- Toyota Mirai jak Prius? Zamiast benzyny będziesz tankować wodór?
- Stacje tankowania wodoru w Polsce: Warszawa, Rybnik…
- Toyota Mirai miała być Lexusem, czyli co to za samochód?
- 5-metrowa Toyota Mirai i pojemność bagażnika jak w… Yarisie
- Toyota Mirai - moc, przyspieszenie i osiągi
Toyota Mirai jak Prius? Zamiast benzyny będziesz tankować wodór?
Toyota Mirai i Prius – co je łączy poza producentem? Przebieg rynkowej kariery. Pierwszy Prius pokazał, że hybryda silnika spalinowego i elektrycznego jest możliwa, był demonstracją technicznych zdolności japońskich inżynierów. Drugi stał się pierwszą seryjnie produkowaną hybrydą, a trzeci przebojem wśród kierowców. Dziś do najnowszego Priusa wzdychają tłumy.
Z Mirai jest podobnie. Przy pierwszej odsłonie Toyota napięła muskuły i pokazała, jak zamknąć ogniwa paliwowe FCEV w osobówce, by stworzyć samochód elektryczny na prąd z wodoru. Teraz na rynek wchodzi Mirai drugiej generacji po zmianach na 2023 rok – to niemal 5-metrowa limuzyna w stylu coupe. Japoński producent liczy, że za chwilę jego elektryczny samochód z małą elektrownią wodorową zamiast baterii w podłodze stanie się bardziej popularny. Wszystko przez plany rozwoju sieci stacji tankowania wodoru...
Stacje tankowania wodoru w Polsce: Warszawa, Rybnik…
Pierwsza niedawno ruszyła w Warszawie pod szyldem NESO, teraz dołączyła do niej druga w Rybniku. Kolejne mają powstać we Wrocławiu, Lublinie, Gdańsku i Gdyni.
Orlen w Poznaniu także niebawem otworzy punkt tankownia wodoru. W ciągu najbliższych 7 lat sieć państwowego koncernu ma liczyć ponad 100 obiektów. W Polsce powstanie ich ok. 57, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28. Przy takim zagęszczeniu Toyota liczy na wzrost wzięcia Mirai, ale co to za samochód?
Toyota Mirai miała być Lexusem, czyli co to za samochód?
Toyota Mirai drugiej generacji tylko nazwą nawiązuje do pierwszego wcielenia. Samochód powstał na tylnonapędowej platformie GA-L (z rodziny TNGA), którą japoński koncern wykorzystuje w modelach Lexusa. Prawdę mówiąc początkowo Mirai miała być Lexusem, stąd m.in. tak wysoka dbałość o dopracowanie wnętrza, bogate wyposażanie i materiały z półki premium. Do tego w aucie wykorzystano szereg podzespołów z tej prestiżowej japońskiej marki – silnik elektryczny pochodzi z Lexusa UX 300e, a bateria trakcyjna z Lexusa LS 500h. Ostatecznie jednak włodarze giganta zdecydowali o rozwoju technologii wodorowej pod szyldem Toyoty. Zastosowanie bardziej zawansowanej architektury przeznaczonej do modeli Lexusa dało miejsce na trzeci zbiornik wodoru. A to przyczyniło się do zwiększenia zasięgu...
Teraz zbiorniki są ułożone w literę T. Najdłuższy zamocowano pod podłogą (na środku platformy), dwa mniejsze poprzecznie pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem. Łącznie mieści się w nich 5,6 kg wodoru (142,2 l), czyli o 1 kg więcej niż w pierwszym modelu. Same pojemniki na wodór mają mocniejszą, wielowarstwową konstrukcję - są bardzo lekkie i odporne na przestrzelenie. Wodór stanowi 6 proc. łącznej masy paliwa i zbiorników.
Architektura umożliwiła także przesunięcie zestawu ogniw paliwowych do przedniej części samochodu pod maską (w pierwszym Mirai były pod podłogą kabiny). Bardziej kompaktowa bateria trakcyjna oraz silnik elektryczny ukryto nad tylną osią. Korzyściami z takiej konfiguracji są obniżony środek ciężkości oraz idealny rozkład masy między przodem i tyłem w proporcji 50:50 – oba te czynniki mają kapitalne znaczenie dla właściwości jezdnych. W ocenie Japończyków wodorowa Mirai zapewnia stabilność na poziomie aut spalinowych z silnikiem z przodu.
5-metrowa Toyota Mirai i pojemność bagażnika jak w… Yarisie
Mankamenty? Z tyłu miejsca na nogi wystarczy niskim pasażerom. Ukryty pod podłogą bagażnika zbiornik wodoru ograniczają jego pojemność – 300 l to ciut więcej niż kufer Yarisa, a mówimy o prawie 5-metrowym aucie. Oba problemy Toyota z pewnością rozwiąże w trzeciej generacji Mirai…
W ogniwach paliwowych zastosowano polimer w stanie stałym, tak jak w poprzednim modelu. Zestaw jednak jest mniejszy i użyto w nim mniej ogniw (330 zamiast 370). Mimo to maksymalna moc skoczyła ze 114 kW do 128 kW. Taką sztuczkę umożliwiła większa gęstość mocy, która wzrosła z 3,1 kW/l do 5,4 kW/l (z wyjątkiem krańcowych ogniw). Inżynierowie Toyoty poprawili także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Teraz samochód powinien szybciej uzyskać pełną moc nawet przy -30 stopniach Celsjusza.
Toyota Mirai - moc, przyspieszenie i osiągi
Osiągi? Zamontowany na tylnej osi silnik synchroniczny z magnesami stałymi produkuje 182 KM i 300 Nm. Taki potencjał ma sprawić, że to auto od zera do 100 km/h przyspieszy w 9 sekund. Prędkość maksymalną ograniczono do 175 km/h.
Nowy Mirai dostał wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy, który zastąpił baterię niklowo-wodorkową. Nowa bateria jest mniejsza, bardziej energooszczędna i wydajna. Zawiera 84 ogniwa, a jej napięcie znamionowe wzrosło do 310,8 V z 244,8 V, zaś pojemność wynosi 4 Ah (pojemność baterii w Mirai pierwszej generacji to 6,5 Ah). Masa akumulatora została ścięta z 46,9 do 44,6 kg. Moc wzrosła z 25,5 kW x 10 sekund do 31,5 kW x 10 s. Mniejsze wymiary baterii pozwoliły przenieść ją za oparcie tylnej kanapy.
Toyota Mirai 2023 i nowe wyposażanie na pokładzie
Teraz na rynku debiutuje odmłodzona Toyota Mirai z rocznika 2023. Samochód oferuje lepsze wyposażenie. Lista nowości obejmuje m.in. system multimedialny Toyota Smart Connect Pro z kolorowym ekranem dotykowym o przekątnej 12,3 cala, który współpracuje z 14-głośnikowym nagłośnieniem Premium Audio JBL. Do tego jest nawigacja Connected z dodatkowym trybem offline i 4-letnią darmową transmisją danych, bezprzewodowy interfejs Apple CarPlay i przewodowa łączność Android Auto.
Asystent głosowy Hej Toyota może ustawić klimatyzację i multimedia, wykonać połączenie telefoniczne czy otworzyć lub zamknąć okna. Wystarczy powiedzieć "zimno mi", a sztuczna inteligencja zamknie okna lub podniesie temperaturę. Dzięki dwóm mikrofonom na desce rozdzielczej system reaguje na polecenia zarówno kierowcy, jak i pasażera obok. Z kolei system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu auta zyskał funkcję automatycznego hamowania (RCTAB). Na pokładzie Mirai 2023 nowością jest także gniazdko 220 V zamontowane w bagażniku. To rozwiązanie może przydać się do ładowania baterii czy w sytuacjach awaryjnych, na przykład podczas przerwy w dostawie prądu.
Zasięg Mirai i koszty tankownia? Cena wodoru kontra benzyna
Kilogram wodoru na stacji NESO kosztuje 69 zł. Toyota Mirai na 5,6 kg wodoru zapewnia ok. 650 km zasięgu. Oznacza to, że na 100 km potrzebuje 0,84 kg. Przy obecnej cenie wodoru koszt przejechania 100 km wynosi ok. 58 zł. Samochód benzynowy o podobnej mocy na przejechanie 100 km potrzebuje ok. 8-9 litrów "95-ki". Przy cenie za litr na poziomie 6,60 zł/l taka podróż wyniesie ok. 59 zł.
Oczyszczanie powietrza podczas jazdy – jak to działa?
Mirai nie tylko nie emituje spalin – z jej wydechu ulatuje para wodna – ale oczyszcza powietrze podczas jazdy. Samochód wyposażono w katalityczny filtr wbudowany we wloty powietrza, które jest doprowadzane do ogniw paliwowych. Filtr z włókniny wychwytuje mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100 proc. zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikrona z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych. Przejechanie 10 tys. km oczyszcza taką ilość powietrza, jaka wystarcza dla jednej osoby na rok. Ryotaro Shimizu, główny inżynier Mirai nowej generacji, pokazał egzemplarz, który do tej pory oczyścił już 728 tys. lirów powietrza. Jak wyjaśnił, to ekwiwalent powietrza pozwalającego oddychać 40 osobom przez rok.
Nowa Toyota Mirai 2023 to dwie wersje wyposażenia
Toyota Mirai 2023 w Polsce jest oferowana w dwóch wersjach wyposażenia. Odmiana Prestige obejmuje system oczyszczania powietrza, dwustrefową klimatyzację automatyczną, inteligentny kluczyk, główne światła Bi-LED, światła do jazdy dziennej LED oraz 19-calowe koła aluminiowe z oponami 235/55 R19. We wnętrzu podgrzewane przednie fotele, materiałowa tapicerka, a także system multimedialny z kolorowym ekranem dotykowym 12,3 cala, nagłośnieniem Premium Audio JBL z 14 głośnikami oraz interfejsem Android Auto i Apple CarPlay. Ekran dotykowy służy także do obsługi nawigacji satelitarnej po polsku z 4-letnią aktualizacją map.
Standardowe wyposażenie obejmuje także pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, zawierający inteligentny tempomat adaptacyjny, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, asystenta utrzymania pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków drogowych oraz automatyczne światła drogowe. Do tego system wykrywania zmęczenia kierowcy, system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall) oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów i zjazd ze wzniesienia.
Nowa Toyota Mirai w wersji Executive
Wersja Executive wnosi do wyposażenia Mirai 2023 monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor), bezprzewodową ładowarkę telefonu w konsoli centralnej, tapicerkę ze skóry syntetycznej, podgrzewanie kierownicy i skrajnych foteli w drugim rzędzie oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach, układ detekcji przeszkód, zapobiegający kolizjom podczas manewrów, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu i system adaptacyjnych świateł drogowych.
Wersję Executive można rozbudować o pakiet VIP (Black lub White), który obejmuje: 20-calowe alufelgi z oponami 245/45 R20, trzystrefową automatyczną klimatyzację, tapicerkę z naturalnej skóry półanilinowej, wentylację przednich foteli oraz pamięć ustawień fotela kierowcy i kolumny kierownicy. Na liście jest jeszcze wyświetlacz projekcyjny HUD na przedniej szybie, cyfrowe lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem, dach panoramiczny z elektrycznie sterowaną roletą oraz inteligentny system automatycznego parkowania SIPA.
Pasażerowie z tyłu mogą korzystać z konsoli centralnej oraz panelu sterowania funkcjami multimedialnymi w podłokietniku w drugim rzędzie siedzeń. Wersja VIP White różni się od VIP Black kolorystyką wnętrza. Fotele pokrywa biała tapicerka ze skóry półanilinowej. Białe wykończenia z miedzianymi wstawkami pojawiają się na desce rozdzielczej. Miedziane wykończenie otrzymują także przednie i tylne drzwi, zaś brązowe – podłokietniki w drzwiach i pomiędzy fotelami.
Ile kosztuje Toyota Mirai? Japończycy tną ceny o 20 tys. zł
Toyota Mirai z rocznika 2022 jest dostępna od ręki. Cena? Po rabacie na poziomie 20 tys. zł samochód kosztuje od 314 900 zł za wersję Executive.
Nowsza Mirai 2023 w odmianie Prestige wymaga 323 900 zł. Najbogatsza Executive to cena na poziomie 338 900 zł.
Toyota Mirai - dane techniczne, wymiary, osiągi
Toyota Mirai 2023 | |
Długość/szerokość/wysokość | 4975/1885/1470 mm |
Rozstaw osi | 2920 mm |
Pojemność bagażnika | 300 l |
Silnik | elektryczny |
Moc maksymalna | 182 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9 s |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | e-CVT/tylny |
Pojemność zbiorników wodoru | 5,6 kg |
Średnie zużycie wodoru | 0,79-0,89 kg H2/100 km |
Zasięg | 650 km |
Cena od (rocznik 2023) | 323 900 zł |