- Toyota Corolla Cross już w Polsce, wymiary i różnice z C-HR czy RAV4
- Toyota Corolla Cross i jaka pojemność bagażnika
- Toyota Corolla Cross z hybrydą 5. generacji, ile zużywa paliwa?
- Corolla Cross z elektrycznym napędem 4x4 (wideo)
- Toyota Corolla Cross i wyposażenie wersji bazowej Comfort, wyświetlacz zamiast zegarów
Toyota Corolla Cross wreszcie wyceniona w Polsce. Japoński producent właśnie rusza ze zbieraniem zamówień. Przewidziano trzy wersje wyposażenia oraz trzy dodatkowe pakiety. Ile kosztuje nowy SUV i na co mogą liczyć kierowcy?
W ofercie stanie o oczko wyżej niż C-HR i o stopień przed RAV4. Ma sprostać potrzebom rodzin z dziećmi dla których pierwszy model jest za ciasny, a drugi zbyt drogi. Jeśli chodzi o cenę, to nawet tańszy C-HR może paść ofiarą Corolli Cross. Toyota do końca 2022 roku zamierza sprzedać w Polsce do kilku tysięcy sztuk nowego SUV-a. Z tego aż 80 proc. aut trafi właśnie do klientów indywidulanych.
Toyota Corolla Cross już w Polsce, wymiary i różnice z C-HR czy RAV4
Corolla Cross jako kompaktowy SUV technicznie korzysta z tej samej platformy, co tradycyjna Corolla. Ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości i 1620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2640 mm. Corolla Cross od C-HR jest dłuższa o 70 mm, do RAV4 brakuje jej 140 mm. Pod względem wysokości nowość jest o 6,5 cm wyższa od C-HR i tyle samo niższa od RAV4. Jak suche liczby wyglądają w praktyce?
Za kierownicę wsiada się bardziej w stylu C-HR, fotel z szerokim zakresem regulacji zamocowano niżej niż w RAV4. Przy tym zza steru można odnieść wrażenie przebywania w samochodzie o rozmiar większym niż zwykła Corolla – właśnie tak powinna wyglądać ergonomia nowoczesnego kompaktowego SUV-a. Cienkie słupki A nie ograniczają widoczności, stąd łatwiej zauważyć pieszego.
Kierowca o wzroście ok. 186 cm łatwo znajdzie wygodną pozycję do prowadzenia auta. Co ciekawe, nawet w wersji ze szklanym dachem miejsca nad głową nie brakuje. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu za nim od kolan do przedniego fotela zostaje ok. 10 cm luzu, a do sufitu ok. 8 cm. Dodatkowo oparcie tylnej kanapy jest wyposażone w dwustopniową regulację kąta pochylenia. Drzwi otwierają się szeroko, tylne niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).
Toyota Corolla Cross i jaka pojemność bagażnika
Corolla Cross oferuje bagażnik o pojemności 425 litrów. Czyli na wakacyjny wyjazd rodzinny jak znalazł. Jego układjest bardziej ustawny niż kufra C-HR (377 l pojemności). Z kolei szerokość otworu zbliżona do krawędzi 580-litrowej ładowni RAV4. A jeśli ktoś ma coś do ukrycia, to szybko schowa skarb pod podwójną podłogą. W Polsce producent przewiduje zestaw naprawczy zamiast koła dojazdowego. Pakowanie z pewnością ułatwi elektrycznie sterowna tylna klapa.
Toyota Corolla Cross z hybrydą 5. generacji, ile zużywa paliwa?
Corolla Cross jako pierwsza została obdarowana zupełnie nowym napędem hybrydowym 5. generacji. Zespół wykorzystuje litowo-jonową baterię o 180 ogniwach i pojemności 4,08 Ah, która jest lżejsza aż o 40 proc. od starszego rozwiązania w tradycyjnej Corolli. Silnik benzynowy 2.0 Dynamic Force i jednostka elektryczna także zyskały na sile, czego efektem jest większa o 8 proc. łączna moc całego układu.
W wersji z napędem na przednie koła nowa 2-litrowa hybryda wytwarza 197 KM (+13 KM) i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 sekundy – to osiągi na poziomie RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM.
Toyota obiecuje, że Corolla Cross z nową hybrydą będzie zużywać średnio 5,9 l benzyny na 100 km. Do tego nowy napęd umożliwia jeszcze częstsze korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego i pokonywanie jeszcze większych dystansów w trybie elektrycznym. Za dobre osiągi w trybie EV odpowiada silnik elektryczny o mocy 113 KM i 206 Nm momentu obrotowego.
Corolla Cross z elektrycznym napędem 4x4 (wideo)
Wariant 4x4 AWD-i ma dodatkowy 40-konny silnik elektryczny przy tylnej osi (dołączany automatycznie w razie utraty przyczepności). Corolla Cross AWD-i przyspiesza jak auto z napędem na przód, za to trakcja na mokrym, śliskim czy grząskim będzie nieporównywalna.
Toyota Corolla Cross i wyposażenie wersji bazowej Comfort, wyświetlacz zamiast zegarów
Corolla Cross w podstawowej wersji Comfort to bardzo dobrze wyposażony samochód. Standard obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe, pełne światła LED oraz elektrycznie składane i podgrzewane lusterka. We wnętrzu dwustrefowa klimatyzacja z nawiewami w drugim rzędzie, podłokietniki w obu rzędach oraz sportowe przednie fotele z pełną regulacją, w tym nawet elektryczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy.
Corolla Cross jest najbardziej multimedialną Toyotą. Już w odmianie Comfort debiutuje 12,3-calowy wirtualny zestaw wskaźników, który pozwala na niemal dowolną konfigurację prezentowanych widoków – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego bądź nawigacji. Docelowo to rozwiązanie pojawi się także w innych modelach japońskiej marki.
Najtańsza Toyota Corolla Cross i szybkie multimedia
W centrum kokpitu bazowej wersji świeci 10,5-calowy ekran dotykowy stacji multimedialnej z szybszym procesorem. Na tle dotychczasowych rozwiązań to przepaść – na dotyk reaguje błyskawicznie, a grafika jest ostra i na czasie. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pozwala na zarządzenie nawigacją, multimediami z Android Auto i Apple CarPlay (bezprzewodowo). Ekran pokazuje też widok z kamery cofania montowanej seryjnie.
System oferuje również nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, sterowanie głosowe oraz aktualizacje przez internet. Corollą Cross da się sterować zdalnie – z poziomu aplikacji MyT na smartfonie można np. analizować styl jazdy, odnaleźć auto na parkingu czy ustawić klimatyzację lub zablokować i odblokować drzwi. Wnęka przed dźwignią automatycznej skrzyni biegów to ładowarka indukcyjna nad nią jest też gniazdo USB-A, a z tyłu dwa wejścia USB-C.
Corolla Cross znakowana syntetycznym DNA by spłoszyć złodziei samochodów
Toyota Corolla Cross jest na czasie pod względem systemów bezpieczeństwa. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia obok wykrywania pieszych oraz jadących z przodu samochodów i rowerzystów reaguje teraz także na niebezpieczeństwo kolizji z motocyklistami. Ponadto zawiera system zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia, układ detekcji nadjeżdżających pojazdów i motocykli, system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu oraz system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach.
Kolejne systemy bezpieczeństwa Toyota T-MATE to układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC) oraz asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), a także automatyczne światła drogowe (AHB), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) i system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall). Nowa Corolla Cross standardowo jest znakowana technologią syntetycznego DNA.
Corolla Cross pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; Over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jej systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.
Toyota Corolla Cross dostępna, ale jaka cena w Polsce?
Najtańsza Toyota Corolla Cross ze 197-konnym napędem hybrydowym 5. generacji kosztuje od 139 800 zł. Dla porównania mniejszy C-HR z 2-litrową hybrydą 4. generacji (184 KM e-CVT) to wydatek od 137 800 zł. Bogatsza odmiana Executive, która mogłaby dorównać wyposażeniem Corolli Cross to już 148 600 zł.
Cena auta w wersji Comfort z napędem na cztery koła AWD-i to 149 600 zł.
Toyota Corolla Cross w wersji Style plus pakiet Tech, czyli ceny
Corolla Cross w wersji Style to przyciemniane tylne szyby, czarne listwy okienne, przedni grill w kolorze Piano Black z satynowym obramowaniem, relingi dachowe i 18-calowe felgi aluminiowe. W wnętrzu czeka podgrzewanie kierownicy i przednich foteli, system bezkluczykowego dostępu do samochodu i bezprzewodowa ładowarka telefonu w konsoli centralnej.
Corolla Cross Style kosztuje 152 500 zł, a w wersji AWD-i 162 400 zł.
Samochód w tej wersji można wzbogacić o pakiet Tech (4 tys. zł), który obejmuje przednie i tylne czujniki parkowania z funkcją hamowania przed obiektami i samochodami, układ wykrywania przeszkód zapobiegający kolizjom podczas manewrów, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu, monitorowanie martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z funkcją hamowania oraz elektrycznie unoszona pokrywa bagażnika otwierana bezdotykowo.
Toyota Corolla w wersji Premiere Edition, jaka cena?
Corolla Cross Premiere Edition to najbogatsze wyposażenie. Lista seryjnych bajerów obejmuje tapicerkę z perforacją ze skóry naturalnej i syntetycznej, elektryczną regulację położenia i wysokości fotela kierowcy, dodatkowe nastrojowe oświetlenie wnętrza diodami LED, monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni, elektrycznie unoszoną i otwieraną bezdotykowo klapę bagażnika, przednie i tylne czujniki parkowania z funkcją hamowania przed obiektami, samochodami i pieszymi oraz systemy bezpieczeństwa z pakietu Tech wycenione na 4 tys. zł. Wyróżnikiem tej odmiany jest asystent parkowania Toyota Teammate, który umożliwia zdalne parkowanie uruchamiane przez aplikację na telefonie.
Toyota Corolla Cross Premiere Edition kosztuje 170 300 zł, a z napędem AWD-i 180 100 zł. I właśnie te dwie odmiany można rezerwować przez formularz internetowy.
Za dodatkowe 5 tys. zł auto można wzbogacić o panoramiczny dach. Z kolei 6400 zł to pakiet Premium Audio JBL, zawierający system multimedialny Toyota Smart Connect Pro z kolorowym ekranem dotykowym HD 10,5 cala, nagłośnieniem Premium Audio JBL z 8 głośnikami i subwooferem oraz nawigacją Connected z dodatkowym trybem offline.
Toyota Corolla Cross i cennik nowego SUV-a
Toyota Corolla Cross | Comfort | Style | Premiere Edition |
2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM | 139 800 zł | 152 500 | 170 300 |
2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM AWD-i | 149 600 | 162 400 | 180 100 |
Toyota Corolla Cross, dane techniczne
Silnik benzynowy | FWD | AWD | ||
Typ | 2.0 Dynamic Force, 4 cylindrowy, rzędowy | |||
Mechanizm zaworów | DOHC, 4 zawory | |||
Pojemność skokowa | 1987 | |||
Stopień sprężania | (:1) | 13,0 | 14,0 | |
Moc | KM (kW) / obr./min | 171 (126) / 6600 | 152 (112) / 6600 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm / obr./min | 202 / 4400-4900 | 188-190 / 4400-5200 | |
Napęd hybrydowy | FWD | AWD | ||
Bateria | Litowo-jonowa | |||
Liczba ogniw | 180 | |||
Napięcie znamionowe | V | 3,7 | ||
Pojemność | kWh | 4,08 | ||
Przedni silnik | ||||
Napięcie znamionowe | V | - | ||
Moc | KM (kW) | 113 (83) | ||
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 206 | ||
Tylny silnik | ||||
Moc | KM (kW) | 41 (30) | ||
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 84 | ||
Łączna moc układu hybrydowego | KM (kW) | 197 (146) | ||
Przekładnia | eCVT | |||
Osiągi | FWD | AWD | ||
Prędkość maksymalna | km/h | Brak danych | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 8,1 | ||
Współczynnik oporu powietrza Cx | Brak danych | |||
Zawieszenie | FWD | AWD | ||
Przednie | MacPherson | |||
Tylne | Podwójne wahacze | |||
Wymiary zewnętrzne | FWD | AWD | ||
Długość | mm | 4460 | ||
Szerokość | mm | 1825 | ||
Wysokość | mm | 1620 | ||
Rozstaw osi | mm | 2640 | ||
Przedni zwis | mm | 955 | ||
Tylny zwis | mm | 865 |