Nowa Skoda Superb liftback już dostępna w Polsce. Wchodzi też kombi w najtańszej wersji Essence

Nowa Skoda Superb liftback powiększa rodzinę czeskiej marki w Polsce i dołącza do debiutującego wcześniej kombi. Oba nadwozia tego modelu spokojnie można zaliczyć do najgorętszych debiutów rynku motoryzacyjnego ostatnich lat. Dlaczego?

Czesi jadą pod prąd. Kiedy inni producenci kasują z oferty samochody klasy średniej, Skoda doskonali swój największy model w kierunku premium i rozwija silniki spalinowe. Polska - po Niemcach i Czechach jest trzecim krajem pod względem zbytu. Połączenie funkcjonalności z dopracowaną techniką sprawiło, że topowa Skoda bywała najchętniej wybierana w segmencie. Teraz pora na wymianę zawodników! Ale po kolei…

Reklama

Skoda Superb liftback w nowym stylu Modern Solid, zobacz WIDEO

Nowa Skoda Superb liftback to limuzyna pełna elegancji. Z ostrzej pochyloną przednią szybą, lusterkami z dolnym mocowaniem na poszyciu drzwi oraz opływową linią dachu stała się bardziej aerodynamiczna – ma o 10 proc. mniejszy współczynnik oporu powietrza (spadł do 0,23). Wykorzystuje elementy nowego języka stylistycznego Modern Solid, stąd design obejmuje m.in. inaczej ukształtowany ośmiokątny grill i matową listwę zdobiącą przedni zderzak. Na świat patrzy przez ostro zarysowane reflektory, które przewidziano w dwóch wersjach.

Nowa Skoda już w Polsce. Oto elegancki liftback dla dużej rodziny / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Nowy Superb wita animacją - reflektory Matrix LED świecą o 40 proc. lepiej

Najbardziej zaawansowana odmiana to matrycowe reflektory LED Matrix drugiej generacji. Nowe lampy świecą o 40 proc. lepiej niż w poprzedniku i zawierają dwa umieszczone obok siebie moduły BiLED, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych, ze statycznym, przypominającym kryształ światłem doświetlającym zakręty. Dwa moduły BiLED to łącznie 36 indywidualnych segmentów matrycy. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych. Cienki pasek LED w kształcie litery L służy jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskaz. Tyle lampy witają animacją świetlną. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami.

Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński
Nowa Skoda Superb liftback i kombi / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb liftback zaskoczy wnętrzem

Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę i wykończyła ją materiałami wysokiej jakości. Różnica jest kolosalna. Widać większą dbałość o detale. Wsiadasz i czujesz się dobrze przyjęty. Właściwie wszystko jest ładne dla oka, intuicyjne w obsłudze i – tam gdzie trzeba – miłe w dotyku. Tam gdzie konkurencja skąpi, Czesi stosują lepsze tworzywa.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Fotele Ergo są podgrzewane i wentylowane – wyposażone w pamięć ustawień foteli, w tym funkcję Smart Comfort Entry oraz funkcję masażu z dziesięcioma pneumatycznie sterowanymi poduszkami powietrznymi. Deskę rozdzielczą i panele drzwi zdobią przyjemne w dotyku dekoracyjne wykończenia uzupełnione listwami w przyciemnionym chromie i nastrojowym oświetleniem.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Wrażenie ekskluzywności potęguje 10-calowy wirtualny kokpit zamiast zegarów, do tego pierwszy raz przewidziano wyświetlacz head-up na szybie. Ekran systemu informacyjno-rozrywkowego o przekątnej 13 cali jest największym, jaki kiedykolwiek pojawił się w tym modelu – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Skoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Oto absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?

Skoda Smart Dials, czyli trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami 32 mm

Pod ekranem stacji multimedialnej są teraz trzy pokrętła z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. To właśnie te obrotowe przyciski dają szybki dostęp do wielu funkcji. Dwa zewnętrzne sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność audio, prędkość i kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy oraz wielkość mapy nawigacji. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami to bezpośredni dostęp do wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i trybu automatycznej klimatyzacji.

Nowa Skoda Superb / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Superb jest jeszcze większa. Z tyłu przestrzeni jak w kinie (WIDEO)

Wizytówką limuzyny Skody pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. Superb liftback urósł o 4,3 cm i ma 4,91 m długości. Rozstaw osi bez zmian (2841 mm), ale w nowym nadwoziu sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. Na powiększeniu gabarytów zyskali pasażerowie – z przodu przybyło 11 mm luzu, a pasażerowie tylnej części – mają 6 mm więcej przestrzeni nad głową.

Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca – nawet osoba o wzroście ok. 190 cm będzie mogła siedzieć swobodnie i nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Trwa ładowanie wpisu

Nowa Skoda Superb liftback to rekordowa pojemność bagażnika

Bagażnik nowej Skody Superb liftback pomieści znacznie więcej niż w schodzącej wersji. Pojemność wzrosła o 20 litrów do rekordowych w klasie 645 l (1795 l po złożeniu oparć tylnej kanapy). Pomysłowości Skody dopełniają solidne haki na siatki, cztery zaczepy mocujące oraz wielofunkcyjna kieszeń pod pokrywą kufra.

Nowa Skoda Superb liftback i kombi kontra stary Superb - porównanie wymiarów (TABELA)

Wymiary Skoda Superb liftback/limuzyna Skoda Superb kombi
Długość [mm] 4912 (+43) 4902 (+40)
Szerokość [mm] 1849 (-15) 1849 (–15)
Wysokość [mm] 1481 (+12) 1482 (+5)
Rozstaw osi [mm] 2841 2841
Przestrzeń nad głową w obszarze przednich foteli [mm] 1049 (+11) 1049 (+7)
Przestrzeń nad głową w obszarze tylnych foteli [mm] 986 (+6) 1008 (+8)
Pojemność bagażnika [litry] 645 (+20)/1795 l 690 (+30)/1920
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Nowa Skoda Superb z silnikiem benzynowym czy diesel 2.0 TDI?

Skoda w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z konstrukcji spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI. Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa – lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.

Nowa Skoda Superb liftback z silnikiem 1.5 TSI jako miękka hybryda

Skoda Superb liftback na początek jest dostępna na silnikiem 1.5 TSI/150 KM z technologią miękkiej hybrydy oraz dwoma silnikami Diesla 2.0 TDI/150 KM i 2.0 TDI/193 KM 4x4. Możliwości i osiągi?

Silnik 1.5 TSI pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy.

Nowa Skoda Superb liftback i silnik 1.5 TSI/150 KM - jakie zużycie paliwa?

Nowa Skoda Superb z silnikiem 1.5 TSI/150 KM (250 Nm) ma od zera do 100 km/h przyspieszać w 9,2 s. Producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie 5,2-5,4 l na setkę. Przy takim spalaniu 66 litrowy zbiornik paliwa powinien wystarczyć na ok. 1270 km zasięgu. Prędkość maksymalna – 225 km/h.

Nowa Skoda Superb liftback i silnik Diesla 2.0 TDI - 1350 km zasięgu

Silnik Diesla 2.0 TDI o mocy 150 KM (360 Nm) powinien sprawić, że nowa Skoda Superb kombi sprosta dalekim rodzinnym czy służbowym podróżom. Szczególnie, że przy zużyciu paliwa na poziomie 4,9-5,0 l/100 km oleju napędowego w 66-litrowym zbiorniku powinno wystarczyć nawet na prawie 1350 km zasięgu. Samochód powinien przyspieszyć od zera do setki w 9,2 s. Prędkość maksymalna – 222 km/h.

Silnik 2.0 TDI/193 KM i napęd 4x4. Elegancka rakieta dla dużej rodziny.

Diesel 2.0 TDI 193 KM (400 Nm) jest połączony seryjnie z napędem 4x4. Taki Superb liftback ma zużywać jedynie 5,7 l oleju napędowego na 100 km. Także przyspieszenie od zera do 100 km/h w 7,5 sekundy powinno przypaść do gustu. Prędkość maksymalna – 238 km/h. Krótko mówiąc, elegancka i oszczędna rakieta dla dużej rodziny.

Później dołączy silnik benzynowy 2.0 TSI (204 KM i 265 KM). W mocniejszej wersji standardowo połączony z napędem 4x4.

Nowy Superb wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów DSG

Nowy Superb jest dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów powędrowała na kolumnę kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń.

Silnik Skrzynia biegów Maks. moc wyjściowa
kW KM
Benzyna
1.5 TSI (mHEV) 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TSI 7-biegowa DSG 150 204
2.0 TSI 7-biegowa DSG 4×4 195 265
Diesel
2.0 TDI 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TDI 7-biegowa DSG 4×4 142 193
Skoda Superb liftback / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Skoda Superb i nowe zawieszenie DCC Plus

Superb może zostać wyposażony w nowy systemem DCC Plus. Wykorzystuje on dwa niezależnie sterowane zawory do oddzielenia etapów odbicia i kompresji zawieszenia, umożliwiając tym samym szybsze i skuteczniejsze tłumienie (wcześniej obie funkcje były kontrolowane przez jeden zawór). Zdaniem inżynierów przy odpowiednim ustawieniu DCC Plus nadwozie największej Skody pozostaje bardziej stabilne oraz mniej podatne na wibracje i ruchy pionowe, zwłaszcza podczas jazdy po złej nawierzchni, kostce brukowej czy pokrywach studzienek.

Nowy Superb zaskakuje, parasol i skrobaczka to jeszcze nic…

Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Superb wywraca stolik i daje aż 28 funkcji spod hasła "Simply Clever". Wśród nowinek jest m.in. czyścik do wyświetlacza dotykowego. Dalej mamy środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Nowością jest zintegrowany lejek w pokrywie zbiornika spryskiwacza przedniej szyby. I pomyśleć, że wszystko zaczęło się od zwykłego parasola w pierwszym Superbie z 2001 roku…

Koniec z odciskami palców na ekranie. Skoda Superb ma na wyposażeniu specjalny czyścik do wyświetlacza / Tomasz Sewastianowicz

Ile kosztuje nowa Skoda Superb liftback? Kombi droższe o 7 tys. zł

Nowa Skoda Superb liftback z silnikiem 1.5 TSI/150 KM w bazowej wersji Essence kosztuje od 149 900 zł. Razem z debiutem limuzyny pojawiło się bazowe wcielenie kombi, które wymaga przynajmniej 156 900 zł.

Najtańszy Superb oferuje 16-calowe alufelgi, dwustrefową klimatyzację Climatronic, 10-calowy system infotainment czy podgrzewane fotele przednie. O bezpieczeństwo dbają m.in.: Lane Assist (asystent pasa ruchu), Front Assist (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania), funkcja rozpoznawania znaków drogowych, kamera cofania oraz czujniki parkowania z tyłu.

Skoda Superb liftback Selection kosztuje od 168 850 zł

Bogatsza Skoda Superb liftback Selection 1.5 TSI/150 KM kosztuje od 168 850 zł. Diesel 2.0 TDI/150 KM startuje z ceną od 185 900 zł. Najmocniejszy 2.0 TDI/193 KM – od 202 900 zł. Kombi w każdym przypadku jest droższe o 7 tys. zł.

Taki model w standardowym wyposażeniu oferuje m.in. tapicerkę Design Selection Loft, trzystrefową klimatyzację Climatronic, czujniki parkowania z przodu oraz z tyłu, kamerę cofania, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, 17-calowe alufelgi, system multimedialny z 10-calowym wyświetlaczem. Do tego asystent pasa ruchu Lane Assist, rozpoznawanie znaków drogowych, tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia i przednie szyby boczne dźwiękochłonne, przygotowanie pod hak holowniczy, bezdotykowe otwieranie i zamykanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika, bezkluczykowy system obsługi samochodu Kessy Full, reflektory Full LED i Auto Light Assist.

Skoda Superb Laurin & Klement / Skoda / Ĺkoda Auto

Ile kosztuje Skoda Superb liftback Laurin & Klement?

Skoda Superb liftback Laurin & Klement z benzynowym 1.5 TSI to wydatek od 198 850 zł (kombi 205 850 zł). 150-konny 2.0 TDI ubrany w ekskluzywne ciuchy L&K kosztuje od 215 900 zł (kombi 222 900 zł). Najmocniejszy 2.0 TDI/193 KM to już 232 900 zł (239 900 zł za kombi).

Superb Laurin & Klement jest bogatszy o takie elementy jak m.in.: tapicerka Design Selection L&K Suite Black lub Suite Cognac, ramka grilla w wykończeniu Unique Dark Chrome, 18-calowe alufelgi, reflektory TOP LED z Matrix Beam i tylne światła TOP LED z dynamicznymi kierunkowskazami, w pełni elektryczne fotele przednie z funkcją masażu, progresywny układ kierowniczy, system multimedialny z 13-calowym ekranem i nawigacją, tempomat adaptacyjny, podgrzewana przednia szyba oraz podgrzewana kierownica oraz system nagłośnienia Canton.

Nowa Skoda Superb 2024 - ceny i wersje wyposażenia (liftback oraz kombi)

Skoda razem z debiutem rynkowym nadwozia liftback wprowadziła tańszą wersję kombi Essence. Superb z większym bagażnikiem w każdej wersji wyposażeniowej i silnikowej jest droższy o 7 tys. zł.

Nowa Skoda Superb 2024 Essence liftback/kombi Selection Laurin & Klement
silnik 1.5 TSI mHEV/150 KM 7DSG 149 900 zł/156 900 zł 168 850 zł/175 850 zł 189 850 zł/205 850 zł
silnik 2.0 TDI/150 KM 7DSG 166 950 zł/173 950 zł 185 900 zł/192 900 zł 215 900 zł/222 900 zł
silnik 2.0 TDI/193 KM 7DSG 4x4 183 950 zł/190 950 zł 202 900 zł/209 900 zł 232 900 zł/239 900 zł
Skoda Superb nowej generacji / dziennik.pl / Maciej Lubczyński