- Lexus zmienia układ sił w Polsce. SUV-y i hybrydy trzęsą rynkiem
- Nowy Lexus LBX wjeżdża do gry na polskim rynku premium
- Lexus LBX to nie Toyota Yaris Cross. Oto różnice i wymiary
- Lexus LBX czy Lexus UX? Wymiary pomogą w wyborze
- Lexus LBX to wnętrze i wyposażenie z droższych modeli
Lexus zmienia układ sił w Polsce. SUV-y i hybrydy trzęsą rynkiem
Lexus miesza na polskim rynku. W styczniu i lutym 2024 roku japońska marka sprzedała ponad 2500 aut – to niemal 40 proc. więcej niż rok wcześniej. Takiego rekordu nie było od początku działalności marki nad Wisłą. Tym samym Lexus zdobył niemal 12 proc. udział w rynku.
Koniem pociągowym biznesu Lexusa są SUV-y i crossovery. Dziewięć na 10 aut, które wyjechały na drogi miało właśnie takie nadwozie. I właśnie trzy modele – NX, UX i RX, znalazły się wśród 10 najpopularniejszych aut premium. Teraz na scenę wjeżdża zupełnie nowy zawodnik: Lexus LBX. Ten hybrydowy model w 2024 roku ma zadecydować o zmianie sił i stałym awansie Japończyków w rankingu. Ale po kolei…
Nowy Lexus LBX wjeżdża do gry na polskim rynku premium
Lexus LBX pod względem designu podąża śladem największego RX-a. Ustawiony szeroko na 18-calowych obręczach i z atletycznie ukształtowaną sylwetką przyczajoną na asfaltem sprawia wrażenie solidnego kompana podróży. Poniżej srebrnej listwy łączącej reflektory mamy charakterystyczny grill w kształcie klepsydry z trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną 12 czujnikami i kamerami (łącznie jest ich cztery w cały aucie).
Szlachetny wizerunek podkreśla miedziany lakier Sonic Copper (foto) nakładany technologią soniczną oraz listwa LED łącząca tylne światła. Także i w tym modelu na klapie bagażnika wydrukowano duży napis LEXUS - to nowy znak szczególny japońskich aut. Z pewnością zawiesisz na nim wzrok, kiedy przejedzie obok. Poza tym trzyliterowa nazwa LBX-a podkreśla jego wyjątkowość – wcześniej w ten sposób oznaczono tylko jeden model, supersamochód LFA.
Lexus LBX to nie Toyota Yaris Cross. Oto różnice i wymiary
Przy designerskich popisach warto odnotować, że technicznym bliźniakiem nowości Lexusa jest Toyota Yaris Cross – oba modele wykorzystują platformę GA-B. Jednak na potrzeby LBX-a inżynierowie zwiększyli rozstaw osi oraz kół, stąd nowy model urósł do prawie 4,2 m długości, a wszerz przybyło aż o 6 cm (1,83 cm). Dodatkowe centymetry przełożyły się na sportowe proporcje z kabiną przesuniętą do tyłu i bardziej pakowne wnętrze. Lexus UX jest o 30 cm dłuższy od nowicjusza (różnice w tabeli).
Lexus LBX czy Lexus UX? Wymiary pomogą w wyborze
Wymiary | Lexus LBX | Lexus UX |
Długość | 4190 mm | 4495 |
Szerokość | 1825 | 1825 |
Wysokość | 1560 | 1540 |
Rozstaw osi | 2580 | 2640 |
Lexus LBX to wnętrze i wyposażenie z droższych modeli
Wejścia do kabiny nowego Lexusa LBX strzeże nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w RX, NX czy elektrycznym RZ. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. Wnętrze sportowo nastawionej wersji Cool wita uściskiem głębiej profilowanego fotela z tapicerką z ekologicznego zamszu Ultrasuede i skóry, otula wygodą, błyszczy gadżetami. Od pierwszej chwili czuć różnicę po obcowaniu z mniej wymuskaną, tańszą odmianą Relax. Materiały są wysokiej jakości, spasowanie elementów perfekcyjne – nic nie skrzypi i nie trzeszczy nawet podczas jazdy na nierównościach. Ciężko doszukać się pójścia na skróty kosztem lexusowej solidności wykonania. Mięsista kierownica leży idealnie, a prawa ręka odruchowo chwyta za lewarek na wysokim tunelu środkowym – niczym w droższych sportowych samochodach, co jest miłym gestem ze strony producenta takich bestii jak RC F czy LC 500 (oba z benzynowym pięciolitrowym V8/464 KM).
LBX stara się też zrobić wrażenie na fanach nowych technologii. Zamiast klasycznych zegarów jest 12,3-calowy wirtualny kokpit. Układ prezentowanych informacji zmienia się w zależności od wybranego trybu jazdy, ale można go też ustawić pod siebie. Na środku duży 9,8-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Link Connect. Wystarczy chwila zabawy by połapać się w logice systemu zawiadującego funkcjami. Wyświetlacz pokazuje też widok z seryjnej kamery cofania. Nawigacja oparta na chmurze podaje na bieżąco informacje o ruchu drogowym. Sam interfejs multimediów rewelacyjnie współpracuje z bezprzewodowym Apple CarPlay.
Lexus pozostawił też osobny, tradycyjny panel do regulacji temperatury i nawiewu. Sterowanie stacją multimedialną umożliwia osiem strzałek na kierownicy, którym da się przypisać różne funkcje, możliwe jest nawet podwójne obłożenie jednego kursora (lewe i prawe pole ma po cztery kursory). W efekcie dostajemy aż 16 skrótów. O aktualnie wybranej funkcji informuje wyświetlacz head-up (opcja) – wystarczy dotknąć odpowiedniego pola na kierownicy. Sprytne, bo pozwala w ten sposób obsłużyć szereg systemów pokładowych bez odrywania rąk od prowadzenia auta.
Audio Mark Levinson Premium. LBX rozumie język polski
O resztę można poprosić asystenta głosowego Lexus Concierge – zrozumie także polecenia po polsku i nawet wtedy, gdy gra muzyka. Wystarczy powiedzieć "Hej Lexus", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu – wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Indukcyjna ładowarka w konsoli środkowej doładuje telefon. Do pełni szczęścia jest system nagłośnienia Mark Levinson Premium z 13 głośnikami i subwooferem w klapie. Co ważne, systemy bezpieczeństwa oraz multimedia można aktualizować zdalnie over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Przy okazji kabinie nie można odmówić praktyczności. Książkowe udogodnienia, jak schowki, 2 porty USB-C, uchwyty i miejsca na napoje są tam, gdzie trzeba i mają odpowiednie rozmiary.
Lexus LBX - jaka pojemność bagażnika? Mniejsza w wersji 4x4
Lexus LBX oferuje bagażnik o pojemności 402 litrów (317 l w modelu z napędem 4x4). To wystarczy by zmieścić dwie 75-litrowe walizki. Kufer ma regularne kształty, a przestrzeni nie zakłócają zagłębienia czy występy. Pod podłogą wygospodarowano miejsce na zestaw naprawczy do opon czy narzędzia. Po złożeniu kanapy możliwości transportowe rosną do prawie 1000 litrów. Pakowanie ułatwi elektrycznie sterowna klapa.
Lexus LBX i nowy napęd hybrydowy z silnikiem 1.5
LBX dostał pod maskę 1.5-litrową hybrydę. Pod względem komponentów to rozwiązanie jest bardziej zaawansowane i mocniejsze od 116-konnego napędu z Yarisa Cross. To także pierwszy raz, kiedy w Lexusie hybryda składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5, dwóch silników elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i zupełnie nowej bipolarnej baterii niklowo-wodorkowej (Yaris ma litowo-jonową baterię). Akumulator schowany pod tylną kanapą ma mniejszą masę i wymiary, ale jest w stanie dwa razy szybciej przekazywać większą moc. Co wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz powinien zapewnić dłuższą żywotność). Podczas hamowania energia odzyskiwana jest jeszcze szybciej. Na papierze parametry wyglądają obiecująco. Zespół generuje 136 KM mocy i 185 Nm momentu obrotowego. A jak nowa 1,5-litrowa hybryda radzi sobie na drodze?
Lexus LBX z nową hybrydą 1.5, jak jeździ i ile spala?
Podczas przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji napędu Yarisa Cross. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. Wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Nowa hybryda jest też bardzo ekonomiczna – wynik 3,6 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków, a gdyby się uprzeć to i 3,3 l udałoby się uzyskać. Opinia? Jeśli brać pod uwagę niemal 140-konny napęd, podwyższone nadwozie, większe koła z szerszymi oponami i ponad 1300 kg wagi auta, to wyniki zużycia benzyny mogą imponować. Sam Lexus dla LBX-a z napędem na przednią oś deklaruje średnie zużycie paliwa na poziomie 4,4-4,7 l/100 km.
Napęd doszlifowano również pod względem akustycznym – silnik podczas jazdy pracował cicho, ton podnosił jedynie przy zdecydowanym wdepnięciu gazu. Bezstopniowa przekładnia działała z ogładą, stąd nie ma mowy o przeciągłym wyciu przy przyspieszaniu. Przednionapędowa odmiana na rozpędzenie się od zera do 100 km/h potrzebuje 9,2 s. Wynik nie wgniata w fotel, ale ten samochód dzięki hybrydzie bardziej elektrycznej niż spalinowej naprawdę daje się lubić. Poza tym Lexus LBX dobrze trzyma się jezdni i nawet oferuje odrobinę sportowej zwinności, tu swoje robią nisko położony środek ciężkości oraz szerzej rozstawione koła.
Lexus LBX z napędem 4x4 E-Four, jak największy Lexus RX 350h i 450h+
Lexus LBX może być wyposażony w napęd na cztery koła E-Four jak w RX 450h+ i RX 350h. W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny, a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami w stosunku 100:0 do 20:80. Podczas normalnej, spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu. W każdej wersji LBX ma z przodu kolumny MacPhersona. W samochodach z napędem na przód tylne zawieszenie składa się z belki skrętnej, a w wersjach z napędem 4x4 zastosowano układ podwójnych wahaczy.
Lexus LBX - wyposażenie w systemy bezpieczeństwa
Lexus LBX dostał nową generację systemów asystujących, które przy każdej zdalnej aktualizacji będą jeszcze zyskiwać na umiejętnościach. Jak działają wynalazki japońskich inżynierów? Kamera zamontowana na szczycie przedniej szyby i radar schudnie ukryty w kratownicy grilla to główne komponenty odpowiedzialne za pracę Lexus Safety System+. Pod tą nazwą zgrupowano m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (z asystentem skrętu na skrzyżowaniu), aktywny tempomat, układ rozpoznawania znaków oraz utrzymanie pasa ruchu. Samochód jest też wyposażony w elektroniczne klamki z systemem zapobiegającym otwarciu drzwi w sytuacji zagrożenia kolizją (to innowacja znana z modeli NX, RX, RZ oraz LM), kamerę monitorującą skupienie kierowcy, inteligentne czujniki parkowania z funkcją hamowania, system monitorowania martwego pola oraz ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu.
Opcjonalnie wyposażenie można wzbogacić o system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu pojazdu oraz system kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor). Lexus LBX ma też spryskiwacze wbudowane w wycieraczki – to rozwiązanie znane z królewskich modeli LS i LC. Dzięki funkcji Advanced Park LBX sam zajmie miejsce postojowe. Z kolei układ Remote Park umożliwi zdalne zaparkowanie auta z wykorzystaniem smartfona nawet wtedy, gdy kierowca znajduje się poza autem.
Nowy Lexus LBX kosztuje od 139 900 zł, jakie wyposażenie?
Lexus LBX teraz jest dostępny w nowej tańszej, bazowej odmianie i kosztuje od 139 900 zł. Taki model oferuje m.in. elektroniczne klamki, aktywny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości, system multimedialny Lexus Link Connect z 9,8-calowym wyświetlaczem i nawigacją w chmurze, przednie reflektory Full LED L-Shape oraz pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3.
Oprócz podstawowej wersji oferowane są cztery odmiany: Elegant, Relax, Emotion i Cool. Każda z nich dostępna jest z napędem na przód lub z napędem na cztery koła E-FOUR. Do wyboru jest także 17 wariantów kolorystycznych – dziewięć lakierów oraz osiem dwukolorowych malowań nadwozia z czarnym, kontrastującym dachem.
Lexus LBX Elegant i Emotion - obie wersje tańsze o 20 tys. zł
Konfiguracje Elegant i Emotion wyróżniają się 18-calowymi felgami, fotelami typu Sporty czy tapicerką ze skóry syntetycznej. Wybierając pakiet Tech, można je wzbogacić m.in. o 12,3-calowy wirtualny kokpit, elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika oraz system nanoe X. Oba modele są teraz tańsze o 20 000 zł. Stąd Lexus LBX Elegant Tech kosztuje teraz od 162 900 zł, odmiana Emotion Tech z dwukolorowym nadwoziem od 166 900 zł.
Lexus LBX w wersji Relax i Cool. Jakie ceny?
Lexus LBX w wersji Relax i Cool to najlepiej wyposażone odmiany. Na pokładzie oświetlenie ambientowe w 50 barwach. W wersji Relax znajdziemy tapicerkę z naturalnej skóry półanilinowej w kolorach Black lub Saddle Tan oraz 18-calowe felgi z połyskiem. Odmiana Cool otrzymała zamsz Ultrasuede w kolorystyce Black & Dark Grey z przeszyciami Copper, dwukolorowe nadwozie (osiem wariantów do wyboru), przyciemniane tylne szyby oraz maszynowo wykończone 18-calowe alufelgi.
Teraz LBX Relax kosztuje od 175 900 zł, z kolei LBX Cool to cena od 179 900 zł. Można je wzbogacić o pakiet Premium, który obejmuje m.in. adaptacyjne reflektory Full LED L-Shape. Przewiziano też pakiet Advanced, a w nim 13-głośnikowy system audio Mark Levinson, kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie czy haptyczne przyciski na kierownicy.
Lexus LBX - dane techniczne, wymiary, osiągi
Lexus LBX | FWD | AWD | ||||
SILNIK | ||||||
Typ silnika | M15A-FXE | M15A-FXE | ||||
Liczba cylindrów i układ | 3-cylindrowy, rzędowy | 3-cylindrowy, rzędowy | ||||
Mechanizm zaworów | 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) | 12-zaworowy DOHC, napęd łańcuchowy (Z Dual VVT-i) | ||||
Średnica tłoka x skok cylindra | mm | 80,5 x 97,6 | 80,5 x 97,6 | |||
Pojemność | cm3 | 1490 | 1490 | |||
Stopień sprężenia | 14.0 | 14.0 | ||||
Wtrysk paliwa | EFI | EFI | ||||
Układ dolotowy | Wolnossący | Wolnossący | ||||
Norma emisji | EURO6E z OBD | EURO6E z OBD | ||||
Typ paliwa | benzyna | benzyna | ||||
Rekomendowana liczba oktanów | 95 lub więcej | 95 lub więcej | ||||
Moc maks. | kW/obr./min | 67/5500 | 67/5500 | |||
Maks. moment obrotowy | Nm/obr./min | 120/3600-4800 | 120/3600-4800 | |||
Zużycie paliwa | WLTP (cykl mieszany) | Maks. | l/100km | 4,7 | 5,0 | |
Min. | l/100km | 4,4 | 4,6 | |||
Emisje CO2 | WLTP (cykl mieszany) | Maks. | g/km | 107,45 | 113,42 | |
Min. | g/km | 100,35 | 104,97 | |||
SILNIK ELEKTRYCZNY | ||||||
Typ | Przedni | Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi | Synchroniczny silnik z magnesami trwałymi | |||
Tylny | Indukcyjny silnik asynchroniczny | |||||
Moc maks. | Przód | kW | 69,0 | 69.0 | ||
Tył | kW | 4,7 | ||||
Maks. moment obrotowy | Przód | Nm | 185,0 | 185,0 | ||
Tył | Nm | 52,0 | ||||
BATERIA HYBRYDOWA | ||||||
Typ baterii | Niklowo-wodorkowa | Niklowo-wodorkowa | ||||
Napięcie nominalne | V | 201,6 | 201,6 | |||
Liczba ogniw | 168 | 168 | ||||
Napięcie systemowe | V | 280 | 280 | |||
Pojemność baterii | Ah | 5,0 | 5,0 | |||
Łączna moc baterii | kWh | 1,0 | 1,0 | |||
ŁĄCZNA MOC UKŁADU | ||||||
Moc maksymalna*7 | kW | 100 | 100 | |||
OSIĄGI | ||||||
Prędkość maks. | km/h | 170 | 170 | |||
Przyspieszenie | Od 0 do 100 km/h | s | 9,2 | 9,6 |
Lexus LBX | FWD | AWD | |||
NAJWAŻNIEJSZE WYMIARY I MASY | |||||
Nadwozie | Długość | m | 4190 | 4190 | |
Szerokość | m | 1825 | 1825 | ||
Wysokość | m | 1560 | 1560 | ||
Rozstaw osi | m | 2580 | 2580 | ||
Rozstaw kół | Przód | m | 1570 | 1570 | |
Tył | m | 1570 | 1570 | ||
Przestrzeń biodrowa | Przód | m | 1306,3 | 1306,3 | |
Tył | m | 1075,6 | 1075,6 | ||
Wnętrze | Długość | m | 1820 | 1820 | |
Szerokość | m | 1445 | 1445 | ||
Wysokość | m | 1195 | 1195 | ||
Odległość między rzędami | Od przodu do tyłu | m | 814,7 | 814,7 | |
Liczba miejsc | osoby | 5 | 5 | ||
Zwis | Przód | m | 870 | 870 | |
Tył | m | 740 | 740 | ||
Współczynnik oporu powietrza | 0,34 | 0,34 | |||
Prześwit minimalny | m | 220 | 220 | ||
Najniżej umiejscowiony element | Przednie zawieszenie | Przednie zawieszenie | |||
Kąt natarcia | stopnie | 16,1 | 16,1 | ||
Kąt zjazdu | stopnie | 14,5 | 14,5 | ||
Masa własna | Przód | Min.- Maks. | kg | 775 - 795 | 775 - 795 |
Tył | Min. - Maks. | kg | 505 - 555 | 590 - 620 | |
Łącznie | Min. - Maks. | kg | 1280 - 1350 | 1365 - 1415 | |
Masa całkowita | Przód | kg | 905 | 905 | |
Tył | kg | 850 | 915 | ||
Łącznie | kg | 1755 | 1820 | ||
Bagażnik | Pojemność (VDA) | Fotele rozłożone | l | 402 | 317 |
Maksymalna | l | 992-994 | - | ||
Uciąg | Z hamulcem | kg | 750 | 750 | |
Bez hamulca | kg | 650 | 650 | ||
Zbiornik paliwa | l | 36 | 36 |
TYP NAPĘDU | FWD | AWD | |||
PODWOZIE | |||||
Przekładnie | Kod modelowy | PA11 | PA11 | ||
Typ | CVT | CVT | |||
Przełożenie skrzyni biegów | 3,218 | 3,218 | |||
Silnik trakcyjny (tył) | Całkowity współczynnik redukcji prędkości | 10,487 | |||
Typ hamulców | Przód | Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | Wentylowane tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | ||
Tył | Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | Tarczowe z 1-tłoczkowym zaciskiem | |||
Rozmiar hamulców | Przód | 15-calowe tarcze 25V | 15-calowe tarcze 25V | ||
Średnica / Grubość | mm | 282 / 25,0 | 282 / 25,0 | ||
Tył | 15-calowe tarcze | 16-calowe tarcze | |||
Średnica / Grubość | mm | 265 / 10,0 | 281 / 12,0 | ||
Rodzaj hamulca postojowego i umiejscowienie przycisku | Elektryczny – konsola środkowa | Elektryczny – konsola środkowa | |||
Typ zawieszenia | Przód | Kolumny MacPhersona | Kolumny MacPherson | ||
Tył | Belka skrętna | Wielowahaczowe | |||
Od obrotu do obrotu | 2,73 | 2,73 | |||
Min. promień skrętu | Od krawężnika do krawężnika | m | 5,2 | 5,2 | |
Od ściany do ściany | m | 5,6 | 5,6 | ||
Typ wspomagania kierownicy | Elektryczne | Elektryczne |