Toyota Corolla Cross w chwili debiutu dostała 2-litrowy układ hybrydowy 5. generacji o mocy 197 KM w konfiguracji z napędem na przednią oś oraz na wszystkie koła AWD-i. Teraz rodzinę powiększa druga hybryda oparta na silniku benzynowym 1.8 o łącznej mocy 140 KM. To tożsame rozwiązanie 5. generacji dostępne już w tradycyjnej Corolli.

Reklama

Pod względem stylistycznym samochód pozostaje bez zmian. Corolla Cross jest na tyle charakterystyczna, że mogłaby stanowić w gamie Toyoty zupełnie osobny model. Ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2640 mm. Czyli jest większa niż C-HR i mniejsza (tańsza) od RAV4. W przypadku nowej hybrydy z silnikiem 1.8 najważniejsze różnice kryją się pod karoserią…

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid już w Polsce, jakie różnice do 2-litrowej hybrydy?

Nowa Corolla Cross Hybrid 1.8 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy. Odmiana 2-litrowa jest nastawiona na osiągi, stąd sprint do setki zajmuje 7,5 sekundy.

W przypadku wolniejszej wersji podczas nabierania prędkości częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji (pod maską klasycznej Corolli). Samochód z nową hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV. To przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do starszej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność.

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid już dostępna w Polsce / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Zmiany przeszedł również akumulator litowo-jonowy - jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). Pochylono się nawet nad zmianą lepkości oleju w przekładni.

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid już dostępna w Polsce / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid, nowe zawieszenie i większy bagażnik to nie wszystko

Corolla Cross z napędem hybrydowym 1.8 jest oparta na tej samej platformie GA-C, co model napędzany układem Hybrid Dynamic Force 2.0. Główną różnicą w konstrukcji auta względem mocniejszej wersji jest tylne zawieszenie z belką skrętną o dużej sztywności zamiast zawieszenia wielowahaczowego. Stąd też auto zyskało większy bagażnik, który mieści 473 litry, o 37 lepiej niż 2-litrowa wersja. Bez zmian zostało przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona.

Toyota Corolla Cross 1.8 hybryda i wyposażenie standardowej wersji Comfort

Corolla Cross z hybrydą 1.8 w standardzie oferuje najnowszy system multimedialny Toyota Smart Connect z ekranem dotykowym HD o przekątnej 10,5 cala (szybki procesor, bezprzewodowe połączenie z telefonem przez Apple CarPlay i przewodowe z Android Auto). Stacja jest rozbudowana o nawigację online z informacjami o ruchu drogowym, inteligentnego asystenta głosowego oraz aktualizacje przez internet. Zamiast klasycznych zegarów kierowca ma przed sobą Digital Cockpit, czyli 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników. Ekran daje bardzo duże możliwości personalizacji wyglądu oraz wyświetlanych informacji.

Toyota Corolla Cross - zamiast klasycznych zegarów kierowca ma przed sobą Digital Cockpit, czyli cyfrowe wskaźniki na ekranie 12,3 cala / Tomasz Sewastianowicz
Zegary są seryjnie wyświetlane na 12,3-calowym ekranie. Wirtualne wskaźniki pozwalają w każdej chwili żonglować informacjami prezentowanymi w środku obu tarcz, ale zmiana stylu grafiki możliwa wyłącznie na postoju / Toyota

Kierowca ma do dyspozycji także funkcje zdalne dostępne przez aplikację MyT na telefonie. Aplikacja zapewnia stały dostęp do informacji o samochodzie, takich jak analiza jazdy, wskazówki dotyczące korzystania z napędu hybrydowego czy lokalizacja samochodu. MyT umożliwia korzystanie także z pakietu Toyota Smart Connect, który zawiera funkcje zdalnego blokowania i odblokowywania drzwi oraz zdalnego włączania klimatyzacji.

Corolla Cross jest wyposażona standardowo w zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-MATE. Zawiera najnowszą, trzecią generację Toyota Safety Sense (TSS) z aktualizacjami online oraz inne systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania.

Toyota Corolla Cross 1.8 hybryda i jakie wyposażenie seryjne?

W wersji Comfort T-MATE zawiera układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów, układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, układ detekcji nadjeżdżających pojazdów i motocykli, system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu, system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach, układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na właściwy tor jazdy (SC), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA), automatyczne światła drogowe (AHB), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) i system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall).

Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid to większy bagażnik, który mieści 473 litry, czyli o 37 lepiej niż 2-litrowa wersja / Toyota

Podstawowa wersja crossovera ma także 17-calowe felgi aluminiowe, elektrycznie składane, podgrzewane lusterka, światła główne i przeciwmgielne LED, halogenowe światła do jazdy dziennej, a we wnętrzu dwustrefową klimatyzację automatyczną i nawiewy w drugim rzędzie siedzeń, kamerę cofania, podłokietniki w obu rzędach siedzeń, i elektrycznie regulowane podparcie odcinka lędźwiowego fotela kierowcy.

Toyota Corolla Cross z nową hybrydą 1.8, cena w Polsce?

Toyota Corolla Cross Comfort z napędem hybrydowym 1.8 kosztuje 143 900 zł. Z mocniejszym układem Hybrid Dynamic Force 2.0 napędzającym przednią oś cena auta jest wyższa o 9 tys. zł - wynosi 152 900 zł, zaś auto napędem na cztery koła AWD-i to już 162 900 zł.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Corolla Cross 1.8 hybryda i wyposażenie wersji Style, cena?

W wyższej wersji Style Corolla Cross zyskuje 18-calowe felgi aluminiowe, światła tylne i do jazdy dziennej LED oraz główne światła w technologii LED, przyciemniane tylne szyby, czarne listwy okienne, lśniąco czarny przedni grill z satynowym obramowaniem i relingi dachowe. We wnętrzu podgrzewane przednie fotele, bezprzewodowa ładowarka do telefonów oraz inteligentny kluczyk. Wyposażenie wersji Style można wzbogacić o pakiety Tech i VIP.

Ceny Corolli Cross Style z napędem Hybrid 1.8 zaczynają się od 156 900 zł. Model z napędem Hybrid Dynamic Force 2.0 od 165 900 zł dla konfiguracji FWD i od 175 900 zł z napędem AWD-i.

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Toyota

Toyota Corolla Cross i nowa najwyższa wersja Executive

Corolla Cross z rocznika 2023 zyskuje nową najwyższą wersję wyposażenia Executive, oferowaną z napędem Hybrid Dynamic Force 2.0 FWD oraz AWD-i. To jedyna odmiana tego modelu, dostępna za dopłatą w dwukolorowych kompozycjach nadwozia z czarnym dachem - wybór obejmuje kolory Platinum White Pearl, Shimmering Silver, Manhattan Grey oraz Tokyo Red.

Toyota Corolla Cross Executive wyróżnia się elektrycznie sterowaną klapą bagażnika, monitorem z systemem kamer 360 stopni, asystentem parkowania Toyota Teammate i skórzaną tapicerką z perforacją. Wersja daje także dodatkowe systemy bezpieczeństwa czynnego: układ detekcji przeszkód podczas manewrów (ICS) z funkcją wykrywania pieszych, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA), system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją hamowania oraz przednie i tylne czujniki parkowania z funkcją hamowania przed obiektami, samochodami i pieszymi.

Toyota Corolla Cross 2.0 hybrid Executive i cena w Polsce?

Corolla Cross Executive z napędem Hybrid Dynamic Force 2.0 FWD kosztuje 183 900 zł. Samochód z układem AWD-i to wydatek na poziomie 193 900 zł. Auto można doposażyć w panoramiczny szklany dach za 5 tys. zł.

Toyota Corolla Cross 2023, hybryda 1.8 i 2.0, cennik, wersje wyposażeniowe

Toyota Corolla Cross 2023 Comfort Style Executive
1.8 Hybrid 140 KM e-CVT 143 900 zł 156 900 -
2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM e-CVT 152 900 165 900 183 900
2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM AWD-i e-CVT 162 900 175 900 193 900

Toyota Corolla 2023 1.8 Hybrid i przekładnia e-CVT, mniej spala, lepiej jeździ (opinia)

Przedsprzedaż Corolli Cross Hybrid 1.8 w polskich salonach ruszy już w marcu 2023 roku. Na mocniejszą 2-litrową odmianę japoński producent w Polsce zebrał już ponad 5 tys. zamówień. Pierwsze jazdy klasyczną Corollą z nową hybrydą 1.8 pozwalają pokusić się o stwierdzenie, że napęd sprawdzi się również w wyższym nadwoziu…

Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid / Tomasz Sewastianowicz

W Corolli hatchback, sedan i kombi benzynowiec 1.8 pracował zauważalnie ciszej, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Redukcja obrotów jednostki spalinowej podczas przyspieszania i częstsze użycie energii elektrycznej z baterii trakcyjnej przełożyło się na lepsze odczucia z jazdy i redukcję hałasu o 2,5 dB. Bezstopniowa przekładnia e-CVT ogłady nabrała już wcześniej, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Nowe oprogramowanie układu hybrydowego plus lepsze wygłuszenie komory silnika także zrobiło swoje. Tradycyjna Corolla w nowym wcieleniu pod względem wrażeń zza kierownicy i reakcji na polecenia to samochód, który awansował przynajmniej o dwie klasy. Unowocześniona hybryda 1.8 bez dwóch zdań będzie hitem wśród kierowców - celująco łączy dynamikę i oszczędne zużycie paliwa.

Toyota Corolla Cross / Tomasz Sewastianowicz