Nowa Skoda Superb kombi już dostępna w Polsce

Nowa Skoda Superb kombi otwiera ofensywę czeskiej marki w 2024 roku. Lista premier rozpisana na najbliższe miesiące przewiduje przynajmniej sześciu nowicjuszy, w tym kolejną generację modelu Kodiaq, wejdzie też odmłodzona Octavia czy kompaktowa Skoda Elroq. Jednak to właśnie niemal 5-metrowe rodzinne kombi można spokojnie zaliczyć do najgorętszych debiutów rynku motoryzacyjnego ostatnich lat. Dlaczego?

Czesi jadą pod prąd. Kiedy inni producenci kasują z oferty samochody klasy średniej, Skoda doskonali swój największy model w kierunku premium i rozwija silniki spalinowe. Polska – po Niemcach i Czechach jest trzecim krajem pod względem zbytu – w 2022 r. sprzedało się u nas 5,6 tys. nowych Superbów, czyli 10 proc. rocznej produkcji. Połączenie funkcjonalności z dopracowaną techniką sprawiło, że topowa Skoda bywała najchętniej wybierana w segmencie. Teraz pora na zmianę warty! Ale po kolei…

Reklama

Skoda Superb kombi w nowym stylu Modern Solid (zobacz WIDEO)

Reklama

Nowa Skoda Superb kombi na żywo wygląda dostojnie. Z ostrzej pochyloną przednią szybą, lusterkami z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi oraz opływową linią dachu stała się bardziej aerodynamiczna – ma o 15 proc. mniejszy współczynnik oporu powietrza (spadł do 0,25). Superb wykorzystuje elementy nowego języka stylistycznego Modern Solid, stąd design obejmuje m.in. inaczej ukształtowany ośmiokątny grill i matową listwę zdobiącą przedni zderzak. Na świat patrzy przez ostro zarysowane reflektory, które przewidziano w dwóch wersjach.

Nowa Skoda Superb kombi wjeżdża do Polski / Tomasz Sewastianowicz

Trwa ładowanie wpisu

Nowa Skoda Superb kombi i reflektory Matrix LED, które świecą o 40 proc. lepiej

Najwyższa odmiana to matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy świecą o 40 proc. lepiej niż w poprzedniku i obejmują dwa umieszczone obok siebie moduły, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych, ze statycznym światłem doświetlającym zakręty. Dwa moduły BiLED to łącznie 36 indywidualnych segmentów matrycy. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych. Cienkie paski LED w kształcie litery L służą jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskazy. Tyle lampy witają animacją świetlną. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami.

Nowa Skoda Superb w nadwoziu kombi i metalizowanym lakierze ice tea yellow ustawiona na 19-calowych kołach wygląda super / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Superb kombi / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowa Skoda Superb kombi to wnętrze z zupełnie innej bajki

Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę. Widać większą dbałość o detale. Różnica jest kolosalna. Wsiadasz i czujesz się dobrze przyjęty. Właściwie wszystko jest ładne dla oka, intuicyjne w obsłudze i – tam gdzie trzeba – miłe w dotyku. W miejscach gdzie konkurencja skąpi, Czesi stosują lepsze tworzywa.

Nowa Skoda Superb / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Fotele Ergo są podgrzewane i wentylowane – wyposażone w pamięć ustawień, w tym funkcję Smart Comfort Entry oraz masaż z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami powietrznymi. Deskę rozdzielczą i panele drzwi zdobią dekoracyjne wykończenia uzupełnione listwami w przyciemnionym chromie.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Wrażenie ekskluzywności potęguje 10-calowy wirtualny kokpit zamiast zegarów, do tego pierwszy raz przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 13 cali jest największym, jaki kiedykolwiek pojawił się w tym modelu – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Skoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Smart Dials, czyli trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami 32 mm

Pod ekranem stacji multimedialnej są teraz trzy pokrętła z 32-milimetrowymi wyświetlaczami. To właśnie te obrotowe przyciski dają szybki dostęp do wielu funkcji. Dwa zewnętrzne sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność audio, prędkość i kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy oraz wielkość mapy nawigacji. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami odpowiadają za sterowanie: nawiewem przedniej szyby, ogrzewaniem tylnej szyby, recyrkulacją powietrza i trybem automatycznej klimatyzacji.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb kombi jest większa, z tyłu miejsca jak w kinie (WIDEO)

Skoda Superb kombi urosła o 4 cm i ma 4,9 m długości. Rozstaw osi nie uległ zmianie (2841 mm), ale w nowym nadwoziu łebsko wygospodarowano dodatkowe miejsce. Na powiększeniu gabarytów zyskali pasażerowie – z przodu przybyło 11 mm luzu, a siedzący w tylnej części – mają 8 mm więcej przestrzeni do sufitu. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Za nim rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest mnóstwo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 190 cm poczuje się swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb kombi i pojemność bagażnika, większa o 30 litrów

Bagażnik nowej Skody Superb kombi pomieści o 30 litrów więcej niż w schodzącej wersji. Pojemność wynosi teraz 690 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń rośnie do imponujących 1920 litrów. Nowinką jest elektrycznie sterowana roleta pełniąca funkcję pokrywy bagażnika – po otwarciu klapy chroni wnętrze przed przeciągami. Pomysłowości Skody dopełniają solidne haki na siatki oraz cztery zaczepy mocujące. Znowu okazuje się, że Superb kombi jest bezkonkurencyjny, ponieważ nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie.

Skoda Superb kombi nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Superb kombi i liftback vs stary Superb - porównaj wymiary (TABELA)

Wymiary Skoda Superb liftback/limuzyna Skoda Superb kombi
Długość [mm] 4912 (+43) 4902 (+40)
Szerokość [mm] 1849 (-15) 1849 (–15)
Wysokość [mm] 1481 (+12) 1482 (+5)
Rozstaw osi [mm] 2841 2841
Przestrzeń nad głową w obszarze przednich foteli [mm] 1049 (+11) 1049 (+7)
Przestrzeń nad głową w obszarze tylnych foteli [mm] 986 (+6) 1008 (+8)
Pojemność bagażnika [litry] 645 (+20) 690 (+30)/1920
Nowa Skoda Superb kombi / Skoda / Ĺkoda Auto
Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb z silnikiem benzynowym 1.5 TSI czy diesel 2.0 TDI?

Skoda w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z konstrukcji spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa. Spis innowacji obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Na początek nowa Skoda Superb z silnikiem 1.5 TSI jako miękka hybryda

W Polsce na początek będzie dostępny podstawowy silnik 1.5 TSI/150 KM oraz bazowy silnik Diesla 2.0 TDI/150 KM. Oba współpracują z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG. Możliwości i osiągi?

Silnik 1.5 TSI pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Czterocylindrowa jednostka pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Superb z silnikiem benzynowym 1.5 TSI/150 KM - jakie zużycie paliwa?

Nowa Skoda Superb kombi z silnikiem 1.5 TSI/150 KM (250 Nm) od zera do 100 km/h ma przyspieszać w 9,3 s. Producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie 5,5-5,9 l na setkę. Przy takim spalaniu 66 litrowy zbiornik paliwa powinien wystarczyć na ok. 1200 km zasięgu. Prędkość maksymalna – 222 km/h.

Nowa Skoda Superb kombi / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Superb kombi z silnikiem Diesla 2.0 TDI/150 KM to ponad 1300 km zasięgu

Silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM (360 Nm) powinien sprawić, że nowa Skoda Superb kombi sprosta dalekim rodzinnym czy służbowym podróżom. Szczególnie, że przy zużyciu paliwa na poziomie 5,0-5,5 l/100 km oleju napędowego w 66-litrowym zbiorniku powinno wystarczyć nawet na przeszło 1300 km zasięgu. Samochód powinien przyspieszyć od zera do setki w 9,9 s. Prędkość maksymalna – 222 km/h.

Nowa Skoda Superb kombi / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb kombi 2.0 TSI lub jako hybryda plug-in z dużym zasięgiem

Później dołączy większy silnik benzynowy 2.0 TSI (204 KM i 265 KM) oraz diesel 2.0 TDI/193 KM. Najmocniejsze warianty są standardowo łączone z napędem 4x4.

Hybryda plug-in także każe na siebie czekać, a przewidziano ją wyłącznie dla odmiany kombi. Możliwości? Silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh, stąd zasięg był odpowiednio mniejszy).

Nowa Skoda Superb hybrud plug-in / Tomasz Sewastianowicz

Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW - naładowanie akumulatora od 10 proc. do 80 proc. zajmuje wówczas 25 minut. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania. System multimedialny ułatwi wyszukiwanie stacji ładowania, a w przyszłości będzie również obsługiwał funkcję Plug & Charge.

Nowa Skoda Superb tylko ze skrzynią automatyczną DSG. Jakie silniki?

Silnik Skrzynia biegów Maks. moc wyjściowa
kW KM
Benzyna
1.5 TSI (mHEV) 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TSI 7-biegowa DSG 150 204
2.0 TSI 7-biegowa DSG 4×4 195 265
Diesel
2.0 TDI 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TDI 7-biegowa DSG 4×4 142 193
Hybryda typu plug-in Wyłącznie jako kombi
1.5 TSI iV 6-biegowa DSG 150 204

Nowa Skoda Superb i nowe zawieszenie DCC Plus

Superb kombi może zostać wyposażony w nowy systemem DCC Plus. Wykorzystuje on dwa niezależnie sterowane zawory do oddzielenia etapów odbicia i kompresji zawieszenia, umożliwiając tym samym szybsze i skuteczniejsze tłumienie (wcześniej obie funkcje były kontrolowane przez jeden zawór). Zdaniem inżynierów przy odpowiednim ustawieniu DCC Plus nadwozie największej Skody pozostaje bardziej stabilne oraz mniej podatne na wibracje i ruchy pionowe, zwłaszcza podczas jazdy po złej nawierzchni, kostce brukowej czy pokrywach studzienek.

Skoda Superb Laurin & Klement / Skoda / STEFAN REEH

Parasol i skrobaczka to jeszcze nic. Nowy Superb zaskakuje gadżetami…

Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Superb wywraca stolik i daje aż 28 funkcji spod hasła "Simply Clever". Wśród nowinek jest m.in. czyścik do wyświetlacza dotykowego. Dalej mamy środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Nowością jest zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza przedniej szyby.

Koniec z odciskami palców na ekranie. Skoda Superb ma na wyposażeniu specjalny czyścik do wyświetlacza / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowa Skoda Superb kombi - jaka cena i wyposażenie Polsce?

Nowa Skoda Superb kombi z silnikiem 1.5 TSI/150 KM w wersji Selection kosztuje od 175 850 zł. Diesel 2.0 TDI pod maską to cena od 192 900 zł.

Taki samochód w standardowym wyposażeniu oferuje m.in. trzystrefową klimatyzację Climatronic, czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu, kamerę cofania, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, 17-calowe alufelgi, system multimedialny z 10-calowym wyświetlaczem. Do tego asystent pasa ruchu Lane Assist, rozpoznawanie znaków drogowych, tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia i przednie szyby boczne dźwiękochłonne, przygotowanie pod hak holowniczy, bezdotykowe otwieranie i zamykanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika, bezkluczykowy system obsługi samochodu Kessy Full, reflektory Full LED i Auto Light Assist.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Ile kosztuje Skoda Superb kombi Laurin & Klement?

Skoda Superb kombi Laurin & Klement z silnikiem 1.5 TSI/150 KM to wydatek od 205 850 zł. 150-konny diesel 2.0 TDI ubrany w ekskluzywne ciuchy L&K kosztuje od 222 900 zł.

Superb kombi Laurin & Klement jest bogatszy o takie elementy jak m.in.: czarna tapicerka Design Selection L&K (lub koniakowa), ramka grilla w wykończeniu Unique Dark Chrome, 18-calowe alufelgi, reflektory TOP LED z Matrix Beam i tylne światła TOP LED z dynamicznymi kierunkowskazami, w pełni elektryczne fotele przednie z funkcją masażu, progresywny układ kierowniczy, system multimedialny z 13-calowym ekranem i nawigacją, tempomat adaptacyjny, podgrzewana przednia szyba oraz podgrzewana kierownica i system nagłośnienia Canton.

Nowa Skoda Superb w wersji Laurin & Klement / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb - opinia

Drogo? Biorąc pod uwagę bardziej zaawansowaną technikę i lepszy standard ceny są rozsądnie skalkulowane. Poza tym Skoda nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Później dołączą kolejne wersje wyposażeniowe. Nowy Superb liftback zadebiutuje na rynku wiosną 2024 roku.

Nowa Skoda Superb kombi 2024. Ceny i wersje wyposażenia

Nowa Skoda Superb kombi Selection Laurin & Klement
silnik 1.5 TSI mHEV/150 KM 7 DSG 175 850 zł 205 850 zł
silnik 2.0 TDI/150 KM 7 DSG 192 900 zł 222 900 zł
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński