- Mazda Iconic SP wygląda zjawiskowo
- Mazda wyprodukowała ponad 2 mln silników Wankla, teraz czas na nowy rozdział…
- Mazda z nowym silnikiem Wankla (zobacz WIDEO)
- Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla, jak działa nowy napęd z Japonii?
- Mazda Iconic SP mocniejsza niż Mazda CX-60
Mazda Iconic SP wygląda zjawiskowo
Mazda Iconic SP w kolorze Viola Red wyskoczyła z kapelusza podczas Japan Mobility Show w Tokio. Gdyby jutro weszła do sprzedaży fabryka mogłaby nie nadążyć z produkcją. Co w niej tak niezwykłego?
Pod względem stylistycznym Mazda Iconic SP to najpiękniejsze auto wystawy. W trakcie prezentacji obok stał mężczyzna w białych rękawiczkach. Tylko on mógł dotykać auta, podobnie jak w przypadku drogocennych i prawdziwych dzieł sztuki. Nic dziwnego, skoro tymi kształtami marka z Hiroszimy zdradza urodę nowej generacji samochodów sportowych.
Mazda wyprodukowała ponad 2 mln silników Wankla, teraz czas na nowy rozdział…
Premiera Mazdy Iconic SP zbiegła się z przekroczeniem progu 2 mln wyprodukowanych silników Wankla. Niewtajemniczonym przypominamy, że pierwszym na świecie samochodem napędzanym dwurotorowym silnikiem Wankla była Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S) wprowadzona na rynek 30 maja 1967 roku (trzy lata wcześniej pojawił się niemiecki NSU Spider). Tego typu jednostka napędzała też sportową Mazdę RX-8 wycofaną w czerwcu 2012 roku. Po przeszło dekadzie nieobecności japońska konstrukcja wraca do świata aut sportowych...
Mazda z nowym silnikiem Wankla (zobacz WIDEO)
Pod karoserią Mazdy debiutującej w Tokio zastosowano ostatnie osiągnięcie inżynierów odpowiedzialnych za napędy – nowy dwurotorowy silnik Wankla. Jednostka dostała tu misję podobną jak silnik jednorotorowy w SUV-ie MX-30 – generuje prąd potrzebny do zasilenia silnika elektrycznego i wydłużenia zasięgu EV. Właśnie w takim rozwiązaniu Japoński producent widzi potencjał na najbliższe lata…
– W erze elektryfikacji jesteśmy zdeterminowani, aby utrzymać przyjemność z prowadzenia, którą reprezentuje MX-5, a Mazda Iconic SP z dwurotorowym generatorem energii dla silnika elektrycznego jest naszym wymarzonym rozwiązaniem. Marzeniem, które będziemy wytrwale realizować. Mazda zawsze będzie dostarczać pojazdy, które przypominają ludziom, że samochody są czystą radością i nieodzowną częścią ich życia – powiedział Masahiro Moro, prezydent i CEO Mazda Motor Corporation.
Mazda Iconic SP z silnikiem Wankla, jak działa nowy napęd z Japonii?
Dwurotorowy silnik Wankla został zamontowany możliwie głęboko pomiędzy osiami, stąd tak nisko poprowadzona linia maski Mazdy Iconic SP. Jednostka na potrzeby wytworzenia energii elektrycznej poza benzyną może być zasilana biopaliwem, paliwem syntetycznym, gazem LPG czy nawet wodorem. A jeśli dodatkowo zamknięty w podłodze akumulator jest ładowany energią z odnawialnych źródeł, możliwa jest jazda w trybie praktycznie neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla. Możliwości?
Mazda Iconic SP mocniejsza niż Mazda CX-60
Elektryczny napęd dostarcza pod nogę kierowcy aż 370 KM. Dla porównania uznawana obecnie za najmocniejszą CX-60 z 2,5-litrową hybrydą plug-in produkuje 327 KM.
Mazda Iconic SP waży 1450 kg - stąd jeden koń ma do uciągnięcia ledwie 3,9 kg auta (w spalinowej MX-5 RF stosunek masy do mocy wynosi 5,8). Tak niski parametr w połączeniu z dużym rozstawem osi (2590 mm), idealnym rozkładem masy 50:50 i niskim środkiem ciężkości powinien przełożyć się niesamowitą frajdę z jazdy. Kiedy zakręcą się koła na drodze?
Mazda MX-5 2024 nadciąga - ceny?
Japończycy nabrali wody w usta. Na razie na rynek wjeżdża odmłodzona Mazda MX-5. Roadster otrzymał m.in. nowe reflektory LED i tylne światła, aktualizację systemu multimedialnego Mazda Connect, nowe systemy bezpieczeństwa, nowy tryb jazdy układu Dynamic Stability Control (DSC)-Track. Zmiany zaszły też w kabinie. Ulepszona Mazda MX-5 w Polsce zadebiutuje w styczniu 2024 roku, wtedy też poznamy ceny.
Nowa Mazda Iconic SP - dane techniczne, wymiary, moc
Mazda Iconic SP | Mazda MX-5 | |
Wymiary długość/szerokość/wysokość | 4180/1850/1150 mm | 3915/1735/1235 mm |
Rozstaw osi | 2590 mm | 2310 mm |
Masa | 1450 kg | 1072 kg |
Moc maksymalna | 370 KM (EV) | 184 KM (silnik benzynowy 2.0) |
Stosunek masy do mocy | 3,9 | 5,8 |