- Import aut w 2023 r., czyli samochody stare i… te co zawsze
- Top 15 najpopularniejszych marek samochodów używanych w Polsce w styczniu 2023 roku
- Top 15 importowanych samochodów używanych w styczniu 2023 roku
- Te samochody Polacy sprowadzają hurtowo, tych silników unikaj
- Audi A4 B8 (1573 szt.): które silniki są wadliwe?
Styczeń 2023 r. był trzecim z rzędu miesiącem, w którym z zagranicy trafiło do Polski mniej niż 60 tys. samochodów używanych (-4,5 proc. r/r) - wylicza instytut Samar. Można spodziewać się, że spadek importu aut z drugiej ręki to tendencja, która będzie się utrzymywać, tak samo zresztą jak stale rosnący średni wiek sprowadzanych pojazdów. Teraz to już prawie 13 lat!
Kryzys dotyka najwyraźniej też małych przedsiębiorców, bo maleje także import modeli dostawczych (użytkowych) – tu mamy już do czynienia ze spadkiem o 8,1 proc. w skali rok do roku. Jeśli chodzi o średni wiek pojazdów, które trafiają do kraju z zagranicy, to w styczniu wynosił on 12,92 roku. Jak czytamy w raporcie, decydujący wpływ na taki wynik miał rekordowy wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,03), a w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym po raz kolejny zbliżył się do poziomu 14 lat (13,88 roku).
Import aut w 2023 r., czyli samochody stare i… te co zawsze
Na topie nadal utrzymują się te same marki oraz modele (zestawienie niżej), choć dotychczasowy lider (Opel Astra) spadł tym razem na trzecie miejsce. Pierwszą lokatę zajęło Audi A4, drugi był VW Golf. Czyli tradycyjnie – Niemcy górą.
Poza tym Volkswagen zajął pierwsze miejsce wśród najczęściej importowanych marek. Warto też zwrócić uwagę na to, że wśród najchętniej sprowadzanych samochodów nadal dominują “tradycyjne” wersje nadwoziowe: podczas gdy w salonach błyszczą SUV-y i crossovery, to wśród używanych z importu prym wiodą hatchbacki, sedany i kombi. Co więcej, w czołówce znalazł się nawet jeden van (Opel Meriva), a ten rodzaj nadwozia jest już przecież podobno passé.
Top 15 najpopularniejszych marek samochodów używanych w Polsce w styczniu 2023 roku
Top 15 | Marka | Liczba importowanych samochodów w styczniu 2023 |
1. | Volkswagen | 5468 szt. |
2. | Ford | 5268 |
3. | Opel | 5062 |
4. | Audi | 4427 |
5. | BMW | 3212 |
6. | Renault | 2899 |
7. | Peugeot | 2649 |
8. | Citroen | 2255 |
9. | Mercedes | 2139 |
10. | Toyota | 1938 |
11. | Hyundai | 1905 |
12. | Volvo | 1674 |
13. | Kia | 1547 |
14. | Skoda | 1502 |
15. | Nissan | 1431 |
Top 15 importowanych samochodów używanych w styczniu 2023 roku
Top 15 | Marka | Liczba importowanych samochodów w styczniu 2023 |
1. | Audi A4 | 1573 szt. |
2. | Volkswagen Golf VI | 1519 |
3. | Opel Astra H | 1499 |
4. | Ford Focus | 1127 |
5. | BMW serii 3 | 1117 |
6. | Audi A3 | 1013 |
7. | Ford Fiesta | 946 |
8. | Opel Corsa | 933 |
9. | Volkswagen Polo | 877 |
10. | Volkswagen Passat | 856 |
11. | Ford Mondeo | 763 |
12. | Audi A6 | 730 |
13. | BMW serii 5 | 721 |
14. | Nissan Qashqai | 679 |
15. | Opel Meriva | 646 |
Te samochody Polacy sprowadzają hurtowo, tych silników unikaj
Poniżej krótkie opisy najchętniej importowanych modeli wraz uwagami dotyczącymi silników i typowych usterek. Uwaga: jeśli chodzi o generacje najchętniej sprowadzanych modeli, to dopasowujemy je do średniego wieku aut z importu – będą to więc modele z lat 2009-10.
Audi A4 B8 (1573 szt.): które silniki są wadliwe?
Generacja B8 zapisała się w pamięci przede wszystkim tym, że pod jej maskę trafiały wadliwe silniki EA888 Gen.2 (1.8/2.0 TFSI), w których zużycie oleju – głównie ze względu na wadę fabryczną – dość szybko potrafiło osiągnąć poziom 1 l/1000 km. Zła wiadomość jest też taka, że kompleksowy remont to nadal wydatek co najmniej kilku tysięcy złotych. Najbardziej narażone wydają się być egzemplarze z kodem silnika zaczynającym się od liter “CD” (np. CDNB). A dobre? Również są. Część egzemplarzy naprawę ma już za sobą, poza tym począwszy od 2011 r. Audi zaczęło wprowadzać najpierw poprawione odmiany 1.8 TFSI, a potem także i w dużej mierze pozbawione wady olejowej 2.0 TFSI (np. wersja 224 KM).
Uwaga też na skrzynie: S-tronic (DSG) po czasie może wymagać kosztownej naprawy, niezbyt dobrze spisują też odmiany Multitronic. Zresztą B8 to ostatnia “A4-ka” z tym typem przekładni. Pamiętaj: w dieslach V6 kosztowny w wymianie okazuje się łańcuchowy napęd rozrządu, należy też mieć na uwadze fakt, iż zwłaszcza silniki 2.0 TDI (EA189) zamieszane były w tzw. aferę spalinową (Dieselgate) – w ramach akcji serwisowej wgrywano nowe oprogramowanie sterujące, ale po tej operacji auto może gorzej przyspieszać i więcej palić.
Volkswagen Golf (1519 szt.) z silnikiem 1.2 i 1.4 TSI: jakie usterki?
13 lat temu na rynku dostępny był Volkswagen Golf VI, czyli poważnie zmodernizowana odmiana “piątki”. Myli się jednak ten, kto sądzi, że mamy tu do czynienia ze zwykłym liftingiem – Golf VI jest autem o wiele lepiej wyciszonym, poprawiono także m.in. ergonomię kokpitu, pojawiły się diesle common rail oraz nowoczesne systemy asystujące, o których właściciele Golfów V mogli jedynie pomarzyć.
Wśród silników wzięciem cieszą się odmiany 1.2 i 1.4 TSI, choć musicie pamiętać o tym, że seria EA111 zmagała się częstymi usterkami łańcuchowego napędu rozrządu. Inna sprawa, że dziś naprawa w 1.2 TSI jest już dość tania, a i w przypadku 1.4 TSI koszty nie porażają, poza tym wiele egzemplarzy ma tę operację już za sobą. Nasz typ: 1.4 TSI/122 KM z udokumetowaną historią napraw.
Uwaga na podwójnie doładowane wersje 1.4 TSI (Twincharger; turbo plus kompresor) – zwłaszcza wersje z początku produkcji obarczone są poważnymi wadami, z pękającymi tłokami na czele (jak jednak twierdzą tunerzy, tej usterce może zapobiec wgranie zmodyfikowanej mapy). Diesle borykają się z usterkami osprzętu, pamiętajcie np. o średnio trwałych wtryskiwaczach m.in. w 1.6 TDI. No i Dieselgate: tak jak A4 B8, również i Golf VI był umoczony po uszy.
Opel Astra (1499 szt.): jeśli diesel, to 1.9 CDTI/120 KM
Poprzedni lider spadł na najniższe miejsce podium, ale nadal należy do ulubionych modeli polskich kierowców, a różnica w stosunku do Golfa jest minimalna (20 szt.). Na rok 2009 przypada koniec produkcji Opla Astry III (H), bo jeszcze w grudniu na rynku zadebiutowała czwarta generacja modelu (J) w wersji hatchback. Tym razem zajmiemy się jednak starszym modelem, który mimo kilku wad nadal bardzo mocno trzyma się na naszym rynku wtórnym w swoim przedziale cenowym (czyli mniej więcej od kilku do kilkunastu tysięcy złotych).
Główne atuty Astry H to niskie koszty utrzymania i względnie udane oraz proste konstrukcyjnie wolnossące silniki benzynowe (np. 1.4 i 1.6). Spośród diesli polecamy zwłaszcza silnik 1.9 CDTI (jednostka wywodzi się z Fiata) w wersji 120 KM – jest nieco prostsza niż odmiana 150 KM, a przy tym mało pali i ma wystarczającą dynamikę.
Top 10 krajów, z których w styczniu 2023 roku najczęściej importowane były samochody do Polski:
Niemcy | 31 025 szt. (-9,5 proc.) |
2. Francja | 7314 szt. (1,1 proc.) |
3. Belgia | 3756 szt. (-3,1 proc.) |
4. Holandia | 3344 szt. (16,5 proc.) |
5. USA | 2664 szt. (9,6 proc.) |
6. Szwecja | 1722 szt. (20,4 proc.) |
7. Włochy | 1646 szt. (-7,6 proc.) |
8. Dania | 1565 szt. (16,6 proc.) |
9. Austria | 1396 szt. (-17,9 proc.) |
10. Szwajcaria | 1362 szt. (-13,2 proc.) |