Nowa Skoda Kodiaq, czyli tak wygląda SUV dla dużej rodziny

Nowa Skoda Kodiaq jest od dziś najbardziej okazałą perłą w koronie czeskiej marki. Z prawie 4,8-metrowym nadwoziem w wersji Sportline, która jest przedsionkiem do rasowej odmiany RS, prezentuje się nadzwyczaj godnie.

Nadwozie jest o 6 cm dłuższe od poprzednika. Większe wymiary szczególnie dobrze widać w bocznych proporcjach – teraz Kodiaq może niektórym przypominać duże kombi. Jednak to duży SUV dla dużej rodziny, nawet 7-osobowej. Czym chce do siebie przekonać?

Reklama

Nowy Kodiaq Sportline i podświetlany grill, animacja na powitanie kierowcy

Z pewnością rozmachem sylwetki. Kodiaq jako pierwszy wykorzystuje elementy nowego języka stylistycznego Modern Solid. W wersji Sportline wyróżnia się podświetlanym grillem w czarnej oprawie. Zresztą czarne są też obramowania szyb, relingi dachowe i dyfuzor tylnego zderzaka.

Nowa Skoda Kodiaq szczyci się dopracowaną aerodynamiką - współczynnik oporu powietrza Cw wynosi 0,282 (dla porównania elektryczny Enyaq: 0,265; Mercedes EQS: 0,20). W siedmioosobowym SUV-ie to doskonały rezultat / Tomasz Sewastianowicz

Na czarno po raz pierwszy pomalowano także cały słupek D (foto). Ta sztuczka stylistyczna zapewnia płynne połączenie pomiędzy przyciemnionymi szybami pakietu Sunset i sprawia, że dach wydaje się unosić nad resztą nadwozia. Do tego 19-calowe alufelgi wykończenie w kolorze antracytowym można wymienić na większe 20-calowe obręcze z matowymi, czarnymi osłonami Aero.

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Tomasz Sewastianowicz

Odmiana Sportline to także najbardziej zaawansowane matrycowe reflektory Top LED Matrix z powitalną animacją i wzbogacone kolorowym wsadem o nazwie Crystallinium (przypomina barwny kryształ). Górna sekcja Bi LED i dolny moduł Matrix to łącznie 36 segmentów świetlnych, czyli dwa razy więcej niż w poprzedniku. W nocy ich układ tworzy charakterystyczny dla SUV-ów Skody układ czterech oczu. U dołu większego klosza mamy cienki pasek LED w kształcie litery L, służący jako światła do jazdy dziennej, postojowe i kierunkowskaz.

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Kodiaq to SUV błyszczący i świecący jak żaden inny w tej klasie. Wszystko przez 14 paseczków LED podświetlających sześciokątny grill między reflektorami. Tyle lampy połączone czerwoną listwą witają animacją świetlną. Do tego są dynamiczne kierunkowskazy z podświetlanymi kryształowymi elementami, podzielonymi na trzy sekcje.

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Kodiaq – jaka pojemność bagażnika i wymiary wnętrza? (WIDEO)

Wizytówką Kodiaqa pozostaje przestronność, którą Czesi wynoszą na wyższy poziom. Rozstaw osi nie uległ zmianie (2791 mm), ale w nowym wydaniu SUV-a sprytnie wygospodarowano dodatkowe miejsce. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane). Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Z tyłu rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy, nogi i nad głową jest bardzo dużo miejsca – nawet więcej niż w obecnym modelu. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje tyle luzu, że można założyć nogę na nogę. W wersji 7-osobowej podróżujący w trzecim rzędzie mają o 15 mm więcej przestrzeni nad głową (920 mm).

Skoda Kodiaq nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Bagażnik jest większy o 75 litrów – teraz zapewnia rekordowe 910 l pojemności w wersji 5-osobowej bez składania tylnych siedzeń. Po ich złożeniu ładownia oferuje 2105 l (wzrost o 40 l). W wersji siedmiomiejscowej kufer mieści teraz 340 l, czyli o 70 l więcej niż poprzednio, oraz 845 l po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu (wzrost o 80 l). Maksymalna pojemność ładunkowa siedmiomiejscowego samochodu dochodzi do 2035 l, czyli o 30 l więcej niż w pierwszej generacji. Znowu okazuje się, że nikt nie wymyślił nic większego w tej klasie - SUV Skody jest bezkonkurencyjny.

W wersji siedmiomiejscowej bagażnik mieści 340 l, czyli o 70 l więcej niż poprzednio oraz 845 l po złożeniu siedzeń trzeciego rzędu (wzrost o 80 l) / Tomasz Sewastianowicz

Trwa ładowanie wpisu

Nowa Skoda Kodiaq vs "stary" Kodiaq, zobacz wymiary i różnice

Wymiary (w porównaniu do obecnego modelu) Skoda Kodiaq
Długość [mm] 4758 (+61)
Szerokość [mm] 1864
Wysokość [mm] 1657
Rozstaw osi [mm] 2791
Przestrzeń nad głową w trzecim rzędzie siedzeń (7 miejsc) [mm] 920 (+15)
Pojemność bagażnika [litry] 910 (+75)

Skoda Kodiaq zaskakuje nowatorskim wnętrzem

Skoda radyklanie przeprojektowała kabinę i wykończyła ją materiałami wysokiej jakości. Kodiaq w wersji Sportline Design Selection wita wnętrzem w ciemnej tonacji, a standard obejmuje sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, czarną tapicerkę z mikrofibry Suedia z jaskrawą nicią oraz ozdobne listwy na desce rozdzielczej i we wstawkach drzwi.

Kodiaq Sportline drugiej generacji jest wyposażony w 3-ramienną, wielofunkcyjną kierownicę. Zamiast zegarów mamy 10-calowy wirtualny kokpit, a obok centralny 10-calowy ekran systemu multimedialnego. 13-calowy wyświetlacz jest dostępny opcjonalnie w ramach pakietu Technology. To największy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, jaki kiedykolwiek pojawił się w tym modelu – pozwala sterować nawigacją, muzyką i klimatyzacją. Przy czym Skoda w erze wszechobecnych ekranów jedzie pod prąd i nie rezygnuje z przycisków. Idzie nawet dalej, bo nadaje im nowe znaczenie. Oto absolutną nowinką jest możliwość ustawienia najczęściej używanych funkcji za pomocą klawiszy szybkiego dostępu Skoda Smart Dials. Jak to działa?

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Skoda Smart Dials, trzy obrotowe przyciski z wyświetlaczami

Poniżej ekranu stacji multimedialnej znajdują się teraz trzy obrotowe przyciski z 32-milimetrowymi cyfrowymi wyświetlaczami. Pokrętła mają bardzo przyjemną w dotyku fakturę z małych piramidek i pracują z delikatnym kliknięciem. To właśnie one umożliwiają szybki dostęp do wielu funkcji – ich zakres zależy od poziomu wyposażenia auta. Dwa zewnętrzne pokrętła dla kierowcy i pasażera obok sterują temperaturą, ogrzewaniem i wentylacją foteli. Środkowa gałka obsługuje maksymalnie cztery różne funkcjonalności, w tym: głośność systemu audio, prędkość wentylatora, kierunek nawiewu, klimatyzację, tryby jazdy i wielkość mapy nawigacji. Centralne pokrętło jest konfigurowane z menu systemu infotainment, a funkcje przełącza się poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku. Cztery dodatkowe klawisze między pokrętłami zapewniają bezpośredni dostęp do funkcji wentylacji przedniej szyby, ogrzewania tylnej szyby, recyrkulacji powietrza i automatycznej klimatyzacji.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Kodiaq wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów DSG

Nowy Kodiaq jest dostępny wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG. Dźwignia zmiany biegów po raz pierwszy w historii Skody powędrowała na kolumnę kierownicy z prawej strony. O trybie jazdy decyduje pokrętło – obrót do przodu (D) samochód rusza przed siebie. Obrót do siebie na R i samochód cofa. Naciśnięcie boku przełącznika zaciągnie hamulec postojowy. Przy kierownicy są też łopatki do redukcji przełożeń. Skoda postarała się również o dodatki ułatwiające życie codzienne. Stąd na pokładzie chłodzony i 15-watowy Phone Box do szybkiego, indukcyjnego ładowania nawet dwóch smartfonów. Dodatkowo pasażerowie mogą korzystać z czterech portów USB-C o mocy wyjściowej 45 W. Z kolei 15-watowe wejście USB-C w lusterku wstecznym ułatwi zasilanie wideorejestratora samochodowego.

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Kodiaq to fotele z masażem, trzy wystroje wnętrza i ekologiczne materiały
Kodiaq podczas dłuższych podróży rozpieści fotelami z masażem. Pasażerowie tylnego rzędu docenią również nowy schowek w tunelu środkowym. Wszystkimi funkcjami ogrzewania siedzeń, kierownicy, przedniej i tylnej szyby można zarządzać za pomocą konfigurowalnego przycisku Heaters w menu klimatyzacji.

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Kodiaq daje wybór z silników spalinowych. Benzyna czy diesel?

Skąd moc? Skoda jest świadoma realiów rynkowych i w fazie przejścia na 100-proc. elektromobilność (do 2026 roku wprowadzi 6 nowych modeli elektrycznych) nie rezygnuje z jednostek spalinowych. Wręcz przeciwnie – rozwija silniki Diesla i jednostki benzynowe TSI.

Jednocześnie inżynierowie zastosowali szereg rozwiązań, które mają zapewnić niższe zużycie paliwa – lista obejmuje m.in. nowy, wydajniejszy układ chłodzenia z dodatkowymi uszczelnieniami, które obniżają opór aerodynamiczny, a także żaluzje sterujące dopływem powietrza do silnika.

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Tomasz Sewastianowicz

Podstawowy silnik 1.5 TSI jako miękka hybryda i mocny 2.0 TSI

Podstawowy silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM pierwszy raz dostał technologię miękkiej hybrydy, w której wykorzystano 48-woltowy rozrusznik z napędem pasowym i 48-woltowy akumulator litowo-jonowy. Konstrukcja należy do najnowszej generacji jednostek EA 211 evo2. Pracuje w oszczędnym cyklu Millera (opóźnione zamknięcie zaworów ssących) i jest wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny. Dodatkowo przy niskim obciążeniu układ aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT+) odłącza dwa z nich redukując zapotrzebowanie na benzynę. Dzieje się to praktycznie niezauważalnie – o tym, że silnik pracuje w trybie 2-cylindrowym można się zorientować po komunikacie wyświetlanym na wirtualnym kokpicie. Żadnych szarpnięć, wibracji, a w razie potrzeby momentalne przejście na tryb 4-cylindrowy. Wyżej stoi turbobenzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 204 KM.

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Skoda / Ĺkoda Auto

Nowa Skoda Kodiaq z silnikiem Diesla 2.0 TDI - dwie wersje do wyboru

Nowa Skoda Kodiaq jak przystało na SUV-a do dalekich rodzinnych podróży będzie też dostępna z silnikami wysokoprężnymi. Dwie jednostki 2.0 TDI generują odpowiednio 150 KM i 193 KM. Przy czym topowy silnik Diesla i benzynowy są standardowo łączone z napędem 4x4. Nic tylko pakować się i w drogę…

Hybryda z dużym zasięgiem i silnikiem benzynowym 1.5 TSI

Kodiaq 2. generacji to także nowa odsłona napędu hybrydowego typu plug-in. Możliwości? Silnik benzynowy 1.5 TSI/150 KM i jednostka elektryczna tworzą system o mocy 204 KM. Napęd na przód przenosi 6-biegowa skrzynia DSG. W trybie EV pojemny akumulator 25,7 kWh zapewnia ponad 100 km zasięgu (w poprzedniku montowano baterię o połowę mniejszą 12,7 kWh, stąd zasięg był odpowiednio mniejszy). Dodatkowo instalacja pokładowa obsługuje ładowanie prądem przemiennym o mocy 11 kW (wcześniej 3,6 kWh). Akumulator można uzupełnić jeszcze szybciej na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania. System infotainment ułatwi wyszukiwanie stacji ładowania.

Skoda Kodiaq nowej generacji - dostępne wersje silnikowe i moc (tabela)

Silnik Skrzynia biegów Maks. moc wyjściowa
kW KM
Benzyna
1.5 TSI (mHEV) 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TSI 7-biegowa DSG 4×4 150 204
Diesel
2.0 TDI 7-biegowa DSG 110 150
2.0 TDI 7-biegowa DSG 4×4 142 193
Hybryda typu plug-in Wyłącznie jako kombi
1.5 TSI iV 6-biegowa DSG 150 204

Wyposażenie z półki premium, tak nowa Skoda Kodiaq dba o pasażerów

Skoda oferuje łącznie nawet dziewięć poduszek powietrznych. Oprócz poduszek powietrznych kierowcy i pasażera z przodu, w standardzie są boczne poduszki powietrzne dla przednich siedzeń, poduszki powietrzne chroniące głowę i centralna poduszka powietrzna pomiędzy kierowcą a pasażerem z przodu. Z listy opcji można zażyczyć boczne poduszki powietrzne dla drugiego rzędu siedzeń.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Kierowcę będzie wspiera cała armia elektronicznych pomocników. Funkcja asystenta skrętu reaguje ostrzeżeniem i automatycznym hamowaniem w przypadku zbliżającego się pojazdu podczas skręcania przed nadjeżdżającymi autami. Z kolei asystent unikania kolizji automatycznie wzmocni ruchy kierownicą podczas nagłych manewrów wymijania. Funkcja asystenta skrzyżowań wykorzystuje czujniki radarowe i przednią kamerę do ostrzegania o ruchu ulicznym, rowerzystach lub pieszych podczas wyjeżdżania z podjazdu lub ograniczonej widoczności. W razie potrzeby ostrzega, a następnie automatycznie hamuje. Funkcja ostrzegania przy wysiadaniu błyskiem diody lusterku zewnętrznym i dźwiękiem alarmuje o wykryciu aut nadjeżdżających od tyłu – ma zasięg 35 m i pokrywa kąt 120 stopni.

Nowy asystent parkowania może automatycznie parkować samochód na miejscach prostopadłych i równoległych. Oprócz kierowania, kontroluje teraz także prędkość pojazdu i zatrzymuje się automatycznie w razie przeszkody.

Nowy Kodiaq automatycznie porusza się w korku i sam zaparkuje

Nowy Kodiaq to także ulepszone systemy bezpieczeństwa. Gdy tylko czujniki wykryją awaryjne hamowanie czy nieuchronną kolizję (włącznie z uderzeniem w tył) – Crew Protect Assist automatycznie zamyka okna oraz, panoramiczny dach, aktywuje światła awaryjne i napina przednie pasy bezpieczeństwa. Emergency Assist zmniejsza ryzyko wypadku w sytuacji, gdy kierowca nie jest już w stanie kontrolować pojazdu – wówczas system przejmuje władzę nad autem, włącza światła awaryjne i uruchamia hamulce. Nowy SUV Skody jest też zdolny automatyczne ruszać, podjeżdżać i hamować w korku do prędkości 60 km/h.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Z kolei Turn Assist ostrzega przed kolizją z nadjeżdżającymi pojazdami podczas skręcania w boczne uliczki i automatycznie uruchamia hamulce. Kolejną nową funkcją jest Crossroad Assist – wykorzystuje on czujniki radarowe, znajdujące się w przednim zderzaku, do wykrywania ruchu poprzecznego na skrzyżowaniach, gdzie widoczność może być ograniczona. Wówczas emituje ostrzeżenie dźwiękowe wraz z ostrzeżeniem na centralnym wyświetlaczu. Poprawiony system Front Assist oprócz ochrony pieszych dba również o rowerzystów. Nowy system Top View wykorzystuje cztery kamery i dzięki ulepszonej rozdzielczości obrazu umożliwia monitorowanie otoczenia pojazdu.

Skoda Kodiaq nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz

Parasol i skrobaczka to jeszcze nic! Skoda Kodiaq zaskakuje pakietem 28 patentów

Drobne rozwiązania, które polepszają funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody – z każdym modelem debiutują nowe gadżety i zawsze dają użytkownikowi frajdę z odkrywania ich oraz testowania przydatności. Kiedy wydawało się, że Czesi wymyślili już wszystko, co może pomóc w życiu codziennym, to nowy Kodiaq wywraca stolik. Obok znanej z poprzednika ochrony krawędzi drzwi i elektrycznej blokady tylnych drzwi przed dziećmi teraz zaskakuje pakietem 28 patentów spod hasła "Simply Clever".

Koniec z odciskami palców na ekranie. Skoda Kodiaq ma na wyposażeniu specjalny czyścik do wyświetlacza / Tomasz Sewastianowicz

Lista nowinek obejmuje m.in.: środkowy podłokietnik tylnych siedzeń ze zintegrowanym uchwytem na tablet i schowek z uchwytem na kubek na tunelu środkowym, a także czyścik do wyświetlaczy dotykowych. Z tyłu każdego przedniego siedzenia pojawiła się podwójna kieszeń na dokumenty, czasopisma czy smartfon. Parasol i skrobaczka do lodu powstały z ekologicznych materiałów.

Nowa Skoda Kodiaq - kiedy ceny w Polsce? Opinia

Skoda Kodiaq nowej generacji na polskim rynku zadebiutuje w 2024 roku. Szanse? Ponownie zaskoczy przestronnością i praktycznością wnętrza. W tej kategorii pozostaje niedościgniona. Czesi dodając do tego szlachetny styl oraz tradycyjne jednostki benzynowe i silnik Diesla 2.0 TDI stworzyli auto, które powinno przynajmniej powtórzyć sukces obecnej generacji.

Nowa Skoda Kodiaq Sportline / Skoda / PETR HOMOLKA
Skoda Kodiaq nowej generacji / Skoda
Skoda Kodiaq nowej generacji / Skoda / IvoHercik.com
Nowa Skoda Kodiaq / Skoda
Skoda Kodiaq nowej generacji / Skoda
Skoda Kodiaq nowej generacji / Skoda