- Skoda Kamiq i Scala w nowym stylu już w produkcji. Nie tylko wygląd robi różnicę
- Skoda Kamiq zmienia styl, światła LED w standardzie
- Nowa Skoda Scala jak Octavia, nowy Kamiq bardziej zadziorny
- Skoda Kamiq i Scala - wnętrze, wyposażenie i nowe ekrany
- Nowa Skoda Scala i Kamiq - pojemność bagażnika większa niż w Golfie
Skoda Kamiq i Scala w nowym stylu już w produkcji. Nie tylko wygląd robi różnicę
Skoda w 2024 roku nie pozwoli narzekać na nudę. Nowy Superb kombi oraz nowy Kodiaq niedawno weszły do produkcji i sprzedaży, a teraz w macierzystej fabryce w Mlada Boleslav ruszyła seryjna produkcja dwóch kolejnych premier. Zmodernizowany SUV Kamiq i odświeżony hatchback Scala właśnie zjechały z taśmy.
Skoda Scala i Skoda Kamiq to para, która debiutowała w 2019 roku. Od tamtej pory na drogi wyjechało ponad 260 tys. pierwszego auta (w tym przeszło 56 tys. w 2023 roku) oraz ponad 576 tys. SUV-ów (ponad 107 tys. egz. w 2023 roku). Kamiq przez dwa lata z rzędu w 2021 i 2022 roku był najchętniej kupowanym modelem czeskiej marki na świecie (dostępny na 60 rynkach). W przypadku Scali Polska jest trzecim rynkiem zbytu po Czechach i Niemcach. Oba modele łączy ta sama platforma MQB A0 oraz identyczne silniki, ale celują w gust odmiennych grup klientów. Dziś Skoda liczy, że odnowione auta, które właśnie trafiły do produkcji przynajmniej powtórzą ten sukces. Jednak nie tylko zmiana stylistyki ma przyciągać jak magnes. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Skoda Kamiq zmienia styl, światła LED w standardzie
Nowa Skoda Kamiq zyskała większy i bardziej pionowy grill z podwójnym użebrowaniem w kształcie litery U oraz dwuczęściowe reflektory o nowych proporcjach. Światła do jazdy dziennej i kierunkowskazów z czterema segmentami LED są teraz węższe, a umieszczone niżej światła drogowe mają nową formę.
SUV Skody już w bazowej wersji dostał reflektory Full LED, a z opcji po raz pierwszy można wybrać lampy Top LED Matrix (standard w najwyższej odmianie Monte Carlo), dynamicznie dopasowujące strumień światła do sytuacji na drodze. Nowe reflektory dzięki współpracy z kamerą potrafią nie tylko aktywnie doświetlać zakręty, lecz także "wycinać" auta nadjeżdżające z przeciwka, tak by nie oślepiać innych kierowców. W tej wersji kierunkowskazy są zdynamizowane.
Tył wyróżnia się zmienioną formą trzyczęściowych lamp zamkniętych pod dzielonym kloszem – tu kierunkowskazy także są dynamiczne. Nowy dyfuzor (czarny lub ze srebrnymi wstawkami) optycznie poszerza auto. Nazwa SKODA na klapie bagażnika jest już wypisana czcionką zgodną z najnowszą wizualizacją marki. Czesi wprowadzili też nowe wzory felg aluminiowych: srebrne 17-calowe obręcze Kajam z czarnymi wstawkami aerodynamicznymi, 18-calowe obręcze Fornax w kolorze srebrnym oraz 18-calowe srebrne obręcze Ursa z czarnymi wstawkami aerodynamicznymi.
Nowa Skoda Scala jak Octavia, nowy Kamiq bardziej zadziorny
Nowa Skoda Scala przodem przypomina Octavię. Show kradnie szczególnie wersja Monte Carlo z 18-calowymi alufelgami, czarnym dachem i spoilerem. W pozostałych odmianach przewidziano koła w rozmiarach 16, 17 lub 18 cali. Smuklejsze reflektory sięgają aż do osłony chłodnicy – w standardzie skrywają technikę Full LED, a w Monte Carlo lub z listy opcji najbardziej zaawansowane Top LED Matrix, które przypominają kostki lodu czy kamienie szlachetne. Kratka wlotu powietrza w przednim zderzaku jest teraz podzielona dodatkowymi skrzydłami w kolorze karoserii.
Tylne lampy LED dostępne są teraz w dwóch wersjach. Bardziej zawansowany wariant TOP ma dynamiczne kierunkowskazy i nową grafikę w kształcie litery L. Nowa Scala jest dostępna w dziewięciu kolorach, w tym w ekskluzywnym odcieniu Szary Steel (foto wyżej).
Skoda Kamiq i Scala - wnętrze, wyposażenie i nowe ekrany
Rewolucja zaszła również w systemach multimedialnych. Technologiczny awans to m.in. seryjnie montowany cyfrowy kokpit - 8-calowy wyświetlacz zastępuje tradycyjne zegary. Alternatywę z listy dodatków stanowi większy wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala - oferuje pięć podstawowych widoków i pozwala na dowolną konfigurację prezentowanych informacji.
System multimedialny można obsługiwać za pomocą centralnego ekranu dotykowego o przekątnej od 8,25 do 9,25-cala, przycisków i pokręteł na kierownicy. Nowy panel klimatyzacji z fizycznymi przyciskami ucieszy intuicyjnym układem. Do tego sztuczna inteligencja o imieniu Laura rozumie 15 języków. Za dopłatą Scala i Kamiq może mieć cztery porty USB-C o zwiększonej do 45 W mocy dla szybszego ładowania telefonów lub innych elektronicznych gadżetów.
Nowa Skoda Scala i Kamiq - pojemność bagażnika większa niż w Golfie
Oba modele pod względem rozplanowania wnętrza, przestronności i funkcjonalności są wzorem w swojej klasie. Skoda Kamiq przy długości 4,2 m zapewnia 400-litrowy bagażnik (1395 l po złożeniu tylnych siedzeń). Zaś prawie 4,4-metrowa Scala to regularnie ukształtowany kufer o pojemności 467 l (1410 l po złożeniu kanapy).
Stąd przy komplecie pasażerów pierwszy model zabierze prawie 20 litrów więcej niż Golf (381/1237 l), drugi prześcignął niemieckie auto o 86 litrów. Po raz pierwszy do obu aut można zamówić elektrycznie i bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika – wystarczy ruch stopą pod zderzakiem.
Jakie wyposażenie i zawieszenie?
Zamiast standardowego zawieszenia do modelu Scala można wybrać układ na nierówne nawierzchnie z prześwitem zwiększonym o 15 mm. Na liście opcji jest też zawieszenie Sport Chassis Control (obniżone o 15 mm w modelu Scala i o 10 mm w modelu Kamiq), które pozwala na aktywację jednego z dwóch ustawień amortyzatorów.
Bezpieczeństwo? Tu Skoda rozdaje szerokim gestem. Standard obejmuje m.in. Front Assist z funkcją monitoringu pieszych, Lane Assist i funkcję rozpoznawania znaków drogowych. Manoeuvre Assist z tylnymi czujnikami parkowania do wykrywania przeszkód podczas manewrowania i automatycznym zatrzymaniem auta w przypadku nieuchronnej kolizji, do tego Hands-on Detection sprawdzający regularnie, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy.
Z listy opcji można dołożyć np. pakiet Assisted Drive, który obejmuje adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu i opcję wykrywania pieszych. Pakiet Assisted Drive plus oferuje dodatkowo wsparcie systemu Side Assist, który ostrzega przed autami zbliżającymi się od tyłu, z odległości do 70 m. Jest też pakiet Winter z funkcją ogrzewania kierownicy i przedniej szyby oraz opcje indywidualne takie jak alarm, hak holowniczy, podgrzewane tylne siedzenia, elektryczna regulacja foteli oraz system nagłośnienia z sobwooferem.
Skoda Kamiq i Scala, jakie silniki w nowych modelach? Trzy jednostki do wyboru
Silniki? Tu dobre wieści dla kierowców. W obu modelach Skoda stawia na sprawdzone do tej pory jednostki spalinowe. Do codziennych zastosowań większości wystarczyć powinien bazowy 3-cylindrowiec 1.0 TSI o mocy 95 KM (175 Nm) połączony z 5-biegową skrzynią manualną. Mocniejszy wariant litrowej doładowanej konstrukcji to 115 KM i 200 Nm.
Nowa Skoda Kamiq i Scala - silnik 1.0 TSI najtańszy, 1.5 TSI najmocniejszy
Najlepsze osiągi zapewni silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM (250 Nm) - kultura pracy tej konstrukcji z układem odłączania dwóch środkowych cylindrów (ACT) w innych Skodach jest bardzo dobra, dlatego też i Kamiq i Scala z tym sercem powinny spisywać się na podobnym poziomie. Obie mocniejsze jednostki można mieć 7-stopniowym dwusprzęgłowym automatem DSG 6-biegowej skrzyni manualnej.
Nowa Skoda Kamiq i nowa Skoda Scala – ceny w Polsce?
Nowa Skoda Kamiq i Scala to modele dostępne w trzech wersjach wyposażeniowych: Essence, Selection i Monte Carlo. To o jeden wariant mniej niż poprzednio.
Najtańsza odmiana Essence w obu autach oferuje m.in. asystenta pasa ruchu, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, kontrolę odstępu z funkcją awaryjnego hamowania, rozpoznawanie znaków drogowych, e-call - manualne lub automatyczne wezwanie pomocy po wypadku, czujniki parkowania z tyłu z Manoeuvre Assist, system multimedialny z ekranem 8,25 cala (2 porty USB, 4 głośniki, Bluetooth), cyfrowe zegary z ekranem 8 cali, klimatyzację manualną, fotel kierowcy regulowany na wysokość, centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, elektrycznie sterowane szyby przednie, lusterka boczne z regulowane elektrycznie i podgrzewane, reflektory Full LED, tylne światła LED Basic, czarne relingi dachowe (Kamiq), 16-calowe alufelgi.
Ile kosztuje nowa Skoda Kamiq? Jest tańsza o 11 tys. od Volkswagena T-Cross
Tak wyposażona Skoda Kamiq Essence z silnikiem 1.0/95 KM kosztuje od 87 700 zł - to o 11 190 zł (!) mniej niż bliźniaczy Volkswagen T-Cross. Z kolei nowa Skoda Scala Essence 1.0/95 KM to wydatek od 87 200 zł.
Środkowa wersja Selection to dodatkowo: bezkluczykowy system obsługi auta Kessy, kamera cofania, czujniki parkowania z przodu z Manoeuvre Assist, tempomat, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, Smartlink z możliwością połączenia bezprzewodowo, 4 porty USB-C z szybkim ładowaniem 45 W, dodatkowe 4 głośniki, 2-ramienna kierownica obszyta skórą z przyciskami do obsługi radia i telefonu, fotel kierowcy i pasażera regulowany na wysokość oraz pod lędźwie, wybór profilu jazdy Drive Mode Select, elektrycznie sterowane szyby tylne, kieszenie na telefon w tylnej części przednich foteli, światła przeciwmgłowe LED, dwie lamki do czytania z przodu.
Lepiej wyposażona Skoda Kamiq Selection z silnikiem 1.0/95 KM kosztuje od 99 800 zł. Nowa Skoda Scala Selection z tym samym silnikiem jest tańsza – cena startuje z poziomu 94 100 zł.
Ile kosztuje Skoda Kamiq Monte Carlo? Scala nieznacznie droższa
Najbogatsza wersja Monte Carlo kusi nie tylko stylem ale i wyposażeniem, które obejmuje: reflektory Full Led Matrix, światła przeciwmgłowe LED z doświetlaniem zakrętów, tylne światła LED z dynamicznymi kierunkowskazami, elektrycznie składana lusterka, 17-calowe alufelgi, dach panoramiczny, przyciemniane tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika, skórzana sportowa kierownica Monte Carlo wielofunkcyjna (radio, telefon) z pakietem skórzanym, oświetlenie Ambiente (2 kolory - biały/czerwony), sportowe fotele z tapicerką materiałową.
Nowa Skoda Kamiq Monte Carlo jest dostępna z silnikiem 1.0/115 KM lub 1.5/150 KM i kosztuje odpowiednio od 114 250 zł i 122 950 zł. Z kolei odmłodzona Skoda Scala Monte Carlo z identycznymi jednostkami wymaga od 114 450 zł i 123 900 zł.
Skoda Kamiq 2024 - oto nowe ceny i wyposażenie
Nowa Skoda Kamiq 2024 | Essence | Selection | Monte Carlo |
silnik 1.0 TSI/95 KM, skrzynia 5-biegowa manualna | 87 700 zł | 99 800 | - |
silnik 1.0 TSI/115 KM, skrzynia 6-biegowa manualna | 91 950 | 104 050 | 114 250 |
silnik 1.0 TSI/115 KM, skrzynia 7-biegowa DSG | - | 110 800 | 121 050 |
silnik 1.5 TSI/150 KM, skrzynia 6-biegowa manualna | - | 112 700 | 122 950 |
silnik 1.5 TSI/150 KM, skrzynia 7-biegowa DSG | - | 117 450 | 127 750 |
Skoda Scala 2024 - cennik, silniki i wersje wyposażenia
Nowa Skoda Scala 2024 | Essence | Selection | Monte Carlo |
silnik 1.0 TSI/95 KM, skrzynia 5-biegowa manualna | 87 200 zł | 94 100 | - |
silnik 1.0 TSI/115 KM, skrzynia 6-biegowa manualna | 91 650 | 98 550 | 114 450 |
silnik 1.0 TSI/115 KM, skrzynia 7-biegowa DSG | - | 105 300 | 121 250 |
silnik 1.5 TSI/150 KM, skrzynia 6-biegowa manualna | - | 107 000 | 123 900 |
silnik 1.5 TSI/150 KM, skrzynia 7-biegowa DSG | - | 111 750 | 128 700 |