Nowa Skoda Superb prosto z Pragi - tak wygląda liftback i kombi, Czesi jadą pod prąd

Skoda Superb nowej, czwartej już generacji w nadwoziu kombi i metalizowanym lakierze ice tea yellow ustawiona na 19-calowych kołach wygląda imponująco. Ma prawo się podobać. Stojący obok Superb liftback w wersji Laurin & Klement błyszczy linią eleganckiej limuzyny z segmentu premium. Czesi w Pradze właśnie ujawnili swoją wielką tajemnicę. Wiemy już, co czeka kierowców w Polsce. Ale po kolei…

Superb to nie tylko najważniejsza premiera czeskiej marki w 2023 roku. Spokojnie można ją zaliczyć do najgorętszych debiutów rynku motoryzacyjnego ostatnich lat. Dlaczego? Czesi jadą pod prąd. Kiedy inni producenci kasują z oferty samochody klasy średniej, Skoda doskonali swój największy model w kierunku premium i rozwija silniki spalinowe. Do tego liczby podlane historią tego auta dobrze uzasadniają sens jego istnienia. Nazwa Superb była używana w latach 30. XX wieku dla najwyższej klasy luksusowych samochodów Skody - wtedy model 640 Superb przy długości 5,5 m oferował mnóstwo miejsca nawet dla ośmiu osób. Czesi w 2001 roku odkurzyli słynne imię i wrócili do gry. Pierwsza nowożytna limuzyna była podobna do VW Passata B5. Do 2008 roku sprzedano łącznie w 137 tys. szt. tego sedana. W tym samym roku wjechał Superb II z łamaną klapą bagażnika Twindoor – można było ją otwierać razem z szybą jak w liftbacku lub uchylając wyłącznie pokrywę jak w sedanie. Pojawił się też napęd 4x4. W 2009 roku dołączył Superb kombi. Łącznie sprzedało się 618 tys. egz. obu nadwozi. Superb III generacji wszedł na rynek w lutym 2015 roku. Po 4 latach limuzyna i kombi przeszły modernizację – Superb stał się pierwszą hybrydą plug-in marki. Przez osiem lat na drogi wyjechało ponad 805 tys. sztuk tego auta, co stanowi więcej niż połowę całkowitej sprzedaży wszystkich generacji (1,6 mln sztuk). I jeśli ktoś myśli, że czeski model najlepiej sprzedaje się na rodzimym rynku to właśnie spudłował w finałowej rozgrywce Milionerów. Prawidłowa odpowiedź to Niemcy – trafia tam 25 proc. produkcji. Czechy są dopiero na drugim miejscu z połową tego wyniku. Trzecim krajem pod względem zbytu jest Polska – w 2022 r. sprzedało się u nas 5,6 tys. nowych Superbów, czyli 10 proc. rocznej produkcji. Połączenie funkcjonalności z dopracowaną techniką sprawiło, że topowa Skoda bywała najchętniej wybierana w segmencie. Teraz pora na zmianę warty!

Reklama
Nowa Skoda Superb liftback i kombi / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Superb urosła do niemal 5 m i zmienia styl

Oto nowa Skoda Superb jako liftback i kombi! Z 4,9-metrowym nadwoziem zaliczają się do najbardziej okazałych klejnotów w koronie producenta. Majestatyczne proporcje i drapieżna prezencja to mocne strony tego auta. Z mocniej pochyloną przednią szybą, lusterkami z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi oraz opływową linią dachu stała się bardziej aerodynamiczna – liftback ma o 10 proc. mniejszy współczynnik oporu powietrza (spadł do 0,23), a kombi nawet o 15 proc. (zredukowany do 0,25). Superb wykorzystuje elementy nowego języka stylistycznego Modern Solid. Teraz design obejmuje m.in. przeprojektowany ośmiokątny grill i ozdobną listwę przedniego zderzaka w kolorze ciemnego chromu. Na świat patrzy przez ostro zarysowane reflektory, które przewidziano w dwóch wersjach.

Nowa Skoda Superb kombi i liftback nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowe reflektory Matrix LED świecą o 40 proc. lepiej

Najbardziej zaawansowana odmiana skrywa moduły matrycowe lamp Matrix LED drugiej generacji wzbogacone kolorowym wsadem o nazwie Crystallinium (przypomina barwny kryształ). Smukłe reflektory świecą o 40 proc. lepiej niż w poprzedniku i zawierają dwa umieszczone obok siebie moduły BiLED, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych, ze statycznym, przypominającym kryształ światłem doświetlającym zakręty pomiędzy nimi. Dwa moduły BiLED to łącznie 36 indywidualnych segmentów matrycy. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby uniknąć oślepiania nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych. U dołu klosza mamy cienki pasek LED w kształcie litery L, służący jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskaz. Tyle lampy witają animacją świetlną. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Superb kombi / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb i pojemność bagażnika. Kombi największe w klasie (zobacz WIDEO)

Wizytówką Superba pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. W efekcie nowy liftback i kombi z Czech stały się dłuższe (odpowiednio o 4,3 cm i 4 cm – teraz mierzą 4,91 m i 4,9 m) i wyższe. Rozstaw osi nie uległ zmianie (2841 mm), ale w obu nadwoziach sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. Na powiększeniu gabarytów zyskali pasażerowie - z przodu przybyło 11 mm luzu, a pasażerowie tylnej części – mają o 6 mm i 8 mm więcej przestrzeni nad głową (odpowiednio liftback i kombi). Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 1,90 m będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Trwa ładowanie wpisu

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Bagażnik nowej Skody Superb? Obszerniejszy niż w schodzącej wersji – pojemność wzrosła aż o 20 litrów do 645 l w liftbacku. Kufer kombi zapewni o 30 litrów więcej, czyli 690 l, a po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do imponujących 1920 litrów. Pomysłowości Skody dopełniają solidne haki na siatki, cztery zaczepy mocujące oraz elektrycznie sterowana roleta przestrzeni transportowej. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie – Superb jest bezkonkurencyjny.

Nowa Skoda Superb kombi / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Wymiary Skoda Superb liftback/limuzyna Skoda Superb kombi
Długość [mm] 4912 (+43) 4902 (+40)
Szerokość [mm] 1849 (-15) 1849 (–15)
Wysokość [mm] 1481 (+12) 1482 (+5)
Rozstaw osi [mm] 2841 2841
Przestrzeń nad głową w obszarze przednich foteli [mm] 1049 (+11) 1049 (+7)
Przestrzeń nad głową w obszarze tylnych foteli [mm] 986 (+6) 1008 (+8)
Pojemność bagażnika [litry] 645 (+20) 690 (+30)/1920
Nowa Skoda Superb liftback / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Superb liftback i kombi - nowe wnętrze zaskoczy jakością

Superb od progu wita nowym światem. Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę i wykończyła ją materiałami wysokiej jakości. Różnica jest naprawdę kolosalna. Widać większą dbałość o detale. Wsiadasz i czujesz się dobrze przyjęty. Właściwie wszystko jest ładne dla oka, intuicyjne w obsłudze i – tam gdzie trzeba – miłe w dotyku. Żarty się skończyły! Tam gdzie konkurencja skąpi, Czesi stosują lepsze tworzywa. Wrażenie ekskluzywności potęguje 10-calowy wirtualny kokpit zamiast zegarów, do tego pierwszy raz przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 13 cali jest największym, jaki kiedykolwiek pojawił się w tym modelu – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Skoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Oto absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?

Nowa Skoda Superb / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Reklama

Skoda Smart Dials, czy sprytne trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami 32 mm

Poniżej ekranu stacji multimedialnej znajdują się teraz trzy obrotowe przyciski z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. Pokrętła mają bardzo przyjemną w dotyku fakturę z małych piramidek i pracują z delikatnym kliknięciem. To właśnie one dają szybki dostęp do wielu funkcji – ich zakres zależy od poziomu wyposażenia auta. Dwa zewnętrzne pokrętła dla kierowcy i pasażera obok sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność systemu audio, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy i wielkość mapy nawigacji. Centralne pokrętło jest konfigurowane z menu systemu infotainment, a funkcje przełącza się poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami to bezpośredni dostęp do funkcji wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i trybu automatycznej klimatyzacji.

Nowa Skoda Superb / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowy Superb wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów DSG

Nowy Superb będzie dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów jest na kolumnie kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda ułatwia życie, szybko naładujesz telefon

Skoda postarała się również o dodatki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony i 15-watowy Phone Box do szybkiego, indukcyjnego ładowania smarftona. Dodatkowo pasażerowie mogą korzystać z czterech portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W. Z kolei 15-watowe wejście USB-C w lusterku wstecznym ułatwi zasilanie wideorejestratora samochodowego. Świetna sprawa to aż 5,5 litrowy jumbo box pod podwójną rozsuwaną roletką, który powstał właśnie dzięki przeniesieniu dźwignia zmiany biegów na kolumnę kierownicy. Osiem głośników w panelach drzwi i centralny głośnik w desce rozdzielczej są standardem od poziomu wyposażenia Essence w górę. Z listy opcji można zażyczyć system Canton Sound z 14 głośnikami, w tym dwoma typu surround.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb - fotele z masażem i siedem opcji stylistycznych wnętrza

Skoda Superb czwartej generacji oferuje trzy różne wersje przednich foteli. Najlepsze z masażem skrywają aż 10 pneumatycznie sterowanych poduszek do ugniatania pleców i czterostopniową regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Wszystkimi funkcjami ogrzewania foteli, kierownicy, przedniej i tylnej szyby można zarządzać za pomocą konfigurowalnego przycisku Heaters w menu klimatyzacji.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

We wnętrzu można wybierać z siedmiu opcji stylistycznych. Wersja Essence obejmuje pakiet Studio Design Selection z czarnymi i szarymi tkaninami. Poziom wyposażenia Selection oferuje wybór spośród czterech propozycji Design Selection. Do tego przewidziano 13 tematycznych pakietów i 15 opcji indywidualnych. Skoda pozbyła się z kabiny błyszczącego chromu – teraz szlachetności dodaje ciemne wykończenie. Deska rozdzielcza we wszystkich wersjach stylistycznych wyposażona jest w błyszczące czarne żaluzje. Lusterko wsteczne jest bezramkowe i przyciemnia się automatycznie. Wszystkie tkaniny użyte do tapicerki, dywaników i podsufitki są wykonane w 100 proc. z poliestru z recyklingu.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Superb nie rezygnuje z silników spalinowych. Benzyna czy diesel TDI?

Skąd moc? Skoda jest świadoma realiów rynkowych i w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z jednostek spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa – lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.

Silnik 1.5 TSI jako miękka hybryda, Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 najmocniejsza

Podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.

Wyżej stoi silnik benzynowy 2.0 TSI w dwóch wariantach – pierwszy zapewni optymalne 204 KM, najmocniejszy to już 265 KM, które zmieni nowego Superba w czeską rakietę.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Superb, czyli Czesi ratują silnik Diesla 2.0 TDI

Superb jak przystało na auta do dalekich służbowych i rodzinnych podróży będą też dostępna z silnikami wysokoprężnymi. Dwie jednostki 2.0 TDI generują odpowiednio 150 KM i 193 KM. Wyposażono je w podwójny wtrysk AdBlue. Topowy silnik Diesla i 265-konny benzynowy są standardowo łączone z napędem 4x4 – w aktualnej generacji wybierało go ponad 20 proc. kierowców. Nic tylko pakować się i w drogę…

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb jako hybryda plug-in z dużym zasięgiem

Skoda Superb 4. generacji to także nowa odsłona napędu hybrydowego typu plug-in. Możliwości? Silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV pojemny akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh, stąd zasięg był odpowiednio mniejszy). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW - naładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. zajmuje wówczas 25 minut. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania. System multimedialny ułatwi wyszukiwanie stacji ładowania, a w przyszłości będzie również obsługiwał funkcję Plug & Charge.

Silnik Skrzynia biegów Maks. moc wyjściowa
kW KM
Benzyna
1.5 TSI (mHEV) 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TSI 7-biegowa DSG 150 204
2.0 TSI 7-biegowa DSG 4×4 195 265
Diesel
2.0 TDI 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TDI 7-biegowa DSG 4×4 142 193
Hybryda typu plug-in Wyłącznie jako kombi
1.5 TSI iV 6-biegowa DSG 150 204
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Superb nowej generacji i bogate wyposażenie

Wyposażenie? Skoda oferuje łącznie nawet dziesięć poduszek powietrznych: airbagi z przodu dla kierowcy i pasażera, przednie boczne i czołowe, kolanową poduszkę powietrzną kierowcy, a także standardową centralną poduszkę powietrzną między przednimi siedzeniami. Dostępne są też dwie boczne poduszki powietrzne dla zewnętrznych tylnych siedzeń.

Nowy Superb to także ulepszone systemy. Gdy tylko czujniki wykryją awaryjne hamowanie czy nieuchronną kolizję (włącznie ze zderzeniem tylnej części auta) - Crew Protect Assist automatycznie zamyka okna oraz, panoramiczny dach, aktywuje światła awaryjne i napina przednie pasy bezpieczeństwa. Emergency Assist zmniejszy ryzyko wypadku w sytuacji, gdy kierowca nie jest już w stanie kontrolować pojazdu - system przejmuje władzę nad autem, włącza światła awaryjne i uruchamia hamulce, aby zatrzymać samochód. Nowy Superb jest też zdolny automatyczne ruszać, podjeżdżać i hamować w korku do prędkości 60 km/h. Z kolei Turn Assist ostrzega on przed potencjalną kolizją z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania w boczne uliczki i automatycznie uruchamia hamulce. Nową funkcją jest Crossroad Assist – do wykrywania nadjeżdżających aut na skrzyżowaniach z kiepską widocznością wykorzystuje przednie czujniki radarowe. ESC interweniuje automatycznie by zapobiec nadsterowności lub podsterowności. Funkcja Crossroad Assist wykorzystuje czujniki radarowe i przednią kamerę do ostrzegania o ruchu ulicznym, rowerzystach lub pieszych.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowy Superb zaskakuje, parasol i skrobaczka to jeszcze nic…

Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety i zawsze dają użytkownikowi frajdę z odkrywania ich oraz testowania przydatności. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Superb wywraca stolik i daje aż 28 funkcji spod hasła "Simply Clever".

Pierwszą z brzegu nowinką na pokładzie Superba jest elektrycznie sterowana roleta pełniąca funkcję pokrywy bagażnika w kombi - po otwarciu klapy chroni wnętrze przed przeciągami. Jest też czyścik do wyświetlacza dotykowego. Dalej mamy środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Nowością jest zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza przedniej szyby. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od zwykłego parasola w pierwszym Superbie z 2001 roku…

Koniec z odciskami palców na ekranie. Skoda Superb ma na wyposażeniu specjalny czyścik do wyświetlacza / Tomasz Sewastianowicz
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Superb w 2023 roku - jaka cena w Polsce? Opinia

W Polsce już pod koniec listopada 2023 będzie dostępna nowa Skoda Superb kombi z całą gamą jednostek napędowych, w tym jako hybryda plug-in. To celowy zabieg, ponieważ nadwozie z większym bagażnikiem jest najpopularniejsze nad Wisłą. Cena? Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że będzie na poziomie schodzącego modelu. Obecnie Suberb kombi kosztuje od 146 100 zł za model z silnikiem 1.5 TSI/150 KM. Biorąc pod uwagę bardziej zaawansowaną technikę i lepsze wyposażanie to miła niespodzianka ze strony Skody. Nowy Superb liftback dołączy wiosną 2024 roku.

Szanse? Superb ponownie zaskakuje przestronnością i praktycznością wnętrza. Zarówno liftback i kombi w tej kategorii pozostają niedoścignione. Czesi dodając do tego szlachetny styl premium oraz tradycyjne jednostki benzynowe i silnik Diesla 2.0 TDI stworzyli auta, które powinny przynajmniej powtórzyć sukces schodzącego modelu.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński