) |
Wysokość od podłogi bagażnika do rolety zasłaniającej | mm | 570 (525 z systemem nagłośnienia Bose) |
Długość przestrzeni bagażowej do tylnego rzędu siedzeń | mm | 809 |
Próg załadunku, od poziomu ziemi | mm | 533 |
Szerokość otworu załadunku | mm | 1030 |
Mazda CX-30 - gama silników
Napęd na koła (FWD = przednie; AWD = 4x4) | FWD | FWD | AWD | FWD | AWD | |||||||
Skrzynia biegów (MT = ręczna, AT = automatyczna) | 6MT | 6AT | 6MT | 6AT | 6AT | 6MT | 6MT | 6AT | 6MT | 6AT | ||
Typ silnika | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | I4 DOHC 16 zaworów | |||||||||
Pojemność skokowa | cm3 | 1,998 | 1998 | 1,998 | ||||||||
Średnica cylindra x skok tłoka | 83,5 x 91,2 | 83,5 x 91,2 | 83,5 x 91,2 | |||||||||
Typ wtrysku paliwa | Wtrysk bezpośredni | Wtrysk bezpośredni | Wtrysk bezpośredni | |||||||||
Stopień sprężania | 13.0:1 | 13.0:1 | 15.0:1 | |||||||||
Układ redukcji emisji | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny | Katalizator trójdrożny + GPF | |||||||||
Moc maksymalna | kW (KM) przy obr./min | 90 (122) / 6000 | 110 (150) / 6000 | 137 (186) / 6000 | ||||||||
Maks. moment obrotowy | Nm przy obr./min | 213 / 4000 | 213 / 4000 | 240 / 4000 | ||||||||
Zalecany typ paliwa | 95 RON | 95 RON | 95 RON | |||||||||
Pojemność zbiornika paliwa | l | 51 | 51 | 48 | 51 | 48 |
Mazda CX-30 - osiągi, silniki, przyspieszenie, zużycie paliwa
Skrzynia biegów | 6MT | 6AT | 6MT | 6AT | 6MT | 6AT | |||||
Napęd na koła | FWD | FWD | FWD | AWD | FWD | AWD | FWD | AWD | FWD | AWD | |
Osiągi | |||||||||||
Prędkość max 6 | km/h | 186 | 186 | 198 | 197 | 194 | 193 | 204 | 204 | 204 | 204 |
Przyspieszenie (0-100km/h) | secs. | 10,6 | 11,2 | 8,8 | 9,1 | 10,0 | 10,4 | 8,3 | 8,8 | 8,7 | 9,0 |
Zużycie paliwa wg WLTP | |||||||||||
W cyklu mieszanym | l/100 km | 5,9 | 6,4 | 5,9 | 6,4 | 6,4 | 6,9 | 5,7 | 6,1 | 6,1 | 6,6 |
Ekstra-wysokie | l/100 km | 6,3 | 6,7 | 6,3 | 6,7 | 6,7 | 7,2 | 6,1 | 6,5 | 6,6 | 7,0 |
Wysokie | l/100 km | 5,1 | 5,4 | 5,1 | 5,5 | 5,4 | 5,9 | 4,9 | 5,3 | 5,2 | 5,7 |
Średnie | l/100 km | 5,5 | 6,1 | 5,5 | 6,2 | 6,1 | 6,6 | 5,4 | 5,9 | 5,8 | 6,3 |
Niskie | l/100 km | 7,3 | 8,5 | 7,3 | 8,1 | 8,5 | 8,9 | 6,7 | 7,3 | 7,5 | 7,9 |
Emisja CO2 (cykl mieszany) | g/km | 134 | 144 | 134 | 144 | 144 | 156 | 128 | 137 | 138 | 149 |
Norma emisji | Euro 6d |