Mercedes GLC Coupe w pierwszej odsłonie dostępnej na rynku od 2016 roku generował ponad 1/4 ogółu sprzedaży tego kompaktowego SUV-a. Teraz wszystko wskazuje na to, że pokazana nowa generacja będzie kontynuować ten trend, a nawet zachęci do marki jeszcze więcej klientów.
Także w Polsce SUV GLC jest najchętniej kupowanym samochodem Mercedesa, a od początku roku do końca lutego zarejestrowano na naszym rynku ponad 500 egzemplarzy modelu, plasując go tym samym na 8. miejscu listy Top10 segmentu premium. W całym ubiegłym roku sprzedano w Polsce 2300 Mercedesów GLC, co oznacza, że co 10. Mercedes wyjeżdżający z salonu marki był właśnie tym SUV-em.
Mercedes GLC Coupe wygląda rasowo, ale co się zmieniło w nadwoziu?
Tak jak w przypadku "klasycznej" odmiany nadwoziowej, która dostępna jest na rynku od lipca 2022 roku, tak i w przypadku Coupé zmiany stylistyczne miały charakter ewolucyjny. Oznacza to, że sylwetka zachowała podobną linię, choć zmieniony przód z nowymi reflektorami, atrapą grilla i zderzakiem, a także nowe 18-calowe alufelgi wyraźnie nadaje jej świeżości. Opadająca linia dachu, zintegrowany z klapą bagażnika spoiler oraz wkomponowany w zderzak dyfuzor podkreślają dynamiczny charakter auta.
Nowa generacja przy długości 4763 mm jest o 31 mm dłuższa od poprzednika. Rozstaw kół wzrósł o 6 mm z przodu (do 1627 mm) i o 23 mm z tyłu (do 1640 mm). Nie zmieniła się natomiast szerokość 1890 mm. Co ciekawe, nowe GLC Coupé może pochwalić się jeszcze lepszą aerodynamiką – współczynnik oporu powietrza wynosi teraz zaledwie 0,27, podczas gdy w poprzedniej odsłonie sięgał 0,30.
Nowy Mercedes GLC Coupe z cyfrowym wnętrzem
Jakość i wykończenie premium są typowe dla Mercedesa także w przypadku nowego GLC. Podobnie jak w przypadku klasycznej wersji także i tu kokpit zwraca uwagę zestawem cyfrowych zegarów za kierownicą oraz ustawionym pionowo na konsoli centralnej 11,9-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego, który jest też centrum sterowania pokładową elektroniką. Do dyspozycji jest oczywiście najnowsza generacja systemu MBUX oraz asystent głosowy „Hej Mercedes”, który wykorzystuje sztuczną inteligencję i potrafi uczyć się nowych umiejętności. Jak zapewnia Mercedes nowy MBUX w pełni integruje też wszystkich głównych dostawców strumieniowego przesyłania muzyki, w tym osobiste preferencje i ustawienia użytkownika. Dźwięk może być odtwarzany przez opcjonalny system Burmester z 15 głośnikami o mocy 710 W.
W zależności od wybranego pakietu w wyposażeniu mogą się znaleźć takie elementy jak: rzeczywistość rozszerzona MBUX dla nawigacji, kamery 360 stopni z asystentem parkowania i wirtualną maską (na ekranie pokazywany jest widok spod przodu auta) , Energizing Plus z siedmioma programami zapewniającymi specjalną atmosferę we wnętrzu (podświetlenie, temperatura, dźwięk itp.), w tym Air-Blance odpowiadający za subtelne doznania zapachowe w kabinie czy panoramiczny, szklany dach. To oczywiście tylko kilka rozwiązań z listy, która może liczyć nawet kilkadziesiąt pozycji.
Konstruktorom udało się poprawić przestronność i funkcjonalność kabiny. Powiększono też pojemność bagażnika: do 545 l przy standardowym ustawieniu siedzeń i do 1490 l po rozłożeniu oparć tylne kanapy. To odpowiednio 45 i 90 l więcej niż w poprzedniku (w hybrydach plug-in bagażnik ma pojemność 390/1335 l). Dostęp do przestrzeni ładunkowej ułatwia elektrycznie otwierana klapa bagażnika.
Mercedes także stawia na elektryfikację, jakie silniki pod maską GLC Coupe?
Tak jak w GLC SUV tak i w GLC Coupé wszystkie wersje napędowe są w różnym stopniu zelektryfikowane. Do wyboru mamy cztery miękkie hybrydy ze zintegrowanym rozrusznikoalternatorem (ISG) drugiej generacji, w tym benzynowe 2.0 w wersjach o mocy 204 lub 258 KM oraz dwa diesle 2.0/197 KM łun 269 KM. Ofertę uzupełniają trzy hybrydy plug-in, w tym benzynowe 2.0 o mocy systemowej 313 lub 381 KM oraz diesel 2.0/335 KM. Te ostatnie wyposażone są w baterie o pojemności 31,2 kWh i na prądzie mogą przejechać od 113 do 131 km w cyklu mieszanym WLTP. Standardowa pokładowa ładowarka trójfazowa AC obsługuje ładowanie z mocą do 11 kW, natomiast w opcji dostępna jest ładowarka prądu stałego DC pozwalająca na uzupełnianie energia z mocą 60 kW. W tym ostatnim przypadku pełne naładowanie baterii trwa tylko 30 minut.
Wszystkie wersje nowego GLC Coupé mają napęd na obydwie osie 4Matic. W miękkich hybrydach standardem jest zawieszenie z układem czterowahaczowym z przodu oraz wielowahaczowym z tyłu montowanym do ramy pomocniczej, natomiast w hybrydach plug-in mamy zawieszenie pneumatyczne. W ramach opcji oferowane jest zawieszenie pneumatyczne Airmatic z tylną osią skrętną.
Dane techniczne w skrócie, oto miękkie hybrydy
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | GLC 300 d 4MATIC | ||
Pojemność skokowa | cm³ | 1999 | 1999 | 1993 | 1993 |
Moc maksymalna | kW/KM | 150/204 | 190/258 | 145/197 | 198/269 |
przy obr./min | 1/min | 6100 | 5800 | 3600 | 4200 |
Dod. moc silnika elektr. (boost) | kW/KM | 17/23 | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 320 | 400 | 440 | 550 |
Dod. moment obr. (boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (WLTP) | l/100 km | 7,1-8,0 | 7,3-8,2 | 5,1-5,8 | 5,5-6,1 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym (WLTP) | g/km | 162-182 | 165-185 | 135-152 | 145-160 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 7,9 | 6,3 | 8,1 | 6,4 |
Prędkość maksymalna | km/h | 227 | 246 | 225 | 249 |
Dane techniczne w skrócie, hybrydy plug-in:
GLC 300 e 4MATIC | GLC 400 e 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | ||
silniki benzynowe | Diesel | |||
Pojemność skokowa | cm³ | 1999 | 1999 | 1993 |
Moc maks., silnik spalinowy | kW/KM | 150/204 | 185/252 | 145/197 |
przy obr./min | 1/min | 6100 | 5800 | 3600 |
Maks. moment obrotowy, silnik spalinowy | Nm | 320 | 400 | 440 |
przy obr./min | 1/min | 2000-4000 | 2000-3200 | 1800-2800 |
Moc silnika elektrycznego | kW | 100 | 100 | 100 |
Moment obr. silnika elektr. | Nm | 440 | 440 | 440 |
Moc systemowa | kW/KM | 230/313 | 280/381 | 245/335 |
Systemowy moment obr. | Nm | 550 | 650 | 750 |
Pojemność akumulatora | kWh | 31,2 | 31,2 | 31,2 |
Prędkość maksymalna | km/h | 220 | 239 | 219 |
Prędkość maks. (tryb elektr.) | km/h | 140 | 140 | 140 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 6,7 | 5,6 | 6,4 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | l/100 km | 0,5-0,6 | 0,5-0,6 | 0,4-0,5 |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | g/km | 11,0-15,0 | 11,0-15,0 | 10,0-13,0 |
Zużycie energii elektr. w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) | kWh/100 km | 20,2-22,4 | 20,2-22,4 | 20,3-22,7 |
Zasięg w trybie elektr. (EAER, cykl mieszany; WLTP) | km | 119-131 | 119-131 | 113-130 |