- Lexus najbardziej niezawodny, niemieckie marki na końcu
- Lexus ES 300h najlepszym sedanem, zdobył 88 punktów na 100 możliwych
- Lexus ES 300h, czyli 5-metrowa hybryda ze spalaniem auta miejskiego
- Toyota najbardziej niezawodną popularną marką
- Siedem modeli Toyoty wśród 10 najbardziej niezawodnych samochodów
Lexus najbardziej niezawodny, niemieckie marki na końcu
Lexus produkuje najbardziej niezawodne samochody – uznali w najnowszym raporcie przedstawiciele amerykańskiej organizacji Consumer Reports. Japońska marka stanęła na szczycie listy 30 firm motoryzacyjnych. Jak do tego doszło?
Zestawienie powstało na podstawie danych pochodzących z ponad 330 tys. aut z roczników od 2000 do 2023 roku. Badanie Consumer Reports jest cenione m.in. za przywiązanie do szczegółów. Eksperci analizując poszczególne marki i modele uwzględniają zarówno takie drobiazgi jak piszczące hamulce czy uszkodzone wykończenie wnętrza, jak również poważne problemy obejmujące pogwarancyjne naprawy silnika, baterii w autach elektrycznych czy problemów z ładowaniem. W sumie jest aż 20 takich aspektów. W zestawieniu samochody oceniano w skali od 0 do 100 punktów. Pod uwagę brano wyniki testów drogowych i bezpieczeństwa, niezawodność oraz satysfakcję samych właścicieli.
Lexus ES 300h najlepszym sedanem, zdobył 88 punktów na 100 możliwych
Lexus wynikiem 79 punktów zajął pierwsze miejsce – próbom poddano siedem modeli z obecnej gamy i wszystkie otrzymały rekomendację zespołu testującego. Wśród luksusowych sedanów kosztujących powyżej 40 tys. dolarów liderem jest hybrydowy Lexus ES 300h, który uzyskał wynik 88 pkt. na 100 możliwych. Wysokie pozycje w swoich segmentach zajęły też trzy hybrydowe modele SUV: UX (78 pkt.), NX (83 pkt.) oraz RX (83 pkt.).
Lexus ES 300h, czyli 5-metrowa hybryda ze spalaniem auta miejskiego
Niemal 5-metrowy Lexus ES 300h skrywa pod maską napęd hybrydowy czwartej generacji. To duet złożony z jednostki benzynowej 2.5/178 KM pracującej w ekonomicznym cyklu Atkinsona oraz silnika elektrycznego o mocy 120 KM. Prąd dostarcza i magazynuje z rekuperacji bateria niklowo-wodorkowa. Łącznie układ hybrydowy limuzyny wytwarza 218 KM – taki potencjał całkiem sprawnie radzi sobie rozpędzaniem ok. 1700 kg japońskiej myśli technicznej.
Połączenie wolnossącego silnika benzynowego i jednostki elektrycznej zapewnia osiągi na poziomie mocnych diesli – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 s (prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 180 km/h). Napęd szybko reaguje na dodanie gazu, a to sprawka silnika elektrycznego, który często włącza się do pracy. ES 300h imponuje też niskim zużyciem paliwa – osiągniecie wyniku na poziomie 5,5 l/100 km nie wymaga specjalnych starań. To spalanie na poziomie... auta miejskiego!
Toyota najbardziej niezawodną popularną marką
Toyota zamieniła się z Lexusem miejscami i zajęła drugą lokatę. Tym samym czołowe pozycje badania należą do japońskiego koncernu.
Doskonały wynik Toyoty znajduje odzwierciedlenie w nowym rankingu 10 najbardziej niezawodnych modeli samochodów Consumer Reports, który został całkowicie zdominowany przez auta tej marki. Aż siedem modeli z najwyższą punktacją to auta Toyoty.
Siedem modeli Toyoty wśród 10 najbardziej niezawodnych samochodów
Liderami niezawodności w 2023 roku są Toyota Camry Hybrid oraz Toyota 4Runner. Zarówno hybrydowy sedan Camry, dostępny w sprzedaży m.in. w Europie, jak i opracowany na amerykański rynek terenowy 4Runner zdobyły 87 punktów.
Trzecie miejsce zajęła benzynowa odmiana Camry (86 pkt.). Czwarta jest Toyota RAV4 Prime (84 pkt.), która w Europie występuje pod nazwą RAV4 Plug-in. Na siódmym miejscu znalazła się Toyota RAV4 (80 pkt.), na dziewiątym Toyota Corolla (77 pkt.). Pierwszą dziesiątkę zamyka Toyota Highlander Hybrid – 7-osobowy SUV zdobył 75 pkt.
MINI zamyka podium zestawienia Consumer Reports. Modele Cooper i Cooper Countryman zdobyły dla tej brytyjskiej marki należącej do BMW 71 pkt. na 100 możliwych.
Hybrydy bardziej niezawodne od samochodów z silnikiem spalinowym
W tym roku Consumer Reports szczególną uwagę zwrócił na samochody ze zelektryfikowanymi napędami. Najnowszy raport podkreśla niezawodność hybryd, które zanotowały 26 proc. mniej problemów niż auta z silnikami spalinowymi.
Lexus, Toyota i Mini - oto Top 10 producentów wg. Consumer Reports
Marka | Liczba punktów na 100 możliwych |
1. Lexus | 79 punktów |
2. Toyota | 76 |
3. MINI | 71 |
4. Acura | 70 |
5. Honda | 70 |
6. Subaru | 69 |
7. Mazda | 67 |
8. Porsche | 66 |
9. BMW | 64 |
10. Kia | 61 |
Sami kupują samochody do testów i badań. Niezależni od producentów
Oceny końcowe Consumer Reports opierają się na wynikach poszczególnych modeli danego producenta, z których następnie wyciągana jest średnia. Eksperci biorą pod uwagę:
- Wyniki testów drogowych. Do zestawienia kwalifikują się wszystkie marki, których minimum dwa samochody były w danym roku przetestowane przez ekipę Consumer Reports. Co ciekawe, organizacja nie opiera się w swoich ocenach o samochody testowe użyczone przez producentów, tylko kupuje je w salonach, tak, jak robią to klienci. Każdy egzemplarz przechodzi ten sam zestaw 50 różnych prób zarówno na drogach publicznych, jak i w centrum testowym w Connecticut.
- Bezpieczeństwo. Po lupę trafiają wyniki testów zderzeniowych, a dodatkowe punkty przyznaje się za systemy bezpieczeństwa wchodzące w skład wyposażenia seryjnego.
- Niezawodność. Tu ocenę wystawiają właściciele poszczególnych modeli samochodów w dorocznych ankietach obejmujących 17 obszarów.
- Satysfakcja właścicieli. Również ta ocena oparta jest na wynikach ankiet przeprowadzonych wśród osób, które jeżdżą konkretnymi samochodami. Im większa gotowość do ponownego zakupu tego samego modelu, tym wyższa ocena w rankingu.
Volkswagen i Mercedes na szarym końcu 30 producentów
Na szarym końcu listy producentów Consumer Reports znajdują się: Volkswagen (26 pkt.), Rivan (24 pkt.), Mercedes (23 pkt.) i Chrysler (18 pkt.).
Consumer Reports od 1936 r. prowadzi działalność non-profit na rynku USA. Testuje i ocenia nie tylko samochody, ale też m.in. sprzęty AGD, elektronikę użytkową, akcesoria dla dzieci, czy urządzenia medyczne. Budżet organizacji w całości zasilany jest ze składek i datków ok. 6 mln indywidualnych członków oraz partnerów instytucjonalnych.