Toyota Corolla jest z nami od niemal 60 lat. Pojawiła się w 1966 roku, by trafić w potrzeby rozwijającej się wówczas w Japonii klasy średniej. W Polsce szczytem marzeń była wtedy Syrena, a Fiacie 126p jeszcze nikt nie słyszał. Licznik japońskiej marki ruszył.

Reklama

Pierwszy kompaktowy model Toyoty na początek zmotoryzował rodzimy rynek, następnie podbił amerykański i wreszcie stał się autem globalnym. Nazwa Corolla oznacza koronę płatków kwiatu, czyli jego najpiękniejszą część. Japończycy celowo wybrali to "imię", ponieważ miało kojarzyć się ze stylem i wysoką jakością. Jednak za sloganami stały też rozwiązania techniczne…

Toyota Corolla hitem w Polsce, sprzedaje się co 30 minut

Corolla pierwszej generacji była autem zaawansowanym, a świadczy o tym choćby przednie zawieszenie oparte na kolumnach MacPhersona – w tamtych czasach stosowane jedynie w kilku autach na świecie. Także fabryka Takaoka wybudowana w 1968 roku specjalnie dla Corolli błyszczała nowoczesnością – jako pierwsza była sterowana komputerem. Od tamtej pory japoński koncern wprowadził na drogi aż dwanaście generacji tego modelu. Corolla jako pierwsza w dziejach motoryzacji przekroczyła rekordową liczbę 50 mln sztuk. Dziś nowy egzemplarz tego auta sprzedaje się na świecie co 30 sekund, a w Polsce co 30 minut.

Reklama
Toyota Corolla / Toyota / Jeroen Peeters
Reklama

Toyota Corolla z silnikiem 1.5 dostępna od ręki - 1100 sedanów już w Polsce

Nad Wisłą Corolla to najpopularniejszy nowy samochód. Kierowcy mają do wyboru trzy nadwozia – hatchback, kombi oraz sedan. Teraz ten trzeci wariant zaskakuje ceną i krótkim czasem oczekiwania na realizację zamówienia – na polski rynek właśnie trafiła dodatkowa pula 1100 sedanów z benzynowym silnikiem 1.5. Tak solidna dostawa to kuszący kąsek w obliczu trudnej sytuacji innych producentów. Na co mogą liczyć kierowcy poszukujący rodzinnego auta z dużym bagażnikiem?

Toyota Corolla sedan / Toyota / Jeroen Peeters

Toyota Corolla sedan - jakie wnętrze?

Corolla w trójbryłowym nadwoziu i na 17-calowych szlifowanych alufelgach owiniętych plasterkiem opony 225/45 R17 to bez wątpienia ładny samochód, a zrobienie eleganckiego sedana w klasie kompakt nie jest łatwe! Nikt nie zaryzykuje stwierdzenia, że bagażnik został doklejony na siłę, spójna sylwetka o długości ponad 4,6 m zwraca uwagę. Świetny klimat panuje we wnętrzu. Kierowca siedzi blisko asfaltu na sportowo wyprofilowanym fotelu. Otacza go zaprojektowana z polotem deska rozdzielcza. Cienkie słupki A, trójkątne okienka w narożnikach drzwi i lusterka boczne z dolnym mocowaniem zapewniają dobrą widoczność.

Toyota Corolla sedan / Toyota / Jeroen Peeters
Toyota Corolla sedan / Toyota

Wysoko ustawiony dotykowy ekran systemu multimedialnego z pokrętłem jest przyjazny w obsłudze, choć jakość obrazu z kamery cofania odstaje na tle rywali. Duży rozstaw osi (2,7 m) pozwolił urządzić przestronna kabinę. Cztery dorosłe osoby podróżują Corollą sedan w komfortowych warunkach. Miejsca zarówno na przednich siedzeniach, jak i tylnej kanapie nie brakuje.

Toyota Corolla sedan z silnikiem benzynowym 1.5/125 KM / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla / Toyota
Toyota Corolla sedan / Toyota

Toyota Corolla sedan to bogate wyposażenie, a jaka pojemność bagażnika?

Także obszerny bagażnik o pojemności 471 litrów zachęca do rodzinnych wyjazdów i stawia Corollę w czołówce aut kompaktowych. Godne pochwały jest wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Sedan ma seryjnie: 7 poduszek powietrznych, system unikania kolizji z wykrywaniem pieszych i rowerzystów, adaptacyjny tempomat, asystenta pasa ruchu, skaner znaków, czujnik uwagi kierowcy, reflektory LED oraz automatyczne światła drogowe.

Toyota Corolla sedan / Toyota / Jeroen Peeters

Toyota Corolla sedan z silnikiem benzynowym 1.5 zaskakuje spalaniem

Wreszcie napęd. Toyota Corolla sprzedaje się w Polsce głównie jako hybryda (1.8 lub 2.0) – to rozwiązanie daje mnóstwo frajdy z jazdy, ale też kosztuje. Dlatego osoby poszukujące tradycyjnego wolnossącego silnika benzynowego powinny zwrócić uwagę na produkowaną na Dolnym Śląsku jednostkę 1.5 o mocy 125 KM. To trzycylindrowa konstrukcja bez dodatkowych elektrycznych wspomagaczy (nie jest miękką hybrydą). Corolla sedan z tym silnikiem w parze z automatyczną przekładnią bezstopniową Multidrive S potrafi zaskoczyć. Na papierze producent podaje zużycie paliwa na poziomie 5,8 l/100 km. Nam podczas testu bez problemu udawało się zejść do 5,3 l na setkę – to bardzo dobry wynik, porównywalny do spalania hybrydy.

Toyota Corolla sedan z silnikiem benzynowym 1.5/125 KM. Trzy cylindry radzą sobie przyzwoicie. Jednostka jest oszczędna / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla sedan / Toyota / Jeroen Peeters
Toyota Corolla sedan / Toyota

Jak jeździ i jak się prowadzi Toyota Corolla sedan 1.5?

W mieście samochód okazuje się poręczny i wystarczająco dynamiczny. Na trasie Corolla 1.5 pokazuje zupełnie inną twarz. Przede wszystkim sprawia wrażenie lekkiej i stabilnej w prowadzeniu, a najlepiej czuje się w trybie jazdy z tempomatem. Równe tempo i przepisowa jazda skutkują nadzwyczaj wstrzemięźliwym apetytem na paliwo. Ogólny komfort jazdy jest bardzo dobry. Co do pracy bezstopniowego automatu – nie jest tak, że każde mocniejsze wciśnięcie gazu skutkuje przeciągłym wyciem silnika (wyciszenie komory dobrze ogranicza hałas), choć na wysokich obrotach staje się słyszalny.

Tryb Sport aktywowany przyciskiem na tunelu środkowym sprawia, że silnik wyżej wkręca się na obroty na poszczególnych wirtualnych przełożeniach - to przydaje się przy wyprzedzaniu, ale różnica nie wciska w fotel. Skrzynia Multidrive S daje też możliwość ręcznej zmiany biegów - lewarek w dół to redukcja na niższe przełożenie, do przodu na wyższe.

Toyota Corolla sedan 1.5/125 KM z automatyczną przekładnią bezstopniową Multidrive S / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Corolla sedan / Toyota / Jeroen Peeters

Toyota Corolla sedan 1.5 taniej o 12 tys. zł i w cenie Yarisa, a jakie wyposażenie?

Toyota Corolla sedan 1.5/125 KM w wersji Comfort kosztuje teraz od 86 400 zł, czyli o 12 tys. taniej niż w katalogu– to cena na poziomie mniejszego Yarisa wyposażonego w ten sam silnik! Standard obejmuje m.in. 16-calowe alufelgi, dwustrefową klimatyzację, kamerę cofania, podgrzewane lusterka, kierownicę obszytą skórą z przyciskami do obsługi multimediów, 8-calowy ekran systemu multimediów Toyota Touch 2, interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, a także systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense w tym m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (wykrywa pieszych i rowerzystów), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu z funkcją powrotu na zadany tor jazdy, czy automatyczne światła drogowe. Auto można wzbogacić o pakiety Style i Tech.

Toyota Corolla sedan / Toyota
Toyota Corolla sedan / Toyota / Jeroen Peeters

Pakiet Tech (6500 zł) rozszerza wyposażenie o wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, przednie i tylne czujniki parkowania, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, cyfrowy prędkościomierz i 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, podgrzewane fotele przednie, elektryczną regulację podparcia lędźwiowego fotela kierowcy, system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem HD, inteligentnym asystentem głosowym, nawigacją w chmurze i 4-letnim pakietem transmisji danych. Z kolei pakiet Style (5500 zł) to światła główne i tylne w technologii LED, spryskiwacze przednich świateł, przyciemniane tylne szyby oraz 17-calowe felgi aluminiowe. Do auta można zamówić też m.in. nakładki progowe, tylny spojler w kolorze nadwozia, koła zimowe, pakiet Protection czy zabezpieczenie antykradzieżowe Meta System w technologii Bluetooth Low Energy.

Toyota Corolla sedan z silnikiem 1.5, dane techniczne, wymiary, przyspieszenie

Toyota Corolla sedan 1.5 Dane techniczne
Silnik 1.5 VVT-i, 3-cylindrowy, benzynowy
Maksymalna moc (KM/kW/obr./min] 125/92/6600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 153/4800
Przyspieszenie 0–100 km/h 12,1 s
Średnie zużycie paliwa (6 M/T i Multidrive S) 5,6–6,2 l/100 km i 5,8–6,5 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4630/1780/1435 mm
Pojemność bagażnika 471 litrów
Promień skrętu 5,2 m
Cena od 86 400 zł (z automatem od 92 900 zł)
Toyota Corolla sedan / Toyota / Jeroen Peeters