- Nowa Skoda Kamiq i Scala w Polsce. Nie tylko styl robi różnicę
- Skoda Kamiq zmieniła wygląd, światła LED w standardzie
- Nowa Skoda Scala jak Octavia, nowy Kamiq bardziej zadziorny
- Skoda Kamiq i Scala - wnętrze, wyposażenie i nowe ekrany
- Nowa Skoda Scala i Kamiq to pojemność bagażnika większa niż w Golfie
Nowa Skoda Kamiq i Scala w Polsce. Nie tylko styl robi różnicę
Skoda w 2024 roku nie pozwoli narzekać na nudę. Przed chwilą na polski rynek wjechał nowy Superb kombi. Teraz jego śladem jadą dwie kolejne premiery – zmodernizowany SUV Kamiq i odśnieżony hatchback Scala. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Skoda Scala i Skoda Kamiq to para, która debiutowała w 2019 roku. Od tamtej pory na drogi wyjechało ponad 230 tys. pierwszego auta oraz przeszło 350 tys. SUV-ów. Kamiq przez dwa lata z rzędu w 2021 i 2022 roku był najchętniej kupowanym modelem czeskiej marki na świecie (dostępny na 60 rynkach). Z kolei w przypadku Scali Polska jest trzecim rynkiem zbytu po Czechach i Niemcach. Oba samochody łączy ta sama platforma MQB A0 oraz identyczne silniki, ale celują w gust odmiennych grup klientów.
Dziś Skoda liczy, że odnowione modele przynajmniej powtórzą ten sukces. Różnice w porównaniu do starszych modeli widać gołym okiem.
Skoda Kamiq zmieniła wygląd, światła LED w standardzie
Nowa Skoda Kamiq zyskała większy i bardziej pionowy grill z podwójnym użebrowaniem w kształcie litery U oraz dwuczęściowe reflektory o nowych proporcjach. Światła do jazdy dziennej i kierunkowskazów z czterema segmentami LED są teraz węższe, a umieszczone niżej światła drogowe mają nową formę.
SUV Skody już w bazowej wersji dostanie reflektory Full LED, a z opcji po raz pierwszy można wybrać lampy Top LED Matrix (standard w najwyższej odmianie Monte Carlo), dynamicznie dopasowujące strumień światła do sytuacji na drodze. Nowe reflektory dzięki współpracy z kamerą potrafią nie tylko aktywnie doświetlać zakręty, lecz także "wycinać" auta nadjeżdżające z przeciwka, tak by nie oślepiać innych kierowców. W tej wersji kierunkowskazy są zdynamizowane.
Tył wyróżnia się zmienioną formą trzyczęściowych lamp zamkniętych pod dzielonym kloszem – tu kierunkowskazy także są dynamiczne. Nowy dyfuzor (czarny lub ze srebrnymi wstawkami) optycznie poszerza auto. Nazwa SKODA na klapie bagażnika jest już wypisana czcionką zgodną z najnowszą wizualizacją marki. Czesi wprowadzili też nowe wzory felg aluminiowych: srebrne 17-calowe obręcze Kajam z czarnymi wstawkami aerodynamicznymi, 18-calowe obręcze Fornax w kolorze srebrnym oraz 18-calowe srebrne obręcze Ursa z czarnymi wstawkami aerodynamicznymi.
Nowa Skoda Scala jak Octavia, nowy Kamiq bardziej zadziorny
Nowa Skoda Scala przodem przypomina Octavię. Kratka wlotu powietrza w przednim zderzaku jest teraz podzielona dodatkowymi skrzydłami w kolorze karoserii. Smuklejsze reflektory sięgają aż do osłony chłodnicy - w standardzie skrywają technikę Full LED, a w Monte Carlo lub z listy opcji najbardziej zaawansowane Top LED Matrix, które przypominają kostki lodu czy kamienie szlachetne.
Bez dwóch zdań, nowa Skoda Scala wygląda bardziej dynamicznie i sportowo – show kradnie szczególnie wersja Monte Carlo z 18-calowymi alufelgami, czarnym dachem i spoilerem. W pozostałych odmianach przewidziano koła rozmiarach 16, 17 lub 18 cali. Tylne lampy LED dostępne są teraz w dwóch wersjach. Bardziej zawansowany wariant TOP ma dynamiczne kierunkowskazy i nową grafikę w kształcie litery L.
Skoda Kamiq i Scala - wnętrze, wyposażenie i nowe ekrany
Skoda w obu modelach wprowadza też trzy nowe pakiety wyposażenia: Essence, Selection i Monte Carlo, z sześcioma wariantami wykończenia Design Selection i materiałami z recyklingu. Rewolucja zaszła również w systemach multimedialnych. Technologiczny awans to m.in. seryjnie montowany cyfrowy kokpit - 8-calowy wyświetlacz zastępuje tradycyjne zegary. Alternatywę z listy dodatków stanowi większy wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala - oferuje pięć podstawowych widoków i pozwala na dowolną konfigurację prezentowanych informacji.
System multimedialny można obsługiwać za pomocą centralnego ekranu dotykowego o przekątnej od 8,25 do 9,25-cala, przycisków i pokręteł na kierownicy. Nowy panel klimatyzacji z fizycznymi przyciskami ucieszy intuicyjnym układem. Do tego sztuczna inteligencja o imieniu Laura rozumie 15 języków. Za dopłatą Scala i Kamiq może mieć cztery porty USB-C o zwiększonej do 45 W mocy dla szybszego ładowania telefonów lub innych elektronicznych gadżetów.
Nowa Skoda Scala i Kamiq to pojemność bagażnika większa niż w Golfie
Pod względem rozplanowania wnętrza, przestronności i funkcjonalności oba modele są wzorem w swojej klasie. Skoda Kamiq przy długości 4,2 m zapewnia 400-litrowy bagażnik (1395 l po złożeniu tylnych siedzeń). Zaś prawie 4,4-metrowa Scala to regularnie ukształtowany kufer o pojemności 467 l (1410 l po złożeniu kanapy).
Stąd przy komplecie pasażerów pierwszy model zabierze prawie 20 litrów więcej niż Golf (381/1237 l), drugi prześcignął niemieckie auto o 86 litrów. Po raz pierwszy do obu aut można zamówić elektrycznie i bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika – wystarczy ruch stopą pod zderzakiem.
Jakie wyposażenie i zawieszenie?
Zamiast standardowego zawieszenia do modelu Scala można wybrać układ na nierówne nawierzchnie z prześwitem zwiększonym o 15 mm. Na liście opcji jest też zawieszenie Sport Chassis Control (obniżone o 15 mm w modelu Scala i o 10 mm w modelu Kamiq), które pozwala na aktywację jednego z dwóch ustawień amortyzatorów.
Bezpieczeństwo? Tu Skoda rozdaje szerokim gestem. Standard obejmuje m.in. Front Assist z funkcją monitoringu pieszych, Lane Assist i funkcję rozpoznawania znaków drogowych. Manoeuvre Assist z tylnymi czujnikami parkowania do wykrywania przeszkód podczas manewrowania i automatycznym zatrzymaniem auta w przypadku nieuchronnej kolizji, do tego Hands-on Detection sprawdzający regularnie, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy. Z listy opcji można dołożyć np. pakiet Assisted Drive, który obejmuje adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu i opcję wykrywania pieszych. Pakiet Assisted Drive plus oferuje dodatkowo wsparcie systemu Side Assist, który ostrzega przed autami zbliżającymi się od tyłu, z odległości do 70 m. Jest też pakiet Winter z funkcją ogrzewania kierownicy i przedniej szyby oraz opcje indywidualne takie jak alarm, hak holowniczy, podgrzewane tylne siedzenia, elektryczna regulacja foteli oraz system nagłośnienia z sobwooferem.
Skoda Kamiq i Scala, jakie silniki w nowych modelach? Trzy jednostki do wyboru
Silniki? Tu dobre wieści dla kierowców. W obu modelach Skoda stawia na sprawdzone do tej pory jednostki spalinowe. Do codziennych zastosowań większości wystarczyć powinien bazowy 3-cylindrowiec 1.0 TSI o mocy 95 KM (175 Nm) połączony z 5-biegową skrzynią manualną. Mocniejszy wariant litrowej doładowanej konstrukcji to 115 KM i 200 Nm.
Nowa Skoda Kamiq i Scala - silnik 1.5 TSI jest najmocniejszy
Najlepsze osiągi zapewni silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM (250 Nm) - kultura pracy tej konstrukcji z układem odłączania dwóch środkowych cylindrów (ACT) w innych Skodach jest bardzo dobra, dlatego też i Kamiq i Scala z tym sercem powinny spisywać się na podobnym poziomie. Obie mocniejsze jednostki można mieć 7-stopniowym dwusprzęgłowym automatem DSG 6-biegowej skrzyni manualnej.
Nowa Skoda Kamiq i nowa Skoda Scala – ceny w Polsce?
Nowa Skoda Kamiq i Scala to modele dostępne w trzech wersjach wyposażeniowych: Essence, Selection i Monte Carlo. To o jeden wariant mniej niż poprzednio.
Najtańsza odmiana Essence w obu autach oferuje m.in. asystenta pasa ruchu, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, kontrolę odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, rozpoznawanie znaków drogowych, e-call - manualne lub automatyczne wezwanie pomocy po wypadku, czujniki parkowania z tyłu z Manoeuvre Assist, system multimedialny z ekranem 8,25 cala (2 porty USB, 4 głośniki, Bluetooth), cyfrowe zegary z ekranem 8 cali, klimatyzację manualną, fotel kierowcy regulowany na wysokość, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, elektrycznie sterowane szyby przednie, lusterka boczne z regulowane elektrycznie i podgrzewane, reflektory Full LED, tylne światła LED Basic, czarne relingi dachowe (Kamiq), 16-calowe alufelgi.
Ile kosztuje nowa Skoda Kamiq? Jest tańsza o 11 tys. od Volkswagena T-Cross
Tak wyposażona Skoda Kamiq Essence z silnikiem 1.0/95 KM kosztuje od 87 700 zł - to o 11 190 zł (!) mniej niż bliźniaczy Volkswagen T-Cross. Z kolei nowa Skoda Scala Essence 1.0/95 KM to wydatek od 87 200 zł.
Środkowa wersja Selection to dodatkowo: bezkluczykowy system obsługi auta Kessy, kamera cofania, czujniki parkowania z przodu z Manoeuvre Assist, tempomat, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, Smartlink z możliwością połączenia bezprzewodowo, 4 porty USB-C z szybkim ładowaniem 45 W, dodatkowe 4 głośniki, 2-ramienna kierownica obszyta skórą z przyciskami do obsługi radia i telefonu, fotel kierowcy i pasażera regulowany na wysokość oraz pod lędźwie, wybór profilu jazdy Drive Mode Select, elektrycznie sterowane szyby tylne, kieszenie na telefon w tylnej części przednich foteli, światła przeciwmgłowe LED, dwie lamki do czytania z przodu.
Lepiej wyposażona Skoda Kamiq Selection z silnikiem 1.0/95 KM kosztuje od 99 800 zł. Nowa Skoda Scala Selection z tym samym silnikiem jest tańsza – cena startuje z poziomu 94 100 zł.
Najbogatsza wersja Monte Carlo kusi nie tylko stylem ale i wyposażeniem, które obejmuje: reflektory Full Led Matrix, światła przeciwmgłowe LED z doświetlaniem zakrętów, tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami, elektrycznie składana lusterka, 17-calowe alufelgi, dach panoramiczny, przyciemniane tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika, skórzana sportowa kierownica Monte Carlo wielofunkcyjna (radio, telefon) z pakietem skórzanym, oświetlenie Ambiente (2 kolory - biały/czerwony), sportowe fotele z tapicerką materiałową.
Nowa Skoda Kamiq Monte Carlo jest dostępna z silnikiem 1.0/115 KM lub 1.5/150 KM i kosztuje odpowiednio od 114 250 zł i 122 950 zł. Z kolei odmłodzona Skoda Scala Monte Carlo z identycznymi jednostkami napędowymi wymaga od 114 450 zł i 123 900 zł.
Skoda Kamiq 2024 - oto nowe ceny i wyposażenie
Nowa Skoda Kamiq 2024 | Essence | Selection | Monte Carlo |
silnik 1.0 TSI/95 KM, skrzynia 5-biegowa manualna | 87 700 zł | 99 800 | - |
silnik 1.0 TSI/115 KM, skrzynia 6-biegowa manualna | 91 950 | 104 050 | 114 250 |
silnik 1.0 TSI/115 KM, skrzynia 7-biegowa DSG | - | 110 800 | 121 050 |
silnik 1.5 TSI/150 KM, skrzynia 6-biegowa manualna | - | 112 700 | 122 950 |
silnik 1.5 TSI/150 KM, skrzynia 7-biegowa DSG | - | 117 450 | 127 750 |
Skoda Scala 2024 - cennik, silniki i wersje wyposażenia
Nowa Skoda Scala 2024 | Essence | Selection | Monte Carlo |
silnik 1.0 TSI/95 KM, skrzynia 5-biegowa manualna | 87 200 zł | 94 100 | - |
silnik 1.0 TSI/115 KM, skrzynia 6-biegowa manualna | 91 650 | 98 550 | 114 450 |
silnik 1.0 TSI/115 KM, skrzynia 7-biegowa DSG | - | 105 300 | 121 250 |
silnik 1.5 TSI/150 KM, skrzynia 6-biegowa manualna | - | 107 000 | 123 900 |
silnik 1.5 TSI/150 KM, skrzynia 7-biegowa DSG | - | 111 750 | 128 700 |