Nowa Skoda Superb i nowy Kodiaq bardziej drapieżne

Nowa skoda superb oraz nowy kodiaq to majestatyczne proporcje i bardziej drapieżny design. Auta wyglądają okazale. Ostrzej zarysowane reflektory przewidziano w dwóch wersjach. Najbardziej zaawansowana odmiana skrywa sześciokątne moduły matrycowe bi-LED lamp full LED Matrix wzbogacone kolorowym wsadem o nazwie Crystallinium (przypomina barwny kryształ) – ten system ma zapewnić snop o zasięgu 500 m! Tylne trójwymiarowe światła są znacznie smuklejsze niż w poprzednich modelach. Lusterka boczne z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi – oddalone od słupków – zapewniają lepszą widoczność w przód i mniejsze opory powietrza.

Nowa Skoda Superb - jakie wymiary i pojemność bagażnika?

Nowy superb będzie dostępny jako liftback i kombi. Oba nadwozia stały się dłuższe (odpowiednio o 4,3 cm i 4 cm – teraz mierzą 4,91 m i 4,9 m) i wyższe. Na powiększeniu gabarytów zyskali pasażerowie – z przodu przybyło 11 mm luzu, a pasażerowie tylnej części mają o 6 mm i 8 mm więcej przestrzeni nad głową (odpowiednio liftback i kombi). W drugim rzędzie miejsca na nogi jest tyle, że nawet osoba o wzroście ok. 1,90 m może siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Bagażnik? Obszerniejszy niż w schodzącej wersji – pojemność wzrosła aż o 20 l, do 645 l w liftbacku. Kombi zapewni o 30 l więcej, czyli 690 l. I znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił niczego większego w tej klasie.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Skoda

Nowy Kodiaq i pojemność bagażnika większa o 75 litrów

Kodiaq także zyskał na gabarytach. Nowy SUV to nadwozie dłuższe o 6,1 cm od poprzednika – teraz mierzy 4,76 m. Zmiana przełożyła się na lepszą przestronność wnętrza. W wersji siedmiomiejscowej podróżujący w trzecim rzędzie mają o 15 mm więcej przestrzeni nad głową (920 mm). Bagażnik zwiększono aż o 75 l – teraz zapewnia rekordowe 910 l pojemności w wersji pięcioosobowej (kufer odmiany siedmioosobowej od 340 l do 845 l). W tej klasie SUV Škody jest bezkonkurencyjny.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Materiały prasowe

Skoda zmienia styl, nowy Superb i Kodiak zaskoczą wnętrzem

Škoda totalnie przeprojektowała kabiny obu modeli. Superb od progu wita nowym ładem. Tym samym tropem podąża kodiaq. Konsola środkowa jest schludna i uporządkowana. Zamiast zegarów mamy wirtualny kokpit 10,25 cala, do tego przewidziano wyświetlacz head-up na szybie – po raz pierwszy we flagowym modelu škody ze spalinowymi silnikami. Wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 12,9 cala jest największym, jaki kiedykolwiek pojawił się w tych samochodach – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Škoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Oto absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawisza szybkiego dostępu Škoda Smart Dials. Jak to działa?

Skoda ratuje przyciski, teraz działają jak pokrętła

Poniżej ekranu stacji multimedialnej znajdują się teraz trzy obrotowe przyciski z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. To właśnie one umożliwiają szybki dostęp do wielu funkcji – ich zakres zależy od poziomu wyposażenia auta. Dwa zewnętrzne pokrętła dla kierowcy i pasażera obok sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność systemu audio, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy i wielkość mapy nawigacji. Centralne pokrętło jest konfigurowane z menu systemu infotainment, a funkcje przełącza się przez przytrzymanie wciśniętego przycisku.

Nowa Skoda Superb / Skoda / IvoHercik.com

Skoda Superb i nowy Kodiaq tylko z automatyczną skrzynią biegów DSG

Nowe superb i kodiaq będą dostępne wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów po raz pierwszy w historii Škody jest na kolumnie kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) i samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie, na R i samochód się cofa. Naciśnięcie boku przełączników zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń. Škoda postarała się również o dodatki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony i 15-watowy Phone Box do szybkiego, indukcyjnego ładowania smarftona – a w przypadku modelu Kodiaq nawet dwóch. Dodatkowo pasażerowie mogą korzystać z czterech portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W. Z kolei 15-watowe wejście USB-C w lusterku wstecznym ułatwi zasilanie wideorejestratora samochodowego.

Kodiaq podczas dłuższych podróży rozpieści fotelami z masażem. Pasażerowie tylnego rzędu docenią również nowy schowek w tunelu środkowym. Nowy superb to m.in. przeprojektowana dwuramienna kierownica oraz bardziej zaawansowane fotele masujące. Teraz siedzenia skrywają aż 10 pneumatycznie sterowanych poduszek do ugniatania pleców i czterostopniową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Podobnie jak w modelu Kodiaq wszystkimi funkcjami ogrzewania foteli, kierownicy, przedniej i tylnej szyby można zarządzać za pomocą konfigurowalnego przycisku Heaters w menu klimatyzacji.

Nowa Skoda Superb / Skoda / IvoHercik.com

Skąd moc? Skoda jest świadoma realiów rynkowych i w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 r. wprowadzi sześć nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z jednostek spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali wiele rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa – lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.

Skoda stawia na silniki spalinowe

Podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM pierwszy raz wykorzystuje technologię miękkiej hybrydy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich, redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie dwucylindrowym, można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb czterocylindrowy. Ten sam motor pracuje w hybrydzie plug-in.

Silnik Diesla 2.0 TDI ocalony, będzie w dwóch wersjach

Wyżej stoi 2.0 TSI w dwóch wariantach. Pierwszy zapewni optymalne 204 KM, najmocniejszy to już 265 KM pod maską superba. Oba modele, jak przystało na auta do dalekich służbowych i rodzinnych podróży, będą też dostępne z silnikami wysokoprężnymi. Dwie jednostki 2.0 TDI generują odpowiednio 150 KM i 193 KM. Wyposażono je w podwójny wtrysk AdBlue. Topowy silnik Diesla i 265-konny benzynowy są standardowo łączone z napędem 4x4.

Nowa Skoda Superb / Skoda / IvoHercik.com

Skoda wprowadza nowatorskie hybrydy plug-in z dużym zasięgiem

Nowe škoda superb kombi i kodiaq to także nowa odsłona napędu hybrydowego typu plug-in. Ładowane z gniazdka hybrydy PHEV w porównaniu z konwencjonalną hybrydą bez wtyczki (HEV) przewyższają ją zaawansowaniem technicznym oraz potencjałem napędu. Stosowany przez Škodę układ tworzą znacznie większa bateria i mocniejszy silnik elektryczny, dzięki czemu samochód może długo i przy wyższych prędkościach korzystać wyłącznie z prądu, zachowując się jak auto w pełni elektryczne (w trybie EV silnik spalinowy odpoczywa). To ważna zaleta, która nabiera szczególnego znaczenia, jeśli weźmiemy pod uwagę, że Polacy w najróżniejszych ankietach wpisują dzienne przebiegi za kierownicą na poziomie 51 km. W takie deklaracje z ogromnym zapasem wpisują się obie škody z hybrydą plug-in nowej generacji. Możliwości? Silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi sześciobiegowa skrzynia DSG. W trybie EV pojemny akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą, 12,7 kWh, więc zasięg był odpowiednio mniejszy). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. I to jest super!

Skoda Kodiaq nowej generacji / Skoda
Nowa Skoda Superb / Skoda / IvoHercik.com

Nowa Skoda Superb i nowy Kodiaq - wyposażenie

Wyposażenie? Škoda w obu modelach oferuje łącznie nawet 10 poduszek powietrznych: poduszki z przodu dla kierowcy i pasażera, przednie boczne i czołowe, kolanową poduszkę powietrzną kierowcy, a także standardową centralną poduszkę powietrzną między przednimi siedzeniami. Opcjonalnie dostępne są dwie boczne poduszki powietrzne dla zewnętrznych tylnych siedzeń. Nowy superb i nowy kodiaq to także ulepszone systemy. Gdy tylko czujniki wykryją awaryjne hamowanie czy nieuchronną kolizję (włącznie ze zderzeniem tylnej części auta), Crew Protect Assist automatycznie zamknie okna oraz panoramiczny dach, aktywuje światła awaryjne i napnie przednie pasy bezpieczeństwa. Emergency Assist zmniejsza ryzyko wypadku w sytuacji, gdy kierowca nie jest już w stanie kontrolować pojazdu. W takim przypadku system przejmuje władzę nad autem, włącza światła awaryjne i uruchamia hamulce, aby zatrzymać samochód. Nowe auta Škody są też zdolne automatyczne ruszać, podjeżdżać i hamować w korku do prędkości 60 km/h. Z kolei Turn Assist ostrzega przed potencjalną kolizją z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania w boczne uliczki i automatycznie uruchamia hamulce. Kolejną nową funkcją jest Crossroad Assist – wykorzystuje on czujniki radarowe, znajdujące się w przednim zderzaku, do wykrywania ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach, gdzie widoczność może być ograniczona. Wówczas emituje ostrzeżenie dźwiękowe wraz z ostrzeżeniem na centralnym wyświetlaczu. Poprawiony system Front Assist nie tylko chroni pieszych, lecz także również o rowerzystów dzięki funkcji Predictive Cyclist Protection. Nowy system Top View wykorzystuje cztery kamery i dzięki ulepszonej rozdzielczości obrazu umożliwia monitorowanie otoczenia pojazdu.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Skoda

Skoda daje 28 rozwiązań spod hasła "Simply Clever", czyli nie tylko parasol

Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność, to popisowa dyscyplina Škody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety i zawsze dają użytkownikowi frajdę z odkrywania ich oraz testowania przydatności. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, nowe superb i kodiaq wywracają stolik. Obok znanej z poprzednika ochrony krawędzi drzwi i elektrycznej blokady tylnych drzwi przed dziećmi teraz oba modele zaskakują pakietem 28 patentów spod hasła "Simply Clever". Pierwszą z brzegu nowinką na pokładzie superba jest elektrycznie sterowana roleta pełniąca funkcję pokrywy bagażnika w kombi – po otwarciu klapy chroni wnętrze przed przeciągami. Dalej w obu autach mamy środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Nowością jest zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza przedniej szyby. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od zwykłego parasola w pierwszym superbie z 2001 r.

Materiał powstał przy współpracy ze Skoda Polska

Skoda Kodiaq nowej generacji / Skoda