Volkswagen Golf zdetronizowany. Niemiecki hit po 14 latach na tronie europejskiego rynku nowych samochodów stracił łaski ludu. Jak do tego doszło? Oto najnowsze dane…

W 2022 roku w krajach Unii Europejskiej sprzedano łącznie 11,31 mln nowych samochodów – wynika z raportu firmy analitycznej JATO Dynamics, która przetwarza dane z 30 rynków Europy. Tak źle nie było od 1985 roku! Dla porównania to o pół miliona aut mniej niż w 2021 r. A w 2019 r. na drogi wyjechało 15,84 mln samochodów.

Volkswagen Golf traci koronę po 14 latach panowania, najgorsza sprzedaż aut od 1985 roku

Reklama

– Niedobory nowych aut u dilerów, inflacja i kryzys energetyczny okazały się w 2022 roku głównymi wyzwaniami dla i tak już niespokojnego rynku – powiedział Felipe Munoz, analityk JATO Dynamics. – Skutki pandemii, a następnie niedobór półprzewodników w latach 2021 i 2022, zostały spotęgowane przez rosyjską inwazję na Ukrainę i późniejszy wzrost cen energii, co wpłynęło na decyzje konsumentów i wydatki – wyjaśnił.

Volkswagen golf nie jest juz królem Europy / Media / Kai-Uwe Knoth
Volkswagen Golf VIII / Dziennik Gazeta Prawna

Volkswagen Golf w 2022 r. stracił tytuł najpopularniejszego auta w Europie. Z pierwszego miejsca spadł na 5. lokatę. To sensacja, ponieważ niemiecki kompakt aż po 14 latach panowania traci tron.

– Dotychczasowy sukces Golfa wynikał z faktu, że był w stanie zaspokoić potrzeby szerokiego grona konsumentów, nie przodując w żadnej kategorii. Ale czasy się zmieniają, a dzisiejsze priorytety są zupełnie inne niż kilka lat temu – zauważył Munoz.

Volkswagen Golf zamówiony w 2021 roku jeszcze nie trafił do produkcji, przypadek pana Tomasza z Warszawy

Do utraty korony przyczyniły się też kłopoty z realizacją zamówień. Dowodem kiepskiej sytuacji może być choćby przykład pana Tomasza z Warszawy, który we wrześniu 2021 roku u jednego z największych stołecznych dilerów VW zamówił Golfa VIII kombi z silnikiem benzynowym 1.5 eTSI/130 KM (z funkcją odłączania połowy z czterech cylindrów ACT) w wersji Style i z automatem DSG. Zamówił, ale do dziś wypatruje auta przez okno. O powód opóźnienia zapytaliśmy polski oddział koncernu i usłyszeliśmy, że jego Golf nie ma jeszcze nawet terminu produkcji…

Volkswagen Golf Variant / Volkswagen / INGO BARENSCHEE
Reklama

Poza problemami z produkcją Golf musi też mierzyć się nową falą wewnętrznej konkurencji i rosnącym apetytem na SUV-y wywodzące się z jego krwi. Volkswagen T-Roc i Tiguan, Skoda Karoq, Seat Ateca, a ostatnio Cupra Formentor skutecznie podkradają serca kierowców. I chociaż nie są bezpośrednimi rywalami, to modele te plasują się blisko Golfa pod względem ceny. Może lepiej dla pana Tomasza byłoby zamówić któregoś SUV-a, teoretycznie już by nim jeździł…

VOLKSWAGEN T-ROC R / Volkswagen / www.martinmeiners.de
Volkswagen Golf VIII / Volkswagen

Peugeot 208 nowym królem Europy, Dacia Sandero druga

Peugeot 208 jako ładny, dobrze wykonany i niedrogi w zakupie oraz eksploatacji samochód w 2022 roku bardziej przypadł do gustu Europejczykom. 208 został nowym królem europejskiego rynku samochodów, tak jak królem zwierząt jest lew z logo francuskiej marki. Ostatni raz Peugeot prowadził na rynku europejskim w 2007 roku – wtedy rządził Peugeot 207.

Peugeot 208 / Peugeot / tibo

Dacia Sandero była drugim najczęściej rejestrowanym pojazdem w Europie. Model rumuńskiej marki należącej do renault utrzymując swoją pozycję z 2021 r. dzięki się wysokiemu popytowi we Francji.

Dacia / Joris CLERC

Trzecie miejsce zajął Volkswagen T-Roc, najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Za nim uplasował się Fiat 500, który wysoką lokatę zawdzięcza także wersji elektrycznej.

Top10 najpopularniejszych samochodów w Europie (zestawienie i TABELA)

Lokata w 2022 Lokata w 2021 Marka i model Sprzedaż w 2022 roku Zmiana
1. 3. Peugeot 2008 206 816 egz. +5 proc.
2. 2. Dacia Sandero 200 550 +1 proc.
3. 6. VW T-Roc 181 153 -3 proc.
4. 9. Fiat 500/Abarth 179 863 +3 proc.
5. 1. Volkswagen Golf 177 203 -14 proc.
6. 7. Toyota Yaris 175 713 -4 proc.
7. 8. Opel Corsa 164 358 -9 proc.
8. 13. Hyundai Tucson 150 803 +1 proc.
9. 15. Dacia Duster 149 649 +2 proc.
10. 4. Renault Clio 143 561 -27 proc.

Tesla Model Y sensacją, ale w Top10 nie ma samochodów elektrycznych

Spektakularny wzrost zanotowała również Tesla Model Y – jej popularność w 2022 roku wystrzeliła o 417 proc. Jednak w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów, nie ma ani jednego całkowicie elektrycznego auta.

Tesla Model Y i Ford Mustang Mach-E / Paweł Kaczor

Błyszczy Toyota, Hyundai i Kia

W 2022 roku bardzo dobre wyniki osiągnęła Toyota oraz duet Hyundai-Kia. Sukces japońskiej marki był w dużej mierze zasługą niesamowitej popularności modelu Yaris Cross – ten samochód z napędem hybrydowym produkowanym wyłącznie w Wałbrzychu okazał się czwartym najlepiej sprzedającego się SUV-em segmentu B w Europie (w Polsce najpopularniejszy model wśród klientów indywidualnych). Japoński producent samochodów w 2022 roku awansował na drugie miejsce najpopularniejszych marek w UE. Pierwszy jest Volkswagen, trzeci Mercedes.

Toyota Yaris Cross / dziennik.pl
Toyota Yaris Cross / dziennik.pl

Duet Kia-Hyundai odnotował wzrost sprzedaży o niemal 4 proc. do 1,05 mln sztuk. Kia była głównym współautorem tych wyników, wyprzedzając siostrzaną markę. Najnowsze generacje Kia Sportage i Hyundai Tucson sprzedawały się lepiej niż Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 i Nissan Qashqai.

Kia Sportage nowej generacji / Tomasz Sewastianowicz
Hyundai Tucson / dziennik.pl