Skoda inwestuje miliardy, zmienia styl i platformę. Oto nowe kombi i 5 modeli SUV

Skoda w ciągu najbliższych 5 lat zainwestuje 5,6 mld euro w elektromobilność oraz 700 mln euro w cyfryzację. W efekcie do 2026 roku czeski producent wdroży 6 zupełnie nowych modeli w najważniejszych segmentach rynku. Premiery to także początek nowej ery w designie – każde z debiutujących aut powstanie w zgodzie z językiem stylistycznym Modern Solid.

Wreszcie rok 2028 przyniesie przełom pod względem technologii. Wtedy Skoda przejdzie z obecnej platformy MEB na zupełnie nową architekturę SPP, która docelowo ma stanowić podstawę 80 proc. samochodów Grupy Volkswagen. Pierwszym modelem korzystającym z SSP będzie Skoda Enyaq drugiej generacji. Jakie auta trafią na polskie drogi?

Reklama

Skoda Elroq, czyli nowy SUV zamiast modelu Karoq

Skoda Elroq o długości 4,6 m jako pierwsza zadebiutuje już na początku 2024 roku. Elektryczny kompaktowy SUV w gamie marki przejmie rolę spalinowego modelu Karoq.

Skoda Superb, Skoda Enyaq Coupe RS iV i Skoda Vision 7S / Tomasz Sewastianowicz
Skoda Elroq to elektryczny następca spalinowego modelu Karoq / Tomasz Sewastianowicz

Dziś segment C rośnie najszybciej, a modelem Elroq Skoda chce wykroić dla siebie jak najwięcej z europejskiego rynku. Stąd duży nacisk na przestronne i przemyślane wnętrze – w końcu rozwiązania polepszające funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody. Także Elroq zadebiutuje z pakietem nowych patentów spod znaku "Simply Clever". Proporcjonalna sylwetka z pojemnym bagażnikiem ma skusić poszukujących auta rodzinnego. Dopieszczona aerodynamika w połączeniu z dużym akumulatorem przełoży się na duży zasięg.

Skoda Elroq to pierwszy nowy model z napędem elektrycznym, który pojawi się już wiosną 2024 roku / Skoda
Skoda Elroq będzie pierwsza, następnie wjedzie nowa Skoda Small i Combi / Skoda

Skoda Small jak Fabia, czyli tani SUV dla ludu, a jaka pojemność bagażnika?

W 2025 roku pojawi się SUV o długości 4,2 m dziś nazywany Small (nowy model w segmencie A0; jak Skoda Fabia). Skoda tym modelem zamierza walczyć o względy w świecie miejskich samochodów. Auto ma kosztować ok. 25 tys. euro (111 tys. zł). Z taką ceną najmniejszy i najtańszy przedstawiciel elektrycznej rodziny czeskiej marki mocno obniży próg wejścia do świata aut zasilanych prądem. Do tego zapewni przestronność i praktyczność z wyższej klasy – bagażnik pojemnością ma przypominać kufer modelu Scala. Czyli Skoda Small w wersji produkcyjnej zapewni ok. 470 l przestrzeni transportowej. To wynik lepszy niż w autach z wyższych klas (Golf jest dłuży o 20 cm, a kufer jest mniejszy 380/1237 l; porównywalna wielkością Dacia Spring 270/1100 l). Także rozplanowaniem części pasażerskiej nowa Skoda dowiedzie swojej wszechstronności.

Skoda Small / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Nowy SUV Skody jak Fabia, ale z dużym zasięgiem

Technicznym bliźniakiem nowego baby-SUV-a Skody jest pokazany niedawno Volkswagen ID. 2all, który w wersji produkcyjnej pojawi się jako ID.2. Model z Wolfsburga dzięki zamocowanemu przy przedniej osi silnikowi elektrycznemu o mocy aż 226 KM przyspieszy od 0 do 100 km/h w mniej niż 7 sekund! Akumulator po naładowaniu do pełna zapewni zasięg do 450 km wg WLTP. Na szybkich stacjach DC prąd można uzupełnić od 10 do 80 proc. w 20 minut. Podobnych parametrów należy spodziewać się po najmniejszym SUV-ie Skody. Auto będzie produkowane w zakładzie Grupy Volkswagen w Hiszpanii na tej samej linii co CUPRA Raval. Trojaczki korzystają z tego samego wariantu platformy MEB.

W 2025 roku na ulice wyjedzie Skoda nazywana dziś pieszczotliwie Small / Tomasz Sewastianowicz
Projektanci mnóstwo pracy włożyli w dopieszczenie aerodynamiki, co w przypadku modeli elektrycznych ma duży wpływ na poprawę zasięgu / Skoda

Skoda Enyaq w 2025 roku - większy zasięg i styl Modern Solid

Obecny Enyaq i Enyaq Coupe powstaje na platformie MEB – oba modele w 2025 roku przejdą głęboką modernizację. Skoda zmieni wygląd swoich pierwszych elektrycznych SUV-ów – auta przyjmą styl Modern Solid, pokazany po raz pierwszy w prototypowym Vision 7S. Postęp techniczny przyczyni się do zwiększenia zasięgu oraz przyspieszenia ładowania obu aut.

Skoda Enyaq po modernizacji przyjmie styl Modern Solid. Przy aucie Oliver Stefani, główny projektant czeskiej marki / Skoda
Skoda / Skoda

Nowa Skoda Combi hitem jak Octavia kombi

Skoda wprowadzi także na rynek samochód elektryczny w segmencie kombi. Czesi liczą, że lekko podniesione auto o długości 4,6 m i przypominające proporcjami crossovera stanie się hitem przynajmmniej takim jak Octavia. Producent w przypadku tego modeli liczy na sprzedaż do flot firmowych, choć ogromny bagażnik i przestronne wnętrze ma też kusić rodziny. Nowe kombi na prąd z baterii zadebiutuje w 2026 roku.

Nowa Skoda Combi o długości 4,6 m zostanie pierwszym elektrycznym samochodem kombi w gamie marki / Skoda
Nowa Skoda Combi / Skoda / Ĺkoda Auto

Skoda Space większa niż Skoda Superb, oto 5-metrowy SUV dla 7 osób

Następna w kolejce jest Skoda Space, czyli produkcyjna wersja prototypu Vision 7S. Nowy elektryczny SUV o długości ok. 4,9 m będzie największym autem marki. Ze spłaszczonym grillem, smukłymi światłami i minimalistycznym logo swoją bryłą stawia Skodę przynajmniej o dwie klasy wyżej. Zaimponuje proporcjami i rozmachem sylwetki - nawet Superb ma wyglądać przy nim mizernie. Producent obiecuje bardzo obszerne wnętrze, w którym zmieści się 7 osób w trzech rzędach siedzeń podatnych na niemal dowolną konfigurację. Akumulator 89 kWh ma zapewniać ponad 600 km zasięgu i możliwość ładowania z mocą do 200 kW.

Skoda Space / Skoda
Skoda Vision 7S / Skoda / IvoHercik.com

Skoda zmienia platformę z MEB na SSP, szef marki odkrywa karty

Wreszcie pod koniec dekady nastąpi przejście z dotychczasowej platformy MEB na zupełnie nową platformę SSP ze zintegrowaną architekturą elektryczną i elektroniczną. Ma ona posłużyć za podstawę 80 proc. samochodów EV Grupy Volkswagen. Jak donosi brytyjski Autocar w przypadku czeskiej marki pierwszym autem na SPP będzie Skoda Enyaq drugiej generacji.

– Pierwszy samochód Skody zbudowany w oparciu o SPP pojawi się w 2028 lub 2029 r., mniej więcej w tym samym czasie, gdy Volkswagen wykorzysta tę architekturę do stworzenia elektrycznego następcy Golfa – powiedział Klaus Zellmer, prezes zarządu Skoda Auto. – To właśnie wtedy Enyaq – który będzie produkowany w Mlada Boleslav w Czechach – powstanie na SSP – wskazał.

Jaka będzie nowa Skoda Enyaq II? Oto SUV w nowym stylu

Czeska marka w zeszłym roku sprzedała 54 tys. egzemplarzy obecnego modelu. Tylko w pierwszej połowie 2023 roku popularność tego auta wzrosła o ponad 40 proc. rok do roku. W tym okresie Enyaq był dziewiątym najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie. Biorąc pod uwagę sukces Czesi raczej nie zaryzykują zmiany formuły. Nowy Enyaq na SSP dalej będzie SUV-em praktycznym do bólu, ale oczywiście przyjmie radykalnie inny wygląd zgodny z językiem stylistycznym Modern Solid (jak sześć nowych modeli wymienionych wyżej).

Skoda Vision 7S / Skoda / IvoHercik.com

Cena? Platforma SSP ma wpłynąć na koszty. Oczekuje się, że wydatki inwestycyjne i badawczo-rozwojowe zostaną zmniejszone o około 30 proc. w porównaniu z MEB. Co w przypadku większości modeli elektrycznych powinno dać marżę na poziomie odpowiedników napędzanych silnikami spalinowymi. SSP pozwoli też na dowolną konfigurację napędów i stosowanie akumulatorów zgodnych z potrzebami każdej marki Grupy VW. Przejście na SSP kierowcy mają odczuć w radykalnej poprawie zasięgu, wydajności, mocy i przystępności cenowej na poziomie samochodów spalinowych.

Nowa Skoda Enyaq II generacji, czyli ładowanie 12 minut i cena na poziomie modelu Kodiaq

Teraz wystarczy połączyć kropki i wychodzi, że Skoda Enyaq drugiej generacji zyska innowacyjne zarządzanie akumulatorem i ładowaniem z technologią 800 V. A to zapewni uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. w zaledwie 12 minut – w porównaniu z około 35 min. w przypadku obecnego Enyaqa. Kolejnym istotnym ulepszeniem w erze SSP będzie nowe oprogramowanie, które umożliwi m.in. autonomiczną jazdę 4. poziomu (bez rąk na kierownicy). I przy tych fajerwerkach nowy Enyaq II ma być w cenie spalinowego modelu Kodiaq.

Skoda Enyaq Coupe RS iV / Skoda / SKODA AUTO
Skoda Kodiaq nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz
Skoda Enyaq / Tomasz Sewastianowicz