- Volkswagen Golf traci koronę po 14 latach panowania, najgorsza sprzedaż aut od 1985 roku
- Volkswagen Golf zamówiony w 2021 roku jeszcze nie trafił do produkcji, przypadek pana Tomasza z Warszawy
- Peugeot 208 nowym królem Europy, Dacia Sandero druga
- Top10 najpopularniejszych samochodów w Europie (zestawienie i TABELA)
- Tesla Model Y sensacją, ale w Top10 nie ma samochodów elektrycznych
Volkswagen Golf zdetronizowany. Niemiecki hit po 14 latach na tronie europejskiego rynku nowych samochodów stracił łaski ludu. Jak do tego doszło? Oto najnowsze dane…
W 2022 roku w krajach Unii Europejskiej sprzedano łącznie 11,31 mln nowych samochodów – wynika z raportu firmy analitycznej JATO Dynamics, która przetwarza dane z 30 rynków Europy. Tak źle nie było od 1985 roku! Dla porównania to o pół miliona aut mniej niż w 2021 r. A w 2019 r. na drogi wyjechało 15,84 mln samochodów.
Volkswagen Golf traci koronę po 14 latach panowania, najgorsza sprzedaż aut od 1985 roku
– Niedobory nowych aut u dilerów, inflacja i kryzys energetyczny okazały się w 2022 roku głównymi wyzwaniami dla i tak już niespokojnego rynku – powiedział Felipe Munoz, analityk JATO Dynamics. – Skutki pandemii, a następnie niedobór półprzewodników w latach 2021 i 2022, zostały spotęgowane przez rosyjską inwazję na Ukrainę i późniejszy wzrost cen energii, co wpłynęło na decyzje konsumentów i wydatki – wyjaśnił.
Volkswagen Golf w 2022 r. stracił tytuł najpopularniejszego auta w Europie. Z pierwszego miejsca spadł na 5. lokatę. To sensacja, ponieważ niemiecki kompakt aż po 14 latach panowania traci tron.
– Dotychczasowy sukces Golfa wynikał z faktu, że był w stanie zaspokoić potrzeby szerokiego grona konsumentów, nie przodując w żadnej kategorii. Ale czasy się zmieniają, a dzisiejsze priorytety są zupełnie inne niż kilka lat temu – zauważył Munoz.
Volkswagen Golf zamówiony w 2021 roku jeszcze nie trafił do produkcji, przypadek pana Tomasza z Warszawy
Do utraty korony przyczyniły się też kłopoty z realizacją zamówień. Dowodem kiepskiej sytuacji może być choćby przykład pana Tomasza z Warszawy, który we wrześniu 2021 roku u jednego z największych stołecznych dilerów VW zamówił Golfa VIII kombi z silnikiem benzynowym 1.5 eTSI/130 KM (z funkcją odłączania połowy z czterech cylindrów ACT) w wersji Style i z automatem DSG. Zamówił, ale do dziś wypatruje auta przez okno. O powód opóźnienia zapytaliśmy polski oddział koncernu i usłyszeliśmy, że jego Golf nie ma jeszcze nawet terminu produkcji…
Poza problemami z produkcją Golf musi też mierzyć się nową falą wewnętrznej konkurencji i rosnącym apetytem na SUV-y wywodzące się z jego krwi. Volkswagen T-Roc i Tiguan, Skoda Karoq, Seat Ateca, a ostatnio Cupra Formentor skutecznie podkradają serca kierowców. I chociaż nie są bezpośrednimi rywalami, to modele te plasują się blisko Golfa pod względem ceny. Może lepiej dla pana Tomasza byłoby zamówić któregoś SUV-a, teoretycznie już by nim jeździł…
Peugeot 208 nowym królem Europy, Dacia Sandero druga
Peugeot 208 jako ładny, dobrze wykonany i niedrogi w zakupie oraz eksploatacji samochód w 2022 roku bardziej przypadł do gustu Europejczykom. 208 został nowym królem europejskiego rynku samochodów, tak jak królem zwierząt jest lew z logo francuskiej marki. Ostatni raz Peugeot prowadził na rynku europejskim w 2007 roku – wtedy rządził Peugeot 207.
Dacia Sandero była drugim najczęściej rejestrowanym pojazdem w Europie. Model rumuńskiej marki należącej do renault utrzymując swoją pozycję z 2021 r. dzięki się wysokiemu popytowi we Francji.
Trzecie miejsce zajął Volkswagen T-Roc, najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Za nim uplasował się Fiat 500, który wysoką lokatę zawdzięcza także wersji elektrycznej.
Top10 najpopularniejszych samochodów w Europie (zestawienie i TABELA)
Lokata w 2022 | Lokata w 2021 | Marka i model | Sprzedaż w 2022 roku | Zmiana |
1. | 3. | Peugeot 2008 | 206 816 egz. | +5 proc. |
2. | 2. | Dacia Sandero | 200 550 | +1 proc. |
3. | 6. | VW T-Roc | 181 153 | -3 proc. |
4. | 9. | Fiat 500/Abarth | 179 863 | +3 proc. |
5. | 1. | Volkswagen Golf | 177 203 | -14 proc. |
6. | 7. | Toyota Yaris | 175 713 | -4 proc. |
7. | 8. | Opel Corsa | 164 358 | -9 proc. |
8. | 13. | Hyundai Tucson | 150 803 | +1 proc. |
9. | 15. | Dacia Duster | 149 649 | +2 proc. |
10. | 4. | Renault Clio | 143 561 | -27 proc. |
Tesla Model Y sensacją, ale w Top10 nie ma samochodów elektrycznych
Spektakularny wzrost zanotowała również Tesla Model Y – jej popularność w 2022 roku wystrzeliła o 417 proc. Jednak w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów, nie ma ani jednego całkowicie elektrycznego auta.
Błyszczy Toyota, Hyundai i Kia
W 2022 roku bardzo dobre wyniki osiągnęła Toyota oraz duet Hyundai-Kia. Sukces japońskiej marki był w dużej mierze zasługą niesamowitej popularności modelu Yaris Cross – ten samochód z napędem hybrydowym produkowanym wyłącznie w Wałbrzychu okazał się czwartym najlepiej sprzedającego się SUV-em segmentu B w Europie (w Polsce najpopularniejszy model wśród klientów indywidualnych). Japoński producent samochodów w 2022 roku awansował na drugie miejsce najpopularniejszych marek w UE. Pierwszy jest Volkswagen, trzeci Mercedes.
Duet Kia-Hyundai odnotował wzrost sprzedaży o niemal 4 proc. do 1,05 mln sztuk. Kia była głównym współautorem tych wyników, wyprzedzając siostrzaną markę. Najnowsze generacje Kia Sportage i Hyundai Tucson sprzedawały się lepiej niż Volkswagen Tiguan, Peugeot 3008 i Nissan Qashqai.