Nowa Skoda Superb kombi już w produkcji, Czesi zmienili fabrykę

Nowa Skoda Superb w nadwoziu kombi z metalizowanym lakierem ice tea yellow i na 19-calowych kołach zjechała z taśmy produkcyjnej w fabryce Volkswagena w Bratysławie. Ktoś zapyta: Jakim cudem Czesi produkują na Słowacji?

Zmiana lokalizacji to część planu Beta+. Pod tym kryptonimem inżynierowie Skody rozwijali nowe wcielenie modelu Superb i bliźniaczego VW Passata. Oba auta korzystają z identycznej platformy i będą wytwarzane na tej samej linii. Skoda Superb przenosząc się z fabryki w Kvasinach do Bratysławy zwolniła moce dla Octavii. Ta operacja pozwoli też na zwiększenie produkcji elektrycznej Skody Enyaq w fabryce w Mlada Boleslav.

Reklama

Skoda przebudowała fabrykę na potrzeby nowego modelu Superb

Produkcja nowej Skody Superb na Słowacji rozpoczyna się od elementów karoserii w znacznej części tłoczonych w Bratysławie. Gotowe fragmenty nadwozie trafiają do hali produkcyjnej, która jeszcze do niedawna była pustostanem. Skoda w niecałe dwa lata zainstalowała tam ponad 500 najnowocześniejszych robotów, systemów sterowania i sprzętu do klejenia, a także wdrożyła nowych dostawców. Z kolei halę montażu przystosowano do budowy samochodów z napędem hybrydowym typu plug-in.

Nowa Skoda Superb kombi / Skoda
Reklama

Modernizacja obejmowała m.in. instalację urządzeń automatyki i technologii obsługi czy systemów kamer przemysłowych. Część odpowiedzialna za montaż podwozi została rozszerzona o pakiety akumulatorów do aut zeletryfikowanych. Dział lakierni zyskał „zielone” kabiny wyposażone w zaawansowane systemy cyrkulacji powietrza i wychwytywania lotnych związków organicznych. Czego mogą spodziewać się kierowcy?

Najpierw na rynek trafi rodzinna Skoda Superb kombi. Elegancki liftback zjedzie z taśmy produkcyjnej później, bo dopiero w pierwszym półroczu 2024 roku.

Nowa Skoda Superb w nadwoziu kombi z metalizowanym lakierem ice tea yellow / Skoda

Skoda Superb w nowym stylu Modern Solid jako liftback i kombi (WIDEO z fabryki)

Nowa Skoda Superb na żywo wygląda dostojnie. Majestatyczne proporcje i drapieżna prezencja to mocne strony tego auta. Z ostrzej pochyloną przednią szybą, lusterkami z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi oraz opływową linią dachu stała się bardziej aerodynamiczna – liftback ma o 10 proc. mniejszy współczynnik oporu powietrza (spadł do 0,23), a kombi nawet o 15 proc. (zredukowany do 0,25). Superb wykorzystuje elementy nowego języka stylistycznego Modern Solid. Teraz design obejmuje m.in. przeprojektowany ośmiokątny grill i ozdobną listwę przedniego zderzaka w kolorze ciemnego chromu. Na świat patrzy przez ostro zarysowane reflektory, które przewidziano w dwóch wersjach.

Trwa ładowanie wpisu

Nowa Skoda Superb kombi / Skoda

Nowy Superb wita się animacją. Reflektory Matrix LED świecą o 40 proc. lepiej

Najbardziej zaawansowana odmiana to matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy świecą o 40 proc. lepiej niż w poprzedniku i zawierają dwa umieszczone obok siebie moduły BiLED, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych, ze statycznym, przypominającym kryształ światłem doświetlającym zakręty. Dwa moduły BiLED to łącznie 36 indywidualnych segmentów matrycy. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych. Cienki pasek LED w kształcie litery L służy jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskaz. Tyle lampy witają animacją świetlną. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami.

Nowa Skoda Superb kombi / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb zaskoczy wnętrzem

Superb otula nowym wnętrzem. Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę i wykończyła ją materiałami wysokiej jakości. Różnica jest naprawdę kolosalna. Widać większą dbałość o detale. Wsiadasz i czujesz się dobrze przyjęty. Właściwie wszystko jest ładne dla oka, intuicyjne w obsłudze i – tam gdzie trzeba – miłe w dotyku. Tam gdzie konkurencja skąpi, Czesi stosują lepsze tworzywa.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Fotele Ergo są podgrzewane i wentylowane – wyposażone w pamięć ustawień foteli, w tym funkcję Smart Comfort Entry oraz funkcję masażu z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami powietrznymi. Deskę rozdzielczą i panele drzwi zdobią przyjemne w dotyku dekoracyjne wykończenia uzupełnione listwami w przyciemnionym chromie i nastrojowym oświetleniem.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Wrażenie ekskluzywności potęguje 10-calowy wirtualny kokpit zamiast zegarów, do tego pierwszy raz przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 13 cali jest największym, jaki kiedykolwiek pojawił się w tym modelu – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Skoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Oto absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Superb / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Obrotowe przyciski Skoda Smart Dials z wyświetlaczami 32 mm

Pod ekranem stacji multimedialnej są teraz trzy pokrętła z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. To właśnie te obrotowe przyciski dają szybki dostęp do wielu funkcji. Dwa zewnętrzne sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność audio, prędkość i kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy oraz wielkość mapy nawigacji. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami to bezpośredni dostęp do wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i trybu automatycznej klimatyzacji.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda L&K wjeżdża do Polski. Oto kombi i liftback dla dużej rodziny / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb jest większa, z tyłu poczujesz się jak w kinie

Zaletą Superba pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. W efekcie nowy liftback i kombi z Czech stały się dłuższe (odpowiednio o 4,3 cm i 4 cm – teraz mierzą 4,91 m i 4,9 m) i wyższe. Rozstaw osi nie uległ zmianie (2841 mm), ale w obu nadwoziach sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. Na powiększeniu gabarytów zyskali pasażerowie – z przodu przybyło 11 mm luzu, a pasażerowie tylnej części – mają o 6 mm i 8 mm więcej przestrzeni nad głową (odpowiednio liftback i kombi).

Trwa ładowanie wpisu

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 190 cm będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Superb kombi to rekordowa pojemność bagażnika

Bagażnik nowej Skody Superb pomieści znacznie więcej niż w schodzącej wersji. Pojemność wzrosła o 20 litrów do 645 l w liftbacku. Kufer kombi zapewni dodatkowe 30 litrów, czyli 690 l, a po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do imponujących 1920 litrów. Pomysłowości Skody dopełniają solidne haki na siatki, cztery zaczepy mocujące oraz elektrycznie sterowana roleta przestrzeni transportowej. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie – Superb jest bezkonkurencyjny.

Skoda Superb kombi nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Superb vs stary Superb - porównaj wymiary (TABELA)

Wymiary Skoda Superb liftback/limuzyna Skoda Superb kombi
Długość [mm] 4912 (+43) 4902 (+40)
Szerokość [mm] 1849 (-15) 1849 (–15)
Wysokość [mm] 1481 (+12) 1482 (+5)
Rozstaw osi [mm] 2841 2841
Przestrzeń nad głową w obszarze przednich foteli [mm] 1049 (+11) 1049 (+7)
Przestrzeń nad głową w obszarze tylnych foteli [mm] 986 (+6) 1008 (+8)
Pojemność bagażnika [litry] 645 (+20) 690 (+30)/1920
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb z silnikiem benzynowym czy diesel 2.0 TDI?

Skoda w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z konstrukcji spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa – lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.

Skoda Superb 2.0 TSI 4x4 jest najmocniejsza, silnik 1.5 TSI jako miękka hybryda

Podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.

Do ekskluzywnego charakteru auta bardziej jednak pasuje silnik benzynowy 2.0 TSI. Skoda przewidziała dwa warianty – pierwszy zapewni optymalne 204 KM, najmocniejszy to już 265 KM.

Nowa Skoda Superb kombi / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb - silnik Diesla 2.0 TDI 150 KM i 193 KM

Skoda Superb jak przystało na samochód do dalekich służbowych i rodzinnych podróży będzie też dostępna z silnikami wysokoprężnymi. Dwie jednostki 2.0 TDI generują odpowiednio 150 KM i 193 KM. Wyposażono je w podwójny wtrysk AdBlue. Topowy silnik Diesla i 265-konny benzynowy są standardowo łączone z napędem 4x4.

Nowa Skoda Superb kombi / Tomasz Sewastianowicz
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Superb kombi jako hybryda plug-in z dużym zasięgiem

Hybryda plug-in jest przewidziana wyłącznie dla odmiany kombi. Możliwości? Silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV pojemny akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh, stąd zasięg był odpowiednio mniejszy). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW - naładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. zajmuje wówczas 25 minut. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania. System multimedialny ułatwi wyszukiwanie stacji ładowania, a w przyszłości będzie również obsługiwał funkcję Plug & Charge.

Nowa Skoda Superb hybrud plug-in / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb tylko ze skrzynią automatyczną DSG. Jakie silniki?

Silnik Skrzynia biegów Maks. moc wyjściowa
kW KM
Benzyna
1.5 TSI (mHEV) 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TSI 7-biegowa DSG 150 204
2.0 TSI 7-biegowa DSG 4×4 195 265
Diesel
2.0 TDI 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TDI 7-biegowa DSG 4×4 142 193
Hybryda typu plug-in Wyłącznie jako kombi
1.5 TSI iV 6-biegowa DSG 150 204
Skoda Superb Laurin & Klement / Skoda / STEFAN REEH

Skoda Superb i nowe zawieszenie DCC Plus

Nowy Superb może zostać wyposażony w nowy systemem DCC Plus. Wykorzystuje on dwa niezależnie sterowane zawory do oddzielenia etapów odbicia i kompresji zawieszenia, umożliwiając tym samym szybsze i skuteczniejsze tłumienie (wcześniej obie funkcje były kontrolowane przez jeden zawór). Zdaniem inżynierów przy odpowiednim ustawieniu DCC Plus nadwozie największej Skody pozostaje bardziej stabilne oraz mniej podatne na wibracje i ruchy pionowe, zwłaszcza podczas jazdy po złej nawierzchni, kostce brukowej czy pokrywach studzienek.

Nowa Skoda Superb kombi / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Superb zaskakuje, parasol i skrobaczka to jeszcze nic…

Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety i zawsze dają użytkownikowi frajdę z odkrywania ich oraz testowania przydatności. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Superb wywraca stolik i daje aż 28 funkcji spod hasła "Simply Clever".

Pierwszą z brzegu nowinką na pokładzie Superba jest elektrycznie sterowana roleta pełniąca funkcję pokrywy bagażnika w kombi - po otwarciu klapy chroni wnętrze przed przeciągami. Jest też czyścik do wyświetlacza dotykowego. Dalej mamy środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Nowością jest zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza przedniej szyby. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od zwykłego parasola w pierwszym Superbie z 2001 roku…

Koniec z odciskami palców na ekranie. Skoda Superb ma na wyposażeniu specjalny czyścik do wyświetlacza / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowa Skoda Superb kombi - jaka cena w Polsce? Opinia

W Polsce nowa Skoda Superb kombi zadebiutuje na początku 2024 roku wraz z całą gamą jednostek napędowych, w tym jako hybryda plug-in. To celowy zabieg, ponieważ nadwozie z większym bagażnikiem jest najpopularniejsze nad Wisłą.

Cena? Nieoficjalnie udało się nam ustalić, że będzie na poziomie schodzącego modelu. Obecnie Superb kombi kosztuje od 146 100 zł za model z silnikiem 1.5 TSI/150 KM. Biorąc pod uwagę bardziej zaawansowaną technikę i lepsze wyposażanie to miła niespodzianka ze strony Skody. Nowy Superb liftback dołączy na rynku wiosną 2024 roku.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb Laurin & Klement / Skoda
Nowa Skoda Superb / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Superb w wersji Laurin & Klement / Tomasz Sewastianowicz